بازنگری در سیاست خارجی آنکارا / آیا اردوغان در سوریه دچار اشتباه استراتژیک شد؟

یک کارشناس مسائل ترکیه می گوید: برخی کارشناسان معتقدند ترکیه دچار اشتباهاتی شد که نشان می دهد واقعیات کلی منطقه و جهان مورد توجه سیاستمداران این کشور قرار نگرفته است.


زهرا خدایی


کارشناسان مسائل ترکیه این روزها این پرسش را مطرح می کنند که آیا آنکارا در محاسبات سیاست خارجی خود در بحران سوریه دچار اشتباه شده است؟ در این صورت آیا موضع فعلی آنکارا در عدم پذیرش این فرضیه و اصرار بر درست بودن آن منطقی است؟
فارغ از اینکه هر کشوری در چهارچوب اهداف و التزامات ملی، سیاست خارجی خود را تعریف می کند، برخی ناظران بر این باورند که عدالت و توسعه در محاسبات خود در بحران سوریه دچار اشتباه شده و با تشدید انتقادات علیه حزب حاکم، امروز لزوم تغییر و چرخش در سیاست خارجی این کشور بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می کند.
پرسش اینجاست در صورت تغییر و چرخش در سیاست خارجی ترکیه در بحران سوریه، گزینه های پیش روی آنکارا چیست؟
سیامک کاکایی، کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با موضوع" گزینه های پیش روی سیاست خارجی ترکیه در سوریه" به این پرسش پاسخ داده است که در ادامه می خوانید:
سیامک کاکاییآیا واقعاً عدالت و توسعه در بحران سوریه دچار اشتباهات تاکتیکی و یا استراتژیک شده است؟
در هفته ها و ماههای اخیر این پرسش در سطح رسانه ها و محافل سیاسی و آکادمیک در ارتباط با سیاست خارجی مطرح است که آیا دیپلماسی منطقه ای ترکیه و یا به عبارتی سیاست خاورمیانه ای آنکارا دستخوش تنش، بن بست و یا چالش شده است و اگر چنین است، سیاستگذاران و طراحان سیاست خارجی این کشور چه مکانیسمی را برای تغییرات در اولویت های سیاست خارجی ترکیه پیش رو دارند. شاید این مهمترین پرسشی باشد که در پردازش به ساختار سیاست منطقه ای و نگاه کلی ترکیه به دیپلماسی خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.
در یک سال اخیر نشانه هایی از فراز و فرود در سیاست خاورمیانه ای ترکیه پدیدار شد و آن زمانی بود که ترکیه در نوک جبهۀ تخاصم با سوریه قرار گرفت و تمرکز بسیار زیاد بر تحولات خاورمیانه بر مبنای پیشبرد تفکر، ایدئولوژی و نگرش سیاسی ترکیه و یا مبتنی بر آنچه که به عنوان مدل سیاسی ترکیه در خاورمیانه یاد می شود، تا حدود زیادی نتوانست مرکزیت سیاست خارجی ترکیه را به منصۀ ظهور نهد.
به نظر می رسد در این میان روند تحولات در سوریه- که نوعی فراگرد در آن به چشم می خورد- و همچنین روند تحولات در مصر سبب شد تا رگه هایی از چالش درونی در سیاست خارجی و خاورمیانه ای ترکیه پدیدار شود که حتی برخی از آن به عنوان انزوای سیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه نام برده اند.
اما آنچه بیشتر به واقعیت نزدیک می نماید، اینست که سطوحی از دیپلماسی خاورمیانه ای ترکیه دستخوش فراز و فرود و تغییر شده و همین مسئله سبب شد تا سیاستگذاران ترکیه در اندیشۀ بازسازی سیاست خارجی برآیند.
به موازات این تحولات و بروز سطوحی از تنش در روابط همسایگانی چون ایران و عراق و همین طور پدیدار شدن چالش هایی در نگرش ترکیه و عربستان سعودی نسبت به تحولات مصر سبب طرح پرسش هایی در فکر طراحان سیاست خارجی ترکیه برای ایجاد سازواری و سازگاری و یا انعطاف در سیاست خارجی شده است.
منتقدان سیاست خارجی ترکیه معتقدند که سیاستگذاران این کشور در ارتباط با روند تحولات یکسال اخیر در این کشور دچار اشتباهاتی شدند که نشان می دهد واقعیات کلی منطقه و جهان مورد توجه سیاستمداران قرار نگرفته است.
دوم اینکه چالشی در سطح منافع ملی ترکیه در منطقه ایجاد شده است که حتی در سطوح امنیتی نیز اصطکاکاتی را برای ترکیه ایجاد کرده است.
اصولاً در سیاست خارجی ترکیه توجه به کدام محور از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
به نظر می رسد جهت گیری های سیاست خارجی ترکیه دستخوش هیچ تحول و تغییر اساسی نشده است و همچنان ثابت مانده است اما در اولویت‌ها و رویکردهای سیاست خارجی ترکیه احتمالاتی مبنی بر تغییر پیش خواهد آمد.
در مبانی سیاست خارجی ترکیه سه منطقه جایگاه ویژه ای دارد:
*اول نگاه ترکیه به آمریکا
*نگاه ترکیه به اتحادیه اروپا
*نگاه ترکیه به منطقۀ خاورمیانه
جالب است بدانید داود اوغلو در کتاب مشهور خود به نام "راهبرد عمق استراتژیک" به این مسئله اشاره می کند که ترکیه، خاورمیانه را در 3 مثلث و قالب تقسیم بندی می کند.
*مثلث خارجی شامل مصر، ترکیه و ایران
*مثلث داخلی: عربستان سعودی، سوریه و عراق
* مثلث(موسوم به) کوچکتر که شامل اردن، لبنان و فلسطین و منطقه شمال عراق است.
مبانی فکری برای طراحی سیاست خارجی ترکیه از نظر داود اوغلو مبتنی بر همین سه مثلث است و آنکارا معتقد است که ترکیه باید بتواند بین مثلث خارجی و روابط خود با مصر و ایران توازن برقرار کند.
پس سیاست تنش صفر با همسایگان چه می شود؟
ترکیه معتقد است که روابط ترکیه با ایران یکی از مهمترین عوامل مهم و تعیین کننده برای موازنۀ خاورمیانه است؛ زیرا ساختار جغرافیایی و ژئوپولیتیک چندجانبۀ ترکیه و ایران، سیاست های ترکیه را حداقل در مسائل خاورمیانه و آسیای مرکزی معطوف به ایران کرده است. از این رو محرز است که ترکیه باید نوع تعامل خود را با ایران مبتنی بر همین رویکرد کند.
به نظر می رسد چالش های پدیدار شده در سیاست خارجی ترکیه و حتی به محاق رفتن ایده و تئوری داوود اوغلو مبنی بر "به صفر رساندن تنش با همسایگان" مشکلات جدی را برای این کشور ایجاد کرده است. بر خلاف این تئوری اکنون مقامات ترکیه در تنش با همسایگان قرار دارند این وضعیت سبب می شود که ترکیه در استراتژی و اولویت های سیاست خارجی خود تغییراتی ایجاد کند.
گزینه‌های پیش روی آنکارا برای جبران این اشتباه چیست؟
اول؛ بازگشت ترکیه به سامان دادن به اوضاع داخلی یعنی تقویت دیپلماسی و سیاست داخلی ترکیه از نظر فکری، فرهنگی و سیاسی. در چهارچوب همین مسئله اعتراضاتی که در ماههای گذشته در ترکیه به وجود آمد، خود تلنگری بود بر پیکر سیاستگذاران ترکیه.
به نظر می رسد در چهارچوب این احتمال، ارائۀ بستۀ دمکراتیک از سوی اردوغان نشانه های از سامان دادن به اوضاع داخلی و کاهش سطوح انتقادات بیرونی نسبت به حقوق بشر و دمکراسی در این کشور باشد و از سویی آماده سازی جامعه و افکار عمومی ترکیه برای اصلاح قانون اساسی ترکیه نیز در این چهارچوب قابل ارزیابی است.
دوم اینکه به نظر می رسد ترکیه بازنگری جدی در روابط منطقه ای خود با هدف سازگاری و شناسایی نقاط قوت ترکیه در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد. ایدۀ داود اوغلو مبنی بر تبدیل شدن ترکیه به مرکز در خاورمیانه به منظور افزایش توان تأثیرگذاری در فرایند تحولات منطقه و رویکردهای سیاسی در آن در این راستا قابل توجه است.
با توجه به تحولات سوریه، مصر و سایر کشورها پیش بینی می شود که این بازنگری در سیاست و آنچه که از آن به عنوان الگوی ترکیه و رویکرد عثمانی گرایی بود، دیده شود.
در این صورت رابطۀ ایران با ترکیه با توجه به تضاد رویکردشان در بحران سوریه چه شکلی خواهد یافت؟
این احتمال بسیاری قوی است که ترکیه در مسیر بازنگری در روابط خود با کشورهای منطقه به بهبودی و ترمیم روابط با ایران و عراق بپردازند و در همین چهارچوب رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک این احتمال را بیشتر تقویت می کند که ترکیه با بازسازی و گسترش مناسبات با ایران به عنوان وزنۀ مهم که در تئوری سیاست خارجی ترکیه از آن تعریف شده، باز گردد. به همین دلیل در لحن و گفتار مقامات ترکیه نسبت به ایران تغییراتی محسوس در حال ایجاد است.
تضاد رویکرد میان ایران و ترکیه نگاه بدبینانه ای را نسبت به سیاست های این کشور ایجاد کرده است. این نگاه منفی از چه زاویه ای قابل بررسی است و اصولاً باید چه نگاهی به ترکیه داشته باشیم؟ چه کسانی از تخریب روابط میان ایران و ترکیه سود می برند؟
اگر در وضعیت کنونی خاورمیانه به این دیدگاه اعتقاد داشته باشیم که نوعی جبهه بندی در خاورمیانه میان کشورها و بازیگران درونی ایجاد شده است، ترمیم و یا بهبود روابط ترکیه و ایران چندان خوشایند جبهۀ کشورهای عربی(شامل عربستان و حوزۀ خلیج فارس) نخواهد بود. ضمن آنکه ترکیه تا حدودی تلاش کرده است که بهبودی روابط ایران و غرب را با نگاه مثبتی بنگرند؛ در حالیکه در میان کشورهای عربی چنین استقبالی وجود نداشت.
دوم اینکه در شرایط کنونی خاورمیانه و همین طور با نگاه اسراییل به جنبش و جوش های دیپلماتیک ایران در منطقه و نگرانی های این رژیم به نظر می رسد که این گشایش چندان به نفع اسراییل نخواهد بود که روابط ترکیه و ایران ترمیم یابد.
ضمن اینکه بیان این نکته لازم است که روابط ترکیه و ایران در سالهای اخیر دستخوش چالش اساسی و عمده نشده است. منظور آنست که روابط اقتصادی ایران و ترکیه در سطح بسیار بالایی است و اقتضای همسایگی میان ایران و ترکیه هم خو یک عامل محرک و قوی در استمرار پیوندهای ریشه ای میان دو کشور است و سطوح چالشی طرفین به گونه ای نبود که به تیرگی روابط بینجامد بلکه به نظر می رسد برخی مسائل در خاورمیانه (از جمله بحران سوریه) نوعی دلخوری و کدورت هایی ایجاد کرده است. اما در هر حال روابط ایران و ترکیه پایدار است و دو کشور در آینده نیز با توجه به گشوده شدن فضاهای مثبت در دیپلماسی ایران نزدیکتر خواهند شد. از سویی ترکیه در مسیر بازگشت تقویت روابط با ایران حرکت خواهد کرد و روابط دو کشور روابطی پایدار خواهد بود.
احتمال سوم بازگرایش ترکیه به اتحادیه اروپاست؛ در روزهای گذشته وزارت خارجۀ ترکیه خواهان پایان بن بست در مذاکرات نهایی شدن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شدند و همین طور استقبال هایی از سوی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان به گشودن مرحلۀ جدید در مذاکرات شده است.
این بازگرایش ترکیه به اتحادیه اروپا از چه زاویه ای قابل بررسی است؟ آنهم در حالیکه ترکیه سطح تلاش خود برای پیوستن به اروپا را کاهش داده بود.
این بازگرایش نشان می دهد همچنان مهمترین جهت گیری سیاست خارجی ترکیه ائتلاف با غرب و پیوستن به اتحادیه اروپاست.
در سالهای اخیر تحت تأثیر تحرک سیاست خارجی ترکیه در مناطق پیرامونی این کشور و همچنین به منظور به نقد کشاندن نگرش کشورهای اروپایی به مذاکرۀ با ترکیه در چهارچوب نهایی شدن عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، ترکیه تا حدودی توجه به مذاکرات را کاهش داده بود.
این بازگشت و این ابراز علاقۀ ترکیه به جدی شدن مذاکرات برآوردن برگۀ سیاست خارجی ترکیه است در شرایطی است که دیپلماسی خاورمیانه ای این کشور دستخوش نشست شده و آنکارا قصد دارد از برگۀ اتحادیۀ اروپا بهره گیرد تا تحرکات سیاست خارجی را به نمایش بگذارد. در واقع این رویکرد با تأکید بر این اولویت در آینده در سیاست خارجی ترکیه جدی‌تر خواهد شد. در سطح خاورمیانه نیز احتمال بازنگری در سیاست خارجی ترکیه به منظور احیای دوبارۀ دیپلماسی خاورمیانه تحت تأثیر ایدئولوژی فکری داود اوغلو وجود دارد.
به نظر می رسد اکنون طراحان سیاست خارجی ترکیه با این بازنگری، درصدد ایجاد سازگاری و احیای دوبارۀ این تفکر است که ترکیه همچنان در منطقۀ استراتژیک خاورمیانه در نقطۀ ثقل است و این در راهبردهای دستگاه سیاستگذاری و رهبران این کشور وجود دارد.
آیا این اشتباه می تواند تأثیری بر جایگاه سیاسی عدالت و توسعه داشته باشد؟
حزب عدالت و توسعه چاره ای جز بازنگری در سیاست داخلی و خارجی ندارد، به این دلیل که سالهای آینده (2014 و 2015) برای حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان سال بسیاری تعیین کننده است؛ چون هم انتخابات ریاست جمهوری و هم انتخابات پارلمانی در ترکیه برگزار خواهد شد. ضمن اینکه این در قالب استراتژی میان مدت حزب عدالت و توسعه برای سال 2023، همزمان با یکصدمین سال تأسیس جمهوری ترکیه و طراحی ای که حزب عدالت و توسعه برای ماندن در قدرت ایجاد کرده است، تعریف شده است. بر همین اساس بازنگری در برخی اولویت ها و رویکردهای سیاست خاورمیانه ای ترکیه اساساً اجتناب پذیر خواهد بود.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    4 17
    با تشکر. مصاحبه خوبی بود
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    27 50
    درود بر اردوغان و بر موضع گیریهای ایشان در مورد سوریه .
    • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      23 17
      چه خوب فارسی حرف می زنی
    • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      27 20
      اگر همین بلا ها رو سر کشور ما بیاره ، باز هم اینطوری درود می فرستادی! اگر بخواهد با هموطنان کرد زبان ما ، همون رفتاری که در ترکیه داره ،داشته باشه چی؟ ایشون برای منافع قومی خودش ، سر ایران کلاه گذاشته و به همسایه ها مون ظلم کرده. در ضمن اون مردی که ساده لوحانه دست ایشون رو بالا برد ، رفته !
  • اشکان IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    18 12
    به نظر من اساسا مساله اشتباه یک فرد یا یک دولت نیست. دولت اردغان هم مانند شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس از نظر نظامی و اقتصادی و در نتیجه سیاسی به شدت به آمریکا و انگلیس وابسته است . آنها تلاش کردند از اردغان یک قهرمان پفکی برای جهان اسلام بسازند ولی کشتار مسلمانان کرد و عرب زبان در کنار همراهی بی چون و چرای ترکیه با ناتو، مساله را روشن کرد.
  • حسام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    23 22
    این اردوغان مثل سلطان سلیمان دچار توهم شده و خودش رو سلطان عالم میدونه
  • دشمن اردوغان A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 2
    سوریه در حال آرام شدن است/ ترکیه و قطر پا پس کشیدهاند
  • رزمنده A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    6 2
    اولین کشور ترکیه است خواهان جنگ در سوریه می باشند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    7 1
    پشت تمام جنایات سازمان یافته در سوریه آمریکا و اسرائیل وانگلیس و عربستان و قطر و ترکیه و فرانسه از مفالفان سوریه حمایت می کند
  • اردوغان IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    6 9
    ياشاسين تركيه ياشاسين آذربايجان
  • دشمن اردوغان A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    4 3
    «پ.ک.ک» آنکارا را تهدید کرد فارس: «پ.ک.ک» تهدید کرد که اگر دولت ترکیه هرچه سریعتر توافقنامه صلح را اجرایی نکند، عملیات مسلحانه علیه آنکارا را از سر خواهد گرفت.«پ.ک.ک» و دولت ترکیه پس از ۳۰ سال درگیری، طرح صلحی را در دستور کار قرار دادند که براساس آن نیروهای پ.ک.ک خاک ترکیه را ترک میکنند و دولت نیز به کردهای ساکن شرق این کشور امتیازاتی میدهد، اما تا به امروز هیچ اقدام عملی در این راستا از سوی آنکارا صورت نگرفته است
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    دولت بارک اوباما همان دولت بوش جنا یتکار است جنایت های در عراق انجام دارند که در سوریه انجام می دهند طبق مقررات حقوق بین المللی شکنجه تحت هر شرایطی ممنوع است و هرگونه دعوت مرتبط با شکنجه باید مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد و مرتکبان آن باید مجازات شوند. و هیچ واکنشی برای پاسخگویی به جنایت و خیانت در سوریه می شود از خودنشان نمی دهند
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 2
    که مشکل مردم ترکیه شخص اردوغان و سیاست های اوست
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    4 0
    نخست وزیر ترکیه، در واکنش به اعتراض هواداران محیط زیست و مخالفان قطع درختان برای ساخت پلی جدید در شهر استانبول این کشور گفت: ما خادم ملت هستیم نه خادم افراد. برای رسیدن به اهدافمان، مساجد را هم ویران می کنیم.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    زمان انتشار خبر: یک شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶ سنگ پراکنی به مقر نخست وزیری؛ ۷۹ مجروح و ۹۳۹ بازداشت در ترکیه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    زمان انتشار خبر: یک شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲ خشم مردم ترکیه ازدولت برای حمایت از گروههای شورشی سوریه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    3 1
    زمان انتشار خبر: شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۲ درگیری ها در آنکارا، استانبول و ازمیر/ زخمی ها از ۳۰۰تن فراتر رفت
  • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    زمان انتشار خبر: پنج شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۲ مرغ اردوغان یک پا دارد!
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    وزیرخارجه انگلیس هم مانند وزیرخارجه ترکیه اده های می کرده ارتش سوریه و دولت سوریه سلاح های شیمیایی استفاده کرده است و چرا تاکنون نتوانسته صابت کنید برای وزیرخارجه یک کشور شرماور است جلوی دوربین دروغ حرف می زنند
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    2 1
    کمک های خیانت های عربستان و قطر و ترکیه است زمان انتشار خبر: چهار شنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸ تلاش ناکام تروریستهای ارهابی برای نبش قبر حضرت سکینه (س) تروریستهای ارهابی در اقدامی مشمئز کننده و در ادامه جنایات خود در سوریه تلاش ناکامی را برای نبش قبر بانوی بزرگوار حضرت سکینه (س) انجام دادند که با حضور ارتش موفق به ادامه این جنایت کثیف نشدند.
  • دشمن اردوغان A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    2 0
    دولت ترکیه جنگ در سوریه سوء استفاده کرده و دلالی می کند
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    شنبه 4 آبان 1392و حدود 10 خودرو های کشور عربستان در کشور ترکیه که پلاک ترکیه داشته یک شبکه تروریست وابسته به القاعده در شهر ترکیه ماموارین امنیتی دستگیر کرد
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    با اشاره به نشست گروه موسوم به دوستان سوریه که اخیرا در لندن برگزار شد، خاطر نشان کرد: پیشتر ۱۰۰ کشور عضو گروه دروغین دوستان سوریه بودند که در حال حاضر تنها ۱۱ کشور عضو این گروه هستند که سرشناس‌ترین این کشورها قطر است. وی افزود: از کسانی که خود را دوستان سوریه می‌نامند، شنیدیم که مدعی شدند تنها راهکار حل بحران سوریه راهکار سیاسی و دیپلماتیک است، حال آنکه اینها همان کسانی هستند که پیوسته اعلام می‌کردند حامی اقدامات نظامی و کشتار در سوریه هستند.
  • دشمن اردوغان A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    سه شنبه 5 تیر 1392 اوباما که نگران تغییر موازنه به نفع ارتش سوریه است طی یک تماس تلفن با رجب طیب اردوغان نخست وزیرترکیه حمایت های بیشتر از تروریست های سوری را خواستار شد وی در این گفت وگوبار دیگر مدعی شد که نیروهای دولتی سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    دولت ترکیه دوست تروریست ها سوریه به حساب می آمد وپشتیبانی بزرگ برای او در جنگ آغاز جنگ در سوریه
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    1 0
    " ساندی میرور" نوشت فعالیت های باندهای قاچاق انسان ، نگرانی های جدی را درخصوص احتمال اقدام گروه های تروریستی مانند القاعده در استفاده از تاکتیک های مشابه برای قاچاق عناصر جهادی به اروپا ایجاد کرده است. به نوشته این روزنامه ، یک باند ترکی که در شهر استانبول ترکیه فعالیت می کند، به محققان مخفی خود اعلام کرده است که با استفاده از گذرنامه های تقلبی به قاچاق آوارگان سوری به انگلیس اقدام می کند و درازای قاچاق هر نفر، 11 هزار پوند (معادل 18 هزار دلار) از آن ها دریافت می کند. به گفته این محققان ، یک زن معلم سوری همه پس انداز زندگی خود را به این باند ترک داد تا آن ها وی را به طور قاچاقی به انگلیس بفرستند.
  • دشمن اردوغان A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    آیا دولت ترکیه از عملکرد خود راضی است
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    و دستگیری اعضای یک محموله موشک های دست ساز تروریست های مسلح وابسته به گروه ها القاعده در ترکیه حدود 10 خودرو های عربستانی پلاک ترکیه نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شده است
  • شاکی از دولت اردوغان A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    1 0
    دولت ترکیه در جنگ سوریه آواره گان سوری استفداه و دلالی می کند
  • مظلوم A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    به علت و به دلیل ناتوانی 5 سازمان قوانین بین المللی است اجراعیت ندارد و اگر اجراعیت داشت عملی علیه این دولت های جنایتکار اجرای می کرد و این همه جنایت و خیانت و تجاوز و کشتار غیر انسانی وهشیانه انجام نمی شد 1- دبیرکل سازمان ملل 2- مجامع بین المللی 3 – سازمان حقوق بشر 4 – شورای امنیت سازمان ملل 5- دادگاه کیفری بین المللی
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    تروریست‌ها به یک کلیسا در نزدیک مرزهای سوریه و ترکیه حمله کردند.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    نمايندگان محجبه به پارلمان ترکيه ميروند فارس: قانونگذاران زن ترکيه قرار است براي شرکت در نشست مجمع عمومي پارلمان اين کشور با روسري حاضر شوند.«سوده بايزيد قاجار» نماينده استان «قهرمان ماراش» از حزب حاکم عدالت و توسعه و «گولاي سامانجي» نماينده همين حزب از استان «قونيه»در بيانيههاي جداگانه اين مساله را اعلام کردند که بزودي براي حضور در جلسه نشستهاي مجمع عمومي پارلمان ترکيه با روسري حاضر ميشوند.نماينده حزب حاکم از استان قهرمان ماراش حتي در گفتگو با وب سايت خبري «صباح» گفت که 31 اکتبر، زمان دقيق ورودشان به پارلمان با روسري است. اين دو زن نماينده پارلمان ترکيه در ميان نمايندگان زني هستند که اخيرا به مراسم حج رفته بودند.
  • دشمن اردوغان A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    بازداشت 9 عضو پ.ک.ک نیروهای امنیتی ترکیه 9 عضو حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) را در شهرستان «جیزره» واقع در استان کردنشین «شیرناک» دستگیر کردند. سال گذشته دو طرف با هم توافقی را به امضا رساندند که بر اساس آن، همه اعضای مسلح پ.ک.ک می‌باید خاک ترکیه را ترک کنند. این توافقنامه تاکنون اجرا نشده است.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    آتش به جان ترکیه افتاد؛ آغاز عملیات تکفیری ها در ترکیه روزنامه «ینی مساژ» ترکیه خبر داد؛ گروه های تکفیری ده خودروی بمبگذاری شده را برای انفجار در داخل ترکیه آماده کرده اند تا انتقام ناکامی های خود در سوریه را بگیرند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روزنامه ینی مساژ نوشت: ناکامی سیاست های ترکیه که اقدامات تروریستی در سوریه را تشویق کرد، باعث شد این گروه ها برای عملیات در داخل ترکیه برنامه ریزی کنند. ینی مساژ خاطر نشان کرد: با وجود گذشت حدود سه سال از بحران سوریه، ارتش این کشور کنترل بیشتر مناطق را در دست دارد و گروه های تروریستی با مشارکت جنگجویان عرب، ترک و غربی به حملات خود در سوریه ادامه می دهند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    موضع پایدار روسیه و تلفات سنگین جنگجویان خارجی در سوریه، دولت ترکیه را در شرایط دشواری قرار داده است. این جنگجویان اکنون علیه کشورهایی که آنها را به مشارکت در درگیریها در سوریه تشویق کردند، موضع گیری می کنند. ترکیه نخستین هدف این تروریست های مسلح است. انفجار تروریستی در شهر ریحانیه ترکیه در ماه مه گذشته رویکرد جدید تروریست ها را ثابت می کند. جبهه النصره وابسته به القاعده مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه هم پیش از این درباره تهدید افراط گرایی در مرزهای سوریه بر امنیت ملی این کشور هشدار داده بود
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 0
    از قدیم گفتند چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدن کسی مکر حیله به خودشان بر می گردد
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    2 0
    کاری دولت های عربستان و قطر و ترکیه غیر قانونی و غیر دین و غیراسلام وغیر شرعی است
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    شغل اصلی و اول این دولت های عربسنان و قطر و ترکیه است
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    جنایات القاعده ترکیه را مقابل سعودی‌ها قرار داد آنکارا حمایت لجستیکی و تسلیحاتی عربستان از تروریست‌های سوری در خاک ترکیه را قطع کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، در پی قدرت گرفتن عناصر افراطی القاعده در خاک سوریه و تهدیداتی که آنکارا از جانب آنها احساس می‌کرد، دولت ترکیه تصمیم گرفت تا دیر نشده، حمایت‌ها از این جریان افراطی را قطع کند.اخیرا شبه‌نظامیان «امارت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» دولت آنکارا را به حملات تروریستی و انتحاری تهدید کرده‌ بودند. دولت آنکارا در چارچوب سیاست جدید خود، مراکز و ساختمان‌های مورد استفاده عناصر اطلاعاتی سعودی در خاک ترکیه را تعطیل کرد. این عناصر اطلاعاتی تحت فرماندهی «بندر بن‌سلطان» از تروریست‌های سوری حمایت لجستیکی می‌کردند.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 1
    وزیر خارجه ترکیه حمایت از گروه‌های افراطی در سوریه را رد کرد.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    رادیو سوئد اعلام کرد که امام جماعت بزرگترین مسجد استکهلم پایتخت سوئد در انتقال سلاح از مرز ترکیه به مخالفان سوری دست داشته است.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    1 0
    یکی از نمایندگان کردتبار مجلس ترکیه گفت، در حالی که دیوار برلین فرو ریخته احداث دیوار حائل توسط دولت آنکارا در مرز سوریه ننگی بزرگ محسوب می‌شود.