محققان با دست‌یابی به ساختار دست‌نخورده دی.ان.ای متعلق به 419 میلیون سال پیش از اعماق رسوبات نمکی، موفق به کشف قدیمی‌ترین گونه حیات روی زمین شده‌اند. آیا داستان پارک ژوراسیک به واقعیت می‌پیوندد؟

محبوبه عمیدی: اینکه زمین روزی به یک پارک ژوراسیک بزرگ تبدیل شود، اصلا ایده جالبی نیست، اما واقعیت این است که دانشمندان موفق شده‌اند از اعماق رسوبات نمکی میشیگان، قطعات دی.ان.ای دست‌نخورده‌ای را کشف کنند که 419 میلیون سال عمر دارند و به حیات بازگشته‌اند.

به گزارش دیسکاوری، این قطعات که بدون شک قدیمی‌ترین مواد ژنتیکی روی کره زمین هستند که بشر تاکنون موفق به کشف آنها شده، به باکتری نمک‌دوستی تعلق دارند که اجدادش می‌توانند جزیی از اولین گونه‌های حیات شکل‌گرفته روی کره زمین باشند.

پیش از این دانشمندان ماده ژنتیکی مشابهی را از این منطقه استخراج کرده بودند، اما شباهت بسیار دی.ان.ای کشف‌شده به نمونه‌های کنونی مانع از این شد که به قدمت چند صد‌میلیون‌ ساله آن پی ببرند.

اما این‌بار گروهی از محققان دانشگاه دالهوزی در هالیفاکس، کانادا موفق به یافتن شش قطعه دی.ان.ای در این حوضه شدند که هیچ نمونه مشابهی نداشتند.

راسل ویلند از دانشگاه وست‌چستر می‌گوید: «ما تمامی توالی‌های متعلق به باکتری‌های نمک‌دوست شناخته‌شده را با این نمونه‌ها مقایسه کردیم. این شش قطعه بی‌نظیر بودند».

باز‌خوانی شجره‌نامه این میکروارگانیسم نشان داد که متعلق به خانواده‌ای از باکتری‌های نمک‌دوست است که پیش از این هم احتمال وجود آنها در ابتدای حیات روی زمین پیش‌بینی شده بود.

اولین‌بار در سال 1930/ 1309 نمونه‌های زنده‌ای از Halobacterium salinarum متعلق به این خانواده، بر روی پوست یک گاومیش نمک‌سودشده کشف شد که دانشمندان با توجه به ساختار ژنتیکی این باکتری، آن را یک گونه امروزی فرض کردند. اما تحقیقات این تیم نشان می‌دهد، H. salinarum در واقع خویشاوندی وراثتی نزدیکی با باکتری‌هایی دارد که بین 121 و 419 میلیون سال پیش روی کره زمین زندگی می‌کرده‌اند.

این تیم با ردگیری محل اولیه کشف پوست گاومیش به نتایج جالب توجهی دست یافت. این پوست از معدنی حوالی ساسکاچوان کشف‌شده بود، جایی که زمین‌شناسان معتقدند حدود 300 میلیون سال پیش دریا به خشکی تبدیل شده است.

این باکتری تمام این سال‌ها را میان آب اشباع درگیر در ساختار بلورهای نمک دوام آورده، تا باز هم زمان مناسب برای رشد و تکثیر از راه برسد، یا شاید انسان با جستجو آنرا به حیات برگرداند.

ملانی مورمیل از دانشگاه میسوری در این‌باره می‌گوید: «هر روز با مدارک تازه‌ای مبتنی بر بقا و ادامه حیات این باکتری‌ها مواجه می‌شویم. آنها به شکل اسرارآمیزی میلیون‌ها سال در اعماق زمین دوام آورده‌اند و از تمام یخبندان‌ها و انقراض‌های بزرگ جهان جان سالم به در برده‌اند، تا امروزه هر کجا که آب شور وجود دارد، زندگی را از سر بگیرند».

ویلند می‌گوید: «این تنها یک مثال بی‌نقص از تلاش میکروارگانیسم‌ها برای بازگشت به زندگی نیست، بلکه نشان می‌دهد کره زمین چگونه دارد برای ادامه بقا تلاش می‌کند».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • neda IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    very goooooooood TNX