رییس بانک مرکزی مانع ارزانی اجناس IT شد/قطع کشوری وایمکس ایرانسل/گزینه‌های دبیری شورایعالی فضای مجازی

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه یکشنبه 14 مهر ماه 1392

گزینه‌های دبیری شورایعالی فضای مجازی

بعد از معرفی وزیر ارتباطات به عنوان دبیر شورایعالی فضای مجازی، برخی شنیده‌ها حاکی از این است که از بین سه گزینه، یک نفر به عنوان دبیر شورایعالی فضای مجازی توسط شورا و رئیس جمهور جهت تأیید به مقام معظم رهبری پیشنهاد خواهد شد.هفته گذشته با حکم رئیس جمهور، وزیر ارتباطات به عنوان سرپرست مرکز ملی فضای مجازی و دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی منصوب شد؛ اما حکم واعظی تنها برای سرپرستی این مرکز بود و قرار شد تا در اولین جلسه شورایعالی فضای مجازی، دبیر جدید با رای‌گیری از اعضای شورا انتخاب شود. گمانه‌زنی‌ها از معرفی افراد مختلفی به این شورا حکایت دارد که نام سه تن یعنی "انتظاری"، "سجادی" و "وحیدی" به صورت برجسته مطرح شده است."محمد حسن انتظاری" در کارنامه خود مدیریت پروژه ماهواره مصباح در مرکز تحقیقات مخابرات و عضویت در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در وزارت ارتباطات را ثبت کرده است. وی همچنین معاون نوآوری و همکاری‌های بین‌الملل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و معاون سازمان فضایی ایران نیز بوده است.
انتظاری از سال 87 تاکنون دبیر جشنواره بین‌المللی خوارزمی نیز هست.
"احمد وحیدی" گزینه احتمالی دیگری است که دارای مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک و کارشناسی ارشد در رشته صنایع است. وی به جز مسئولیت وزارت دفاع دولت دهم، نقش مؤثری در تأسیس وزارت اطلاعات داشته و سوابق مدیریت ارشد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کارنامه‌اش وجود دارد. وحیدی مدتی معاون طرح و برنامه و مدتی نیز جانشین وزیر دفاع ونیز نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور بوده است.
"سید محمود رضا سجادی" شخص دیگری است که از او به عنوان گزینه پیشنهادی دبیری شورا یاد می‌شود و به نظر می‌رسد با اینکه 53 سالگی خود را گذرانده از دو گزینه دیگر جوان تر است. او فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است.سجادی از اردیبهشت 1362 مؤسس و رییس دفتر همکاری‌های فناوری ریاست‌جمهوری بوده و مدیریت بیش از 200 پروژه توسعه فناوری در حوزه‌های کشاورزی، هوافضا، صنایع دریایی، پزشکی، کامپوزیت و غیره را در کارنامه خود دارد.در سابقه وی مدیریت همکاری‌های پیشرفته فناوری با اتریش، آلمان، هند، روسیه و اوکراین، تشکیل کانون‌های تفکر در حوزه صنایع مهم، راه‌اندازی شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران،ترویج و فرهنگ‌سازی در علوم و صنایع استراتژیکی چون صنایع دریایی، فناوری زیستی، نفت و گاز و فناوری نانو، حمایت از تشکیل بیش از ده انجمن توسعه صنعت و فناوری کمک به تأسیس و یا توسعه بیش از 40 شرکت طراحی ـ مهندسی در فناوری‌های پیشرفته نیز دیده می‌شود.سجادی از 1382 تاکنون دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و از اردیبهشت 86 تا کنون عضو شورای راهبردی مرکز علم و فناوری پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی است. وی همچنین آخرین سفیر ایران در روسیه است. وب سایت رسمی سفارت خانه ایران در روسیه درباره سابقه و قابلیت‌های او نوشته است که وی مسلط به زبان انگلیسی بوده و توانایی ایجاد تعامل بسیار خوب بین دستگاه‌ها و سازمان‌ها و جلب همکاری آن‌ها را داراست.
