این نظریه‌های رسانه‌ای با زبان ساده برای سومین بار تشریح شد

چاپ سوم کتاب «نظریه‌های رسانه» با عنوان فرعی اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی اثر سیدمحمد مهدی‌زاده از سوی انتشارات همشهری منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «چیستی نظریه: تعریف، نقش و اهمیت»، «نظریه ارتباطات و تحول تاریخی: رسانه و مدرنیته»، «نظریه اجتماعی - رفتاری: کارکردها و آثار پیام‌های ارتباطی» و «نظریه هنجاری رسانه» از جمله فصل‌های یازده‌گانه کتاب «نظریه‌های رسانه»  هستند.

همچنین «نظریه ساختارگرایی و نشانه‌شناسی»، «نظریه تعامل‌گرایی و ساخت‌یابی»، «نظریه فمینیستی رسانه: رسانه و جنسیت»، «نظریه اقتصاد سیاسی، صنعت فرهنگ و مطالعات پسااستعماری»، «نظریه مخاطب: مطالعات فرهنگی و مخاطبان فعال»، «نظریه پست‌مدرنیسم و ارتباطات: رسانه، تصویر و وانمایی» و «نظریه رسانه‌های جدید» از فصل‌های دیگر این کتاب هستند.

آنطور که ناشر گزارش داده، در معرفی این کتاب که ناشر آن را ارسال کرده عنوان شده است: سیدمحمد مهدی‌زاده، عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته است: «فهم ابعاد و زوایای پدیده ارتباطات و رسانه به عنوان یکی از تجلیات دنیای جدید و به روایتی، علتِ موجده تحولات تاریخی و اجتماعی و صورت‌بندی‌های فرهنگی، نیازمند مفهوم‌سازی و نظریه‌پردازی است. حضور و گستردگی رسانه در سپهر عمومی و انباشت و فوران نشانه‌ها و تصاویر رسانه‌یی در همه شؤون زندگی چون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... و تولید و توزیع معانی، به رسانه‌یی شدن فرهنگ، سیاست و اجتماع منتهی شده است. به این معنا که امروزه، رسانه‌ها صرفا به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی و اجتماعی و مؤثر بر دیگر قلمروها تلقی نمی‌شوند، بلکه فضا و چارچوبی فراهم می‌آورند که فرهنگ، سیاست و اجتماع در آن جریان می‌یابد.

امروزه معناسازی و تولید و اشاعه تصاویر و نشانه‌های رسانه‌یی، این پدیده را به مهم‌ترین متغیر شکل‌گیری تصورات ذهنی و تحولات نوظهور عینی تبدیل ساخته است؛ به گونه‌ای که تقسیم‌بندی‌ها و گونه‌سازی‌های تاریخی و اجتماعی عمدتا حول محور ارتباطات و رسانه شکل می‌گیرد و نام‌گذاری برهه‌های زمانی چون دهکده جهانی، جامعه اطلاعاتی، جامعه شبکه‌ای و... بر بنیان خصلت‌ها و ویژگی‌های ارتباطی و رسانه‌یی صورت می‌گیرد. درک عمیق و موسعِ این پدیده متضلع و پیچیده، نیازمند مفاهیم، نظریه‌ها و رویکردهای نظری گوناگونِ درون‌رشته‌یی و میان‌رشته‌یی است تا هر یک نوری بر آن بتابانند و ابعاد و بطونِ آن را بر آفتاب افکنند. در کتاب حاضر سعی شده است به این نظریه‌ها و رویکردها هم به معنای رایج (mainstream) و هم به معنای انتقادی (critical) در حد توان پرداخته شود و درک و فهمی درخور از آن‌ها فراهم آید.»

کتاب «نظریه‌های رسانه» نوشته دکتر سیدمحمد مهدی‌زاده یکی از منابع اصلی کنکور کارشناسی ارشد علوم ارتباطات است که توسط انتشارات همشهری منتشر شده است. یکی از ویژگی‌های این کتاب زبان ساده، روان و دانشگاهی آن است که در مقابل زبان دشوار و پیچیده اندیشمندان و ساختارگراها اهمیتی ویژه می‌یابد...

«نظریه‌های رسانه» با 360 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =