کاربران خبرآنلاین نظر دادند:نظام آموزشی دلیل بی سوادی دانش آموزان

بسیاری از کارشناسان و منتقدان معتقدند که آموزش و پرورش ما آنچنان که باید با دانش و فن آوری روز پیش نمی رود و دانش آموزان تنها در کلاس های درس برخی محفوظات را می آموزند.

در سند تحول آموزشی قرار است که مدارس با علم و فن آوری روز پیش بروند و دانش آموزان از لب تاپ و تبلت استفاده کنند اما هنوز زیرساختها و اعتبارات این کار فراهم نشده و از سوی دیگر عنوان می شود که معلمان ما در این زمینه شناخت کافی ندارند.در میزگردی که با همین موضوع برگزار شد،
دکتر محمود مهرمحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه و سرپرست دانشگاه‌فرهنگیان و مرتضی نظری کارشناس آموزش و توسعه معتقد بودند که در حال حاضر سواد فن آوری دانش آموزان بیشتر از معلمان است.
در این زمینه کاربران خبرآنلاین هم نظراتی داشتند.برخی نظام آموزشی را مقصر این بی سوادی دانش آموزان می دانند که در جدول زیر نظرات آنها آورده شده است:

 

نام شرح اظهار نظر
رضا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم مثل بیشتر کارهای دولت گذشته شتابزده، سطحی و بدون کار عمیق کارشناسی طراحی و اجرا شد. هم اکنون دولت بایستی نسبت به اصلاح ساختار آن و اعمال نظرات کارشناسی اقدام نماید. چون زیان اجرای این سند به شکل کنونی بعضا جبران ناپذیر خواهد بود.
بی نام کتابهای درسی خیلی سخت هستند واقعا من خودم یه وقتهایی میمونم که چظورب به بچم چیزی رو یاد بدم چرا باید اینطظوری باشه
رسول الان باید تو مدارس اینترنت و کامپیوتر باشه اما خوب میتونن کنترل کنند اما بچه ها رو با تکنولوژی روز هم اشنا کنن.اینطوری بچه ها دیگه حریص نمیشن و از همه چیز با فرهنگ استفاده میکنن
دانش آموز من که فکر نمیکنم تا 50 سال آینده هم نظام اموزشی ما با دنیا پیش بره
بی نام چرخه مدیریت آموزش وپرورش از جوانان تهی است اصلا اجازه رشد به نیروی های نسل بعد رانمی دهند
ایراندوست منصف ترین کارشناسان هم می دانند که مهمترین مشکل آموزش و پرورش سپردن مسولیتهای بزرگ به آدمهای کوچک طی سالهای گذشته بوده امیدواریم اقای فانی موفق بشه و این اشتباه را تکرار نکنه.
خواننده خبرآنلاین پسر من تا دو راهنمایی تو ایران درس خوند و بعد ما رفتیم کانادا وقتی پسرم اول دبیرستان بود تازه معادله یک مجهولی خوند و مسخره میکرد که اینا الان دارن تازه یک مجهولی میخونن.اون به دوستاش یاد میاد و اشکال اونا رو میگرفت.واقعا نظام اموزشی ما خیلی سخته

 

اما برخی کاربران هم ضعف را درمعلمان می دانند که در جدول زیر نظرات آنها آورده شده است:

 

نام شرح اظهارنظر
بی نام اگر در آموزش و پرورش ماهرترین و علمی ترین ودلسوزترین معلم ها را در صدر امور بگذارند همه چی حل است به دلیل افراد زیاد در آموزش و پرورش و امتیازات کم برای عده ای انحصار امتیازات قائل هستند وبقیه افراد شایسته را نوکر این عده انحصار طلب می کنند و از دور امتیازات خارج می کنند یا از او کار میکشند و امتیازش را به رئییس بی عرضه اش می دهند تا این معضل حل نشود ومردم به خاطر نان تیغ در گلو فرمان می برند محال است آموزش و بخصوص پرورش ما اصلاح شود .
شاگرد قدیمی باز الان اوضاع معلم اینگلیسی خیلی بهتر شده من دهه 70 درس می خوندم معلم اینگلیسیم خیلی از کلمه ها رو اشتباه تلفظ می کرد
بی نام خوب معلومه معلم گزینشی خیلی چیزها باید داشته باشه سواد لازم نیست بچه های مردم را همین سواد گمراه کرده است.
ایرانی کارشناسان اموزشی از این حرف های غیر کارشناسانه زیاد می زنند راست میگنیک ساعت برن کلاس من ببینم می تونن اداره کنند ما که از نزدیک با اموزش سر وکله میزنیم چیزی از سواد نمی بینیمدانش اموزان فعلی داشته باشن بعدش هیشکی نیست به این کارشناس بگه مرد مومن لب تاب سه ملیونی معلم جماعت می تونه بخره بروز شدن اطلاعات نیاز به پول داره اینقد با این حرفای غیر کارشناسی عذابمون ندین کم مونده برچسب بیسوادی به معلما بزنین انصاف هم چیز خوبیه
بی نام میگن هوشمندسازی؛ کدوم معلمی بلده با تبلت و کامپیوتر کار کنه؟ چند درصدشون؟ اصلا آموزش و پرورش تسهیلاتی گذاشته که خود معلما برن دنبالش؟ اصلا مگه معلما چقدر حقوق میگیرن که سواد به روز مثل دانش آموزا داشته باشن؟ که اصلا برن مسافرت خارج ببینیم آنتالیا کجاست؟ همین تخت جمشید هم خیلیاشون نمی تونن برن. من بچه معلمم؛ تا حالا هیچ جا مسافرت نرفیتم غیر از یه بار شمال و دوبار مشهد. دلتون خوشه ها
معلم سلام.توی دانشگاه فرهنگیان به فوق لیسانس دانشگاه ازاد درس می دهند دانشجوی دکتری دولتی آموزش و پرورش ررا راه نمی دهند. طرف با دکترا باید دبیرستان درس بدهد اما کسانی با ارشد مدیریت دولتی که مدرکش معادل هست انجا تدریس می کنند.

45232

 

کد خبر 319014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    9 0
    فرزندم در یکی از مدارس مجموعه شهید ماشاء ا.. ابراهیمی درس میخواند. در زمان ورود به دوره پیش دبستانی این مجموعه یک کنکور بسیار سخت از کودکان اهوازی گرفته می شود که شایستگی ورود به این مجموعه را داشته باشند. اما وقتی با آموزگاران این مجموعه ارتباط پیدا می کنید می بینید که فقط نمونه سوالات امتحانی در سطح بالایی است. وگرنه حدود90-80 درصد آموزگاران دوره ابتدایی و راهنمایی و ...دانش بسیار پایینی دارند که حتی برای حل مسائل ریاضی قدرت تفهیم به دانش آ موز را ندارند. شاید بهتر باشد بگوییم نظام تربیت دبیر ما بسیار ضعیف است.
    • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      6 19
      خبرآنلاین یه بحث هم باز کن برای بیسوادی معلم و اساتید محترم دانشگاه توی ناحیه یک شیراز یکی از معلما به جای آموزش کامپیوتر کاردستی یاد بچه های کلاس ششم می ده فکرش را کنید به جای درس کامپیوتر !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • معلم FR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    8 0
    کاستی ها در اموزش پرورش بسیار زیاد است ولی به نظر من که یک معلم هستم مهمترین عامل افت اموزشی شیوه غلط ارزشیابی است من امسال دو دانش اموز داشتم در خرداد نمره 3 گرفتند در شهریور هر دو قبول شدند ازشان پرسیدم گفتند خریدیم اگه راست گفته باشند که وای بر ما و اگر دروغ گفته باشند به نظر شما این دو دانش اموز در عرض یک ماه چه تغییری کردند که از 3 به 15 رسیدند
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    5 5
    مهترین عامل تبعیض وبی عدالتی در نظام اموزشی است وقتی معلم ابتدایی با پنج شاگرد باحق من دراوردی معاونت و محرومیت بیش از یک میلیون تومان از یک دبیر دبرستان بیشتر میگیرد و هیچ بازده آموزشی هم ندارد وضغیت اینجوری می شود.
  • حبیب A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    3 0
    در اموزش و پرورش مشکل ما عدم مدیریت است ، و متاسفانه کمتر به ارتقای سطح علمی توجه میشود ،وقتی مدیریت در اختیار یکسری افراد فاقد دانش مدیریت باشد چیزی بهتر از این سیستم آموزشی نصیبمان نمی شود ،در دوران حکومت پهلوی یک معلم دوران ابتدائی که دوره دانش یاری سپاه دانش را طی کرده بود خیلی سواد بهتری نسبت به لیسانسه های امروزی داشت ، ولی از حق هم نباید بگذریم که حق و حقوق آموزش و پرورش در آن زمان خیلی بهتر بود ،چون یک معلم همه منزل شخصی میتوانست تهیه کنند و هم از مازاد حقوق خود میتوانست شغل دوم داشته باشد ، امیدوارم مسئولین یک راهکار مفید و ریشه ای برای این موضوع پیدا کنند چون آموزش و پرورش سرمایه ماندگار یک کشور محسوب میشود
  • فرهنگی IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    6 0
    اول دعا می کنم چشم بینایی این نظرات رو بخونه و دوم بسیار ممنونم که این موضوع رو بالاخره بهش پرداختید.بدون تعارف بگم به عنوان یه معلم زبان می گم:تنها هدف آ.پ اینه که بچه ها با کمترین هزینه تا رسیدن به سن دانشگاه یا سربازی یه جوری سرگرم بشن.شما کافیه به نحوه ی ارزشیابی تو مقاطع مختلف دقت کنید.دبستان که آزمون تقریبا نداره.تو راهنمایی اگه بچه دو بگیره با نمره مستمر هجده قبوله .امسال تو شهریور نامه زدن به دبیرستانا که هر کس افتاده دوباره امتحان بگیرید تا قبول شه.پنجم مهر یه بچه ای دانشگاه قبول شده بود نمره زبان نداشت.گفتن امتحان بگیرید قبول بشه.بخدا فرق eو i رو نمیدونست..الان بیست ساله کتابهای بدردنخور زبان تغییر نکرده.سوم کامپیوتر زبان نداره عوضش عربی دارن.درد دل زیاده.خبر اون لاین دمت گرم.
  • سعید A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    2 0
    ایراد این است که متاسفانه ملاک و معیار معلم بودن و ماندن شما داشتن یا نداشتن دانش آموزش و تربیت نیست
  • رفیع IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    4 0
    سلام خسته نباشین.اگربخواهیم دقیق نگاه کنیم همه ضعف دارن معلم -دانش آموز ونظام آموزشی.ولی قبول کنین انگیزه از بین رفته.همه میان مدرسه که فقط اومده باشن همین.مدرسه ما هوشمنده ولی انصافا اطلاعات دبیراش بالاتر از دانش اموزاست.ولی دانش آموز نمیخواد با این سیستم جلو بره.حرف زیاده...........
  • فرهنگی IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    4 0
    با نظر همکار همرشته ام موافقم وباید بگویم:خانه از پای بست ویرانست خواجه در فکر نقش ایوانست! ما که سی سال در مقاطع مختلف درس دادیم عاقبت متوجه شدیم هر چه رشته کردیم پنبه کردند ! الا ن هم فقط عده ای در پشت گود هی میگویند لنگش کن ! یکی هم نیست به اینها بگوید مرد حسابی برو تاریخ را بخوان و ببین که چگونه در زمان سامانیان کار های بزرگ را بدست افراد کوچک و کارهای کوچک را دست افراد بزرگ داده بودند و....و دیگر خود مفصل بخوان حدیث این مجمل !
  • معلم IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 1
    با سلام؛ بنده با مدرک دکترا بخاطر عشق و علاقه به کارم، در مقطع راهنمایی ریاضی تدریس میکنم ؛متاسفانه در چند سال اخیر سیستم طوری شده که حتی دانش آموزانی که جدول ضرب هم بلد نیستند به دبیرستان و بعضا دانشگاه میروند!!! امسال در پایه سوم راهنمایی و پارسال هم در پایه دوم به جهت آنکه با آمدن سیستم 6-3-3 آخرین سال این پایه هاست بطور محترمانه از ما میخواهند همه را قبول کنیم!...متاسفانه مسوولین آموزش و پرورش اینقدر که به فکر ارائه ی آمار مطلوب هستند به فکر کیفیت آموزش دانش آموزان نیستند
  • ایرانی A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    1 0
    من دبير ادبيات دبيرستانهاي كرمان هستم انچه كه مي بينم سال به سال بچه ها بيسواد تر ميشن امسال دانش اموزان سال اول رو خواني هم بلد نيستن دلم به حال اين نظام اموزشي ميسوزه همكاران هم دگه انگيزه و رغبتي ندارندنظام اموزشي دچار روزمرگي و روز مردگي شده از خير حقوق به درد بخور هم گذشتيم اونائي كه دست اندر كاريد فكري بر داريد داريم رواني ميشويم حرف ما سر كلاس كوبيدن بر سندان فولادي شده
  • جعفری IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 1
    من33 ساله که در مقطع متوسطه تدریس می کنم وعاشق کارم هستم .در این سالها ،شاهد بوده ام که به تدریج ،دبیرانی که با علاقه و توانایی به این کار رو آورده بودند ،کنار رفتند و کسانی آمدند که از گزینش رد شده بودند. دبیران جدید، کاملا متعلق به طبقه اجتماعی متفاوتی نسبت به قبل ، بودند و از نظر امکانات مالی پایین تر،که شغل معلمی را در درجه اول با دید منبع کسب درآمد، انتخاب می کردند. از طرف دیگر به علت پایین ماندن درآمد معلمی ، افرادی از خانواده های متوسط تر و از پدر ومادرانی باسوادتر ، دیگر جذب اینکار نشدند. متاسفانه در کلاسهای درس ، این دسته جدید از دبیران مورد استقبال نوجوانان قرارنمی گرفتندو درنتیجه نمی توانستندتاثیر زیادی در ارتقای علمی و پرورش آنان داشته باشندزیراخودرابرترازمعلم خودمیدانستند