تکرار نرخ تورم بالای 40 درصد در پی دومین شوک درمانی اقتصادی ایران نشان داد نهاد دولت توان مدیریت تبعات چنین جراحی اقتصادی را ندارد.

علی پاکزاد: یک بازی آماری که محمود احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتی سال 88 آغاز کرد خود به چشم اسفندیار دولت دهم تبدیل شد، دولتی که با به دست گرفتن تیغ جراحی سعی داشت دومین تلاش برای برنامه شوک درمانی در اقتصاد ایران را عملیاتی کند.

اصطلاح تورم نقطه به نقطه که در واقع همان مقایسه نرخ رشد قیمت ها در دو مقطع زمانی است از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان شاخصی برای موفقیت دولت نهم در مهار تورم مورد استفاده قرار گرفت، اصطلاحی که امروز به غلط مصطلح ادبیات اقتصادی تبدیل شده ولی به فاصله کوتاهی همین شاخص عملکرد به مبنایی برای مچ گیری از دولت دهم تبدیل شد آنهم در زمانی که نسخه ناقص و در هم ریخته سیاست های تعدیل با نام هدفمندی یارانه های انرژی در آذر سال 89 بعد از کشمکش های فراوان بین قوای مجریه و مقننه به اجرا در آمد.

نکته قابل تامل آنکه به رغم تمامی ادعاهای مطرح شده از سوی دولت دهم در مورد انجام هزاران ساعت کار مطالعاتی در مورد فرایند هدفمندی به مرور ثابت شد، عملکرد دولت مصداق مثل " راه بنداز، جا بنداز" بود و نه حتی یک گام فراتر.

همین مسئله باعث شد دولت برای مهار فشار تورمی ناشی از سیاست غلط هدفمندی مجبور به صرف تمامی منابع ارزی حاصل از شوک نفتی شود که می توانست بهترین موتور محرک اقتصاد ایران باشد. آمارها نشان می دهد حجم بودجه عمومی دولت های نهم و دهم معادل 809 میلیارد دلار بوده است رقمی بی سابقه در اقتصاد ایران.

با توجه به این حجم بالای هزینه های صورت گرفته در تازه ترین آمار بانک مرکزی نرخ تورم شهریور ماه 40.1 درصد اعلام شده و تورم نقطه ای در این ماه به 41.6 درصد رسیده است، البته کاهش فاصله بین نرخ تورم و تروم نقطه ای نشان از کاهش شتاب رشد تورم هست ولی نکته اینجاست که تورم بالاتر از 40 درصد در اقتصاد ایران طی سه دهه اخیر تنها دو بار رخ داده است، بار اول طی سالهای 73 و 74 که نرخ تورم تا 49 درصد رسید و بار دوم در سال جاری که شاهد عبور نرخ تورم از مرز 40 درصد هستیم.

نرخ تورم طی سالهای 1360 تا شهریور1392

نقطه تشابه این دو دوره زمانی فاصله تقریبا دو ساله از اجرای سیاستهای مشابه شوک درمانی دراقتصاد است که هر دو بدون توجه به یک نکته به اجرا در آمد آنهم ظرفیت های تولیدی کشور، براساس منطق حاکم بر سیاستها شوک درمانی (تعدیل و هدفمندی) با اصلاح قیمت های نسبی در اقتصاد کارایی افزایش یافته و فعالین اقتصادی با دریافت پالس های درست قیمتی در فضایی غیر یارانه ای می توانند کالاهایی متناسب با نیاز بازار تولید و در نتیجه شاهد رونق اقتصاد خواهیم بود، البته در ضمائم این نسخه های مشابه همیشه تاکید بر افزایش صادرات به عنوان یکی از دستاوردهای قطعی چنین سیاستهایی هستیم.

رشد صادرات یا توهم شوک درمانی

اما در هر دو دوره مورد اشاره شده، شاهد رشد صادرات واقعی در اقتصاد ایران نبودیم، در مورد سالهای 73 و 74 که آمارها به خوبی گویا هستند و در مورد سالهای 89 تا 92 نیز می بینیم که رشد صادرات محصول صادرات مواد خامی مانند سنگ آهن و محصولات پتروشیمی اتفاق افتاده که بستر تولید آنها یا در ثروتهای ملی ما یعنی معادن ما گسترده بوده است ویا صنایع پتروشیمی که اتفاقا در دوران قبل از اجرا چنین سیاستهایی دوران شکوفایی و رشد را پشت سر گذاشته اند و در فضای جدید از مابه التفاوت نرخ ارز منتفع شدند.

اما تنها دستاورد قطعی این سیاستها افزایش نرخ بیکاری و تورم بوده است، حتی اگر عامل تحریم ها را در این معادله وارد کنیم نمی توانیم تمامی تقصیر ها را بر عهده این مشکل بیندازیم.

نگاهی به آمارهای بین المللی نشان می دهد در سال 2013 میلادی صنودق بین المللی پول متوسط نرخ تورم جهانی را معادل 5 درصد پیش بینی کرده است و نرخ تورم 27.2 درصدی را برای ایران به صورت خوشبینانه اعلام می کند. اما در همین شرایط خوش بینی هم ایران بعد از سودان و ونزوئلا سومین نرخ تورم جهان را دارد. اما حاصل این تورم به طور حتم رشد تولید نخواهد بود، زیرا این افزایش هزینه فقط محدود به مصرف کنندگان نهایی نیست بلکه در یک دوره کوتاه مدت به تولید کننده منتقل و مدار بسته تورم رکودی را دامن می زند.

نگاهی به تازه ترین گزارش بانک مرکزی در شهریورماه نشان می دهد رشد تورم نقطه ای در شهریور سال 92 برای برخی از گروههای کالایی به مرز 80 درصد نزدیک شده است، این رشد ها به خوبی نشان می دهد که نهاد دولت در ایران توان مهار تورم ناشی از شوک درمانی را ندارد حتی با تکیه بر منابع سهل الوصولی مانند نفت خام و معادن ثروتمند ایران اجرای چنین سیاستهایی جز اتلاف منابع و بسته تر کردن گردونه رکود تورمی عایدی برای کشور به همراه نخواهد داشت.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روز آن کلیک کنید

تورم نقطه ای گروههای کالایی در شهریور سال 92 نسبت به شهریور 91

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    257 4
    بيشترين درآمد و بدترين نتيجه!
    • سعید A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      75 2
      تازه این آمارهایی است که دستگاههای دولتی اعلام میکنند؛ کاش می شد از واقعیت گفت.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    دولت قبلي الان چند ماه تمام شده و هنوز تقصيرها رو گردنش ميندازن. تورم 40 درصد ديروز اعلام شده ثبت اين تورم بالا در دوره احمدي نژاد بود يا در همين دولت؟ چرا بيهوده دولت قبل رو خراب ميكنيد؟ تحريمها هم تقصير دولت قبلي بود؟ دشمني آمريكا با ايران هميشگي بوده و ربطي به دولت قبل نداشت درود به احمدي نژاد كه هر چي ميگذره مردم بيشتر به مديريت خوب و دستاوردهاش ميرسند
    • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      142 7
      کارهای که دولت قبل کرد و طرح های نابجا دولت قبل و اجرای آنها طی 8 سال ،با 2 ماه که هیچی تا 10 سال آینده هم تاثیرات خودش می گذارد ، فقط افرادی داران از دولت قبل حمایت می کنند که با سیاست های غلط دولت قبل توانستند پول های میلیونی یا میلیاردی به جیب بزنند.
    • امید A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      120 5
      دوست عزیز ، سنگهایی که محمود در چاه انداخته حالا حالا ها آثار مصیبت بار دارد. ده برابر شدن حجم نقدینگی ، نابودی تولید ، بیکاری و تحریمهایی که ناشی از ادبیات پرخاشگرانه و کاغذ پاره دانستنشان بود حالا حالاها صدتا روحانی هم نمی توانند آنها را علاج کنند.
    • میثم IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      98 14
      تا وقتی امثال تو توی این کشور هستند. این وضع تورم و ضعف اقتصادی درست بشو نیست.
    • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      85 3
      واقعا فكر مي كني آسيبي كه احمدي نژاد به اقتصاد زده در عرض چند ماه بر طرف بشه كاملا منطقي كه آثار 90 در صد از سياست ها بعد از چند ماه تازه خود را نشون مي ده شما هم اين را مي دوني ولي تعصب چشمت را كور كرده
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      43 1
      خسته نباشید.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      70 1
      استاد، حداقل تا یکسال وضعیت اقتصادی ناشی از تبعات تصمیمات قبل است. نرخ تورم پس از 8 سال بی تدبیری به 40 درصد رسیده و یکماهه بهبود پیدا نمی کند.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      50 1
      داداش مثل اينكه متوجه نيستي كه اينها هنوز پس لرزه هاي سياستهاي اقتصادي غلط و سوء مديريت در اواخر دولت قبل هست كه الان داره خودشو نشون ميده و چون از قبل خراب شده الان سست تره و بيشتر فرو ميريزه
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      50 1
      این گفته شما نشان می ده شما هم خودت رو زدی به خواب هم چیز خاصی از اقتصاد نمی دونی. چون اگر دید و دانش کافی در زمینه اقتصاد داشتی متوجه می شدی که تورم چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفته و یک شبه هم مهار بشه. آنچه امروز در دولت یازدهم (که تنها دو ماه است روی کار اومده!) اتفاق افتاده میراث(!) دولت قبلی است که به این زودی ها هم درست نخواهد شد. حتی اگر تحریم ها هم به طور کامل لغو شوند، باز حداقل یکسال تا دوسال طول خواهد کشید تا خسارات دولت قبلی جبران بشه. گرچه تحریم ها تقصیر دولت قبلی نبود ولی تشدید تحریم ها به دلیل سیاست های غلط و همچنین عدم مدیرت صحیح اقتصادی در آن دولت باعث صدمات اقتصادی شدیدی شد که گمان نمی کنم باعث بشه مردم به این راحتی ها به مدیرت جالب آقای احمدی نژاد و همکارانشون پی ببرند!
    • reza IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      67 1
      شعور خیلی چیز خوبی است احمدی نژاد تورم 300 درصدی رو میگفت 3/7 درصد جالبه که هفت دهمش را می گفت ولی الان دولت داره واقیتو میگه چشماتو باز کن خوب می بینی الان با 40 درصد گرونیو احساس میکنی یا 5 ماه پیش با 3/7 درصد
    • رضا IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      42 1
