۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور جزییات سهمیه‌های مختلف کنکور 92 و و تسهیلات پیش‌بینی شده را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سازمان سنجش،دکتر حسین درباره سهمیه مناطق محروم در کنکور 92، گفت: 40 درصد ظرفیت هر یک از کد رشته محل‌های دوره روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی واقع در 9 استان محروم ایلام، بوشهر،‌ چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه،‌ کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی استان‌های فوق اختصاص دارد.
وی افزود: مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور تامین نیروی متخصص استان‌های محروم ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، ‌کردستان، کرمانشاه،‌ کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان در رشته‌های مورد نیاز هر یک از مناطق مذکور (برحسب نظر استانداری‌های این استان‌ها)، تعداد 500 نفر از داوطلبان بومی هر یک از استان‌های فوق در دانشگاه‌های دیگر پذیرش می‌شوند و پذیرش در این کد رشته‌ها به صورت آزاد و از بین داوطلبان بومی هر یک از استان‌های مذکور انجام می‌شود.
سهمیه های کنکور امسال در جدول زیر آمده است:

 

سهمیه شرح سهمیه
سهمیه مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی داوطلبانی که شهر اقامت آنها یکی از این شهرهای اهر، هریس،‌ ورزقان و خاروانا است، در صورتی که فرد در زمان وقوع زلزله در این شهرستان‌ها اقامت داشته و این موضوع مورد تایید فرمانداری باشد و یا مدرک تحصیلی سال دوم یا سال سوم یا پیش دانشگاهی آن‌ها در یکی از شهرهای یاد شده اخذ شده باشد، مشمول این سهمیه می‌شوند و می‌توانند کد رشته‌های اختصاصی این شهرستان‌ها را از بخش‌های مربوط در دفترچه راهنما انتخاب رشته‌های تحصیلی، انتخاب کنند، البته پذیرفته‌شدگان مشمول این تسهیلات باید متعهد شوند که به مدت دو برابر مدت تحصیل خود خدمت کنند.
سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی ‌پذیرش داوطلبان بومی ابوموسی در دانشگاه‌های استان هرمزگان، همانند شرایط پذیرش رزمندگان صورت می‌گیرد، بطوریکه 40 درصد از ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های استان هرمزگان به این داوطلبان اختصاص داده می‌شود و البته آن‌ها باید حدنصاب 75 درصد گزینش آزاد را کسب کنند.
این داوطلبان باید به مدت سه سال مستمر در شهرستان ابوموسی سکونت داشته باشند. چنانچه داوطلبان واجد شرایط حدنصاب لازم را در رشته‌های دانشگاه هرمزگان کسب نکنند، در دانشگاه پیام نور ابوموسی جایابی و معرفی می‌شوند.
سهمیه داوطلبان شهرستان‌های جنوب استان کرمان داوطلبان بومی شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، قلعه گنج و منوجان که سه سال آخر تحصیلات دوره متوسطه آنان (سال دوم، سوم و پیش دانشگاهی) در این شهرستان‌ها یا یکی از بخش‌های تابعه بوده، می‌توانند کد رشته‌های اختصاصی این شهرستان‌ها را از بخشهای مربوط در این دفترچه انتخاب کنند که در صورت پذیرفته شدن در این کد رشته‌ها، داوطلبان باید گواهی مربوط را در زمان ثبت نام به موسسه قبولی خود ارائه کنند، در غیر این صورت، قبولی آن‌ها لغو می‌شود.
پذیرفته‌شدگان مشمول تسهیلات این طرح باید متعهد شوند که به مدت دو برابر مدت تحصیل در مناطق محروم استان خود خدمت کنند.
سهمیه آموزگاران آموزگاران دیپلمه رسمی قطعی و آزمایشی یا پیمانی که حداقل سه سال در مناطقی که آموزش و پرورش تعیین کرده است، خدمت کرده و و در حال حاضر نیز شاغل باشند و بند 24 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را علامتگذاری کرده‌اند، چنانچه مجاز به انتخاب رشته شده باشند، برای تحصیل در رشته راهنمایی و مشاوره می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند. پذیرفته شدگان رشته تحصیلی راهنمایی و مشاوره با این سهمیه، بورسیه وزارت آموزش و پرورش نیستند.
حدود 80 درصد از ظرفیت رشته‌ راهنمایی و مشاوره‌ به سهمیه آموزگاران وزارت آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد.

سهمیه کارمندان وزارت علوم و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن

حدود 10 درصد از ظرفیت رشته‌های نوبت دوم (شبانه) به کارمندان رسمی با حداکثر 35 سال سن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بومی استان مربوط باشند، اختصاص می‌یابد.در رشته‌های گروه آموزش پزشکی حدود 20 درصد از ظرفیت پذیرش رشته‌های نوبت دوم (شبانه) در هر رشته به کارکنان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اختصاص می‌یابد که یا دارای شرایط بومی باشند و یا حداقل سه سال سابقه یکی از انواع استخدام در همان استان را داشته باشند.

سهمیه بهیاران بهیاران دارنده دیپلم نظام قدیم یا نظام جدید (کاردانش) مورد تایید وزارت آموزش و پرورش که به حرفه بهیاری اشتغال دارند و بند 24 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را علامتگذاری کرده‌اند، ‌چنانچه مجاز به انتخاب رشته بهیاران شده باشند، برای تحصیل در رشته پرستاری می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.
دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی برای دارندگان مدرک دیپلم بهیاری نظام جدید (کاردانش) و یا اشتغال به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی به شرط فراغت از تحصیل تا 31 شهریور 92 الزامی است، همچنین این داوطلبان،‌ در صورت انتخاب رشته‌های پرستاری، با نمره کل حاصل از نمرات دروس عمومی و تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی و احتساب نمره درس تخصصی بهیاری گزینش می‌شوند، چراکه گزینش این دسته از داوطلبان برای سایر رشته‌ها، با نمره کل بدون احتساب دروس تخصصی بهیاری خواهد بود.
حداکثر 10 درصد ظرفیت هر یک از رشته‌ محل‌های پرستاری در کلیه استان‌های کشور به بهیاران واجد شرایط اختصاص می‌یابد که سهمیه بهیاران در رشته‌ پرستاری در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی محل اشتغال متقاضیان معتبر است و تعریف استان بومی، استان محل بومی بهیار بر اساس مندرجات کارنامه است.
مصوبه فوق، این سهمیه در آزمون سراسری سال 1392 برای آخرین بار به این داوطلبان اختصاص می‌یابد.
سهمیه شاهد و رزمنده
شرط ورود داوطلبان به گزینش کد رشته‌های انتخابی برای داوطلبان سهمیه شاهد و رزمنده، کسب 75 درصد حد نصاب گزینش آزاد است و داوطلبان سایر سهمیه‌های فوق، باید 80 درصد حدنصاب گزینش آزاد را کسب کنند که منظور از گزینش آزاد این است که تمامی داوطلبان انتخاب رشته کننده بدون هیچ‌گونه قیدی (از نظر سهمیه و گزینش بومی) یک بار در تمامی کد رشته‌های انتخاب گزینش شده و نمره کل آخرین فرد قبولی به عنوان حد نصاب گزینش آزاد در آن کدرشته محل منظور می‌شود.

 

23245

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    35 14
    هنوز سهميه شاهد و رزمنده داريم؟؟!!
  • میثم A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    5 19
    ایاسهمیه بسیج هم داریم
  • محمد IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    3 14
    جالبه که بعد از گذشت نزدیک به یک نسل از جبهه و جنگ امثال من که کمتر از شش ماه جبهه رفته ایم هیچ سهمیه ای نداریم. یکی نیست بگه آخه ما چه گناهی کرده ایم که زمانی که جنگ شروع شد بچه بودیم و به محض این که خودمون را شناختیم رفتیم جبهه ولی به آخراش رسیدیم و بعد از یک اعزام سه ماهه ی ما ، جنگ تموم شد.
  • بابک A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    11 3
    متاسفم برای اینکه بوشهر قطب اقتصادی ایران و جهانه ولی به. عنوان منطقه ی محروم است
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    10 0
    سهمیه منطقه 2 و 3 را یادتون رفت!
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    22 5
    سهمیه شاهد و ایثارگر رو می نویسید اما سهمیه فرزندان هیات علمی رو نمی نویسید؟ متاسفم براتون
    • بی نام! IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      8 2
      همه سهمیه ها بی عدالتی راه برقراری عدالت این نیست اما ببینید اگه بیست درصد سهمیه باشه بر شاهد تاسف داره یا پنج درصد هییت علمی
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      7 3
      دوست عزيز سهميه هييت علمي رو نوشتن!! لطفا بيشر دقت كن سهميه كارمندان وزارت علوم و دانشگاه ها و...
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    4 7
    سهميه پسرا رو چرا ننوشتين؟! به علم نبايد نگاه جنسيتي كرد، هركسي كه نمره بالاتري بياورد فارغ از اينكه پسر باشد يا دختر شايستگي بيشتري براي انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظرش بايد داشته باشهد، چون تواناييش بيشتره و هم تو دانشگاه و هم تو بازار كار ميتونه موفق تر باشه و بهتر عمل كند اميدوارم امسال از بي عدالتي هاي كنكور كاسته شود
  • محمد حسین IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    14 9
    احترام گذاشتن به ایثارگران وظیفه یماست
  • شهرام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    7 3
    ایا فرزندان بازنشسته ی ارتش نیروهای مسلح سهمیه کنکور دارند
  • ن.م A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    2 0
    ﺳﻼ‌ﻡ.ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﺪﻭﻧﻢ ﺍﻭﻧﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺳﻬﻤﯿﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮﻭﻣﻦ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﺍﭘﻼ‌ﯼ ﮐﻨﻦ ﺑﺮﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎﯾﺪ ۲ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺗﻮ ﺍﻭﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﺎﺭ ﮐﻨﻦ ﺁﯾﺎ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﻭﺍﺳﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺭﻓﺘﻦ ﭘﯿﺶ ﻣﯿﺎﺩ؟
  • محمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    3 6
    سلام آیا افرادی که در جشنواره های خوارزمی مقام آورده اند در کنکور سهمیه ی خاصی دارند
  • پریا A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    3 1
    سلام این کد دوازه رقمی که واسه نیروهای مسلح هستش از کجا باید درخواست کنیم؟ چون کد پرسنلی نه رقمی می باشد ؟ حالا من گیج شدم چی کار کنم؟
  • هانی A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    این هم ازشانس ما .............