اما دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
رهبر معظم انقلاب در متن حکم تشکیل شورا و مرکز ملی فضای مجازی برای چند نکته اهمیت ویژه‌ای قائل شدند. مثلا ایشان به گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و لزوم سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه در جهت پیشرفت کشور اشاره می‌کنند. از این جهت، گزینه‌های پیشنهادی سابقه خوبی در استقبال از فناوری‌های جدید و بومی‌سازی آن‌ها در حوزه‌های مختلف داشته‌اند و می‌توانند منشاء اثر باشند.سجادی پایه‌گذار دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری بوده و صدها پروژه مختلف را در حوزه‌های فناوری مدیریت کرده است. انتظاری نیز چهار دوره دبیر جشنواره خوارزمی بوده و وحیدی هم در وزارت دفاع پروژه‌های مهمی را کلید زده است.نکته دیگری که در حکم رهبری دیده می‌شود بحث جهانی بودن این فناوری است. ایشان در جایی به جهانی بودن شبکه اینترنت اشاره کرده و در جای دیگری بر اشراف کامل مرکز ملی در این حوزه در ابعاد داخلی و جهانی تاکید می‌کنند که آشنا بودن دبیر شورا به ابعاد جهانی این فناوری نیز بسیار مهم به نظر می‌رسد.به گزارش تسنیم، همچنین، براساس حکم رهبر انقلاب، شورایعالی فضای مجازی می‌بایست «نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور» باشد. به عبارتی، این شورا باید بتواند مسئولیت‌های دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه فضای مجازی را مدیریت و راهبری و بین دستگاه‌ها هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند.همچنین ایشان نظارت بر اجرای مصوبات شورا را از جمله وظایف مرکز ملی فضای مجازی دانسته اند که این نکته نیز نیازمند تعامل با دستگاه‌های مختلف کشور است. در واقع، عضویت روسای 3 قوه، چند وزیر و اعضایی از مجلس و دیگر دستگاه‌ها در این شورا نیازمند حضور یک دبیر فعال و تاثیرگذار برای ایجاد هماهنگی در بین آن‌هاست.از میان سه گزینه مطرح، انتظاری سابقه فعالیت در وزارت ارتباطات و وزارت علوم را داشته، وحیدی در وزارت دفاع و سپاه فعالیت کرده و سجادی نیز در نهاد ریاست جمهوری و وزارت امورخارجه کار کرده است.از آنجایی که وزرای دفاع، ارتباطات و علوم عضو شورا هستند، انتخاب مدیرانی از این وزارتخانه‌ها به عنوان دبیر، احتمال بروز نگاه تک بعدی به این حوزه مدیریتی و درنتیجه جهت گیری شورا به سمت یک وزارتخانه را افزایش می‌دهد. در مقابل، انتخاب دبیر از این وزارتخانه‌ها به دلیل آنکه شخص انتخاب شده دقیقا در حوزه مربوطه سابقه مدیریتی داشته باعث فهم درست دبیر از اوضاع خواهد شد.این مسئله می‌تواند به عنوان یک امتیاز مثبت برای انتظاری و وحیدی در نظر 4گرفته شود. از طرف دیگر از آنجایی که رئیس جمهور رئیس شورا نیز هست همکاری طولانی مدت سجادی در نهاد ریاست جمهوری و تعامل با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف ویژگی ممتازی برای وی خواهد بود.به هر حال باید دید 22 عضو شورایعالی فضای مجازی چه کسی را برای تصدی دبیری این شورا انتخاب می‌کنند. شورایی که بالاترین سطح حاکمیتی فضای مجازی کشور خواهد بود.

امکان جدایی کابل مسی از مخابرات وجود دارد

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره واگذاری کابل‌های مسی مخابرات گفت: بحث واگذاری کابل‌های مسی مخابرات به این معنی نیست که حتما این بخش به شرکت ارتباطات زیرساخت منتقل شود چرا که حتی می‌توان اپراتور دیگری نیز ایجاد کرد که این قضیه را بر عهده بگیرد.محمود خسروی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر قرار باشد کابل مسی مخابرات جزو زیرساخت‌ها محسوب شده و به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار شود اظهار کرد: این که این تجهیزات زیرساختی محسوب می‌شوند یا خیر در همان زمان صدور پروانه هم مورد بحث قرار گرفت چرا که در همان دوره هم پیش بینی می‌شد که با واگذاری این تجهیزات نوعی انحصار در بخش خصوصی ایجاد شود.وی ادامه داد: در هر صورت این واگذاری صورت گرفت اما اکنون در بسیاری ازکشورهای دنیا ممکن است قسمت‌هایی که به همه اپراتورها مربوط می‌شود و همه به آن نیاز دارند به اپراتوری خاص سپرده شود تا بدون آن‌که خود آن اپراتور درحال رقابت باشد به دیگران سرویسی خاص را ارائه کند.به گفته او در برخی کشورها چنین موضوعی وجود دارد و کاربران این اختیار و شانس را دارند تا به عنوان مثال هر دو ماه یکبار اپراتور خود را بدون آن که خطشان را عوض کنند تغییر دهند.خسروی همچنین عنوان کرد: چنین بحث‌هایی در زمان واگذاری مخابرات هم مطرح بود اما به هر حال این واگذاری صورت گرفت و اکنون با تغییر مدیریت وزارتخانه، مذاکرات مجلس و اعتراضات نمایندگان درخصوص واگذاری‌ها و نحوه آن همچنین اپراتورهای مختلفی که نیاز دارند خدمات بر بستر کابل مسی ارائه کنند، وزیر جدید به این نتیجه رسیده‌اند که باید این قضیه مورد مطالعه و بررسی مجدد قرار گیرد و تصمیم جدیدی دراین زمینه اتخاذ شود.مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: البته این موضوع به این معنی نیست که حتما این بخش به شرکت ارتباطات زیرساخت منتقل شود چرا که حتی می توان اپراتور دیگری نیز ایجاد کرد که این قضیه را برعهده بگیرد.معاون وزیر ارتباطات در عین حال گفت: البته در شرکت ارتباطات زیرساخت هم آمادگی قبول این بخش از کار به طور کامل وجود دارد چرا که پیش از جدایی مخابرات هم این پیوستگی وجود داشت و قسمت تلفن ثابت و این شرکت همه جزو یک مجموعه محسوب می‌شدند.مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا بخش دولتی قادر خواهد بود برنامه‌های توسعه‌ای بخش خصوصی را با همان سرعت پیش رود، اظهار کرد: باید دید که سرعت در بخش خصوصی چگونه بوده است؛ ما در حال حاضر در شرکت ارتباطات زیرساخت حدود 104 تا 105 هزار کیلومتر فیبر در جاده‌ها ایجاد کرده‌ایم و یکی از تقاضاهای بخش خصوصی این است که ما اجازه دهیم آن‌ها هم در کنار ما کابل هم مسیری برای خود ایجاد کنند. به همین دلیل شاید بتوان گفت که در این بخش شرکت ارتباطات زیرساخت در ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

جهانگرد متولی شبکه‌ ملی اطلاعات شد

کارگروهی برای اتصال ۶۰ درصد خانوارها به شبکه ملی اطلاعات تشکیل می‌شود.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نصرالله جهانگرد را به سمت مجری شبکه ملی اطلاعات منصوب کرد و در حکمی خواستار تشکیل کارگروهی جدید برای تحقق اهداف این پروزه شد. به گزارش ایتنا با صدور حکمی از سوی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران مجری شبکه‎ ملی اطلاعات شد؛ تا با تشکیل کارگروهی جدید اهداف شبکه ملی اطلاعات محقق شود.
در بخشی از متن حکم محمود واعظی خطاب به نصرالله جهانگرد آمده است:
"به منظور تسریع در اجرای بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور به موجب این حکم کارگروه اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات مرکب از جنابعالی به عنوان رئیس و مجری، معاون برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان اعضای این کمیته برای همکاری و همراهی کامل با جنابعالی تشکیل می‎شود. انتظار دارد با بهره‎گیری از کلیه ظرفیت‎های موجود در سازمان‎ها، شرکت‎های وابسته، بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و با هماهنگی با سایر دستگاه‎های ذیربط نسبت به فراهم نمودن امکان دسترسی پرسرعت برای کلیه دستگاه‎های اجرایی، کسب و کارها و ۶۰ درصد خانوارها به شبکه ملی اطلاعات و همچنین سایر احکام برنامه مبنی بر توسعه ارائه خدمات با استفاده از این شبکه و با رعایت قوانین و مقررات و صرفه و صلاح دولت اقدام نمایید.

هزینه سیم‌کارت‌های دانشجویی چقدر است؟

ثبت نام و خرید سیم کارت اعتباری ویژه دانشجویان در فروشگاههای همراه اول و دفاتر خدمات مشترکین نزدیک به دانشگاههای سراسر کشور امکانپذیر شد.شرکت ارتباطات سیار ایران در راستای کمک به شکوفایی نسل جوان و پاسخگویی به نیازهای قشر فرهیخته دانشجو، برای اولین بار در کشور، سیم کارت دانشجو عرضه کرد که این سیم کارتهای اعتباری که پایین ترین نرخ مکالمه را در بین تمامی سیم کارت های اعتباری کشور دارد در ایام چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مخابرات و صنایع اطلاع رسانی - ایران تلکام۲۰۱۳- در محل نمایشگاه به صورت رایگان به دانشجویان عرضه شد.در طراحی این سیم کارت، علاوه بر پاسخگویی به نیازمندی های خاص این قشر جوان، طرح های دوره ای خاصی نیز برنامه ریزی شده که از ابتدای آبان ماه - زمان آغاز عرضه سیم کارت در سراسر کشور- به تدریج اجرا خواهد شد.سیم کارت دانشجو فقط در قالب سیم کارت اعتباری ارائه شده و تنها دانشجویان (۱۸ تا ۲۶ سال) مجاز به خرید این سیم کارت هستند.دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی و کارت ملی می توانند جهت خرید سیم کارت خود اقدام کنند.برای هر دانشجو تنها امکان خرید یک سیم کارت وجود داشته و کنترل ثبت نام توسط سیستم و دفاتر امور مشترکین انجام می پذیرد.قیمت سیم کارت اعتباری دانشجو ۵۰ هزار ریال بوده که برای هر سیم کارت ۳۰ هزار ریال (با کسر مالیات ۲۸۵۷۵ریال) شارژ اولیه در نظر گرفته شده است. علاوه بر این ۶۰ دقیقه مکالمه داخل شبکه، ۶۰ عدد پیامک و ۶۰ مگابایت اینترنت رایگان نیز به مشترکین اهدا می شود.تعرفه مکالمه سیم کارت دانشجو یکسان بوده یعنی برای کلیه مکالمات درون شبکه، در حالت استانی، بین استانی، ساعات اوج مصرف و ساعات غیراوج مصرف، یکسان و برابر با ۶۷۱ ریال در دقیقه است.همچنین کلیه تعرفه های مکالمه و ارسال پیامک بین سیم کارت های دانشجویی شامل تخفیف ویژه نسبت به تعرفه های داخل شبکه این طرح است. تعرفه کلیه مکالمات میان سیم کارت های دانشجو یکسان و برابر ۵۹۹ ریال در دقیقه (پایین ترین نرخ مکالمه سیم کارت های اعتباری کشور) و تعرفه پیامک های میان این سیم کارت ها ۹۷ریال برای پیامک های فارسی و ۲۳۰ریال برای پیامک های لاتین است.تعرفه مکالمه یکسان ۶۷۱ریال در دقیقه تنها برای تماس های درون شبکه (تماس با همراه اول و تلفن ثابت) در نظر گرفته شده و هزینه مکالمات خارج از شبکه، رومینگ بین الملل و مکالمات خارجه بر اساس تعرفه های جاری محاسبه می شود. همچنین مکالمات و پیامک های میان دو سیم کارت دانشجو در حالت رومینگ و مکالمات خارجه مشمول تخفیف نیست؛ نرخ این مکالمات و پیامک ها مطابق تعرفه های جاری محاسبه می شود.به گزارش مهر برای سیم کارت دانشجو امکان فعالسازی و خرید سایر سرویس ها و بسته های موجود مقدور بوده و چنانچه مشترک از تخفیفات سایر سرویس ها و طرح های همراه اول بطور همزمان استفاده کند، تخفیفات مربوط به طرحهای مذکور با تخفیف مکالمات سیم کارت دانشجو جمع خواهد شد.

رییس بانک مرکزی مانع ارزانی اجناس IT شد

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: صنف فناوری اطلاعات با کاهش نرخ ارز، واقعا کاهش در قیمت‌ها را داشت ولی صبحانه کاری آقای رئیس کل، وضعیت را راکد کرد تا جاییکه واحدهای صنفی شاید در روز بیش از یک فاکتور نزنند.سید مهدی میرمهدی با اشاره به اینکه نرخ ارز براساس یکسری هزینه‌های مربوط با جابه‌جایی، ترخیص و گمرک یک کف و سقف دارد، اظهار کرد: این هزینه برای هر یک دلار در حد 300 تا 350 تومان است و بنابراین آن چیزی که به عنوان نرخ مطرح می‌شود عملا برای واردکننده تمام نمی‌شود.وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس بانک مرکزی در ارتباط با نرخ ارز، خاطر نشان کرد: نرخ‌ها در حال کاهش بود و ارز تا مرز دو هزار و 800 تومان هم رسیده بود و در واقع شاید بتوان گفت که این کاهش، پوشش هزینه‌های ارز که همان نرخ 300 تومان بود، شد که متأسفانه رئیس کل بانک مرکزی در صبحگاهی و در یک چشم بر هم زدن نرخ‌ها را به بالای سه هزار تومان رسانید.رییس هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه تهران با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه در کشور ما هیچکس جای خود قرار ندارد، ابراز کرد: آقای سیف مسئول بانکداری کشور است و باید با ایجاد راهکارهایی توسعه سرمایه‌گذاری‌ها را به ارمغان آورد که از جمله راهکارها می‌تواند توزان بین نرخ سود بانکی و جذب سرمایه از طریق اوراق مشارکت باشد، نمی‌دانم این وظایف چه ارتباطی به نرخ ارز دارد.او با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی باید یک اقتصاددان باشد تا یک بانکدار، تصریح کرد: دیدگاه یک اقتصاددان جامع‌تر است و حرفی را که می‌زند تمامی جنبه‌های آن را در نظر می‌گیرد.به گزارش تسنیم میرمهدی افزود: زمانیکه نرخ ارز بی‌رویه بالا می‌رود و مرز 3 هزار تومان را هم پشت سر می‌گذارد، هیچکس در این باره اظهار نظری نمی‌کند اما به محض اینکه 200-300 تومان کاهش می‌یابد، همه کارشناس می‌شوند و بازار ایران را که متکی به حرف و حدیث‌هاست به هم می‌زنند.وی در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ ارز، به چه میزان در بازار IT تأثیرگذار بوده است؟، گفت: صنف فناوری اطلاعات تنها صنفی بود که به کاهش نرخ ارز روی خوش نشان داد و سریعا این رویه را به بدنه خود منتقل کرد و براساس آن بین 10 تا 15 درصد قیمت کلیه کالاها کاهش یافت.رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران معتقد است که این صنف واقعا با کاهش در قیمت‌ها مواجه بود ولی صبحانه کاری آقای رئیس کل، وضعیت را راکد کرده تا جاییکه واحدهای صنفی شاید در روز بیش از یک فاکتور نزنند در حالیکه هزینه‌های برق-آب-پرسنل و... را مشخص نیست از کجا می‌خواهند بپردازند.او افزود: بازار ایران، یک بازار انتظاری است و وقتی مصرف کنندگان با چنین اظهار نظراتی روبرو می‌شوند در تصمیم‌گیری‌های خود تعلل می‌کنند به گونه‌ای که امروز بعد از رونق نسبی یکی دو هفته گذشته که با کاهش نرخ ارز به وجود آمده بود، مصرف کننده‌ای در بازار این صنف نداریم.میرمهدی با اشاره به اینکه ما دنبال این هستیم که هزینه کالاها در کشور کاهش پیدا کند، اذعان کرد: پیش از این موضوع باید مسئولان و دولتمردان توجیه شوند تا اظهار نظرات غیر کارشناسانه‌ای در ارتباط با موضوعاتی که شاید از حیطه کاری آن‌ها نیز خارج باشد، نداشته باشند و بعد از آن به سراغ تثبیت نرخ ارز در کشور رفت و در انتها به فکر کاهش قیمت‌ها بود.

قطع کشوری وایمکس ایرانسل

امروز یکشنبه بعد از ظهر به دلیل اختلال شبکه سراسری در شبکه، سرویس وایمکس ایرانسل قطع شد.اشکال پیش آمده در شبکه وایمکس ایرانسل فراتر از اختلال منطقه‌ای است و شبکه این اپراتور کاملا قطع شده است.هم‌اکنون در تهران و چند استان کشور این قطعی گزارش شده. اما اطلاعات رسمی از اینکه آیا قطعی در تمام استان‌هایی تحت سرویس این شبکه حادث شده یا خیر در دست نیست. به گزارش فارس ایرانسل در استان‌های آذربایجان ­شرقی، اصفهان، تهران، خراسان­رضوی، خوزستان و فارس خدمات وایمکس ارائه می‌کند.اما آن طور که پشتیبانی تلفنی به مشترکان پاسخ می‌دهد: اختلال شبکه سراسری است.همچنین از طرف پشتیبانی به مشترکان اعلام می‌شود که کارشناسان فنی این شرکت در تلاش برای رفع این مشکل هستند.

ایرانسل 3 میلیارد تومان به مشترکانش پس داد

مدیر کل بازار یابی ایرانسل گفت: 3 میلیارد تومان اضافه دریافتی آهنگ پیشواز ایرانسل به حساب مشترکان برگردانده شد.صمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای کاهش از قیمت از 500 تومان به 300 تومان در مهر ماه سال 91 تصویب و ابلاغ شد. در همان زمان برای ماههای مهر، آبان و آذر تمام تعرفه های پیشواز ایرانسل نه تنها 300 تومان بلکه کمتر از تعرفه مصوب به مبلغ 250 تومان بود و ایرانسل به عنوان اولین اپراتوری است که این مصوبه را اجرا کرد.وی ادامه داد: اضافه دریافتی ایرانسل از مشترکان فقط در فصل زمستان بود و تمامی مشترکین که در آن زمان، اضافه دریافت از آنها صورت گرفته ما به التفاوت به حساب آنها برگشت داده شده است. وی در پایان گفت: از طریق SMS به تمامی مشترکین که از آنها اضافه دریافتی صورت گرفته اطلاع رسانی شده و این اضافه دریافتی برای سیم کارت های اعتباری شارژ و سیم کارت دائمی بستانکاری در قبض مهر ماه صادر خواهد شد.

تدوین 6 طرح راهبردی در حوزه تلفن ثابت/ جایگزینی سیم مسی با فیبرنوری

مدیرعامل شرکت ارتباطات ثابت ایران از تدوین 6 طرح در حوزه ارتباطات تلفن ثابت به عنوان برنامه راهبردی این بخش خبر داد و گفت: اجرای فرایند جایگزینی سیم مسی با شبکه فیبر نوری در کل کشور در دستور کار قرار گرفت.به گزارش خبرگزاری مهر، علی کارگزار با اشاره به اقدامات در دست انجام شرکت ارتباطات ثابت ایران که از اسفند 91 به ثبت رسید اظهار داشت: طرح 5 ساله منابع انسانی شرکت ارتباطات ثابت ایران شامل آشنای سیمرغ، نخبه، همکار ، برتر، دانا و آشنای 7 در 24 است که مدیریت استعدادها، ساختار و فرایندها، فعالیت های منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و مدیریت عملکرد و آموزش از طریق اجرای این طرح ها محقق خواهد شد.وی گفت: تنظیم برنامه راهبردی پنجساله ارتباطات ثابت با هماهنگی معاونت استراتژی و راهبرد مخابرات ایران در حال انجام است که تعیین و ارائه بومی مدل عملیاتی کسب و کار آشنای اول و تثبیت نقشه راه آشنای اول از آن جمله است.مدیرعامل آشنای اول، سه فاکتور تثبیت، عملکرد برجسته و بهبود مستمر را نقشه راه شرکت ارتباطات ثابت ایران خواند و گفت: ایجاد پورتال اصلی شرکت ارتباطات ثابت به آدرس www.fci.co.ir نیز گامی مهم در پیشبرد آشنای اول است .وی پروژه بهینه سازی دسترسی شبکه یا کوثر را از پروژه های مهم این شرکت برشمرد و گفت: آماده سازی شبکه دسترسی، برای ارائه سرویس های نو از الزامات توسعه آتی است و در این راستا کمیته مطالعاتی "بررسی راهکارهای بهینه سازی و آماده سازی شبکه" تشکیل شد.مدیرعامل شرکت ارتباطات ثابت افزود: این کمیته با چهار کارگروه، در پی اجرای فرایند جایگزینی سیم مسی با شبکه فیبرنوری در کل کشور است.

سنجش میزان برخورداری کسب و کارها از فناوری اطلاعات

مدیر کل دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سنجش میزان برخورداری کسب و کارها از خدمات و محصولات ICT خبر داد و گفت: به منظور سنجش میزان برخورداری کسب و کارها از خدمات و محصولات ICT پرسشنامه ای تدوین و نهایی شده است.به گزارش خبرگزاری مهر، علی جلالی منش درباره اقدامات صورت گرفته مربوط به طرح تهیه و حساب های اقتصادی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در راستای استفاده بهینه از اطلاعات موجود در سایر دستگاههای اجرایی کشور و تعامل سازنده و موثر با بخش خصوصی و دریافت اطلاعات سایر کسب و کارهای مرتبط با بخش خصوصی، جلساتی با دفتر توسعه صنعت IT وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون فناوری اطلاعات، فناوری های نوین و کسب و کار اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی ایران تشکیل شد.وی با تاکید بر ضرورت سنجش سهم ICT از تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: سهم صنعت IT نیز به طور خالص باید بررسی شود که بر همین اساس تلاش شد خدمات و محصولات بخشی به تفکیک IT و CT در جلسات مورد بررسی قرار گیرد.مدیر کل دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای به روز کردن بانک اطلاعاتی مربوط به کارگاههای کشور با شرکت پست ایران مذاکره و جهت تعامل با مرکز آمار ایران هماهنگی لازم بعمل آمد.وی در خصوص روند فعالیت این طرح از برگزاری جلسات کارشناسی "کمیته های ICT و نظارت" و روش شناسی و طرح های آمار گیری که ذیل شورای هماهنگی و راهبردی تشکیل شده خبر داد و گفت: پرسشنامه مربوط به سنجش میزان برخورداری کسب و کارها در رشته فعالیت های مختلف از خدمات و کالاهای ICT تدوین و نهایی شد.جلالی منش گفت: این پرسشنامه شامل بخش های مختلف با موضوعات شرح فعالیت کارگاه اطلاعات مربوط به استفاده عمومی از خدمات ICT در کارگاه اطلاعات مربوط به استفاده از ICT در زمینه امور مربوط به کسب وکار است.مدیرکل دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات همچنین از تدوین پرسشنامه مربوط به بخش ارزیابی ارزش افزوده بخش ICT خبر داد و گفت: طی روزهای آینده این پرسشنامه نهایی و به زودی نمونه گیری از کارگاهها براساس پرسشنامه ها آغاز خواهد شد.وی اظهار امیدواری کرد: نتایج حاصل از این طرح بتواند در راستای برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت بخش و مبتنی بر آمار و اطلاعات دقیق جهت تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه کشور و چشم انداز افق 1404 مثمر ثمر واقع شد.

ارائه هزار سرویس پیامکی بر بستر موبایل همراه اول

اپراتور همراه اول در نمایشگاه ایران تلکام امسال 15 سرویس جدید، بیش از 1000 سرویس پیامکی، 10سرویس جدید بر بستر MMS، سرویس پنجره و ابر همراه اول، 6 نرم افزار کاربردی جدید و بیش از 12000 آوای انتظار جدید را عرضه کرد.به گزارش خبرنگار مهر، حضور همراه اول در نمایشگاه ایران تله کام امسال با شعار "یه همراه معتبر" با زیر بنای غرفه سازی حدود 2800 متر مربع صورت گرفت که این اپراتور به همراه شرکت های مرتبط و همکار، در سالن اختصاصی شماره 7، آخرین محصولات و خدمات نوین خود را با رویکرد ارائه خدمات جدید و گسترش بازارهای جدید عرضه کرد.در نمایشگاه امسال، همراه اول با برپایی یک نمونه از فروشگاه های زنجیره ای خود، علاوه بر نمایش فروش محصولات مرتبط با تلفن همراه، خدمات ویژه ای به مشترکین ارائه کرد؛ از دیگر برنامه های این اپراتور، باندلینگ یک گوشی هوشمند در کلاس جهانی با سیم کارت های همراه اول بود که قرار است این بسته با شرایط ویژه بصورت نقد و اقساط به علاقه مندان عرضه شود.در ایران تلکام 2013 علاوه بر سرویس های فعلی همراه اول با 15 سرویس جدید به استقبال بازدیدکنندگان رفت؛ همچنین ارائه بیش از یکهزار سرویس پیامکی، 10سرویس جدید بر بستر MMS، معرفی سرویس پنجره و ابر همراه اول، معرفی 6 نرم افزار کاربردی جدید و ارائه بیش از 12000 آوای انتظار جدید، از دیگر برنامه های این اپراتور اول در تله کام امسال بود.همراه اول در عرصه خدمتگذاری به مشترکان سازمانی و شرکتی، محصول "همراه اول کسب و کار" با رسالت سرآمدی در ارائه خدمات و محصولات ارزشمند را برای سازمان و شرکتها ایجاد کرده است؛ این محصولات و خدمات شامل سیم کارت سازمانی، صندوق پیامک سازمانی، آوای انتظار سازمانی، شبکه خصوصی مجازی موبایل، خدمات M2M، صندوق پیام صوتی، پخش سلولی، USSD و بسته های دیتای سازمانی است.این اپراتور عرضه سیم کارت دانشجو و معرفی بخش های دیگری نظیر مسئولیت اجتماعی (CSR)، رعایت الزامات تشعشع، تعالی سازمان، نظرسنجی، بازی و سرگرمی را در نمایشگاه امسال داشته است.
عملکرد شرکت مخابرات در کمیسیون صنایع بررسی شد
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به حضور رئیس شرکت مخابرات ایران در جلسه امروز کمیسیون گفت: در این جلسه، عملکرد این شرکت بعد از واگذاری بررسی و سوالات نمایندگان در خصوص افزایش تعرفه‌ها، نوع واگذاری آن به بخش خصوصی و ضریب نفوذ تلفن‌های همراه و ثابت مورد بررسی قرار گرفت.
الله وردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطرنشان کرد: در جلسه امروز رئیس شرکت مخابرات، ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران را بالاتر از استانداردهای منطقه‌ای و در سطح کشورهای پیشرفته دانست و ضریب نفوذ تلفن‌های همراه را نیز منطبق بر استانداردها و متوسط منطقه را در بخشی از مناطق،‌ بالاتر از آسیا دانست.وی همچنین در مورد موضوع هم کدی نیز اظهار داشت: این کار در برخی از استان‌ها به صورت آزمایشی انجام شد و برای سایر استان‌ها نیز در دست اقدام است و برای این کار هیچ هزینه‌ای متوجه مشترکین نخواهد شد و همه هزینه‌ها توسط شرکت مخابرات پرداخت خواهد شد.وی افزود: رئیس شرکت مخابرات در ارتباط با افزایش تعرفه‌ها نیز گفت که هرآنچه در قانون، ما به آن مکلف شده و شورای رقابت پس از محاسبه نرخ تورم به ما ابلاغ کرده است، اجرا شد و غیر از آن هیچ افزایش قیمتی در تعرفه‌ها منطقی نخواهد بود و اعمال نیز نخواهد شد.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =