ایران باستان پای ثابت موزه های مطرح جهان است و البته موزه متروپلیتن نیویورک نیز از این قاعده مستثنی نیست

هادی معیری نژاد- موزه متروپولیتن نیویورک از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است. موزه در وسط شهر نیویورک و در مجاورت ضلع شرقی سنترال پارک قرار دارد.
این موزه که در ۱۸۷۲ میلادی افتتاح شد. موزه متروپولیتن نیویورک حاوی مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است.
این موزه سالی ۴ میلیون بازدید کننده از کلکسیون دو میلیونی آن دارد. قدیمی‌ترین دارایی این موزه مربوط به (تقریبا) ۳۰۰۰۰۰ سال تا ۷۷۰۰۰ سال پیش است و سنگ آتشزنه‌ای‌است که در مصر یافت شده‌است.

آثار ایران باستان:

تندیس نقره‌ای گاو نشسته :یکی از اشیای باستانی است که متعلق به دوران نیا-عیلامی است. قدمت این تندیس ۲۹۰۰ تا ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد است. سر و دستان موجود، گاو است و تن آن انسان می‌باشد. تندیس نقره‌ای گاو نشسته در جنوب غرب ایران کشف شده‌است. این تندیس ۱۶٫۳ سانتی‌متر ارتفاع دارد. مجسمه نقره‌ای لباس مخصوصی را بر تن کرده که دارای الگوی پله-پله می‌باشد و به شکلی راه راه آن را مزین کرده‌است. گاو در حال گرفتن یک جام با دهانه لوله‌ای است.

متروپلیتن

دسته‌های پرنده‌گون دیگ: از اشیای کشف شده در تپه حسنلو است. این دسته‌ها سابقاً به ظرفی با عمق کم و چکش کاری شده پرچ شده بودند. نقش این اشیاء پرنده‌ای با گردن بلند و همچنین دم و بال کشیده‌است. بال‌های پرنده به شکل یک مستطیل، بر روی سر آنها نقش دستگیره را بازی می‌کنند. چشم پرنده‌ها در دوایر متحدالمرکز سیاه قلم کاری شده‌اند.

متروپلیتن

دیگچه دهان لوله‌ای با سه پایه: از آثار باستانی متعلق به سده نهم پیش از میلاد (عصر آهن ۲) است که در گورستان حسنلو واقع در تپه حسنلو نزدیکی شهر نقده (سولدوز) کشف شده‌است. این ظرف پایه‌دار در دورن یک گور کشف شده‌است. ارتفاع این ظرف ۲۱٫۷ سانتی‌متر است و در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود. جنس این سبو سفال خاکستری رنگ است.

متروپلیتن

تُنگ دسته‌گربه‌ای : یک تنگ آب‌خوری برنزی و از آثار تاریخی است که قدمت آن به پایان دوره ساسانیان و آغاز حکومت خلفای راشدین (سده هفتم میلادی) باز می‌گردد. طرح روی این ظرف از نوع نقوش گیاهی انتزاعی است. دسته تنگ، یک گربه وحشی است که دستانش بر روی لبه تنگ و پاهایش بر روی بدنه تنگ قرار دارد. بر روی بدنه ظرف و پایه آن طرح برگ گیاهان وجود دارد. فلز مس در هنرنمایی روی ظرف نقش عمده‌ای دارد. طرح و سبک کار، تاثیر هنر ساسانی و اشکانی را بر هنر اسلامی در ادوار آغازین اسلام در ایران ثابت می‌کند.

متروپلیتن

بشقاب شکار قوچ : از آثار باستانی دوران ساسانیان (اواخر سده پنجم - اوایل سده ششم بعد از میلاد)است که در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود. بشقاب نقره‌ای شکارگاه، با جیوه، نقره و طلا تذهیب کاری شده و با روش سیاه قلم‌کاری تزئین شده‌است. این بشقاب ارتفاع ۴٫۶ و قطر ۲۱٫۹ سانتی‌متر دارد. در تصویر شاه ساسانی در حال شکار قوچ است. طرح بشقاب برای درباریان نشانه دلاوری و شکست‌ناپذیری شاهان ساسانی بوده‌است. این قبیل آثار برای هدیه دادن به پادشاهان کشورهای همسایه کاربرد داشته‌است. پادشاه در بشقاب تاج و سربند و همچنین گوی با پشتیبان مخصوص دارد که هاله‌ای در اطراف سر او با مهره یا منجوق تزئین شده‌است. گمان می‌رود پادشاه در طرح بشقاب، پیروز یا قباد یکم باشد.

متروپلیتن

تکوک شیر غران:  از آثار باستانی دوره هخامنشی است. این تکوک دارای یک ظرف مخروطی شکل و یک شیر است که در حال نعره کشیدن است. ظروف مجرادار شاخی شکل با سر جانداران، پیشینه تاریخی و سابقه طولانی در شرق نزدیک، یونان و ایتالیا دارد. این تکوک همانند تعداد دیگری از تکوک‌های دوره هخامنشی، دارای ویژگی قائم بودن زاویه محور حیوان با ظرف است. در این تکوک قطعات با لحیم کاری به هم وصل شده‌اند و این عمل از دید بیننده پنهان است، این مهارت، شیوه بسیار عالی و فنی هنرمندان هخامنشی را بازگو می‌کند. شیر غران یکی از نمادهای هنرورزی در تزئینات آثار به جا مانده از دوره هخامنشیان است.

متروپلیتن

سگک عقاب و صید:  از اشیای کشف شده دروان اشکانیان است و قدمت آن به سده اول پیش از میلاد تا سده دوم پیش از میلاد بر می‌گردد. در سال‌های ۱۹۱۰-۱۹۱۱ میلادی این قطعه که جزئی از یک گنجینه بود، توسط ارنست هرزفولد در اتاقی در یک معبد، واقع در نزدیکی نهاوند کشف شد.

کاسه زرین میخی‌نگار : از آثار باستانی دوران داریوش اول یا دوران داریوش دوم (بین سال‌های ۵۲۲-۴۸۶ یا ۴۳۲-۴۰۵)پیش از میلاد است که در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود. ارتفاع این کاسه ۱۱٫۱ سانتی متر می‌باشد. طرح این کاسه "طرح خیاره‌دار" می‌باشد. در بالای این کاسه به صورت گرداگرد با سه نوع خط میخی پارسی، عیلامی و بابلی نوشتاری حک شده است. متن این نوشتار این است: داریوش، شاه بزرگ.

متروپلیتن

سنگ‌نگاره پیشکش‌آوران تخت جمشید : طرح سنگ نگاره‌ای است که در قسمت‌های مختلف کاخ‌های هخامنشیان در تخت جمشید دیده می‌شود. این طرح، پیشکش‌آورانی را نمایش می‌دهد که هر کدام با حمل یک تحفه از پلکانی بالا می‌روند. از این طرح در کاخ هدیش (کاخ اختصاصی خشایارشا شاه) و کاخ تچر (کاخ اختصاصی داریوش بزرگ) استفاده شده‌است.

کلاه‌خود پرنده و سه پیکر : از آثار تاریخی است که قدمت آن به دوره عیلام میانه باز می‌گردد.

متروپلیتن

روی این کلاه خود سه پیکر قرار دارد، نفر وسط مرد ریش داری است که گلدانی را در دست گرفته‌است. در بالای کلاه خود پرنده‌ای با بال‌های گشوده در حال پرواز می‌باشد. قدمت این اثر به سده ۱۴ پیش از میلاد باز می‌گردد

۴7301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • arman IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    48 1
    خیلی جالب ولی ناراحت کننده بود ، متاسفانه با اینکه دانشگاه هامون باستان شناس داره تحویل جامعه میده ولی قاچاقچیان عتیقه مهارت بیشتری در بدست آوردن اشیا و فروختنشون دارن ، خبرآنلاین کاش مرکزی تو ایران برای خرید این آثار با قیمت خوب در نظر گرفته میشد تا با خریدشون جلوی قاچاق این اشیا به خارج از کشور گرفته میشد ، " خبر آنلاین " کاری بکن برای حفظ آثار باستانیمون
    • غمگسار IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      19 0
      متاسفانه کشورمون بیش از باستان شناس, گنجکن (تاریخ دزد) داره
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    29 1
    چرا بر نمیگردونید ایران هیچکی نگاشون هم نکنه مسئولیــــــــــــــــــــن ☻
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    90 3
    ای کاش به شکوه گذشته برگردیم
    • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      31 0
      با اي كاش نميشه. همت مي خواد
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    37 1
    نمیدونم اسم حسی رو که از شرایط الان میهنم دارم رو چی میشه گذاشت؟؟
  • بی نام EU ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    33 2
    البته همون بهتر که اونجاست چون قدرشون رو میدونن چه معلوم اگر اینجا بودند مثل این تندیس مشاهیر که توی میدون ها بودن یک شبه گم میشدن
  • مسعود A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    7 0
    اى بابا ¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡
  • بی نام US ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    61 2
    همین شش ماه پیش پنج بشقاب نقره ای نفیس ساسانی از موزه تبریز سرقت شد و می ومی گویند به مجموعه ریاست جمهوری علیوف در باکو اضافه شده اند . لطفا در این موردخبر رسانی بفرمایید.
    • بی نام US ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      37 0
      خبرآنلاین لطف کن در این باره تحقیق کن ببین درست است یا خیر.
    • بی نام US ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      15 1
      یک جریان پان تورکی به دنبال نه تنها مصادره کردن شاخصه های فرهنگی ایران مثل نوروز و تار و چوگان و نظامی و.... به اسم پان تورکها است بلکه با سرقت و قاچاق این آثار به باکو قصد تاریخ سازی و وجهه سازی برای پان ترکها را دارد.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    37 1
    اگرچه میدونم غیر ممکنه ولی امیدوارم بزودی فکر برگردوندنشونم نباشه!!!! باور کنید در شرایط فعلی بیارن ایران یا دزدیه میشن یا بخاطر نگهداری بد از بین میرن!!! ما اونایی رو که داریم درست نگهداری نمیکنیم چه برسه بخوایم اینارم اضافه کنیم!!!!
  • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    22 0
    تندیس نقره ای گاو نشسته واقعا اعجاب اوره. با چه ظرافت و سلیقه ای ساخته شده اونم 6هزار سال پیش!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    14 0
    اینجا بیارنش بعد از مدتی برمیگرده اونجا !!!! قاچاقچی ها !!!! دوباره میبرنش غرب
  • دال A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    11 0
    اينجا شب وروز نقشه مى كشندچطورى تمامى اثار باستانى باقيمانده از دوران مجد وعظمت ايران باستان را نيست ونابودكنند سرى به تخت جمشيد ومقبره كوروش بزن اوسه ممدبنا رو برده بودن با يه لودرچى براى جابجايى سنگ وتعميرات بناى تاريخى وباستانى وبابيل وكلنگ افتاده بودن به جون انها همان بهتر انجا باشد براى شناخت دنيا از فرهنگ وتمدن اين امپراطورى برفنارفته
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    5 0
    خیلی جالب است که این آثار در مقایسه با آثار به جا مانده از سایر تمدن ها کاملا هنرمندانه تر و پر شکوه تر و حتی به نوعی مدرن تر هستند. کاش بتوانند همه این آثار را به ایران بازگردانند حتی با پرداخت پول. می شود با جذب گردشگران علاقه مند به دیدن این آثار و ساخت موزه های بزرگ و مدرن جبران این پول ها را کرد و از میراث گذشتگان هم به خوبی محافظت کرد. ابتدای کار آقای نجفی در میراث فرهنگی پیش خودم می گفتم این پست برای ایشان کوچک است اما با توجه به این ظرایط باید گفت فرد خوبی را برای این پست در نظر گرفته اند. به امید روزی که بتوانیم ایرانگردی را جایگزین پول نفت کنیم و از آنجایی که جهانگردان در ایران با محدودیت های فرهنگی زیادی روبرو خواهدن بود این میسر نیت مگر با بازگرداندن این آثار به داخل کشود.
    • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      5 5
      البته در صورت وجود شرایط!
  • فرشاد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    4 1
    به نظرم مسئولین باید از این پتانسیل برای تغییر ذهنیت مردم جهان نسبت به ایران استفاده کنند. مثلا سازمان گردشگری میتونه با ایجاد کمپینی با همکاری همین موزه فرهنگ اصیل ایران و تاریخ با شکوهش رو تبلیغ کنه.مثلا درصورت امکان نمونک هایی مشابه آثاری که در موزه های ایران هست بسازند و اونجا نمایش بدهند و ... .با این کار هم میشه اذهان عمومی دنیا رو متوجه خودمون کنیم و فرهنگ خودمون رو نشون بدیم و هم جلب توریست کنیم...
  • no one IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 2
    ای کاش دیگه میفهمیدیم با غرق شدنوچسبیدن به گذشته نمیشه اینده کشورو ساخت ول کنید گذشته رو اگه مرد عملین نزارین ایندش از دست بره بازم خداخیرشون بده که از اثارمون محافظت میکننو میزارن جایی که دنیا ببینه اونجاهم همش با نام ایرانه نه اسم خودشون