در کافه خبر مطرح شد: برنامه جهانی غذا چیست و در ایران چه می کند؟

حدود یک میلیارد گرسنه در سراسرجهان وجود داردیعنی حدود یک هفتم جمعیت جهان وخوشبختانه کشور ما جزوه کشورهای نیست که مشکل حاد گرسنگی داشته باشد .

مریم صدرالادبایی-زهرا تالانی:یکی از زیرمجموعه های سازمان ملل برنامه جهانی غذا است که در 80 کشور کمک رسانی غذایی را به عهده دارد.برای آشنایی با فعالیتهای این مجموعه میزگردی را با حضور نگار گرامی نماینده این سازمان در ایران و دارا دربندی سرپرست واحد اطلاع رسانی و جذب منابع برگزار کردیم.این دفتر تنها نمایندگی سازمان ملل در ایران است که تمام کارکنان آن ایرانی هستند.


 حدود یک میلیارد نفر گرسنه در جهان وجود دارند که وظیفه شما در برنامه جهانی غذا در کشورهای مختلف خدمات رسانی به این گروه است.اما شما چطور به این افراد کمک می کنید؟
گرامی: برنامه جهانی غذا، بزرگترین سازمان بشردوستانه دنیا در مبارزه با گرسنگی است. این سازمان در سال گذشته به بیش از 97 میلیون نفر در 80 کشور دنیا کمک های غذائی کرد. برنامه جهانی غذا به عنوان آژانس پیشرو سازمان ملل متحد در مبارزه علیه گرسنگی به طور مداوم در زمان بحران پاسخ گو است. ما جان افراد گرسنه و آسیب پذیر را با رساندن سریع مواد غذائی به آنها نجات می دهیم.برنامه جهانی غذا همچنین به گرسنگان کمک می کند تا امنیت غذایی برای آینده بدست آورند. ما این کار را توسط پروژه هایی که غذا را به عنوان ابزاری برای ساختن سرمایه ها، توسعه دانش و پرورش بیشتر و جوامع پویاتر به کار می گیرند انجام می دهیم.برای مثال، برنامه جهانی غذا برای بیش از 20 میلیون کودک در هر سال تحصیلی وعده های غذایی فراهم می کند. این وعده ها خانواده ها را تشویق می کند تا کودکان خود را به مدرسه بفرستند و در نتیجه به آنها کمک می کند تا آینده بهتری برای خود بسازند. به علاوه اگر کودکان گرسنه نباشند تمرکز بهتری بر روی درس های خود دارند.
الان گرسنگی به عنوان سونامی ساکت معروف است چون مرگ آور است اما در زمان بحران خیلی مطرح می شود. ما بازوی کمک رسانی غذا رسانی هستیم.امروزه در دنیا 870 میلیون نفر از کمبود تغذیه ای رنج می برند. این بدان معنی است که حدود یک هشتم از مردم جهان برای سلامت و داشتن یک زندگی پرتحرک دسترسی به غذای کافی ندارند. درحقیقت گرسنگی و سوء تغذیه خطر شماره یک سلامت جهانی هستند، خطری حتی بزرگتر از ترکیبی از بیماری های ایدز، مالاریا و سل.البته باید گفت که از 97 میلیون نفر گرسنه حدود 19 میلیون نفر در کشورهای توسعه یافته است.پس همه جا مشکل گرسنگی است،اما باید دید که کجا نیاز به کمک جهانی دارد. چون برنامه جهانی غذا معتقد است که مشکل گرسنگی قابل حل است.


در واقع برنامه جهانی غذا با کمک به گرسنگان سعی در توسعه و پیشرفت کشورها دارد؟
دربندی: حل معضل گرسنگی در شرایط سخت اقتصادی امروز" بهترین روش" محسوب می شود. تلاش ملت ها برای حل این معضل و سرمایه گزاری جهت تغذیه مناسب باعث افزایش بازدهی و ایجاد فرصت های اقتصادی می شود. خلاف ابن موضوع نیز صادق است . مطالعات نشان داده که کشورها به خاطر کمبودهای تغذیه ای کودکان، میلیون ها دلار در زمینه اقتصادی زیان می بینند. حل معضل گرسنگی همچنین به برقراری صلح و ثبات کمک می کند. هنگامی که دولت ها نتوانند امنیت غذایی و دسترسی آسان به مواد غذایی کافی را تضمین کنند، در معرض سقوط قرار می گیرند .بی ثباتی در بازارهای غذا می تواند منجر به بی ثباتی در خیابان ها شود. نهایتا حل معضل گرسنگی، زمینه را برای پیشرفت دربسیاری از جنبه های توسعه از جمله بهداشت و تحصیل فراهم می کند. زنان با تغذیه مناسب ، کودکان سالم تر و سنگین تری به دنیا می آورند که سیستم ایمنی قوی تری نیز دارند. احتمال مدرسه رفتن یک کودک سالم که از تغذیه مناسب بهره مند بوده، به مراتب از سایر کودکان بیشتر است.
گرامی:از طریق پروژه های "غذا برای سرمایه"، برنامه جهانی غذا به گرسنگان در ازای کار برای پروژه غذا می دهد که زیربنائی برای فردایی بهتر می سازد. برای مثال، زمانی که مردم دیگر نگرانی درباره وعده غذای بعدی خود نداشته باشند، کشاورزان زمان و انرژی لازم را برای اجرای سیستم آبیاری که سطح تولید را بالا ببرد خواهند داشت. در دهه های 80 و 90 پیشرفت خوبی در کاهش گرسنگی حاد حاصل شده بود اما روند این پیشرفت بین سال های 2000 تا 2010 کند شد.


فعالیت شما در ایران به چه صورت است ؟چون در ایران که مشکل حاد گرسنگی نداریم؟

گرامی:اولین عملیات امدادی برنامه جهانی غذا در زمان زلزله بوئین زهرا در ایران در سال 1341 شکل گرفت.بعد از انقلاب ایران، اواخر دهه 1980 میلادی، زمانی که اولین گروه پناهجویان از افغانستان و عراق وارد ایران شدند کمک های غذایی خود را به پناهندگان آغاز کرد.برنامه جهانی غذا در ایران به پناهندگان عراقی و افغان ساکن در مهمان شهرهای 13 استان امداد غذایی می رساند. این کار با کمک گروهی بخش های مختلف این سازمان و همکاری با اداره کل امور اتباع ومهاجرین خارجی وزارت کشور وکمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران انجام می گیرد.
برنامه جهانی غذا برای 4 هزار و 833 پناهنده عراقی و 33 هزار و 167 پناهنده افغان کمک غذایی سبد اقلام غذایی اساسی را فراهم می سازد .به علاوه برای ارتقای سطح تحصیل دختران افغانی و ایجاد انگیزه بین 2 هزار و 810 دانش آموز دختر و 190 نفر از معلمان آنها آموزگارشان در19مهمان شهر روغن توزیع می کند.البته این تشویقی تا مقطع ابتدایی بود که به درخواست خودشان تا مقطه راهنمایی هم رسیده است. سهمیه ارائه شده توسط این سازمان ماهیانه 14 کیلوگرم اقلام مختلف است که شامل نان، برنج، شکر، عدس و روغن است.


شما به موضوع دادن روغن به عنوان مشوق اشاره کردید.پس برنامه غذا برای آموزش هم دارید؟و تنها برنامه شما برای تامین تیازهای اولیه نیست؟

گرامی: یکی از معضلاتی که در میان پناهندگان افغان وجود داشت این بود که از تحصیل دخترانشان ممانعت می کردند این برنامه کمک کرد تا میزات تحصیل در میان دختران به طرز معنا داری بالا رود اصولا پروژه های" غذا برای آموزش" به نیازمندان این امکان را می دهد تا وقت خود را صرف یادگیری مهارت هایی چون زنبورداری، خیاطی، و یا حتی سوادآموزی کنند که به آنها کمک می کند تا از نظر اقتصادی آینده ای بهتر داشته باشند. برنامه جهانی غذا تخصص هایی نظیر بررسی امنیت غذائی، تأمین مواد غذایی و لجستیک را گسترش داده بنحوی که از بهترین راه حل ها برای گرسنگی در دنیا اطمینان حاصل کند.


بیشتر کمک هایی که به سازمان شما می شود مردمی هستند یا دولتی؟
گرامی:برنامه جهانی غذا صدردصد به صورت مبالغ اهدایی اداره می شود و بودجه پایه ندارد.عمدتا دولت ها برای کمک های اهدایی بودجه هایی را اختصاص می دهند.بخش عمده بودجه ما از کشورها تامین می شود،اما بخش خصوصی و افراد هم به ما کمک می کنند.در چند سال اخیر بیشتر تمرکز شد که جامعه جهانی و مردم هم کمک کنند.در ایران بخش غذایی برای پناهندگان با ماست اما عمده کمک به پناهندگان با دولت است.چون آموزش ، بهداشت و اسکان هم مطرخ هستند .پس ما مکمل کمک های دولت هستیم.

