وزیر نیرو:سود 70 میلیارد دلاری برق بادی/سوزاندن 25 میلیارددلار گازوئیل برای تولید برق توجیه ندارد

وزیر نیرو گفت:متوسط بازده نیروگاه های کشور 38 درصد است درحالی که با بازیافت انرژی می‌توان بازدهی را تا بیش از80 درصد ارتقا داد.

حمید چیت چیان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین تصریح کرد: برق تولیدی کشور از زمان تولید تا وقتی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، 23 درصد تلفات دارد یعنی نزدیک به یک چهارم برق تولیدی در نتیجه اتلاف و برداشت‌های غیرمجاز از شبکه تلف می‌شود.

وی با بیان اینکه تلفات فنی در جهان حدود شش تا هفت درصد است، تلفات شبکه برق ایران را 18 درصد عنوان کرد و گفت: ما باید در درجه نخست پیش از نیروگاه‌سازی با تدابیر درست و راهکار عملی میزان تلفات در شبکه توزیع را پایین آوریم.

چیت چیان اظهار داشت: باید شبکه توزیع هوشمند شود زیرا با این کار می‌توانیم پایش مستمر شبکه را داشته باشیم و بدانیم در کدام بخش تلفات غیر عادی داریم.

وی افزود: از سال 83 تا پایان سال 90 (در هشت سال) برای تولید برق، افزون بر 25 میلیارد دلار گازوییل در نیروگاه‌ها برای تولید برق مصرف شده است و در سال‌های 91 و اوایل 92 نیز مصرف گازوییل در نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرده است در حالی که اگر همین میزان برق تولیدی را از طریق نیروگاه‌های بادی تولید می‌کردیم، هزینه آن 23.5 میلیارد دلار می‌شد یعنی اگر از نیروگاه های بادی استفاده می کردیم، هزینه آن کمتر از هزینه استفاده از سوخت گازوییل برای نیروگاه ها بود و 15 سال دیگر نیز این نیروگاه ها عمر مفید داشتند و می‌توانستند طی 15 سال سودی افزون بر 70 میلیارد دلار عاید کشور کنند.

وزیر نیرو یاد آور شد: با عدم استفاده از نیروگاه‌های بادی، افزون بر موارد یادشده آلودگی‌های فراوانی را به واسطه استفاده از نیروگاه های حرارتی وارد محیط زیست کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در ابتدا باید نیروگاه‌های بادی و سپس نیروگاه‌های خورشیدی را توسعه داد زیرا در زمان کنونی در دنیا موجی برای استفاده از سامانه‌های فتوولتائیک ایجاد شده است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    156 1
    کاملاً موافقم. شصت هفتاد سال دیگه منابع سوخت فسیلی دنیا تقریباً تموم میشه، باید از الآن به صورت جدی به فکر انرژیهای تجدید پذیر باشیم.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      29 6
      لازم به ذکر است اقای وزیر سالهای سال در سطوح بالای مدیریت وزارت نیرو بودند
    • نیما IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      12 31
      هزینه ی اولیه ی تولید یک نیروگاه بادی خیلی بیشتر از نیروگاه حرارتی با میزان توان یکسانه، برای کشوری با شرایط ما الان این کار مقرون به صرفه نیست، در طول زمان و کم کم می تونه برای آینده مفید باشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    30 9
    خدا کنه این کارش سیاسی نباشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    78 1
    آفرین بر شما.ار نعمت های خدادادی همچون باد و نور خورشید و گرما بهترین بهره وری می توان کرد. ای کاش زودتر بجای این همه تحریم و دود شدند میلیاردها دلار و از دست رفتن فرصت ها این کار می کردیم بک صنعت جایگزین. الان در خوزستان از باد ،گرما و نور خورشید می شود برق استان کاملا تامین کرد
  • یه شهروند A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    33 4
    من هم موافق هستم ولی فکر میکنم حرف ایشون ، بیشتر جنبه مطرح شدن داشته تا عملی شدن ... در ایران ، خیلی از کارها اصولا مطرح میشن ، ولی شاید هیچ وقت عملی نشن !!!
  • shiva A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    31 0
    اگر دولت برای سوخت پاک به مردم تسهیلات میداد مثل کشورهای اروپایی خیلی خوب بود . مثل تخصیص ارز برای واردات ابگرمکن های خورشیدی و پنل خورشیدی یا دادن وام بیشتر به خانه هایی که قصد دارن از این سوخت ها ی پاک برای تامین انرژی خود استفاده کنند . الان قیمت یه ابگرمکن خورشیدی خانگی حدود 20 میلیونه .اگر خود ساختمان ها بخشی از انرژی مصرفی خودشون رو تامین کنند بار کمتری هم رو دوش دولته و هزینه های اتلاف انرژی پایین میاد.
  • بی نام CA ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    66 1
    تفاوت وزیر دانا با وزیر عوام فریب این است.توجه شمارا به مصاحبه خبرانلاین با پرفوسور کردوانی در تاریخ دوشنبه 13 خرداد جلب میکنم که ما در کشورمان آنقدر منابع باد و خورشید داریم که با یک برنامه ریزی چند ساله تمام برقمان را میتوانیم از این منابع پاک تهیه کنیم ودیگر نه نیازی به سوزاندن نفت برای تولید برق داریم ونه انرژی هسته ای. "همان بادهای ۱۲۰ روزه؟ بله؛ این بادها از اقیانوس هند به سمت شمال می رود. می رود به سمت کوه های هیمالیا. آنجا تقویت می شود. از آنجا می آید در دره هرات. بعد می آید تایباد. تایباد ته باد است. بعد هم به خواف و برآباد می رسد. در این دو منطقه روی بام ها آسیاب بادی بود. اینجا مرکز باد است. شدت باد اینجاست و درخت ها کج هستند. مانند منجیل. این باد از شمال شرق وارد کشور می شود"
  • حسن A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    49 2
    قطعا ین خبر به کام مپنایی ها که مخالف انرزی نو هستن بدجور تلخ میاد. جناب وزیر مراقب باشید.
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    21 0
    با وجود اینکه خداوند به کشور ما چنین آب و هوایی داده اما به واقع تولید برق ما از نیروگاه های بادی و خورشیدی (انرژی های پاک) صفر است. چیزی جز کفران نعمت نمیتونم اسمشو بزارم
  • میثم A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    4 1
    من دانشجوی رشته زمین شناسی نفت هستم، میخواستم نظرتون رو به انرژی زمین گرمایی جذب کنم کاری که کاشوره ما هم با نحوه اصولی انجام اون بی گانه نیست اول حفاری مناطقی که به نقاط داف معروف هستند بعد از آن تزریق زیاد پرفشار آب و در نتیجه برخورد اب با نقاط داغ محصولی که بدست میاد بخاری بسیار قدرتمند برای به حرکت دراوردن توربین می باشد کشورهیی مثل کانادا و ایسلند سالهاست که برق بسیاری از مناطق بخصوص مناطقی که با درجه حرارت بسیار پایین مواجه هستند رو تامین میکنه که در این دوره سرمایه گذاری روی این جور منابع انرژی در اون کشورها 3 برابر شده، در ایران دو منطقه از انرژی زمین گرمایی استفاده می کنند که بقدری بهره برداری و همچنین سرمایه گذاری در آن کمه که من اشاره ای بهشون نمیکنم و میگم در ایران صفر
    • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      0 3
      من شنیدم استفاده و حفر این چاه های بسیار عمیق باعث زلزله های خفیف دائمی در اطراف این نواحی می شه ؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    9 0
    آقاي وزير نيروگاه هزار مگاواتي همدان با ارزش يك ميليارد دلار به علت كم آبي و سوء مديريت در حال تعطيلي است لطفاً اقدام عاجل بفرماييد
    • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      2 0
      اصلاً ساخت این نیروگاه از اول اشتباه بود، مخصوصاً اینکه سیکل آبش بازه، یعنی آب در هوای آزاد تقطیر میشه و مقدار عظیمی از اون به صورت بخار هد میره!
  • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    2 0
    سلام - به وزیر عزیزمان بگویید تکلیف نیروگاههای سیکل ترکیبی که فقط بخش گازشان اجرا شده ( ارومیه و اردبیل) و با تکنیکهای خاص آقای گشته ( به روش مسخره قیمت گذاری شده و با دستهای مرموز ...) در سطح وزارتخانه تحویل بخش نه خصوص و نه دولتی شده چه می شود؟ و وضعیت سایر نیرو گاه سیکل ترکیبی که فقط بخش گازشان اجرا شده از جمله زنجان - سمنان - کرمانشاه - شاهرود که انرژی با دمای 550 درجه سانتیگراد از دود کشها به بیرون میرود و دولت قبل فی امان الله به آسمان رها کرد و ادامه دارد و از طرفی دیگر عمر مفید این نیروگاهها روبه زوال است!
  • احسان IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    6 0
    آقای وزیر عزیز لطفا عدد ورقم شدنی دست مردم بدهید . مثلا اگر این سوخت مصرف نمی شد مردم چگونه برق مصرف می کردند ضمنا فرضا اگر این پول وجود داشت با این تحریم ها نیروگاه بادی چگونه ساخته می شد .تازه تو گرفتن خدمات همینایی که داریم از سازنده خارجی مشکل داریم من خودم مهندسی بهره برداری نیروگاه خوندم با ما دیگه این جوری نباش
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    3 2
    آقای چیت چیان تکلیف دانشگاه صنعت آب و برق ( شهید عباسپور ) چی شد ؟ دانشگاه شهید بهشتی کم کم داره تمام این دانشگاه رو می بلعه
  • بی نام EU ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    انرژی فراموش شده ! ؟ خورشیدی بهترین و با ایمنی ترین منبع انرژی , بدون امکان ابجاد بهانه برای بدخواهان کشور
  • علیرضا A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 1
    واقعا این حرکت، انقلابی است. حرکت به سمت انرژی های نو واقعاایده خوبی برای کشور ماست. کشور ما بالاترین پتانسیل ها را در انرژی باد و خورشید در جهان دارد. از 300 روز آفتابی تا مناطق بادخیز بسیار. آلمان که 100 روز آفتابی دارد بیشترین استفاده را در جهان از انرژی خورشیدی میبرد. تا سال 2020 باید 20 درصد از انرژی قاره ارپا از انرژی های نو باشد. سابقه آقای وزیر در انرژی های نو است و باید به دکتر روحانی برای این انتخاب آفرین گفت.