زهرا تالانی:دکتر سید حسن قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان بعد از مراسم نمادین سال تحصیلی سال ۹۲-۹۳ در دانشگاه تهران با حضور رئیس جمهور و سرپرست وزارت علوم برگزار شده بود در معارفه معاون درمان حضور یافت.
او گفت:آنچه که مسلم است مردم از کار ما در حوزه درمان راضی نیستند چون روستاها مشکل تجهیزات و نیروی متخصص دارند و در شهرها هم هزینه درمان بالاست.
او با بیان اینکه در این دو سال نیرو تجهیزات بازسازی نشده اند،بیمارستان ها در ارائه خدمات با مشکل مواجه هستند گفت:متاسفانه بیمه ها هم منابع مالی مناسبی ندارند و ما به دنبال این هستیم که راه حلی پیدا کنیم تا وزارت بهداشت را تبدیل به ستاد کنیم تا عمدتا به کار سیاست گذاری و نظارت بپردازد.
وزیر گفت:البته کاهش تصدی گری با کاهش تمرکزگرایی امکان دارد و اگر این شرایط ادامه پیدا کند امکان شفاف سازی هم وجود ندارد.
او ادامه داد:البته در این مسیر تعامل با نظام پزشکی کمک فراوانی می کند به شرطی که این سازمان به دو وظیفه دفاع از حقوق مردم و صنف خود بپردازد.
او گفت:گرفتن حق تعرفهگذاری بخش خصوصی از سازمان نظام پزشکی، خدمت نبود بلکه اشتباهی تاکتیکی بود که ثمره آن لجام گسیختگی امروز است.
هاشمی از دیگر فعالیت هایی که در بخش درمان باید انجام شود را سطح بندی خدمات دانست و گفت:متاسفانه الان دانشگاه های علوم پزشکی بدون حساب و کتاب رشد می کنند و از آن طرف هم هرکس به کشور می رود تکنولوژی را به کشور وارد می کند که همین سبب می شود ناتوانی حاکمیت در ارائه خدمات به رخ جامعه کشیده شود.
وزیر بهداشت تاکید کرد که بخش درمان نیاز به یک بازنگری ااسی دارد و این تنها با واگذاری سیاست گذاری در این بخش امکان دارد.
وزیر بهداشت به مشکلات مربوط به نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید برای تمام کشور فکری کرد. بسیاری از مناطق محروم، پزشک ندارند. در حال حاضر 2500 پزشک عمومی به ویژه برای فعالیت در مناطق محروم کم داریم. باید از مصوبه مجلس در تامین نیروی مناطق محروم استفاده شود. در این زمینه باید نیازسنجی صورت گیرد و مشخص شود که به چه تعداد نیرو در کشور نیازمندیم. البته تامین نیروی انسانی هم نیازمند مقدمهای است که باید فراهم شود.
حوزه سخت درمان
در این مراسم سید حسن امامی رضوی معاون سابق درمان وزیر بهداشت به تشریح اقدامات درمانی وزارت بهداشت در 5 سال گذشته پرداخت و گفت: حوزه درمان، حوزهای سخت و دشوار است و معاون درمان باید پاسخگوی مردم باشد.
او آماری هم درباره وضعیت بیمارستان ها داد و از اعتماد وزرای سابق وزارت بهداشت که بیش از پنج سال مسئولیت معاونت سلامت و درمان وزارت بهداشت را به وی سپرده بودند، تشکر کرد.
او در عین حال آمار مراجعات به بیمارستانهای دولتی و خصوصی، در طول سال را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر سال میزان مراجعات به بیمارستانها در کشور افزایش مییابد، به طوری که سالانه هشت میلیون نفر بستری در بیمارستانهای کل کشور داریم که این روند از سال 89 به 91، «یک میلیون نفر روز» افزایش یافته است.
او ادامه داد: در طول این سالها 700 رشته تخصصی و محل خدمت اضافه شده که بسیار قابل توجه است و همچنین سالانه حدود 2000 متخصص در مناطق مختلف توزیع میکنیم.
مهمترین برنامه های امامی رضوی در بخش درمان:
نام برنامه | شرح |
افزایش تخت های بیمارستانی | ا از سال 89 تا 91، 1800 تخت ویژه به مجموع تختهای ویژه کشور اضافه شده است. همچنین حداقل یکصد تخت به مجموع تختهای دیالیز افزوده شده است و 400 تخت نیز به مجموعه تختهای اورژانس اضافه شده است. |
اعتبار بخشی بیمارستان ها |
بر این اساس که روش ارزشیابی بیمارستانها تغییر کرد. امروز نخستین دوره اعتباربخشی بیمارستانها تمام شده است و بیتردید این امر به ارتقای کیفیت بیمارستانها منجر میشود. |
برنامه حاکمیت بالینی |
سطحبندی خدمات در بیمارستانها اجرایی شده است و سطحبندی نیروی انسانی نیز در حال تدوین است. |
بازبینی نظام پرداخت بیمارستانی | تحت عنوان نظام نوین نیز تدوین شده و اکنون در برخی استانها در حال پایلوت است. |
اصلاحات انجام شده در کتاب تعرفهها | نظام تدوین تعرفه بومی در کشور آغاز شده و در مراحل نهایی قرار دارد. در این زمینه تعامل مناسب میان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اصلاح تعرفههای پزشکی برقرار است. هر چند این امر کامل نشد، اما در اصلاح تعرفههای آی سی یو، روان و سوختگی اقدامات مهمی انجام شد؛ البته باید تاکید کرد که اصلاح تعرفهها باید در کنار منابع بخش سلامت انجام شود. |
برنامه های جدید معاونت درمان
همچنین در این برنامه محمد حاجی آقاجانی معاون جدید درمان به معرفی برنامههای درمانی جدید وزارت بهداشت پرداخت و گفت:باید تعامل با سازمان های بیمه گر و اصلاح تعرفه ها در دستور کار قرار گیرد.
او گفت:با وجود رشد گسترده علوم پزشکی در کشور، در زمینه مدیریت علمی و کارآمد بیمارستانها و استانداردسازی مراقبتهای پزشکی با مشکل مواجهیم و فرسودگی بیمارستانها نیز یکی از چالشهای دیگر است؛ به طوری که به عنوان مثال قدمت عمده بیمارستانهای تهران به 49 سال میرسد که این امر جای تامل دارد.
مهمترین برناه های او در جدول زیر آمده است:
نام برنامه | شرح |
تقویت نقش حاکمیتی دولت در نظام سلامت و کاهش تصدیگری | اکنون 544 بیمارستان از مجموع 900 بیمارستان کشور توسط وزارت بهداشت اداره میشود و تقویت نقش حاکمیتی دولت بر نظام سلامت همراه با کاهش تصدیگری و طراحی مدل بیمارستان مستقل و پاسخگو و خرید خدمت توسط بیمهها امری ضروری است. - تعامل فعال با بخش خصوصی و ارتقای نقش سازمان نظام پزشکی که منافع مردم را تضمین کند، لازم است. - |
توانمند سازی مدیران بیمارستان ها |
لزوم توانمندسازی مدیران بیمارستانها با هدف اجرای الگوی توسعه پایدار و استانداردسازی مراقبتهای پزشکی و همچنین اصلاح نظام پایش و ارزشیابی |
بهبود تعامل با سازمانهای بیمهگر | بهبود این تعاملها در جهت اصلاح تعرفهها و گسترش سطحی و عمقی پوشش بیمهها و همچنین استفاده از ظرفیت بیمههای تکمیلی در بخش دولتی لازم است وانجام این اقدامات به کاهش هزینههای مردم در درمان منجر خواهد شد. |
اصلاح نظام سطحبندی خدمات با اولویت مناطق محروم | - |
توسعه مشارکت خیران بر نظام خدمات درمانی | - |
توسعه گردشگری سلامت | پتانسیل این امر در کشور وجود دارد، اما نیازمند راهکارهای اجرایی مناسب است. |
اصلاح نظام پرداخت کارکنان به شیوه مبتنی بر عملکرد | - |
کمبود اعتبار بخش درمان
در این مراسم سید محمود طباطبائی مشاور وزیر در امور بیمارستان های خصوصی و و علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی هم به سخنرانی پرداختند که مهمترین اظهارات آنها در جدول زیر آمده است:
نام | مسئولیت | شرح اظهار نظر |
سید محمود طباطبایی | مشاور وزیر در امور بیمارستان های خصوصی | -اکنون شاخص های بهداشتی و خدمات بهبود یافته است،به طوریکه سال قبل جشن تکمیل شبکه بهداشت گرفته شد. -خوشبختانه وزارت بهداشت همواره از برنامه های توسعه ای جلوتر بوده و در نقشه جامع علمی سلامت توانستیم شاخص ها مشخص و وارد فاز اجرایی کنیم. |
علیرضا زالی | رئیس کل سازمان نظام پزشکی | - اکنون نظام سلامت شرایط سختی را به لحاظ تغییر سیمای بیماری،فن آوری پزشکی،تغییرات ارزی،افزایش امید به زندگی،آفزایش مطالبات مردم دارد و در چنین شرایطی اعتبارات بخش پزشکی هم کم هستند. -بسیاری از برنامه ای توسعه پنجم در بخش پزشکی به خاطر کمبود اعتبارات محقق نمی شوند و زیر ساختها هم برای تامین برنام ها آماده نیستند. -قرار بود 10 درصد هفدمندی یارانه ها به بخش سلامت اختصاص پیدا کند که چنین نشد و ما اکنون نه تنها با هدفمندی یارانه ها دستاوردی در تولید و رفاه نداشتیم بلکه دولت جدید با چالش های فراوانی مواجه است. |
45232
نظر شما