کتاب «ترانه‌های محلی ایران»، نمایش‌نامه «جادوگر تهران» اثر علی نورانی، مجموعه داستان «خارج از خط» نوشته محمود راجی، «عروض هندسی» اثر حمیدرضا طهماسبی و چاپ دوم مجموعه شعر «دلم را پس بده» سروده نیلوفر ثنایی روانه بازار نشر شدند.

به گزارش ایسنا، در معرفی نمایش‌نامه دوزبانه فارسی انگلیسی «جادوگر تهران» آمده است: «روایت داستانی «جادوگر تهران» که حول ورزش فوتبال و حواشی آن می‌گذرد، باشگاه بایرن مونیخ آلمان و هواداران آن را محور اصلیِ خود قرار داده است. همچنین زمان داستان در سال‌هایی می‌گذرد که علی کریمی، فوتبالیست مطرح ایرانی، نیز در این باشگاه حضور دارد و عنوان کتاب تلمیح و اشاره‌ای به این فوتبالیست است که در ورزش فوتبال به «جادوگر» معروف است.»

«جادوگر تهران» با 100 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 5000 تومان از سوی انتشارات بامداد نو منتشر شده است.

«خارج از خط»

مجموعه داستان «خارج از خط» نوشته محمود راجی شامل 19 داستان با عنوان‌های «پسر سرایدار»، «همزاد»، «عزیمت ناتمام»، «دو نامه»، «شبِ به نیمه رسیده مهتابی»، «در طلب»، «علی چهارفصل»، «نقطه وصل»، «دشوار بهروز زیستن»، «غروب زودرس»، «خارج از خط»، «ادای دین»، «در حلقه»، «شکاربان»، «صاحب صدا»، «نقصان»، «تماشاگر قصه‌ها»، «کدام کوچ» و «یکی برای دیدن، یکی برای گریستن» است.

«خارج از خط» با 188 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 7500 تومان از سوی نشر نشانه منتشر شده است.

«عروض هندسی»

«عروض هندسی» اثر حمیدرضا طهماسبی تحقیق و پژوهشی درباره وزن شعر و ارتباط آن با موسیقی دستگاهی ایران است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «موسیقی (در معنای تام آن) یکی از جلوه‌های بارز وزن و نظم است و در لابه‌لای قطعاتش به راحتی می توان آثار عدالت را مشاهده کرد. آری، عدالتی که اگر زمانی خدشه‌ای به آن وارد شود، خود با زبان گویای خود آن را فریاد خواهد زد و شنونده به ایراد آن پی خواهد برد.

شعر نیز از مظاهر موسیقی به شمار می‌رود و تفاوتی که با موسیقی دارد، در ادات اجرای آن است. چنان‌چه در موسیقی نتیجه کار، اصوات و در شعر، کلمات است و در موسیقی ابزار اجرا، ساز و در شعر، حنجره است.

در این کتاب به دلایل ایجادی وزن شعر و ارتباط آن با موسیقی دستگاهی ایرانی و تبیین هرچه بیش‌تر این مباحث خواهیم پرداخت.»

«عروض هندسی» با 64 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 4000 تومان از سوی انتشارات داستان‌سرا منتشر شده است.

«دلم را پس بده»

همچنین مجموعه شعر «دلم را پس بده» شامل 57 شعر کوتاه از سروده‌های نیلوفر ثنایی است که چاپ دوم آن با 64 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 3500 تومان از سوی انتشارات داستان‌سرا منتشر شده است.

 

بنابر گزارش این خبرگزاری، کتاب «ترانه‌های محلی ایران» به قلم صادق همایونی - پژوهشگر فقید - منتشر شد. این کتاب در چهار فصل «ترانه و منشأ آن»، «ویژگی‌های ترانه‌ها»،‌ «گونه‌شناسی ترانه‌های محلی» و «ترانه در گستره ایران فرهنگی» نوشته شده است.

در فصل دوم این کتاب، «سادگی واژه‌ها و اوزان»، «جلوه طبیعت و اقلیم در ترانه‌ها»، «جلوه‌گاه ذوق و زیبایی‌شناسی مردم»، «صداقت، جسارت و بی‌پروایی در بیان»، «آمیختگی با آداب و رسوم و باورها»، «برخورداری از اندیشه‌های متنوع» و «برخورداری از اعتبار هنری شایان» از ویژگی‌های ترانه‌های محلی عنوان شده است.

در این فصل همچنین در توضیحی درباره ویژگی «صداقت، جسارت و بی‌پروایی در بیان» آمده است: «سرایندگان ترانه‌های محلی چه زن و چه مرد،‌ در ترانه‌های خود در پناه گمنامی و به دور از محدودیت‌ها و بی‌واهمه از شحنه و عسس و محتسب،‌ آن‌چه را که در دل داشته‌اند، با نهایت بی‌پروایی و جسارت بر زبان آورده‌اند؛ و نهانی‌ترین مکنونات قلبی خود را با صراحت بیان داشته‌اند و این بی‌پروایی گاه در زنان از مردان بسیار بیش‌تر است، چه زاده محیط و جامعه‌ای هستند که هرگز آن‌چنان که شایسته و بایسته است، با آن‌ها روبه‌رو نشده‌اند و گاه نه تنها مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، بلکه ستم‌های بی‌پایان نیز بر آن‌ها روا می‌شده است.»

«ترانه‌های محلی ایران» با 128 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و قیمت 5000 تومان از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی منتشر شده است.

صادق همایونی پانزدهم تیرماه 1313 در سروستان به دنیا آمد و 19 خردادماه 1392 از دنیا رفت. پیکر این نویسنده و پژوهشگرِ فرهنگ عامه در شاه داعی‌الله شیراز به خاک سپرده شد.

«ترانه‌های جنوب»، «یک‌هزاروچهارصد ترانه محلی»، «فرهنگ مردم سروستان»، «افسانه‌های ایرانی»، «تعزیه و تعزیه‌خوانی»، «شیراز، خاستگاه تعزیه» و «یازده مقاله در زمینه‌ی فرهنگ عامه»، از جمله آثار همایونی هستند. او در کتاب «فرهنگ مردم سروستان» هم به طور مفصل به جنبه‌های فرهنگ سروستان شیراز پرداخته است.

همایونی برای اولین‌بار طرح گردآوری «فرهنگ مردم» صادق هدایت را درباره‌ فرهنگ عامیانه یک منطقه به کار گرفت. او در همین رابطه در سال 1353 کتابی درباره‌ی زندگی و آثار صادق هدایت با عنوان «مردی که با سایه‌اش حرف می‌زد» منتشر کرد.

«هرگز غروب نکن» و «بیگانه‌ای در ده» دو عنوان از داستان‌های کوتاه این نویسنده هستند که در سال‌های 47 و 49 منتشر شدند. همچنین مجموعه شعرهای «جای تو سبز است» و «بن‌بست» از جمله آثار همایونی هستند. «پرونده» نیز آخرین رمانی بود که از او منتشر شد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    3 11
    پیش بسوی خرید جادوگر تهران...