اما گویا در ایران بخش خصوصی هم مشارکت خوبی دارد؟
دربندی:تمام هرینه های سازمان از طریق کمک دولت ها،بخش خصوصی و شهروندان تامین می شود.در ایران بالغ بر 6 سال است که اطلاع رسانی را شروع کردیم چون ما معتقدیم که گوشه ای از دهکده جهانی هستیم واگر مشکلی برای کشور همسایه پیش می آید ممکن است برای ما هم پیش آید.به همین دلیل ما اطلاع رسانی کردیم و مردم هم خوشبختانه انگیزه کمک رسانی و بشر دوستانه داشتند.ما کمک های زیادی در این زمینه دریافت کردیم،چون ما سعی کردیم وظایف اجتماعی شرکت ها را یاد آوری کنیم و حضور در این بخش یک بازی برنده برنده است.


با توجه به  این که  درآمد سرانه ایرانی ها نسبت به کشورهای جهان خیلی بالاست میزان مشارکت چقدر است؟

دربندی:ما معتقدیم همه می توانند تاثیر گذار باشند حتی یک خانم خانه دار.ما کمک را تنها مادی نمی دانیم چون وقتی اطلاعات یک فرد ارتقا پیدا کند،می تواند تغذیه بهتر داشته باشد.


برای دریافت کمک از دولت ها چه مشکلاتی دارید؟
گرامی:همانطور که می دانید بودجه های توسعه ای دولت ها مشخص و محدود هستند و ابتدای هر سال توسط دولت تعیین می شوند.در چند سال اخیر متاسفانه آنقدر بلایای طبیعی ودرگیری در جهان زیاد بوده که بودجه کمی به پناهندگان ایران اختصاص یافته است چون کمک ها برای کشورهای نیازمند اختصاص می یابد. برای همین در چند سال اخیر کمی سخت شده که بخواهیم کمک کشورها را برای پناهدگان بگیریم.کشورهای اروپایی هم که می دانید مشکل اقتصادی دارند برای همین بودجه زیادی نداریم. دولت ها باید اولویت بندی کنند مثلا وقتی سیل در پاکستان بوقوع می پیوندد ،بودجه را به آنجا اختصاص می دهند تا پناهندگان ایران.از طرف دیگر الان مشکل کشور سوریه را داریم که روز به روز بر تعداد پناهدگان سوری اضافه می شود. برای همین در اولیت بندی ها ،پناهندگان افغان و عراقی چندان اولویت ندارد.


شما این کمکها چگونه به دست افراد می رسانید؟
گرامی: وزارت امور خارجه و اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور مسئول هماهنگی تمام امور پناهندگان و آژانسهای بین اللملی مرتبط با آن هستند.تمامی کمک ها از جمله کمک های غذایی از طریق اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور و با هماهنگی وزارت امور خارجه به پناهجویان ارائه می شود.مدیریت کلی مهمان شهر به عهده اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی است.اگر چه حفظ و نگهداری مواد غذایی به عهده شورای پناهندگان است اما شوراها با مقامات اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی در مهمان شهرها و در استان هماهنگی لازم را می کند. برنامه جهانی غذا کمک های خود را با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و اداره کل امرو اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور هماهنگ کرده و بازدیدهای مشترک نظارتی توسط برنامه جهانی غذا کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و اداره امور اتباع و مهارجان خارجی به 19 مهمانشهر دو بار در سال انجام می شود.
دربندی:مبدا ورود برای تمام محموله های اهدایی برنامه جهانی غذا بندرعباس است.شرکت های حمل و نقل داخلی طرف قرارداد برنامه جهانی غذا که شرایط لازم را دارند حمل زمینی مواد غذایی را مستقیما از این بندر به مهمانشرها به عهده می گیرند.


یکی از برنامه های جهانی غذا بهبود تغذیه است  در ایران هم طرحی با عنوان طرح شیر اجرا می شود.
دربندی:کشور ایران از مطرح ترین کشورها برای اجرای برنامه شیر مدارس است.بالغ بر 13 میلیون دانش آموز داریم که به صورت رایگان شیر دولتی می گیرند،چون در برخی کشورهای همسایه بخش خصوصی به شیر مدارس کشور کمک می کند.با این حال مصرف سرانه کشور ما با کشورهای توسعه یافته خیلی فاصه دارد و حدود 80 لیتر در سال است.این نشان می دهد که یک فقر فرهنگی وجود دارد چون گاهی مادران با همان مبلغی که تنقلات برای کودکشان می خرند می توانند یک پاکت شیر بخرند اما نمی دانند.ما تغذیه سالم را با محوریت شیر برگزار کردیم و برنامه های زیادی را هم با کانون پرورش فکری ، شهرداری و مراکز فرهنگی شروع کردیم تا اطلاعات تخصصی را با زبان کودکانه و متناسب با مخاطبان مختلف منتقل کنیم . با همکاری رسانه ها هم کمپین های مختلفی را اجرا کردیم.
گرامی:تغذیه سالم با محوریت شیر یک پتانسیلی بود که در ایران بود،اما ما قبلا تنها در زمینه امداد رسانی به پناهدگان فعالیت می کردیم و به تازگی آگاهسازی درخصوص تغذیه سالم را هم برای مردم شروع کردیم.


همانطور که می دانید سازمان ملل سفیرهایی دارند.در کشور ما هم برخی هنرمندان سفیر شما شدند. چقدر فعالیت آنها تاثیرگذار بود؟
گرامی: آنها اطلاع رسانی که بخش مهمی از کار ماست را انجام می دهند و به فرهنگ سازی کمک می کنند.این یک قدم بزرگی است چون ازامکانات گوناگونی استفاده می کنیم که یکی از آنها حمایت هنرمندان است. در آبان 1387 هم برخی هنرمندان مشهور ایرانی در مراسمی حمایت خود را شروع کردند از جمله آقایان انتظامی، فرخ نژاد و  کیانیان .


کمک به پناهندگان سوریه یک برنامه جهانی است یا اینکه کشورهای همسایه آن را انجام می دهند؟
گرامی:دفتر مرکزی ما در کشور رم است و قلب هماهنگ کننده است . همانطور که گفتم در 80 کشور ما نمایندگی داریم در سوریه هم دفتر داریم.الان کمک ها توسط دفتر مرکزی هماهنگ می شود.البته کمک های منطقه ای در سوریه را اجرا می کنیم چون پناهندگان سوری در کشورهای ترکیه،لبنان،اردن و عراق هستند.


کمک ها به کشور سوریه از طریق ایران انجام می شود؟
گرامی: کمک های مستقیم لجستیکی به سوریه نبوده اما درزمان بحران کشور افغانستان در سال 2001 از ایران به عنوان مقصد ترانزیت استفاده کردند چون خود پاکستان که هم مرز بود مشکل داشت.برای ما امنیت کالا تا زمانی که به مصرف کننده برسد مهم است برای همین از ایران کمک ها منتقل شد.


چه راه هایی برای کمک به برنامه جهانی غذا وجود دارد؟
دربندی:وقتی مدیریت این نهاد در ایران تماما ایرانی شد توانستیم فعالیت ها را بیشتر منطبق بر فرهنگ ایرانی کنیم .مثلا جشنواره شمس را داشتیم که مخفف شیر،محیط زیست و سلامتی است.

همچنین برای همکاری در جمع آوری کمک های مردمی، کد ویژه ای به WFP تخصیص داده شد که از این طریق ارائه کمک های نقدی با وارد کردن کد # 365 * 724 * به وسیله تمامی تلفن های همراه و نیز تمام حساب های بانکی عضو شتاب امکان پذیر است. تنها کافیست با تلفن همراه کد مخصوص را وارد کنند، مبلغ مورد نظر را انتخاب کنند.البته هر کدام از شهروندان می تواند به نوبه خود کمک کنند. مثلا هنرمندان ،گرافیست ها و خبر نگاران می توانند در زمینه های مختلف در برنامه های ما سهیم شوند.ما در اطلاع رسانی غذایی در دنیا مقام پنجم را داریم .

گرامی:دفتر ایران تنها دفتری است که توسط کارمندان محلی اداره می شود و همه کارمندان ما ایرانی هستند. این مسله برای من و همکارانم باعث افتخار است.

23245

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    1 0
    چه دردناک