در حال حاضر روزانه 58 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه های کشور تولید می شود که با احتساب تولید 7 میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی این رقم به 65 میلیون لیتر می رسد.

آذرجزایری:  آخرین آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از مصرف روزانه 76 میلیون لیتر بنزین در کشور حکایت دارد.

این درحالی است که پیش بینی می شود با توجه به سپری شدن روزهای آخر فصل تابستان و افزایش سفرهای تابستانی مصرف بنزین از مرز 80 لیتر طی روزهای آینده عبور کند که در اینصورت تامین بنزین مورد نیاز کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

در چنین شرایطی به نظر می رسد دولت این روزها از ذخایر استراتژیک بنزین برداشت می کند چراکه مجتمع های پتروشیمی کشور توان تولید 7 میلیون لیتر بنزین در هر روز را دارند در حالیکه نیاز بنزین کشور در حال حاضر بیش از این رقم هاست.

در حال حاضرنحوه تامین روزانه 11 میلیون لیتر بنزین مورد نیاز کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. که در صورت آنکه بحث واردات بنزین را منتفی بدانیم باید بر استفاده از ذخایر استراتژیک در این روزها به عنوان محتمل ترین فرضیه یاد کنیم.

بسیاری از کارشناسان معتقدند بازنگری در بودجه سال 92 باید هر چه زودتر تعیین و تکلیف شود چراکه ادامه روند فعلی و ثابت ماندن قیمت بنزین، مصرف این فرآورده را با روند افزایشی مواجه خواهد کرد که نتیجه آن کمبود این فراورده استراتژیک در کشور خواهد بود.

درعین حال برخی از کارشناسان افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی را حلال مشکلات فعلی می دانند و تاکید دارند شوک افزایش قیمت بنزین پس از هدفمند سازی یارانه ها برطرف شده و روند افزایشی مصرف این فراورده در پیش است و تنها چیزی که می تواند وضعیت فعلی مصرف را مدیریت کند راهکار افزایش قیمت است.

برخی دیگر از کارشناسان مشکلات فعلی را در سیاست های نادرست دولت احمدی نژاد جستجو می کنند و تاکید دارند: طرح هدفمند سازی یارانه ها از ابتدا به طور نادرست اجرا شده که اگر از همان ابتدا افزایش مصرف بنزین به صورت سالانه 20 درصد محقق می شد امروز روند افزایشی مصرف بنزین نیاز به مدیریت بحران نداشت.

بنابراین در شرایط فعلی دولت در اولین قدم باید استراتژی مهار مصرف بنزین را در اولویت کارهای خود قراردهد که در صورت آنکه تلاش بر عدم افزایش قیمت بنزین باشد راهکار یا واردات خواهد بود یا قطع سهمیه های بنزین تا شاید بتوان با ایجاد شوکی جدید در بازار مصرف را مدیریت کرد. هرچندکه در این میان از راهکارهایی چون کاهش مصرف بنزین در خودروها و الزام خودروسازها برای تولید خودروهای کم مصرف یاد می شود اما تجربه نشان داده که متقاعد کردن خودروسازها به رفتن به سمت راه سبز از سالها پیش طرحی شکست خورده محسوب شده است.

به نظرمی رسد در شرایطی که الزام خودروسازها یک طرح کوتاه مدت برای مدیریت بحران محسوب نمی شود دولت تنها سه راه افزایش قیمت بنزین،لغو سهمیه بندی بنزین و فروش هر لیتر بنزین به نرخ 700 تومان و یا واردات این فرآورده را پیشروی خواهد داشت.

این درحالی است که پیش از این و برمبنای بودجه سال 92 از افزایش قیمت بنزین تا مرز هزار تومان به عنوان بهترین راهکار موجود یاد می شد.

 

 /31221

 

کد خبر 311353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    7 0
    راهکار مصرف زیاد بنزینو آقای احمدی نژاد دادن یعنی سهمیه بندی و چقدر هم جواب داد!!!!!!!!!! برای کمبود هم باز میتونین از راهکار آقای احمدی نژاد استفاده کنید!!!!!!!!!
  • علی DE ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    8 0
    یعنی خوشم میاد برخی از این به اصطلاح کارشناسان سواد ابتدایی اقتصادی رو هم ندارند!! فقط به شوک وارد کردن فکر میکنند و تنها راه را افزایش قیمت بنزین! حال آنکه ساده ترین و بهترین و کارامد ترین راه تولید خودرو های ارزان کم مصرف و کاهش تعرفه ورود خودرو های با کیفیت خارجی است تا مصرف بنزین این همه خودروی پر مصرف و مستهلک و گران قیمت به نصف کاهش پیدا کند و خود به خود مصرف به زیر 60 و حتی 50 میلیون لیتر خواهد رسید..!!البته اگه امپراطوری مافیایی خودرو سازان بزارند.تازه از حل معضل ترافیک؛ ساخت جاده ها و خیابان های استاندارد و حذف طرح های افزایش مصرفی مثل طرح زوج و فردی که فقط باعث طی مسافت بیشتر رانندگان برای دور زدن آن شده است فاکتور میگیریم...فقط به فکر شوک وارد کردنن نکنه به تریج قبای برخی بخوره..!
  • قند علی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    3 1
    شما که از روند تولید ومصرف بنزین اگاهی داشتید پس چرا ورود اتومبیل با مصرف بالا را ازاد گذاشتیدویا حواله ان را صادر کردید
  • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    4 0
    تولید را بیشتر کنید قیمت را ثابت مصرف با کارت
  • بی نام IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    5 0
    اولین راهکار اینه که جلوی تولید خودرهایی بی کیفیت که حداقل دو برابر استاندارد جهانی مصرف میکنند گرفته شود و واردات خودرو با تعرفه پایین انجام بشه تا مردم همه بتوانند از خودروهای روز دنیا باقیمت مناسب بهرهمند بشن (این خودش باعث میشه مصرف نصف بشه) نه این که خودروهای بیکیفیت و ناایمن را به مردم بدهیم تا هم جانشان در خطر باشد و هم مالشان ولی نمیدانم تا کی باید تاوان این صنعت خودروسازی را مردم بدهند
  • داریوش IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    8 1
    اگر بنزین لیتری 100 هزار تومن هم شود باز هم مردمی از سرزمین پارس آن را خواهند خرید !
  • بی نام DE ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    6 0
    قبل از سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت اون در تلویزیون راجع به اون بحث شد؛ نتیجه بحث این بود که افزایش قیمت بنزین، در کوتاه مدت جواب میده اما در بلند مدت بی اثره؛ متاسفانه! حرف کارشناس مربوطه درست از آب در اومد. در ضمن با افزایش قیمت بنزین، بایستی منتظر شوک جدید افزایش قیمت کالاها باشیم!
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    2 9
    بنزین بشه لیتری 3000 تومان همه مشکلات حل میشه. اما متاسفانه دولت یازدهم فقط شعار میده....
  • سرناظر A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    17 2
    به به! چي ميخواستيم، چي شد...
    • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      9 0
      تازه اولشه !
    • دیوید IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      7 0
      نه همینطوری خوبه . همون روزی 7 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی کلی از مردم رو میکشه و جمعیت کم میشه و خود به خود مصرف میاد پایین . البته اگه عشقتون کشید و به جای این 4 تا ماشین آشغال و بی نهایت گرون که تو ایران خودرو و سایپا تولید میشه .4 تا ماشین کم مصرف و خوب و توپ بدین دست ملت هم تاثیر زیادی در کاهش مصرف بنزین داره .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    21 1
    تولید ماشیهانی داخل که مصرفی در حدود دو برابر خودروهای روز دنیا دارند متوقف بشه مصرف نصف میشه سانسور نکنید این قدر
  • حامد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    8 1
    بهانه برای گران کردن بنزین آماده باشین برای 1000 تومن یا علی