هیأت مدیره کانون کارکنان بازنشسته تأمین اجتماعی تهران در نامه ای که خطاب به وزیر کار نوشته اند به روند انتخاب هیات مدیره شستا اعتراض کرده اند.

در این نامه خطاب به ربیعی وزیر کار ورفاه و اموراجتماعی آمده است :

"همانگونه که مستحضرید نظام تأمین اجتماعی زیربنای توسعه اجتماعی و از ارکان اصلی گسترش عدالت اجتماعی از طریق نظام بازتوزیع درآمدی است که همیشه مورد تأکید مسئولین ارشد نظام بوده و هست . ریاست محترم جمهور نیز که تدبیر و امید و اعتدال سرلوحه دولت ایشان است ، تاکید نموده اند این روش باید عملی و پیاده گردد .
چنانچه نگاهی به سیر تطور قوانین و مقررات تأمین اجتماعی در دهه اخیر بیاندازیم و سیاهه ای از ملاحظات غیر بیمه ای و سرریزهای حمایتی و تکالیف مالایطاق تحمیلی دولت ها و مجالس مختلف در منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی که در قالب طرح ها و لوایح از طریق قوانین برنامه توسعه سالانه صورت پذیرفته است تهیه و ارائه نماییم و آن را با تقویم انتخابات مجلس و دولت مطابقت دهیم به وضوح شاهد خواهیم بود که در مقاطع نزدیک به هر انتخابی تصمیمات سیاسی صنفی و گروهی درخصوص سازمان تأمین اجتماعی اتخاذ می گردد که تأثیر و تأثرات ناشی ازاین قوانین تماماً به کاهش منابع و افزایش مصارف سازمان تأمین اجتماعی منجر می شود . سوال اینجاست که یأس و ناامیدی بر جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی که در دولتهای گذشته حاکمیت یافته است ، به کدامین گناه و با چه قوانین ، مقررات و ضوابطی ، سازمانی به این عظمت با سابقه ای بیش از ۶۰ سال فعالیت و سرمایه های مادی و معنوی کارفرمایان - بیمه شدگان و بازنشستگان که بالغ بر ۴۵درصد جمعیت تحت پوشش کشور را تشکیل می دهند و جملگی از سرمایه های مولد و خادم به کشور بوده اند ، یک شبه تبدیل به صندوقی می گردد که امروزه شاهد ناکامیها و گسل عدالت و نارضایتی مردم و به وجود آمدن فقر مطلق آن هستیم . این سوال مطرح می شود که چه چیزی باعث چنین وضعیتی شده است ؟! آیا ساختار سازمان با صندوق همخوانی دارد و یا بزرگترین سازمانی که در حوزه بیمه های اجتماعی کشور می باشد نام صندوق برازنده آن است ؟ و یا اینکه تا کنون از هیچ مرجع علمی سوال نگردیده که آیا قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی که در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسیده و وزارتخانه ای به همین منظور تأسیس شده چرا هیچ یک از مقامات طی دوران چند ساله فکری به حال مشمولین این قانون ننموده اند ؟
آیا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دولت های کریمه تا کنون اندیشیده اند که سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است و هرگونه تغییر و تحول در ارکان آن نیازمند قانونی مدون شفاف و رو به رشد می باشد ؟ آیا این اعمال سلیقه ها و برداشت های مقطعی مسئولین و مدیران در حوزه های مختلف اجتماعی که دائماً به فکر کمرنگ نمودن نقش سهامداران که همانا سه جانبه گرایی می باشند ، در احیای آن کوشا هستند ؟
آیا مهلت قانونی که برای تغییر اساسنامه این سازمان و سازمانهای مشابه که ازسال ۱۳۸۳ حداکثر به مدت یکسال زمان تعیین گردیده خاتمه نیافته ؟ آیا گذشتگان غافل و یا عاجز از این قبیل برداشت ها بوده اند ؟ و خیلی سوالات و اما و اگرهای دیگر...
تصور می رفت دولت اعتدال با توجه به شناخت نزدیکی که از این سازمان دارد تدبیری بیاندیشد و امیدی در دل صاحبان اصلی آن که کارگران زحمتکش نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین بازنشستگان این دیار که از پرچمداران اصل مترقی و پیشرفته قانون اساسی و ولایت فقیه می باشند ، ایجاد نماید .
متاسفانه انتخاب هیأت مدیره شستا نشانگر عدم توجه به سه جانبه گرایی است . یکی از اولویتهای مهم سازمان تأمین اجتماعی انتظارات و توقعات شرکای اجتماعی (کارفرما - بازنشسته - بیمه شدگان) اصلاح اساسنامه سازمان است. در پی اصلاح این روند ، باید نگاه سازمان به دور از تفکرات سیاسی ، حزبی ، باندی بوده و تنها رویکرد بیمه ای در قالب اصول و قواعد محاسبات بیمه ای یک پیکره واحد و عملیاتی در راستای مدیریت علمی تخصصی و حرفه ای باشد و از نگاه حمایتی که متأسفانه امروز دچار آن هستیم ، پرهیز گردد .
اگر این رویکرد را از دولت در قبال سازمانها و شرکتهای متعلق به خود بپذیریم اما نمی توان در ارتباط با حق الناس و اموالی که متعلق به شرکای اجتماعی و صاحبان اصلی این را پذیرفت . چرا که در قانون اساسی و قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مجلس به ویژه دولت ، حق دخالت در منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی را خارج از اصول و قواعد بیمه ای ندارند . درصورتی که انتخاب اخیر افراد شستا نشانگر دخالت بی چون و چرای دولت است . "

هیأت مدیره کانون کارکنان بازنشسته تأمین اجتماعی تهران

4545

کد خبر 315432

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =