تمدن ایرانی به دلیل قدمت اش و در بر گرفتن چند تمدن آریایی مانند ماد و هخامنشی و پیش آریایی مانند عیلام، جیرفت و... دارای محصولات ملموس فرهنگی بسیار است.

هادی معیری نژاد- بسیاری از این اشیا توسط باستان شناسان غربی کشف و سپس به کشورهای خودشان منتقل شده است. یکی از عظیم ترین گنجینه های تمدن ایران در موزه لوور پاریس قرار دارد.

موزه لوور در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده‌است. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود. موزه لوور پربازدیدترین موزه جهان است.

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده‌است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

آثار سرشناس ایران باستان

سنگ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا
سنگ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا از آثار باستانی دوره عیلام است. بر روی این سنگ نگاره باستانی نقش زنی حک شده‌است که دم ماهی دارد و مارهایی را در دستان خود گرفته‌است. در بالای تصویر کامل این سنگ نگاره، کاهنه‌های معبد در حال عبور هستند. جنس این سنگ نگاره از ماسه سنگ است. این اثر که مربوط به دوره عیلامی میانه و دودمان ایگی هالکید است، مربوط به ۱۳۴۰ تا ۱۳۰۰ پیش از میلاد است. این یادبود در سده دوازده پیش از میلاد از چغازنبیل به شوش آورده‌شده و هم‌اینک در موزه لوور قرار دارد.

لوور

سنگ‌نگاره زن عیلامی و ندیمه
سنگ‌نگاره زن ایلامی و ندیمه از آثار باستانی دوره عیلام است. بر روی این سنگ نگاره نقش زنی ایلامی وجود دارد که در حال نخ‌ریسی است و موهایش را به زیبایی آراسته و ندیمه اش او را باد می‌زند. زن عیلامی بر روی چهار پایه‌ای نشسته و مشغول نخ ریسی است، جلوی او هم میزی با بشقاب غذا (ماهی سرخ شده) قرار دارد. این اثر در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. تاریخ ساخت این سنگ‌نگاره سده هفتم و هشتم پیش از میلاد hsj. این اثر تاریخی متعلق به دوران عیلامیان است و در منطقه شوش کشف شده‌است.

لوور
سنگ‌نگاره بز با دم ماهی
سنگ‌نگاره بز با دم ماهی یکی از آثار باستانی دوره عیلام میانه‌ (۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ پیش از میلاد) است. این نگاره بر روی سنگ آهک ایجاد شده‌است و یک نوع تشریفات مذهبی را نمایش می‌دهد. این اثر در بخش عتیقه های شرق نزدیک، طبقه همکف، اتاق ۱۰ موزه لوور نگهداری می‌شود.


تندیس فاخته لاجوردی
تندیس فاخته لاجوردی از آثار باستانی دوره عیلام است. این اثر باستانی از جنس سنگ لاجورد و به شکل پرنده فاخته است. این پرنده باستانی متعلق به ۱۳۰۰ سال پیش از میلاد یعنی دوره عیلامی میانه‌است. این اثر با قپه‌های طلایی میخکوب شده‌است. طول این پرنده ۱۱ سانتی متر است و در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

تندیس ناپیرآسو
تندیس ناپیرآسو یکی از آثار به جا مانده از تمدن عیلام است. ملکه ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا پادشاه عیلام بود. قدمت اثر به ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد. این تندیس که با لایه‌ای از مس و طلا روی قالب برنزی ساخته شده، حدود ۱۳۰ سانتی‌متر ارتفاع، ۷۰ سانتی‌متر عرض و ۱۷۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

لوور
تابلو مراسم نیایش راهبه‌های آفتاب
فلزنگاره نیایش آفتاب یا تابلو مراسم نیایش راهبه‌های آفتاب از اشیای کشف شده دوران عیلام میانه است و قدمت آن به سدهٔ ۱۲ پیش از میلاد بر می‌گردد. در سال‌های ۱۹۰۴ - ۱۹۰۵ میلادی این قطعه توسط ژاک دو مورگان در خرابه‌های معبد شوش کشف گردید. بر روی این تابلو، کتیبه‌ای با این مضمون حک شده‌است:
من شیلهاک اینشوشیناک پسر شوتروک ناهونته پادشاه شوش و انشان و خدمتگزار خدای اینشوشیناک این تابلو را ساختم.

نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا شوش
نقش شیر کاخ آپادانای شوش یکی از آثار باستانی متعلق به دوران هخامنشیان، داریوش بزرگ است. آجرهای این اثر از آجرهای قالبی ساخته شده است. نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانای شوش در کاخ داریوش بزرگ (داریوش اول) واقع در شوش قرار دارد. این اثر متعلق به ۵۱۰ سال پیش از میلاد است. این دیواره در موزه لوور نگهداری می شود.

لوور

سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش
سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش قسمتی از کاخ با شکوه آپادانا داریوش بزرگ در شوش است. این سرستون بزرگ یکی از سی و شش ستون پشتیبان سقف کاخ آپادانا داریوش بزرگ در شوش و نمایانگر معماری هخامنشی است که از فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف و به صورت سبکی منسجم و مرتبط ایجاد شده‌است. هنگامی که داریوش بزرگ پس از کوروش بزرگ به پادشاهی هخامنشی رسید، شهر شوش را به عنوان پایتخت اداری و اجرایی سراسر قلمرو امپراطوری هخامنشی انتخاب کرد. این سی و شش ستون هر کدام دارای ۲۱ متر ارتفاع هستند که قاعده هر کدام به شکل مربع است که نام پادشاه بر روی آن حکاکی شده‌است. قدمت این کاخ و سرستون‌ها به ۵۱۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد. این سرستون نتیجه کاوش‌های مارسل و جین دیولافوا (Marcel and Jeanne Dieulafoy) در سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ میلادی است. این سرستون در موزه لوور نگهداری می‌شود.

لوور

کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش
کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش، یکی از الواح ارزشمندی است که متعلق به دوران هخامنشیان است. این لوح در یکی از دروازه‌های کاخ آپادانای شوش کشف شده‌است. در سال ۱۹۱۱ (میلادی) ژاک دو مورگان و رولاند دو مکوئنم با حفاری در کاخ آپادانای شوش موفق به این اکتشاف شدند. این لوحه تاریخی که از خاک رس است، در موزه لوور نگهداری می‌شود. کتیبه داریوش بزرگ، دارای ابعاد ۴۲ در ۴۲ سانتی متر است و قسمتی از آن از بین رفته‌است. کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش به خط پارسی کهن است و یکی از نخستین متون به جا مانده از این پادشاه هخامنشی در آستانه به دست گرفتن قدرت است. این کتیبه علاوه بر اینکه مجوز و فرمان‌نامه ساخت بنای کاخ آپادانای شوش را بیان کرده‌است، اطلاعات گرانقدری را در مورد داریوش اول و هخامنشیان به باستان شناسان ارائه داده‌است.

لوور

سنگ‌نگاره کمان‌داران
تزئیناتی مجلل و معروف از بخش مسکونی کاخ آپادانا، ساخته شده توسط داریوش اول در شوش را نمایش می‌دهد.

لوور

این کتیبه از آجر سفالی براق ساخته شده است و بلندی آن ۴٫۷۵ متر و پهنای آن ۳٫۷۵ متر است. هرودوت تاریخ‌نگار یونانی این سپاه برگزیده را فناناپذیر (جاویدان) می‌دانست. از این کتیبه هم‌اکنون در موزهٔ لوور در فرانسه نگهداری می‌شود.

47301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان حاج محمودعطار IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    خداراسپاسگذارم که این میراث زرین تمدن چندهزارساله ایران درموزه های کشورهای اروپایی و امریکایی پاسداری می شود. چون اگراینهادرایران نگهداری می شدویااین که به ایران برگرددمعلوم نیست چه سرنوشت شومی درانتظارشان خواهدبود.مگردراخبارهست و 30 شبکه دوم ویابرنامه خبر 20 شبکه خبربارها ندیدیدکه موزه های داخلی ایران باچه طرز فجیعی ازمیراث فرهنگی این سرزمین نگهداری می کنند؟مگرندیدیدو نخواندیدکه بارها ازموزه های تهران سرقت اشیای باستانی شده است. پس همان بهترکه این میراث گهرباردرپاسداری زیباوقابل تحسین موزه های اروپایی باشد.زیراما شایستگی نگهداری انهارادرایران نداریم.
    • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      69 6
      وقتـی عرضه نداریم از 13-14 تا مـجـسمه تو سطح شهـر تهـران مـحافظت کنیم،،، حتی نتونستیم بفهمیم کی برد؟چطور برد؟با چی و چه جور برد و چکارشون کرد؟؟؟ میخوایم از آثار باستانی محافظت بـشـه؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    120 0
    واقعا زحـمت دادیم به فـرانـسـوی هاااااااا........انشالله بتونیم جبران کنیم!
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    106 0
    واقعاً جای تاسف داره که آثار تاریخی ما رو کشورهای دیگه به این تمیزی حفظ و نگهداری میکنن ولی ما هیچ توجهی به آثار تاریخی داخل کشورمون نداریم .
  • nam IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    31 64
    چرا این گنجینه ها رو نمیتونیم پس بگیریم؟
    • مقدم EU ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      55 3
      اگر اراده ای برای پس گرفتن باشه ...میتوان پس گرفت . اما موضوع اینجاست یه قشری میخواد مردم را از تاریخ و فرهنگ و در نهایت از هویت باستانی اش جدا کنه ...وقتی هم که ملتی هویت نداشته باشه هیچ چیزی برای افتخار و مباهات نداره . داره ؟ اونوقت بجاش یانگوم و اوشین و آرنولد میشن هویت و نه مازیار و بابک و کوروش و داریوش در استرالیا - آمریکا و بسیاری کشورهای جهان بنوعی تندیس یا خیابان و میدان و ... از کوروش هست اما در کشور خودمان یه کوچه بن بست هم بنام کوروش نیست !!!
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    68 2
    خیلی باشکوهن.
    • کیمیا EE ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
      8 2
      درسته ولی اگه بیاد ایران هیچی ازش نمی مونه
  • پدرام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    66 3
    عظمت ببین حالشو ببر خوشبحال هر کسی که اون موقع زندگی کرده
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    87 4
    با اینکه کارشون دزدی اشکاره ولی اگه اینا نبودن این اثار یا کشف نمی شدن یا نابود می شدن,امیدوارم همیشه در بهترین وضعیت در همانجا بمونه تا مردم دنیا ببینن و بفهم ما چیزی که الان هستیم نبودیم و واقعا فرهنگ داشتیم............ که دیگه نداریم
  • بی نام FI ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    70 1
    فکر بازگرداندن این آثار اشتباهه. اونجا در شرایط دما و رطوبت کنترل شده به دور از تماس مستقیم دست سالهاست که محفوظ مانده و خواهد ماند. اینجا بیاد با کلید و نوک چاقو روش یادگاری می نویسن! سری به تخت جمشید و پاسارگاد و نقش رستم و بیستون بزنید، عمق فاجعه رو می بینید. حتماً عکسش رو دیدید، یکی از سرستونهای تخت جمشید جلوی سرویس بهداشتی برای جای مسح پا گذاشته شده!
    • سامان از خوزستان A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      19 2
      یه سری به شوش که این اشیا را پیدا کردند بزنید فاجعه باره!
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    27 1
    خدایا یه کاری کن ببینیمشون دیگه.
  • مریم A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    15 0
