سمیه علیپور: طی این سالها و با تغییر مدیران دولتی سینما، جشنواره فیلم فجر نیز با فضایی متفاوت و تازه مواجه میشود. بخشی از این تازگی به برنامههای جدید مدیران بازمیگردد و بخشی دیگر به رویکرد تازهای که برای مواجهه با فیلمها اتخاد میشود. اغلب نگاهها در جریان تغییراتی که طی چهار پنج ماه مانده به جشنواره رخ میدهد، به سمت آزادتر کردن فضا و نمایش فیلمهایی است که پیش از این شاید برای نمایش مشکل داشتند. آنچه سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر را با دورههای شانزدهم، بیستم، بیست و چهارم و بیست و هشتم متفاوت میکند، فیلمهایی است که به خواست خود کارگردانها در جشنوارهها شرکت داده نمیشد و حالا با رفتن مدیران قبلی این آثار نیز به جشنواره میآیند.
براین اساس میتوان به فیلمهایی که برای نمایش در جشنواره امسال آماده میشوند و یا آماده شدهاند، نگاهی به این شکل داشت که تعدادی از آثار اصلا بعد از رفتن مدیریت قبلی سینما فضا و فرصت ساخت به دست آورد، همانند «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی، برخی برای حضور در دوره قبلی جشنواره هم امکان آماده شدنشان وجود داشت، اما به هر دلیلی ترجیح داده شد، در دوره مدیریت جواد شمقدری راهی جشنواره نشود، همانند «رستاخیز» احمدرضا درویش و «چ» ابراهیم حاتمیکیا. برخی از فیلمها نیز به اجازه نمایش نیافتند مانند «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد و «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری.
حالا همه این فیلمها با کارگردانان سرشناسشان در کنار «مهمان داریم» محمدمهدی عسگرپور، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی، «متروپل» مسعود کیمیایی، «امروز» رضا میرکریمی، «اشباح» داریوش مهرجویی، «پنجاه قدم تا آخر» کیومرث پوراحمد و «سایه روشن» فرزاد موتمن کار داوران جشنواره سی و دوم را بسیار دشوار میکند.
قطعا علیرضا رضاداد دبیر جشنواره و حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی باید برای پاسخگویی در زمینه داوریها با سختیهای بسیاری مواجه خواهند بود.
سال |
معاون سینمایی |
دبیر جشنواره |
اسامی فیلم های مطرح جشنواره |
|
1376 |
سیف الله داد |
سیف الله داد |
آژانس شیشه ای (ابراهیم حاتمی کیا)، بانوی اردیبهشت (رخشان بنی اعتماد)، تولد یک پروانه (مجتبی راعی)، جهان پهلوان تختی (بهروز افخمی)، درخت گلابی (داریوش مهرجویی)، طعم گیلاس (عباس کیارستمی)، مرسدس (مسعود کیمیایی)، مهر مادری (کمال تبریزی) و کوچه پاییز (خسرو سینایی). |
|
1380 |
محمدحسن پزشک |
محمدمهدی عسگرپور |
ارتفاع پست (ابراهیم حاتمی کیا)، بمانی (داریوش مهرجویی)، خانه ای روی آب (بهمن فرمان آرا)، کاغذ بی خط (ناصر تقوایی)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور)، من ترانه 15 سال دارم (رسول صدرعاملی)، نان، عشق و موتور 1000 (ابوالحسن داودی) و سفره ایرانی (کیانوش عیاری). |
|
1384 |
محمدرضا جعفری جلوه |
علیرضا رضاداد |
آفساید (جعفر پناهی - خارج از مسابقه)، به نام پدر (ابراهیم حاتمی کیا)، چهارشنبه سوری (اصغر فرهادی)، کافه ستاره (سامان مقدم)، گفت و گو با سایه (خسرو سینایی) و سفر به هیدالو (مجتبی راعی). |
|
1388 |
جواد شمقدری |
مهدی مسعودشاهی |
آناهیتا (عزیزالله حمیدنژاد)، به رنگ ارغوان (ابراهیم حاتمی کیا)، تسویه حساب (تهمینه میلانی)، شب واقعه (شهرام اسدی)، طلا و مس (همایون اسعدیان)، طهران تهران (داریوش مهرجویی و مهدی کرم پور) و عصر روز دهم (مجتبی راعی). تک نمایش فیلم هایی مانند صد سال به این سال ها (سامان مقدم) و هیچ (عبدالرضا کاهانی) در سینمای اهالی رسانه. |
|
1392 |
حجت الله ایوبی |
علیرضا رضاداد |
|
5757
نظر شما