عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس می گوید رای ممتنع تفاوتی با رای مخالف ندارد و در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره رای ممتنع نمایندگان در جریان بررسی طرح ها و لوایح مختلف و همچنین بررسی صلاحیت وزیران گفت: در شرایطی که نماینده در جریان بررسی موضوعی برای موافقت به جمع بندی نرسد به عنوان مخالف رای خود را به صورت ممتنع و مخالف ارائه می کند.

عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس ادامه داد: حقیقت موضوع این است که رای ممتنع تفاوتی با رای مخالف ندارد و در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

وی افزود: در آیین نامه مجلس یه رای ممتنع اشاره شده است و نمایندگان به خوبی با این رای آشنا هستند اما این رای در حقیقت همان مخالفت با موضوع است که نمایندگان از آن استفاده می کنند.

مصری همچنین درباره این موضوع که آرا ممتنع تاثیر فراوانی در تعیین سرنوشت یک موضوع دارند، گفت: زمانی که نماینده برای موافقت با یک موضوع به جمع بندی نرسد از آرا ممتنع و مخالف استفاده می کند و رای ممتنع همان رای مخالف است که نام آن فرق دارد و نماینده به خوبی می داند که دادن رای ممتنع در حقیقت با موضوع مخالفت می کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: رای ممتنع در آیین نامه داخلی مجلس آمده است و در شرایطی که نمایندگان بخواهند درباره آن تصمیم جدیدی را بخواهند اتخاذ کنند منع قانونی ندارد و کمیسیون تدوین آیین نامه می تواند این موضوع را بررسی کند.

وی همچنین درباره پخش زنده جلسات علنی مجلس گفت: مجلس از پخش زنده جلسات استقبال می کند و زمانی که جلسات مجلس به صورت علنی برگزار می شود موضوعی برای پنهان کردن وجود ندارد.

مصری درباره علنی شدن جلسات ساید نهادها همچون شورای نگهبان گفت: این موضوع در اختیار نهادهای مختلف است اما جلسات نهادهای دیگر به صورت علنی برگزار نمی شود و قانون اساسی زمانی که جلسات علنی نیست اجازه اعلام مباحث را نمی دهد.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    16 0
    عجب تحليلي افرين....
  • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    7 15
    چقدر فکر کرده به همچین نتیجه ای رسیده؟ به نظر من رای ممتنع همان رای موافق است با نام دیگر!
  • بی نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 1
    به نظر بهتر است رای ممتنع در محاسبه حد نصاب نصف باضافه یک در نظر گرفته نشود فرض اینکه نمایندگان با رای ممتنع در مجلس حضور ندارند .
  • معلم روستایی A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    2 0
    آقای سخنگو ا 1- گر رأی ممتنع همان رأی مخالف است خوب آیین نامه را اصلاح بفرمایید. 2- تا آنجایی که من به عنوان یک معلم می دانم معنی ممتنع و مخالف یکی نیست . 3- توصیه می کنم کتاب علوم اجتماعی اول دبیرستان لا اقل مطالعه بفرمایید . متشکرم
  • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    در استیضاح رای ممتنع به منزله موافق است.سوابق آن را در استیضاح وزیر بهداشت ملک افضلی جستجو کنید
  • علی A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    7 0
    رای ممتنع صرفا جهت استفاده برای عوام کاربرد دارد که قدرت تشخیص مسائل ظریف را ندارند و در مسائلی که در سطح مجلس ملی یک کشور مطرح میشود و در آن جلسات نمایندگان عالی مناطق کشور که طبیعتاباید از فرهیختگان و نخبگان جامعه باشند حضور دارند ارائه رای ممتنع(به معنی عدم تشخیص بین سره از ناسره یا حق از باطل)جای تاسف است و شخصی که رای ممتنع میدهد باید به این موضوع توجه کند که وقتی که رای او به معنای منفی در نظر گرفته خواهد شد این احتیاط نابخردانه و بی مسئولیتی چه معنی دارد؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    2 0
    رای ممتنع یعنی فرار از اینده مثه همون کاری که ونزوئلا و هند با ایران کردند هم خدارو میخواستن هم خرمارو
  • سعید IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    1 0
    به نظر بنده به صرفا نمیشه گفت که رای ممتنع رای مخالف هست یا رای موافق. شخصا مخالفم با حذف رای ممتنع چون به هر حال شرایط به گونه ای است که نمیشه همیشه در همه ی مسائل رای قاطع داد چون علاوه مباحث شرعی و دینی که بر گردن نمایندگان مجلس در این سطح از تصمیم گیری می گذارد بار مسولیت سنگینی هم دارد بر دوش نمایندگان که باعث میشود برخی مواقع نیاز به رای ممتنع باشد. پیشنهاد بنده تقسیم ارزش رای ممتنع می باشد.به طوری که هر رای ممتنع 1/2 رای مثبت و 1/2 رای منفی محاسبه شود. که البته با بحث بیشتر می شود در موارد خاص می شود این نسبت را تغییر داد.
  • داریوش IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    نخیر آقا دو،دوتا میشه چهارتا ، اگه اینطوریه بشین دوباره رای های آقای نجفی را باراءی های منفی ،ممتنع و آرای ماخوذه جمع بزن ، بعد تقسیم کن، اگر چنین چیزی بود اونوقت اظهارعقیده بکن.این همانی جای دیگری بکار میرود.