ایسنا نوشت:

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از دلایل افزایش قیمت محصولات لبنی را عدم هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در اعطای یارانه برای تامین نهاده‌های دامی عنوان و تاکید کرد که دولت در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی یارانه را بدهد تا حداقل جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود.

رحیم زارع به تحلیلی از دلایل افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی پرداخت و گفت: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط همچون بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث افزایش قیمت محصولات لبنی شده است.

وی توضیح داد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی در داخل و به دنبال آن تامین این نهاده‌ها از خارج از کشور قیمت این نهاده‌ها زیاد شده است که بر روی افزایش قیمت محصولات لبنی نیز تاثیر مستقیمی دارد. طبیعتا در این شرایط دولت باید ارز لازم را تامین کند یا اینکه یارانه لازم را به این بخش بدهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: محصولات لبنی از جمله کالاهای استراتژیک و مورد استفاده روزانه مردم است که با معیشت آنها ارتباط مستقیم دارد، البته دولت کارهای خوبی برای تامین یارانه و یا ارز این قبیل کالاها انجام داده است اما کافی نیست و به نظر می‌رسد باید یارانه تولیدکنندگان محصولات لبنی داده شود.

زارع با تاکید بر اینکه محصولات لبنی زیربنای بهداشت و سلامت جامعه است، گفت: بخش اعظمی از نهاده‌های دامی از خارج از کشور وارد می‌شود به همین دلیل باید ارز مبادلاتی داده شود. رویه‌ای که در بسیاری از کشورها وجود دارد با این تفاوت که یارانه لازم داده می‌شود که با افزایش قیمت ارز بر روی این کالاها تاثیر نگذارد.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که نبود هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در تامین ارز باعث افزایش قیمت محصولات لبنی شده خشکسالی چند سال اخیر نیز مزید بر علت شده به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده با مشاهده افزایش هزینه‌ها مجبور به افزایش قیمت محصولات خود می‌شوند. اکنون وضعیت به جایی رسیده است که تولیدکنندگان سود چندانی نمی‌برند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه با هماهنگی لازم در تامین ارز و اختصاص یارانه به بخش تولید حداقل جلوی افزایش قیمت را بگیرند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    1 0
    سلام تا دولت ما تمام ساختارهای جامعه را بطور کلی از اصناف ،بانک ها، بنگاه های اقتصادی ، تمامی امور حمل و نقل و سیستم اداری را الکترونیکی نکند تا ابد همینه که هست و همیشه باقی میمونه از طرفی چون دولت تمام امور و شرکت هایی که در ان سهام داشته خصوصی کرده باعث شده که دیگه کسی ازش حساب نبره پس راهکار جدید بازنگری در قانون اصناف و بنگاه های اقتصادی و ... البته همزمان دولت همه چیزو الکترونیکی کنه از کالایی که از کارخانه میاد بیرون گرفته تا گرفتن کرایه از مسافر و هر چیز دیگه ای که به داد و ستد مربوطه
  • حمید صحرایی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    2 1
    پرداخت ارز مبادلاتی جهت خرید نهاده ها و پرداخت یارانه به کارخانه های لبنیات اشتباه است.در این صورت چرا ارز مرجع را قطع کرد؟ در روش قبلی ارز مرجع در اختیار وارد کننده قرار میگرفت ولی دامدار با نرخ ازاد نهاده ها را میخریدیعنی وارد کنندگان لابی میکردند برای سود بیشتر و رانت.اگر به واحد های تولیدی یارانه پرداخت کنند حالا کارخانه ها لابی میکنند برای رانت و هیچ کالایی به قیمت اصلی به دست مصرف کننده نمیرسد.به نظر میرسد گروه هایی که از نوسانات ارز سود های زیادی برده اند حاضر نیستند خود را به سود کمتر قانع کنند و سفره خالی دولت را هر کس سمت خود میکشد. اقای نعمت زاده،واردات نهاده را ازاد کنیدبا ارز3000
  • مهربان توسی A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    1 0
    دامدار از گرانی خوراک دام و داروی دام نگران و مصرف کننده از قیمت بالای لبنیات