نجفی: نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی نباید ادامه پیدا کند/ تورهای گردشگری برای ایرانیان خارج

امروز همزمان با آغاز هفته دولت، اولین نشست فصلی مدیران و فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با موضوع تبیین راهبردها و سیاست‌های این سازمان در دولت یازدهم برگزار شد.

فهیمه حسن‌میری: در این نشست که با حضور محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاونان او در این سازمان برگزار شد، در ابتدا مهدی حجت قائم مقام رییس سازمان و معاون میراث فرهنگی، دکتر ملک شهمیرزادی استاد باستان‌شناسی، دکتر نامور مطلق استاد در زمینه هنرهای دستی، رجبعلی خسروآبادی کارشناس گردشگری و یکی از خبرنگاران به نمایندگی از اصحاب رسانه سخنانشان را مطرح کردند و سپس محمدعلی نجفی، رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیاست‌های جدید این سازمان را مطرح کرد.

نجفی با بیان این که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمانی علمی و فرهنگی است که باید به مثابه دانشگاه تلقی شود، گفت: برای من مایه افتخار است که شاید در فصل آخر زندگی شغلی‌ام در اینجا فعالیت کنم.

او با اشاره به فراز و نشیب‌های این سازمان و تغییر و تحولات پی در پی در سال‌های گذشته گفت: من مدیر پنجم این مجموعه طی چهار سال هستم و چه از لحاظ تشکیلاتی که باعث ایجاد اغتشاش شده و چه جابجایی‌ها و تحولات فیزیکی واحدهای سازمانی که اوج آن در تصمیم‌گیری برای انتقال بخشی از سازمان به میراث و بخشی از آن به اصفهان بود، لطمان جبران‌ناپذیری به این سازمان وارد شد و می‌توان تعبیر لگدکوب کردن را برای آن استفاه کرد.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه درباره تحولات این سازمان گفت: این سازمان چه از ادغام اول آن و چه در سال 85 که ادغام دوم صورت گرفت از دو مساله اساسی رنج می‌برد یکی ناموزونی و ناپیوستگی بین بخش‌ها علی‌رغم ادغام و دیگری تنزل منزلت یا ابهام در تبیین جایگاه واقعی سازمان در جریان توسعه همه‌جانبه و متوازن کشور. در هشت سال گذشته هم مشکلی به مشکلات اضافه شد و آن هم نگاه سیاسی به سازمان و سیاسی شدن بیش از حد بود که باید دست به دست هم بدهیم تا این مشکلات را حل کنیم و در سایه حل آنها بقیه مسائل هم تدریجا حل شوند.

نجفی با بیان این که معتقدم اصل کار سازمان در هر سه بخش آن فرهنگ است گفت: این سازمان در عین حال که فرهنگ ساز است و نقش معرف فرهنگ را دارد، نقش واسطه بین فرهنگ و صنعت هم تلقی می‌شود.

او درباره گردشگری هم گفت: گردشگری به عنوان یک صنعت رشدیابنده در جهان است. با این نگاه باید به بازتعریف نقش مدیریت سازمان بپردازیم و با نگاه فرهنگی به آن سازمان نگاه کنیم و آن را به عنوان مولد فرهنگ و واسط بین فرهنگ و صنعت بشناسیم و بشناسانیم.

رییس جدید سازمان میراث فرهنگی بخش‌های مختلف تشکیل دهنده این سازمان را به اعضای یک بدن تشبیه کرد و گفت: این اعضا پیکره سازمانی را تشکیل می‌دهند و این سه بخش مانند اعضای یک بدن واحد هستند و هر یک از این سه عضو باید به کمک اعضای دیگر بیاید.

او به نیاز این سازمان به عقبه اجتماعی هم اشاره کرد و گفت: به یک عقبه اجتماعی و البته فراتر از آن یک سرمایه اجتماعی نیاز داریم. باید از توان و فکر کسانی که دغدغه فرهنگ و صلاحیت و تخصص این کار را دارند استفاده کنیم. الان اگر نگوییم بخش عمده‌ای از متخصصان این حوزه قهرند می‌توان گفت رابطه خوبی هم با سازمان ندارند. نخبگان، کارآفرینان و جوانان تحصیلکرده‌ زیادی در این زمینه داریم که ارتباطشان با سازمان کم است در حالی که تعامل بین دانشگاهیان و اصحاب رسانه باید با سازمان پیش بیاید و آن زمان می‌توانیم از عقبه اجتماعی حرف زده و به سرمایه اجتماعی برسیم و با اتکا به آن امیدوار باشیم سازمان نقش خودش را در حفظ آثار و معرفی به دنیا ایفا کند.

 

نگاه سیاسی،‌ آفت و ظلم به میراث فرهنگی است

نجفی همچنین از نگاه سیاسی به سازمان میراث فرهنگی انتقاد کرد و گفت: نگاه سیاسی به این سازمان، آفت و ظلم به فرهنگ کشور است و من اجازه نخواهم داد فعالیت سیاسی در آن انجام شود و امیدوارم مدیران متخصص و باتجربه هم در این راه کمک کنند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه به یکی دیگر از مشکلات این سازمان اشاره کرد: این که بخواهیم درگیر تشکیلات شویم ما را از اهدافمان دور می‌کند. ممکن است مهم باشد که تغییراتی انجام شود ولی معتقدم در دو یا حتی چهار سال گذشته نباید وقتمان را برای این مسائل بگذاریم و به ادغام و اینطور موارد فکر کنیم. البته واکاوی و بازنگری همیشه میسر است و در معاونت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری حتما باید تجدیدنظر کنیم و خوشحالم که دکتر عادلی قبول کردند در رابطه با مسائل سرمایه‌گذاری به ما کمک کنند.

او سپس به مقوله آموزش تاکید و بیان کرد: معتقدم تقویت آموزش در سازمان باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ هم آموزش‌هایی که به اخذ مدرک منجر شود هم آموزش‌های کوتاه‌مدت حرفه‌ای و هم آموزش ضمن خدمت برای همکاران.

رییس سازمان میراث فرهنگی به استفاده از فضای مجازی هم اشاره کرد و گفت: استفاده از فضای مجازی در سطح وسیعتری از آنچه تاکنون بوده باید انجام شود و از این امکان بین‌المللی که تاکنون خیلی کم از آن استفاده شده بیشتر بهره بگیریم. یکی از این کارهایی که باید در این زمینه انجام شود ایجاد مجمع مشاوران مجازی در سطح سازمان است. امروزه دیگر این که به چند نفر حکم مشاور داده شود کفایت نمیکند و میتوان در سطح وسیعتر و بین‌المللی از مشاوران بهره گرفت و امیدوارم این کار ظرف 9 - 8 ماه آینده به عنوان اولین قدم انجام شود.

نجفی همچنین درباره انتخاب همکارانش در این سازمان گفت: انتخاب آقایان حجت و بهشتی مشخص است که از چه رویکردی به قضیه نگاه می‌کنم و خوشحالم که ایشان این کار را پذیرفتند و فکر میکنم دلسوزان میراث فرهنگی هم از انتخاب دکتر حجت و آقای بهشتی خوشحالند.

رییس سازمان میراث فرهنگی نکته مهم دیگر برای فعالیت این سازمان را پژوهش دانست و گفت: من در بازدید سرزده از بخشی از پژوهشگاه میراث فرهنگی داشتم شرمنده شدم که پژوهشگران در چنین شرایطی قرار است پژوهش کنند. البته بخشی از نابسامانی مربوط به انتقال بوده و بخشی دیگر مربوط به باقی موارد که باید برای آنها فکری کرد و فضای بهتری را فراهم آورد.

او درباره موضوع پژوهش ادامه داد: باید پژوهش را به داخل سازمان سرایت بدهیم و آن را با سازمان مرتبط کنیم. الان پژوهش از بخش‌های ضعیف سازمان است که باید آن را قوی کنیم.

نجفی در پایان به موضوع صنایع دستی هم تاکید و بیان کرد: صنایع دستی را نباید به عنوان صنعتی کوچک و رو به زوال تلقی کنیم بلکه صنایع دستی بخشی از هویت ملی اسلامی ماست و از طریق آن میتوانیم بسیاری از پیام‌هایمان را به دنیا منتقل کنیم. این صنعت، صنعتی رشدیابنده است و در توسعه کشور می‌تواند سهم محوری داشته باشد.

 

تورهای گردشگری برای ایرانیان خارج از کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی تورهای گردشگری برای نسل جدید ایرانیان خارج از کشور طی ۶ ماه آینده هم خبر داد و گفت: برای ارزان‌سازی سفرهای داخلی از اقامتگاه‌ها و مهمانسراهای ۳ ستاره حمایت می‌کنیم.

او با بیان این که قرار است برای هر کدام از بخش‌های گردشگری شامل زیارتی، سلامت و... برنامه ملی تهیه کنیم، گفت: دستگاه‌های دیگر هم باید در زمینه گردشگری به ما کمک کنند مثلا درباره گردشگری خارجی وزارت خارجه درگیر موضوع است که امیدواریم با رویکرد جدید این وزارتخانه که قرار است درهای کشور به روی دنیا باز شود بتوانیم مسئله روادید را حل کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: باید تورهای ایرانیان خارج از کشور را داشته باشیم تا نسل‌های بعدی ایرانیانی که در خارج هستند بتوانند به کشور سفر کنند و من امیدوارم این موضوع تا شش ماه آینده محقق شود. درصدد هستیم تا از مهمانسراها و اقامتگاه‌های 3 ستاره حمایت کنیم نه 5 ستاره چون مردم برای سفرهای خود نیاز به اقامتگاه آرام، تمیز و مناسب دارند و باید ارزان سازی سفر انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره استخدام‌هایی که اواخر دولت دهم در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد هم اظهار داشت: فعلا موضوع متوقف شده است، قرار شد کل سوابق را برای ما بفرستند و دستور داده‌ام که هیچ اقدامی برای استخدام‌ها انجام نشود.

نجفی درباره اینکه چه زمانی معاون گردشگری و معاون صنایع دستی را منصوب می‌کند هم گفت: فعلا این بخش‌ها معاون دارد، به موقع اعلام می‌‌کنیم و این احتمال وجود دارد که معاون فعلی ابقاء شود.

او درباره موضوع واگذاری‌هایی که اواخر دولت دهم به اسم خصوصی سازی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد هم گفت: بخش قابل توجهی از این موضوع قابل توجیه نبوده است.

نجفی ادامه داد: نمی‌توان اختیارات حاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کرد و من در نظر دارم موضوع را مورد تجدیدنظر قرار دهم اما در عین حال باید به فعالان این بخش‌ها میدان داد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    36 1
    اگه میدونستید کشورهای دیگه چطوری از میراث فرهنگیشون پول در میارن دود از سرتون بلند میشد
  • اميرحسين A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    57 5
    حيف و صد حيف که آقای چمران با شب نامه شون اجازه ندادند فرهنگيان از نعمت آقای نجفی برخوردار شوند.
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 54
    شما به فكر مملكت خودمان باشيد نميخواد براي خارج نشينان تور بذاريد.
    • مهدی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      26 1
      تور گذاشتن برای خارج نشینان ، یکی از راه های جذب درآمد و ارز آوری به کشور است که برای بهبود معیشت و افزایش شغل راهکار بسیار مناسبی است. صنعت گردشگری روز به روز در دنیا برای کشورهای صاحب این صنعت درآمد بیشتری رو جذب می کنه. ما در ایران چنین درآمدی رو نداریم (با اینکه جزء ده کشور برتر دنیا به لحاظ جاذبه هستیم). بنابراین "تور گذاشتن برای خارج نشینان" در واقع یعنی به فکر مملکت بودن......
    • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      0 0
      !!! واقعا آدم شوكه ميشه از اظهار فضل بعضيا!
  • arman IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 1
    آثاری که مردم با فلزیاب کشف میکنن چندین برابر کشفیاتی که دولت از این مکانها داره ضمن اینکه اطلاعات قاچاقچیا از باستان شناس هامون که فقط توی دانشگاه واحد پاس کردن و به زور تونستن یه اردو جور کنن خیلی بیشتره اما از طرف دیگر مردمی هستن که با مقاومت و اطلاع رسانیشون به کمک رسانه ها تونستن جلوی تخریب قسمتی از آثار باستانی به دلیل ساخت سد ، پل یا جاده بگیرن و در کل باید بگیم که آثار باستانی بیشتر به وسیله ملت داره اداره میشه تا دولت و شاه ماهی قصه قاچاق آثار باستانی با تور وزیر به دام نمی افته !
  • محمدحسین IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 6
    اصلا آقایون نگاه سیاسی نداشتند که شما رو به این سمت انتخاب کردند! چون که آموزش و پروش خیلی به میراث فرهنگی نزدیکه!! و ما تحصیل کرده این بخش رو نداریم!!!! مجبوریم از شما استفاده کنیم. اصلا من یه سوال دارم مگه میراث فرهنگی تخصص هم میخواد!!!!؟؟
  • مهربان توسی A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    4 0
    موفق باشی دکتر