      دوست عزيز عصباني نشو !تورم چيزينيست كه يك شبه بوجود بياد و عوامل ايجاد تورم هم يك شبه از بين نميره.به همين دليل اثرات مخرب تصميمات اشتباه اقتصادي دولت گذشته حداقل تا پايان سال 93 دامنگير ما خواهد بود.
    • امیر IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      54 2
      کلاس چندی عمو؟ :|
    • شهاب IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      43 2
      معلومه خیلی از اقتصاد می دونی! آخه مرد مومن افتضاحی که دولت قبلی در زمینه اقتصاد به بار آورده با یکی دو ما که حل نمیشه. من که به کمتر از 2 سال خوشبین نیستم این وضعیت درست بشه:|
    • مازیار IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      50 0
      و خداوند عقل را آفرید، برای کسانی که بخواهند فکر کنند و خود را به خواب نزنند.
    • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      40 0
      همش تقصیره محموده خودت هم خوب میدونی
    • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      70 5
      همه مشکلات ایران گردن احمدی نژاد نیست اما همین طرز تفکر که سیاستهای کلان مملکتی درحد درگیری آبی وقرمز پایین آورده می شود تقصیر اوست
    • بی نام CZ ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      55 0
      دولت خاتمی با نفت 8 دلاری و بدون ذخیره ارزی تورم رو با 10 درصد، تحویل دولت احمدی نژاد داد و دولت احمدی نژاد با کلی درآمد ارزی و نفت بالای 100 دلار، دولت رو با تورم 32.5 درصد (براساس آمار خودشون والا تورم خیلی بیشتر از اینهاست) به دولت آقای روحانی تحویل داد!
    • المیرا IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      27 5
      بشین بینیم بابا تو این هاگیر واگیر ، این دفاعیات الکی پلکی تو رو کجای دلم بذارم دیگه
    • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      51 2
      نکبت دولت احمدی نژاد تا قرنها در این کشور ماندگار خواهد ماند.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      32 1
      شما واقعا تو این کشور زندگی میکنی؟؟!!!!
    • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      28 2
      تورم در دولت قبل خيلي بيشتر رو دوش مردم سنگيني ميكرد شب تا صبح قيمتها دو برابر ميشد ولي امارها در دولت قبل واقعي نبود همه اينو فهميده بودن.
    • مهران IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      36 2
      شما فکر کردی اقتصاد کلان مانند پیتزا فروشیه که اگه مدیرشو عوض کنن سریع نتیجه بده ؟ مثل اینکه اوهامات شایع در دولت قبل دامن شما رو هم گرفته ! وقتی شما با سرعت بالا ترمز میگیری همون لحظه می ایستی ؟ چه بخوای قبول کنی وچه نخوای ، تاریخ بدترین وقایع رو برای کشور عزیزمون تو این 8 سال ثبت زد.
    • علی A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      57 1
      اقای محترم این دولت که شما ازش طرفداری می کنید احتیاج به خراب کردن نداره این امار و ارقام خود نشان دهنده مهارت این دولت در به قهقرا کشاندن اقتصاد ایران است.دولت جدید فعلا"وارث بی برنامگی ها و ماجراجویی های دولت قبل است.ایا واقعا"تحریم ها باعث هدر رفت منابع در طرح مسکن مهر شده؟ایا تحریم ها باعث به هدر رفتن منابع در طرح بنگاه های زود بازده بوده است؟واقعا" درود به اقای احمدی نژاد!
    • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      33 2
      واقعا با چه رویی شما پست میدید؟! خدایا....!
    • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      31 1
      گندی که ایشان به اقتصاد این مملکت و زندگی و معیشت مردم زد در تاریخ جاودان خواهد بود و سالها باید تاوانش را بدیم!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    179 6
    الان بايد كساني كه اين طرح شوك درماني را نوشتند بايد به مردم پاسخگو باشند كه حتي دولت فعلي را گرفتار كرده اند و از مجلس مي خواهم چگونگي دريافت مدرك تحصيلي اين افراد را بررسي كنه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    10 29
    سردار سازندگی رکورددار تورم در ایران هستش - نمودار هم داره نشون میده که دولت‌های سازندگی و عدالت چه کرده‌اند !!!
  • رضا EU ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    21 0
    بی نام دوم خوبیش به اینه دلار 3500 نیست!!! احمدی نژادی که با 150 نفر میرفت امریکا دستش درد نکنه؟ مدرم بیشتر به مدیریت خوبش میرسند؟ بابا اینا رو باید ده سال قبل به ادما میگفتی تا زود باور کنن
  • 555 IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    30 3
    میراث محمود.......
    • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      0 3
      برو بابا.از وقتی این دولت اومده فقط همه چی رو با چراغ خاموش داره گرون میکنه که مبادا دوزار به یارانه ها اضافه کنه.مثل برق و آب و گاز و تلفن و.. امروز برامون قبض برق اومده که غیر از بندهای عوارض و ارزش افزوده قبضمون به بند" بهای فصل" و " تفاوت نرخ" نیز مزین شده است.یعنی 44000 تومن کل مبلغ مصرفمون شده و اونوقت 25000 تومن هزینه همین مخلفات اضافه شده(یعنی بیش از نصف مبلغ اصلی در واقع گرونش کردن) و مبلغ به 69000 تومن رسیده!!!فککن! از قیمت مرغ و تخم مرغ و سیب زمینی و برنج آنهم در فصل برداشت و لبنیات و میوه چیزی نگم بهتره چون همه با پوست و استخوان درد گرونیش رو احساس میکنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    24 9
    حسن روحانی در گفتگو با ایلنا: حقوق کارگران را متناسب با تورم افزایش خواهم داد 1392-03-19, 13:47 کد خبر: 79657 سرویس: استان‌ها تفاوت ۱۵ درصدی بین تورم و دستمزد کارگران باعث ایجاد مشکلاتی برای قشر عزیز کارگر فراهم کرده است. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری تاکید کرد: در صورت انتخاب به سمت ریاست جمهوری، حقوق کارگران را طبق قانون به اندازه‌ای که تورم است، افزایش خواهم داد. حسن روحانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رشت با ابراز نگرانی و انتقاد از میزان دستمزد کارگران، اظهار کرد: حقوق کارگران باید طبق قانون به اندازه‌ای که تورم هست، به‌‌ همان میزان افزایش پیدا کند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    53 1
    امیدوارم روزی برسد که این جنایتکاران و تبهکاران اقتصادی دولت دهم در دادگاهی عادلانه محاکمه شوند تا سزای ویران کردن مملکت را ببینند.
  • ali IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    107 1
    کمرمون داره میشکنه!
    • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      31 4
      نگران نباش درست ميشه. زندگي تو ايران 100 سال اولش سخته
    • ممل چاخان IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      20 0
      آخ دادش ، واسه ما شکسته الان با ویلچر دارم میرم سر کوچه محمود اینا خرید ! می بینمت
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    41 1
    در این 8 سال گذشته به اندازه همه 80 سال گذشته به ایران خیانت شد.
    • حمید IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      24 0
      نه جونم 800 سال
  • حمید A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    30 2
    از همون ابتدا که رئیس جمهور پیشین با وجود بیگانگی با ابتدایی ترین اصول پذیرفته شده اقتصاد با افتخار از این فرایند با نام «جراحی اقتصادی» نام می برد، نام «سلاخی اقتصادی» رو براش انتخاب کردم چون چشم انداز اون رو با وجود ادعاهایی که طرح می شد کاملا تکان دهنده می دیدم و متأسفانه امروز ...
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    10 3
    تحریم این وسط بی تاثیر می باشد!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    18 2
    آقای روحانی قول دادی حقوق ها رو بر اساس تورم بالا میبری والا دور بعد به شما رای نمیدم این تورم الان کمر قشر کارگر و کارمند رو داره میشکونه و زندگی شون رو تبدیل به زندگی بخور و نمیر کرده.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    19 1
    درآمد نفتی ایران توی این 8سال معادل درآمد 80سال گذشته بود ولی هیچکس جوابگو بی مدیریتی نیست تمام اقتصاد ما با این آمارهای عجیب که توی علم اقتصاد کلان جایی ندارند فلج شد آقای روحانی دولتی دردست گرفت که اگر 4سال بدون تحریم خوب کار کند واز بانک جهانی وام بگیرد تازه تراز مالی دولت را به نصف کاهش دهد .البته شرکتهایی که بدون رعایت اصل44به بعضی نهادها دولتی هدیه داده شده پس گرفته شوند ودر بورس به صورت حقیقی بفروش برسد میتواند در کوتاه مدت ماثر باشد
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    28 1
    نگرانی نداره.انشا لله بعدا درست میشه(دوباره بدنیا اومدیم)
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    52 1
    چرا با مسببان این وضع برخورد قانونی نمی شود؟
    • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      25 0
      آخه اگه جرئت داری، اسم دوتا از مسببین اصلی را بیار برخورد قانونی پیش کش!
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    17 2
    در این دولت نیز شاهد بهمنی شماره 2 هستیم
  • آریو IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    19 4
    کاش از این هم میگفتید که طی سالهای 76 الی 84 نرخ تورم در چه وضعی بود.. هر چند که ناگفته نموداری که آورده اید به خوبی نشاندهنده این هست.. توانمندی دولت اصلاحات با وجود شعار توسعه سیاسی؛ در توسعه اقتصادی اگر بیشتر از توسعه سیاسی نبوده باشد، به یقین کمتر نبوده است و بهترین دولت در کنترل نرخ تورم میباشند.. این شهادتی است که امروز تمام مردم نسبت به آن دوران دارند.. دورانی که هم انرژی هسته ای بدست آوردیم و هم اقتصادمان شکوفا شد.. نمونه بارز آن هم کاهش تورم و نیز پروژه هایی مثل پارس جنوبی است.
  • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    24 1
    واقعا مدیریت کشور با درآمد 600 میلیارد دلاری نفت اون هم به اینصورت فقط از دست رئیس جمهور قبلی برمی اومد که الحق و النصاف خیلی خوب هم انجام دادش حالا اینکه این 600 میلیارد دلار کجا رفته فقط خدا میدونه
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    7 39
    آنهایی که از هاشمی رفسنجانی دفاع می کنند الان تورم 40% است و مردم به این روز افتاده اند ولی هنوز تا رکورد دولت او 9% دیگر فاصله دارد بدترین روزگار اقتصادی سالهای زمامداری این جماعت بود
    • مهدی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      5 0
      تفاوتش اینه اون موقع کسی نبود با اعداد و ارقام بازی کنه و آمار ی کشور رو بهم بزنه ! این تورم 100-150 درصده شما قیمت های سال پیش کالاهای مورد نیاز مردم رو با همین امسال مقایسه کن می فهمی خودت
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    17 4
    درآمد کارگران باید 2 برابر شود
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    6 0
    دولت اگر سياست بانك مركزي مبني برحفظ قيمت سه هزار دلاري اصرار ورزد اين همان منافع دلالان و رانت خواران بوده كه در دولت قبل عملي شد و با گراني زندگي مردم فلج شد بنظر بايد و بايد قيمت دلار كاهش يابد تا تورم و گراني كاسته شود و مردم نفسي بكشند والا اصرار بر حفظ قيمت دلار كاهش قيمت شعاري بيش نخواهد بود چرا كه وقتي مواد اوليه از خارج عمدتا بيايد با دلار سه هزار توماني تكليف گراني كمعلوم است و اين مغاير وعده هاي انتخابات است
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    5 0
    با شعار و وعده و وعيد توخالي و احساسي رفتار كردن كه كار درست نميشود دولت بايد براي رفع گراني كه توليد كنندگان و رانت خواران و دلالان كمر همت براي گراني و نارضايتي مردم بسته اند اولا بايد جلوي صادرات مواد غذايي را فورا بگيرند ثانيا با واردات مواد غذايي گراني را كاهش دهند بنده بعنوان يكجانباز با حدود سي سال مديريت اجرايي ميا ني كشور عرض مي كنم والا شعار و شعار و شعار كه حاصلي نداشته و جز افزايش نارضايتي بهره اي نخواهد داشت و توليد كنندگان و دلالان همين شعار دهي دولت را مي خواهند كه فرصت يابند گراني را بيش از اين عملي كنند كه مي كنند و دولت فقط شعار مبارزه با گراني را مي دهد
  • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    1 4
    احمدی هر چه قدر بد هم باشد باز از این دولت اصلاح طلب خیلی با عرضه بود چون گرانی حال نسبت به دولت قبلی داره بیشتر میشه و همه مدیران با تجربه پشت سر هم عوض شده اند و دو تا بچه و مچه جاشون را می گیرند و بعد یکی میگه دلار نمیاد پایین یکی میگه سه دهک یارانه بگیر حذف می کنیم یکی دیگه میگه برق و گاز را 30 درصد گرون می کنیم ملت خوبتر حالشو ببرند یکی دیگه میگه قیمت بنزین را آزاد سازی می کنیم و دهها موارد دیگر از قدیم گفتن فصلی که نکوست از بهارش پیداست دولت فعلی نه سر داره و نه ریشه و هر کی ساز خودشو می زنه ریس جمهور فعلی مملکتو با این وضیعت تنی نمی خرند برسه به کیلو مملکت به آب رفت ....