نماینده مردم ورامین در مجلس می گوید طی سال های اخیر دیپلماسی پارلمانی ایران فعال تر شده است.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دیپلماسی پارلمانی گفت: در سال های اخیر دیپلماسی پارلمانی مورد توجه کشورها قرار گرفته و بخشی از دیپلماسی عمومی آنها محسوب می شود و علت این موضوع هم این است که نمایندگان ملت ها محدودیت دولت ها را ندارند و راحت تر می توانند با هم ارتباط برقرار گنند و درباره مسائل مختلف مذاکره کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر همین اساس امروز دیپلماسی پارلمانی یکی از موضوعات حوزه دیپلماسی جهانی است که مورد توجه کشورها واقع شده است و اغلب مجالس گروه های دوستی دارند و این گروه های دوستی با هدف ارتباط نزدیک میان کشورها تشکیل می شود و می توانند پیرامون مسائل مختلف گفت و گو کنند.

وی با بیان این که دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی دیپلماسی پارلمانی مورد توجه مجلس بوده است، گفت: رئیس مجلس نیز سفرهای بسیار موثری را داشته اند و گروه های دوستی را برنامه ریزی کرده اند که بتوانند به کشورهای مورد نظرشان که گروه دوستی را تشکیل می دهند سفر داشته و کذاکرات سازنده ای را داشته باشند.

نقوی حسینی با بیان این که به طور مثال کمیسیون امنیت ملی چندین گروه را تشکیل داده که به مجموعه ای از کشورهای مختلف سفر کنند و مواضع ایران را شفاف مطرح کنند، گفت: طی سال های اخیر دیپلماسی پارلمانی ایران فعال تر شده است.

وی درباره احتمال تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا گفت: نماینده کنگره آمریکا برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا اظهار تمایل داشته اند اما با توجه به این که روابط ایران و آمریکا روابط ویژه ای است و در طول انقلاب این روابط سخت شده و دلیل آن هم رفتار خصمانه آمریکایی ها علیه ایران بوده است از یک حساسیت خاصی برخوردار است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بر همین اساس در حوزه روابط ایران و آمریکا رهبری باید اجازه بدهند که در این حوزه مجلس فعالیتی داشته باشد و بنابراین بدون اجازه رهبری قطعا مجلس در این زمینه تصمیم نمی گیرد.

نقوی حسینی با بیان این که تا کنون هم بحثی درباره رابطه پارلمانی ایران و آمریکا در مجلس مطرح نشده است، گفت: ما در صورتی موضوع را به بحث می گذاریم که ببینیم کنگره آمریکا در عمل می خواهد یک ارتباطی با پارلمان ما داشته باشد و این تمایل را عملا نشان بدهد.

وی تاکید کرد: منظور از تمایل آمریکا این است که ما شاهد نباشیم طرح جدید تحریم علیه ما در کنگره مطرح شود و این موضوع غیر ممکن است که کنگره اظهار تمایل به روابط دیپلماتیک با مجلس ایران داشته باشد و در کنار آن تحریم های جدید را تصویب کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر ما ببینیم که کنگره آمریکا رفتار خصمانه خود را علیه ملت ما کنار گذاشته شاید موضوع رابطه پارلمانی ایران و آمریکا را مطرح کنیم.

/17295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    امیدوارم این گروه دوستیشون راه بیفته، تا ببینیم کیا غش میکنن برای رابطه، تا دیگه اینقدر به دولت و دکتر ظریف گیر ندن!!!
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    من فكر ميكنم نقش تحريمها را از ان چه كه هست. بسيار پررنگتر نشان ميدهيم . اين مسئله از مناظره هاي انتخاباتي (سوژه عام پسند ) شروع شد ... مويد اين نكته بهاي ارز در بازار طي اين مدت است ... كم كم. بايستي اين تحريم هراسي رو در سطح كشور و رسانه ها كمرنگ و واقعي كرد . كه بار رواني (بيخود .) به مردم تحميل نشه ، وغرب هم ازين مانور دست بكشه .
  • ایمان IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    خب چرا خودتو اذیت میکنی بگو این موضوع منتفی است.