ابهامات درباره نامه‌نگاری مقامات آمریکایی‌ بامسئولان ارشدایران و تعاملات پشت پرده احتمالی

تعاملات احتمالی ایران و آمریکا با گذشت بیش از یک ماه از حضور حسن روحانی در ساختمان پاستور همچنان محور تحلیل و اخبار رسانه های داخلی و خارجی است.

فاطمه استیری: «رابطه ایران با آمریکا مسئله پیچیده و دشواری است، ساده نیست. زخم کهنه‌ای وجود دارد که باید درمان شود. دنبال افزایش تنش نخواهیم بود. هرگونه سخن گفتن با آمریکاباید بر مبنای منافع و احترام متقابل و از موضع برابر باشد اما آمریکا باید تصریح کنند که در امور داخلی ایران هرگز مداخله نخواهند کرد ثانیا تمام حقوق حقه ایران مانند هسته‌ای را به رسمیت بشناسند و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند در این شرایط زمینه متفاوت می‌شود اما همه باید بدانند که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد. آماده‌ایم تنش‌ها کاهش یابد.» {اینجا}

این سخنان صریح حسن روحانی در اولین نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی درباره تمایل آمریکا به برقراری رابطه مستقیم با ایران بود که پیام روشنی را در همان نخستین روزهای حضورش در پاستور، به سیاستمداران خارجی و داخلی و در راس آن آمریکا ارسال کرد تا خط بطلانی بر بسیاری از تصورات مبنی بر مشی مماشات گرایانه روحانی در رابطه با غرب بکشد.

از سفر سلطان میانجی به ایران تا بازار داغ نامه نگاری‌ها

موضوع رابطه ایران و آمریکا اما آنجا رنگ و بویی متفاوت به خود گرفت که سلطان قابوس، اولین مهمان خارجی ایران نام گرفت. او که در سال‌های اخیر نقش میانجی ایران و آمریکا را در مقاطعی بر عهده گرفته بود، با سفر زودهنگام خود به ایران بار دیگر فضا برای حدس و گمانه‌ها از روابط دو کشور را بر سر زبان‌ها انداخت تا اینبار نه اصل رابطه که تعاملات پشت پرده دو کشور محور تحلیل های رسانه‌ای و سیاسی شود.

گرچه در روزهای قبل از این سفر خبرهایی جسته گریخته از ماموریت سلطان قابوس، به عنوان میانجی ارسال پیام رییس جمهور آمریکا به رهبر انقلاب منتشر شد، اما نه در آن زمان، که حتی بعد از این سفر نیز هیچ موضع گیری روشن و موثقی از این موضوع از سوی مسئولان سیاست خارجی اتخاذ نشد تا ابهامات از تعاملات دو کشور در هاله ای از ابهام باقی بماند و تنها این رسانه‌های خارجی باشند که با اخبار گاه و بیگاه خود مدعی برخی تعاملات بین دو کشور شوند.

چنانچه الحیات روزنامه عربستانی چندی پیش مدعی ارسال نامه اوباما به رهبر ایران در جریان سفر سلطان قابوس به ایران شد. بنا به گزارش این روزنامه نامه ای که از سوی پادشاه عمان و از طرف اوباما برای رهبر ایران ارسال شده است، بر 4 محور تاکید داشته است. نخست ادای احترام واشنگتن به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران است. دوم ابراز آمادگی برای کاهش تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران. سوم تاکید شدید بر اهمیت تعامل مثبت ایران در گفت‌وگوهای هسته ای با کشورهای گروه 1+5 که بیانگر آمادگی ایران برای جلب اعتماد جامعه بین المللی از طریق برداشتن گام های عملی و در نهایت آمادگی آمریکا برای برقراری مذاکرات مستقیم با ایران است.

چندی بعد نیز برخی از منابع دیپلماتیک در عراق و نزدیک به «نوری المالکی» نخست وزیر عراق اعلام کردند که وی در سفر آینده به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص روابط تهران و واشنگتن تلاش هایی را صورت خواهد داد.

با بالا گرفتن این شائبه‌ها در نهایت محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه بدون تایید و تکذیب این اخبار اعلام کرد در جریان سفر مهمانان خارجی به ایران پیام هایی رد و بدل می شود که بنای وزارتخارجه بر علنی کردن آنها و حتی نامه نگاری ها نیست.

با این وجود اما روز گذشته سایت مشرق در خبری جدید مدعی شد اوباما سوم شهریور نامه‌ای را به حسن روحانی ارسال کرده و پاسخ این نامه را محمدجواد ظریف در دو پاراگراف داده و گفته افکار عمومی ایران موضع منفی نسبت به رفتار آمریکا داشته و مقامات این کشور نخست باید رفتار و رویکردهای خود را تغییر دهند.

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز نیز در خبری مشابه عنوان کرد اوباما در طی هفته‌های گذشته از طریق ارسال پیام با حسن روحانی، رییس‌جمهور اعتدال‌گرای ایران، در ارتباط بوده است. بنا به گزارش این روزنامه مقامات امریکایی گفته‌اند که ممکن است در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل با روحانی دیدار کنند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود از روابط دو کشور عنوان کرده است که «گفته می‌شود نامه اوباما از طریق سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان، که برای دیدار رهبر ایران و حسن روحانی به تهران رفته بود، به دست ایران رسیده است.»

ظریف اما در واکنشی در پاسخ به این سؤال که گفته شده است شما به نمایندگی از طرف رئیس‌جمهور پاسخ نامه اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را داده‌اید؟، به تسنیم گفت: من به نامه هیچ کس پاسخ نداده‌ام. او پیش از این در حاشیه جلسه هیات دولت در هفته گذشته در خصوص نامه اوباما به رهبری، اعلام کرد که بنا بر علنی کردن نامه نگاری ها نیست،

از سوی دیگر در حالیکه برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از جمله لس آنجلس تایمز از دیدار احتمالی روحانی و اوباما در حاشیه نشست سازمان ملل خبر داده است(اینجا) وزیر امور خارجه هرگونه برنامه ریزی با مقامات آمریکایی برای گفتگوی مستقیم در حاشیه سفر رییس دولت به نیویورک را نیز رد کرد. {اینجا}


در همین راستا در ساعات پایانی روز گذشته شبکه العربیه از تایید نامه نگاری اوباما با حسن روحانی درباره سوریه از سوی شخص رییس جمهور آمریکا خبر داد و گفت«رئیس جمهور آمریکا گفته با حجت‌الاسلام روحانی درباره سوریه نامه‌نگاری کرده است.» سخنانی که ظریف را وادار به پاسخگویی دوباره در طول یک روز کرد. چنانچه وزیر خارجه کشورمان شب گذشته در گفتگو با شبکه المیادین در واکنش به اظهارات باراک اوباما درباره نامه نگاری وی با رئیس جمهور ایران درباره سوریه اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا هیچ نامه ای برای دکتر روحانی درباره سوریه ارسال نکرده است.» سخنانی که هرکدام بیش از آنکه روشن کننده روابط دو کشور در پشت صحنه سیاست علنی باشد ابهامات را بیشتر می کند. 

/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =