۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
ورود پیشمرگ‌ها به بحران سوریه جدی است؟

یک کارشناس جهان عرب از پیامدهای تشدید بحران سوریه در مناطق کردنشین سوریه می‌گوید.

محمد ایرانی، سفیر و کادار سابق ایران در اردن و لبنان و کارشناس جهان عرب در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با موضوع بررسی آخرین تحولات سوریه در پاسخ به سوالی پیرامون تشدید بحران سوریه در حوزه‌های کردی می‌گوید:
به دلیل نزدیکی دیدگاههای اکثر کردهای سوریه -تحت رهبری اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه- به کردهای کارگران کردستان ترکیه نوعی تفاهم میان آنها و دولت مرکزی سوریه از ابتدای آغاز بحران در سوریه شکل گرفته است. این مسئله باعث شده بود که بیش از یک سال و نیم شاهد آرامش و ثبات نسبی در منطقۀ کردستان سوریه باشیم. اما اخیراً اقدامات تحریک آمیزی برای ایجاد ناآرامی‌ها در این مناطق شاهد بوده‌ایم که عمدتاً در یک طرف حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه قرار دارد که متهم به همکاری با دولت مرکزی سوریه است و در طرف دیگر جریانات منتسب به گروههای مخالف سوریه و در رأس آنها گروههای تندروی جبهةالنصره و احرار شام قرار دارند. این درگیری‌ها میان طرفین به یک معنا جنگی ایدئولوژیک و همچنین نزاع برای کسب منافع استراتژیک است.
در واقع از آنجایی که مناطق مورد نظر بسیار مهم است و گذرگاه‌های مهمی در این مناطق وجود دارد، گروههای مخالف بشار اسد از جمله دو گروه تندروی اخیر نیز به دنبال آنند که گذرگاه‌های مرزی را در کنترل خودشان بگیرند. این نزاع مدتی است که میان طرفین آغاز شده است.
ایرانی در پاسخ به این سوال که" تهدید بارزانی برای ورود به بحران سوریه جهت دفاع از غیرنظامیان چقدر جدی است؟" گفت:
در این درگیری، کردها نیز دچار نوعی تعارض در میان خودشان هستند. به عبارت دیگر اختلاف نظرهایی در جبهۀ کردی به معنای عام وجود دارد. بارزانی به عنوان پرچمدار جریان اتحاد کردها در مناطق مختلف اخیراً با آنکارا مذاکراتی داشته است و روابط نزدیکی را با ترکیه پی ریزی کرده است. اما اتفاقات سوریه به دلیل اینکه در آن نقش گروههای اسلامی از جمله جبهة النصره خیلی واضح و آشکار است، حکومت اقلیم و شخص بارزانی به نوعی خود را مجبور می‌بیند که در نگاهی کلی از کردها و جریان اتحاد دمکراتیک حمایت کند و به نوعی نگرانی خود را از نقش پیدا کردن گروههای اسلامی اعلام کند.
در واقع بارزانی خود را مجبور می‌بیند که از منافع کلان کردی دفاع کند تا حضور گروههای اسلامی. گرچه همانطور که اشاره کردم به لحاظ ایدئولوژیک و اعتقادی این جریانات کردی عمدتاً نگاه سوسیالیستی به آیندۀ سوریه و نوع مدیریت‌شان بر این مناطق دارند. در صورتی که گروههای اسلامی تندرو به دنبال شکل گیری یک خلافت اسلامی پیرو تفکرات و نگاههای ایمن الظواهری و القاعده است. این چالشی است که ادامه خواهد یافت به این دلیل که هیچیک از طرفین به هیچ عنوان حاضر نیستند از موضع‌شان کوتاه بیایند.

مشروح گفتگو با محمد ایرانی را فردا دوشنبه در صفحۀ بین الملل خبرآنلاین بخوانید
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    10 0
    عجب شلم شوربایی بشه سوریه. همه دارن وارد میشن
  • سنندج حامد IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    19 5
    امیدواریم کردهای کردستان عراق انقدر غیرت داشته باشند که اجازه ندهند سربازان ترک در لباس گروههای معارض سوری هم کیشانمان در سوریه را به خاک و خون بکشند