توافقنامه صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ پس از گذشت مدت زمانی به بهانه های واهی رها شد.

سمیه فتحی: سال گذشته وقتی توافقنامه صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ به امضای  وزیر مسکن وشهرسازی ، رییس شورای شهر شهرداری تهران و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان می رسید شاید هرگز تصور نمی شد این توافقنامه پس از گذشت مدت زمانی به بهانه های واهی رها شود و یکی از نهادهای مربوطه مانع اجرای این توافقنامه شود.

 

به گزارش خبرآنلاین،  این توافقنامه برای تسهیل در فرآیند اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موضوع "محدوده عمل و نحوه اجرا و کنترل مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها" و اجرای مرحله‌ای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به منظور بالابردن کیفیت ساخت و ساز و روان کردن گردش کار صدور پروانه ساختمان منعقد شده بود.  قرار بر این بود در مرحله اول جهت ساختمان های با مساحت زیربنای ۳ هزار مترمربع به بالا طرح آغاز و پس از آن در ۶ مرحله در فواصل زمانی سه ماهه و در هر مرحله به میزان ۵۰۰ متر مربع متراژ کاهش یابد به گونه ای که تا پایان سال ۸۸ کلیه ساخت و سازهای شهر تهران زیر پوشش طرح مذکور قرار گیرند. اما از دی ماه سال گذشته با آغاز این طرح تنها در حدود 90 پرونده به سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ارجاع داده شد و این طرح که مسوولان امر آن را راهی برای افزایش کیفیت و عمر مفید ساختمانها می دانستند بدون نتیجه متوقف شود.

 

محسن بهرام غفاری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در خصوص دلایل عدم موفقیت توافقنامه صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران در گفت وگو با خبر آنلاین اظهارکرد: " با اجرای این توافقنامه در اواخر سال گذشته، اولین پرونده کنترل کیفی نقشه ساختمان در سازمان نظام مهندسی مورد بررسی گرفت و بتدریج کار ارجاع نقشه از سوی شهرداری آغاز شد. اما متاسفانه از اول مهرماه امسال نه تنها پرونده های ساختمانهای بالای 2 هزار متر به سازمان نظام مهندسی تهران ارجاع نشد بلکه، شهرداری تهران دستور داد حتی پروند ساختمانهای بالای 2هزار و 500 متر و 3 هزار متر که پیش از این به این سازمان فرستاده می شد، ارسال نشود. "

وی تصریح کرد: " علی رغم اینکه برای اجرای این توافقنامه هزینه و کلیه امکانات و تجهیزات مربوطه آماده کرده بودیم. اما اجرای توافقنامه در حال حاضر متوقف شده است. "

 

وی درباره اینکه آیا در توافقنامه بندی پیش بینی شد بود اگر یکی از سازمانها در این زمینه همکاری نکند با آن برخورد شود، گفت: " تصور نمی کردیم پس از گذشت مدتی شهرداری تهران مانع اجرای این طرح شود. در آن زمان توافقنامه در فضایی بسیار مصالمت آمیز با شهرداری و وزارت مسکن امضا شد و  همه طرفین تاکید بر اجرای آن داشتند. "

 

غفاری ادامه داد: " هربار شهرداری بهانه های واهی می آورد و می گفت با اجرای این توافقنامه روند صدور پایان کار طولانی می شود و مردم معطل می شوند. در حالی که احساس می کردیم شهرداری نمی خواهد در این زمینه با ما همکاری کند باز هم آسیب شناسی بر روی روند اجرای کنترل پروندهها انجام دادیم و پروسه کار صدور شناسنامه فنی را به حداقل رساندیم. اما متاسفانه این کار متوقف شده و منتظر هستیم وزارت مسکن وشهرسازی در این زمینه چه تصمیمی اتخاذ می کند. "

 

وی تصریح کرد: " اگر شهرداری تهران و وزارت مسکن وشهرسازی در این زمینه کمی طاقت به خرج دهند و با سازمان نظام مهندسی ساختمان همکاری کنند سنتی در بدنه مهندسی کشور در ساخت وساز  پایه گذاشته می شود که نه تنها کیفیت ساختمانهای تهران تضمین می کند و بر عمر مفید ساختمان می افزاید بلکه سبب صرفه جویی در هزینه های ملی و افزایش سرمایه در کشور می شود. "

بهرام غفاری ادامه داد: " اگر صدور شناسنامه فنی طبق توافقنامه انجام می شد در 5 سال آینده شاهد، ساختمانهایی در سطح تهران خواهیم بود که از نظر کیفیت، معماری، رفاه وآسایش، صرفه جویی در ساختمان و از همه مهمتر ایمنی بی نظیرند. "

 

وی افزود: " پیش از این که توافق نامه مربوطه اجرا شود فردی که می خواست پراونه ساخت بگیرد چند برگ نشان می داد که در آن نه مشخصات معماری و سازه داشت و نه مسائل ایمنی و روند کار معلوم بود و شهرداری نیز به آن مجوز می داد. و متاسفانه باعث شده بود مهندس، پیمانکار، سازنده، کارگر ، معمار و در کل دست اندرکاران بدعادت شوند و به دنبال انجام ساخت ساختمانی استاندارد و با کیفیت نباشند. "

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =