تسنیم نوشت:

عزت‌الله یوسفیان‌ملا رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح اصلاح ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: این طرح که مربوط به نحوه بررسی رای اعتماد به وزاری کابینه است، از پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم مطرح بود، اما کمیسیون عجله‌ای برای تصویب فوری آن در صحن علنی نداشت و صبر کرد تا بررسی کابینه در مجلس انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هفته گذشته بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در صحن مجلس انجام شد، لذا این طرح به صورت فوری به صحن علنی می‌آید تا از این پس وزرایی که معرفی می‌شوند یا مورد استیضاح قرار می‌گیرند، شامل این شروط شوند.

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس تصریح کرد: این طرح مسکوت نشده بود و در هفته‌های آینده به صورت فوری در دستور قرار می‌گیرند و حدودا تا یک ماه آینده به قانون تبدیل می‌شوند و به احتمال زیاد برای 3 وزیر باقیمانده کابینه یازدهم این موضوع اعمال می‌شود.

یوسفیان‌ملا در پایان افزود: اگر رئیس جمهور بخواهد این 3 ماه سرپرستی را برای وزراتخانه‌های باقیمانده رعایت کند، این طرح به 3 وزیر باقیمانده می‌رسد و مجلس در بررسی صلاحیت‌ آنها شرط مدرک تحصیلی فوق لیسانس و داشتن 10 سال سابقه کار اجرایی مرتبط را در نظر می‌گیرد.

طرح اصلاح ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای 27 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس ارجاع شده و این کمیسیون با رد پیشنهاد اولیه، ماده واحده‌ای را به تصویب رسانده که ضمن اصلاح آیین‌نامه، شروطی را برای معرفی وزرا از سوی رئیس‌جمهور مطرح می‌کند.

در ماده واحده طرح اصلاح ماده 204 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است:

ماده واحده- ماده 204 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده 204- رئیس جمهور ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت، اسامی و شرح حال هر یک از اعضای هیات وزیران دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن با ارزش استخدامی، حداقل 10 سال سابقه اجرایی مرتبط با ذکر سمت‌های گذشته، سایر امتیازات علمی و اجرایی کسب شده قابل استناد به همراه تصاویر آنها و برنامه هر یک از وزیران پیشنهادی را به طور کتبی و به تفکیک به مجلس ارائه می‌نماید.

رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی وصول معرفی‌نامه وزیران و ضمائم آن را اعلام کند و پس از قرائت به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد. کمیسیون مربوطه نظر مشورتی خود را در مورد سوابق اظهار شده و مدرک تحصیلی و تطبیق برنامه‌های اعلامی با قوانین و اسناد بالادستی به صورت مکتوب به صحن مجلس اعلام می‌نماید.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    13 1
    طرح بیخودی است.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    19 1
    که چی بشه ؟ شما که کار خودتون رو کردین !
  • جلال IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    9 0
    باید رای ممتنع هم حذف بشه