    تصویر 5 و 7 توی یک سالن نگهداری می شن و رو به روی هم هستند، وقتی می رید اونجا دلتون نمی خواد بیرون بیاید من نیم ساعتی مات و مبهوت بودم.
  • چوپان IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    29 4
    داخلیا که از خداشونه اینا تو ایران نباشن... همینایی هم که داریمم میخوان از بین ببرن...
  • داش مجيد A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    21 7
    پس بگيريم كه نابودشون كنيم
  • دال IN ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    24 1
    امیدوارم هیچ وقت پس ندهند.نه اینکه ما خیلی لیاقت نگهداریشون راداریم.یه نگاه به این سر ستونهای تخت جمشید بندازید درچه وضیعیه.شدیم عین بچه ها اسباب بازیمون تا وقتی عزیزه که دست دیگریست.وگرنه دست خودمون که رسید پرت میشه گوشه دیوار.
  • كيا US ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    19 1
    شهر ما يه بناي تاريخي داره مربوط به دوره خوارزمشاهيان.خيلي هم بزرگه.امدن مرمتش كردن!اونم با چه وضعي!!اجرهاشو برداشتن به جاش اجر نو گذاشتن!!!!نقش ونگاره هاي قديمي رو برداشتن بجاش نقش ونگار نو گذاشتن!!!شده يه ساختمان شيك ساخت قرن ارتباطات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • آشنا A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    14 2
    با نظر بعضی از دوستان موافقم ما لیاقت نگهداری از این آثار رو نداریم همون بهتر که در موزه های خارج از کشور نگهداری بشه . حداقل خیالمون راحته بلایی سرشون نمیاد .
  • سعید IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    11 0
    باجوداینکه می دونم اگه این اشیابه ایران برگردن چه بلایی سرشون میادولی به این فکرکنیدکه میگن به ازای هرگردشگر4بشکه نفت فروخته میشه یعنی بشکه صددلاری حدودسیصدهزارتومان.چهارتاش یک میلیونودویست هزار.حالامیگن درسال پپنجاه میلیون گردشگرواردفرانسه میشه.اغراق نباشه یک ونجمش به خاطراشیاایرانه حالااگه این تعدادگردشگر واردایران میشدن به نظرشماایران اینقدرمشکل اقتصادی داشت؟
  • آفتاب IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    7 1
    فقط میتونم بگم حیف
  • یک دانشجوی معمار A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    10 0
    اگه به همین هم وطنان خودمون که اثار باستانی رو پیدا میکنن به اندازه ی کشورهای خارجی پول و بها بدن دیگه انقدر افسوس نمیخوریم که چرا این آثار تو کشور خودمون نباید به نمایش گذاشته بشه
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    4 0
    از ماست که بر ماست
  • س.م A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    10 0
    همون بهترخارجیا ایرانو بشناسن وگرنه آقای عباسی میگفت آثارشاهنشاهی کوروشو داریوش بایدتخریب بشه چون به قول این آقا کوروش بزرگ پیامبرنبوده هیچ مشرکم بوده
  • بی نام A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    7 1
    از ماست که بر ماست
  • من A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    11 0
    دو هفته ی پیش در موزه ی لوور بودم، حال اینها بسیار خوب است و من واقعا خوشحالم که اونجا بودند جایی که خوب ازشون مراقبت می شد و حسابی قدرشونو می دونستن یه عالمه ایرانی هم باهاشون عکس مینداختن اونجا... همین واسم بسه راستش بیخیال حفظ هر اثر در سر جای خود حفظ؟...
  • یک ایرانی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    2 0
    سلام آثار باستانی هرکشور قدمت و ملیت اون کشور رو نشون میده و اون آثار باستانی مال ماست و متعلق ما به ایرانی هاست که خیلیا یواشکی اونا رو از کشور خارج کردن حتی یه یعضی ها خود شاه اجازه داد.ما ایرانی ها خودمون باید ازمیراثمون محافظت کنیم.
  • اتنا IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    خوب بود
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    1 1
    خداوندا اگر داشتنم ذلیل کاشتنم میکند ندارم کن