نقض حقوق شهروندان با نامگذاری عجیب و غریب خیابانها

عباس شکوهمند

به نظر شما هدف از نامگذاری های خیابان ها و کوچه ها و به طور کلی، معابر عمومی چیست؟ بگذارید سوالم را به گونه دیگری مطرح کنم. آیا می توان شهر و حتی روستایی را در نظر گرفت که معابر عمومی آن، نامگذاری نشده باشند؟ البته شاید در برخی روستاها، تابلویی برای نام کوچه ها نصب نشده باشد اما به هر حال، هر کوچه و محله ای به نامی شناخته می شود. تصور کنید که اگر اینگونه نبود، چه مشکلات بزرگی برای ساکنان یک شهر، آن هم غولشهری مثل تهران پیش می آمد؟
احتمالا شما هم مثل من اولین پاسختان به سوال بالا این است که نامگذاری خیابان ها و کوچه ها برای تمایز آنها از یکدیگر و سهولت دسترسی به آنهاست، چرا که اگر غیر از این باشد، زندگی شهروندان مختل می شود.
حالا که روی این مسأله بدیهی، توافق داریم که اولا نامگذاری معابر، ضروری است و ثانیاً این نامگذاری برای دسترسی آسان مردم به محلهای موردنظرشان است، باید بگویم ظاهرا این مسأله بدیهی، هنوز برای مدیران و تصمیم گیران نظام شهری در ایران و به ویژه در تهران، قابل فهم نیست! شاید بپرسید منظورتان چیست؟ در پاسخ باید بگویم وقتی نامگذاری معابر عمومی از هیچ سیاست و رویه و عقلانیت پایداری تبعیت نمی کند و نام معابر به صورت مکرر و غیرمنطقی تغییر می کند، چندان تفاوتی با نامگذاری نکردن آنها ندارد.
ضرورت تغییر نام بسیاری از معابر، پس از وقوع انقلاب اسلامی را می توان پذیرفت و حتی تغییر نام خیابانها بر اساس نام شهدای جنگ تحمیلی را. اما سوال اساسی این است که تغییرات نام خیابانها تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟ اگر بزرگواران جدیدی به درجه شهادت نائل می شوند یا هر حادثه سیاسی یا فرهنگی مهمی پیش می آید و مدیران شهری ملزم به گذاشتن نام آنان بر معابر می شوند، لااقل این اسامی را برای معابر و شهرک های جدیدی که خدا را شکر به صورت شبانه روزی در حال ازدیاد و بدقواره کردن طول و عرض شهر هستند، بگذارند.
این که نمی شود ساکنان و مسافران شهر، سالیان متمادی کوچه و خیابانی را به اسمی بشناسند و بعد مدیران شهری، نه یک بار، بلکه چندین بار و در فواصل زمانی بسیار کوتاه، آن را تغییر دهند. حتما شما خوانندگان گرامی نیز در محل سکونت یا گذر خود، نمونه هایی از این تغییرات را سراغ دارید که می توانید نام و نشانی آنها را در بخش نظرات درج کنید.
نام یک محل و معبر، بخشی از فرهنگ آن مکان را نشان می دهد و در طول چند سال، مردم با آن انس می گیرند و این نامها تداعی کننده خاطرات زیادی برای مردم است، از این رو، تغییر غیرضروری و بی ضابطه آنها، باعث می شود که بسیاری از خیابان ها و میدان ها به دو یا چند نام خوانده شوند که خود این مسأله، مشکلاتی برای شهروندان و مسافران به وجود می آورد.
سرعت تغییر نام معابر عمومی چنان زیاد است که گاهی در بین اعضای یک خانواده هم، هر کسی، کوچه و خیابان خود را به نامی می شناسد. در بین اهالی کوچه و خیابان نیز هر نسلی، کوچه و خیابان خود را به اسمی می خوانَد و می شناسد. یکی به اسم پیش از انقلاب، دیگری به اسم 10 سال پیش، آن یکی به اسم 2 سال پیش و آن دیگری به اسم تابلوی یک ماه پیش! حال، فرض کنید نیمه شبی مجبور می شوید به اورژانس، آتش نشانی، پلیس یا تاکسی تلفنی زنگ بزنید، نمی دانید چگونه نشانی بدهید که قابل فهم باشد، چرا که هرکسی محل شما را با اسامی متفاوتی می شناسد و زبان مشترکی بین شما و آن فرد یا نهاد برقرار نیست.
فرض کنید مراسم و میهمانی دارید و منتظر آمدن پیک رستوران هستید اما خبری از پیک نیست چرا که در کوچه ها سرگردان شده. یا پس از مدتی دوری از وطن، به شهرتان برگشته و نمی دانید به راننده تاکسی چگونه نشانی بدهید. از این گونه اتفاقات، هر روز در این شهر، برای افراد متعددی پیش می آید و بعضا گرفتاری ها و خسارات زیادی را به آنها وارد می کند، اما چه کسی پاسخگوی این بی تدبیری هاست؟ چرا حقوق شهروندان باید به این آسانی تضییع شود؟

نام های تکراری

مشکلات ناشی از تغییر نام خیابانها اما فقط محدود به این موارد نیست، مشکل دیگر، حک شدن نام های تکراریِ فراوان بر تابلوهای معابر است. شهرک ها و میدان ها و خیابان های متعددی که یک اسم دارند! حتما با این مشکل نیز مواجه شده اید، کافی است نقشه تهران را یک بار به صورت گذرا نگاه کنید. اسامی تکرای مثل ابن سینا، ابوذر، اباذر، طالقانی، شریعتی، ولیعصر(عج) و غیره را در نقاط مختلف شهر می بینید.
چرا باید از یک سو، اسامی خیابان هایی که نام قدیمی و بدون مشکل دارند را تغییر بدهند و از سوی دیگر، اسامی تکراری بر روی معابر بگذارند که بسیاری از شهروندان و مسافران را گمراه کند؟ آیا نمی شود لااقل همین نام های جدید را با نام های تکراری جایگزین کرد؟

تکه تکه کردن یک خیابان با نامهای متفاوت

مشکل دیگر نامگذاری خیابانها به تقسیم کردن یک خیابان بر اساس نامهای متفاوت برمی گردد که متأسفانه در این زمینه نیز ضابطه و رویه ثابتی دیده نمی شود. از یک طرف، خیابانی مثل ولیعصر(عج) یا دکتر شریعتی که از جمله طویل ترین خیابان های تهران هستند، به درستی از شمال تا جنوب، یک اسم دارند، اما از سوی دیگر، خیابانی با کمتر از 2 کیلومتر طول، 4 اسم و تابلو دارد! شاید تعجب کنید و فکر کنید اغراق می کنم، اما نشانی این خیابان را که اتفاقا خیابان مشهوری است، به شما می دهم. از میدان سپاه(عشرت آباد) تا میدان بهارستان، حدود 2 کیلومتر است و جالب این که از میدان سپاه تا زیر پل چوبی(تقاطع خ. انقلاب) اسم این قسمت از خیابان، «سپاه» است، از تقاطع خ انقلاب تا چهار راه فخرآباد، اسم آن، «ابن سینا» است، از چهارراه تا میدان بهارستان، اسمش، «بهارستان» و از میدان به پایین تر، اسمش «شهید مصطفی خمینی» است. اگر بالای میدان سپاه را هم که بزرگراه شهید صیادی است، اضافه کنیم، می شود 5 اسم برای یک خیابان 2 کیلومتری! یا مثلاً بزرگراه نیایش چند اسم و تابلو دارد: نیایش، آبشناسان و ایرانپارس. بزرگراه رسالت هم دارای اسامی رسالت، حکیم و علامه جعفری است. یا مثلا خیابانهای آزادی، انقلاب و دماوند، یک خیابان را تشکیل می دهند با 3 اسم.

شهر مشهد، الگویی برای سایر شهرها

یکی از بهترین نوع نامگذاری خیابانها را می توان در شهر مشهد مشاهده کرد که در راستای فلسفه اولیه نامگذاری خیابانها که همان سهولت دسترسی مردم است، انجام شده و می تواند الگویی برای سایر شهرها باشد. در این شهر، خیابان های اصلی یک اسم دارند و سایر خیابان های فرعی که از آن مشتق می شوند بر اساس شماره، نامگذاری شده اند. برای مثال، اسم یکی از خیابان های اصلی از ابتدا تا انتها، امام رضا(ع) است و سایر خیابانهایی که با این خیابان تقاطع دارند، بر اساس شماره نامگذاری شده اند، مثل امام رضا5 یا امام رضا20. جالب این که خیابانهای زوج در یک طرف خیابان و خیابانهای فرد در طرف دیگر قرار دارند. در این شهر، یک شهروند یا مسافر به راحتی می داند که اگر می خواهد به خیابان امام رضا 24 برود، چگونه می تواند آن را پیدا کند و حتی می تواند فاصله اش تا مقصد را تخمین بزند.
نکته مهم این که در نامگذاری خیابانها در این شهر، از اسامی شهدا یا رویدادها نیز غافل نبوده اند، بلکه هر تابلو را به دو قسمت تقسیم کرده که دارای دو قسمت اصلی( با خط درشت) و فرعی(با خط ریز) است؛ مثلاً نام دیگر خیابان امام رضا 24، باقریه است.
در شرایط فعلی به نظر می رسد که شیوه نامگذاری خیابانها در مشهد، بهترین الگو برای شهرهای دیگر، به ویژه تهران است.
در حال حاضر، اگر شما در تهران در یک خیابان طویل، به دنبال یک خیابان فرعی باشید، نمی دانید که آن خیابان مورد نظر شما در چه فاصله ای قرار دارد و لذا مجبورید از ابتدا تا انتهای خیابان اصلی را با دقت طی کنید و تابلوهای همه خیابانها را یکی یکی نگاه کنید تا خیابان مورد نظرتان را پیدا کنید اما در سیستم شماره ای(مثل مشهد)، شما وقتی وارد خیابان اصلی شدید، می دانید که حدودا چه فاصله ای را باید طی کنید تا به مقصد برسید. مثلاً وقتی شما در جلوی خیابان آزادی 6 هستید و می خواهید به خ آزادی 28 بروید، می دانید که اولاً با توجه به زوج بودن، خیابان موردنظر در سمت راست شما خواهد بود، ثانیا باید 22 خیابان دیگر را طی کنید تا به محل موردنظرتان برسید.
خلاصه این که شهرداری یا شورای شهر یا هر نهاد تصمیم گیر دیگر باید از یک ضابطه و رویه معقول در نامگذاری معابر عمومی تبعیت کرده و به حقوق شهروندان احترام بگذارد.

45455

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    32 2
    من دو خاطره بد از این موضوع دارم. یک بار از پایانه آزادی به دلیل تشابه اسمی و دقت کم به جای اتوبوس میدان ولی عصر اتوبوش شهرک ولی عصر را سوار شدم و کلی به دردسر افتادم. و بدتر از آن برای یک پروژه کاری بایستی 20 هزار آدرس مغازه را با توجه به نزدیکی فاصله ها دسته بندی می کردم،برای نصب دستگاه کارتخوان بانکی، که چون متاسفانه مناطق شهرداری در آدرس ها مشخص نبود پروژه یک ماه بیشتر از پیش بینی اولیه طول کشید. و تقریبا با شکست مواجه شد.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    63 2
    عالی بود در نارمک زندگی می کنم اسم های رضوان، مرجان، جویبار چه ایرادی دارد که تغییر داده شدند؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    40 1
    من 10 سال مشهد بودم و 2 ساله که تهرانم. واقعا اینجا ادم با این همه اسم گیج میشه! مشهد خیلی راحت بود ! راحتترم ادرس میدادی
  • هفت A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    42 1
    گل گفتی :)
  • بی نام A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    39 1
    دقیقا درسته
  • بی نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    33 2
    خیلی خیلی موافقم ..............چرا میدان هفت حوض را گذاشته اند میدان نبوت!!!!!!!!!!!!! مگر هفت حوض اسم بدی است؟ هیچ کس نبوت نمیگوید...........مردم به نامهای قدیمی زیبا عادت دارند .
    • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      22 1
      دقيقا ميدان كاج همان ميدان كاج است - نياوران همان نياوران - فرمانيه همان فرمانيه است - خيابان خوردين را هر سال به يه اسم جديد ميگذارند تا به حال 4 اسم عوض كرده ولي همان خوردين است و به نظر من اين نام گذاريها به جاي احترام به شهدا بي احترامي به آنهاست !!!! - بهتر است نام خيابانها و بزرگراه هاي جديد كه هر روز به اين كلان شهر افزوده مي شود به نام شهداي عزيز بگذارند
  • بی نام A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    5 1
    تبریز خیلی بدتره!
  • مهدی A1 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    4 1
    بدترین نوع نامگذاری یک خیابان بلند به یک نام است که واقعا شهروندان سردر گم می شوند . مثل ولیعصر یا شریعتی یا جردن و پاسداران و .... در کشورهای دیگر همچین مواردی نیست و اغلب خیابانهای بلند برای سهولت شناسایی و دسترسی به 2 یا 3 خیابان با نامهای مختلف تقسیم میشوند.
  • حجت RS ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    20 1
    مشهدم دارن خراب میکنن آخه.اسم قدیمی ترین خیابون مشهد خواجه ربیع بود که حتی زوار ها هم کامل میشناختنش چون وصل می شد به آرامگاه خواجه ربیع.بعد از فوت آقای عبادی امام جمعه پیشین مشهد کل خیابون به اون بزرگی و اسمش و عوض کردن گذاشتن آیت الله عبادی !!!!
  • میلاد IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    13 1
    دقیقا همینطوره حالا این که اصلا به کنار ... راه های به مراتب مناسبی برای نامگذاری وجود داره مثلا اگه قراره وارد 1محلی شد مثل ولیعصر بیان اسم کوچه هارو عدد بزارن با حروف بزرگ که ادم اگه بخواد بره ولیعصر کوچه 73 ام بدونه چند کوچه اختلاف داره باید بالا یره یا پایین و مرتب به اسم ها نگاه نکنه بعد اگه قراره اسم شهید یا هر بزرگواری که می خوان بنویسن رو با حروف کوچکتر زیر آن بنویسند... واقعا تو شهر بزرگی مثل تهران ادرس پیدا کردن یکی از بزرگترین مشکلاته برای خود ما تهرانی ها چه برسه به کسانی که از شهرستان میان و دنبال آدرس میگردن!!!
  • وحید A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    4 1
    غیر از اصالت و... وقتی اسم جدید روی تابلوها دیده میشود همه مردم که متوجه نمیشوند شهرداری اسم کدام خیابان را عوض کرده وچی گذاشته.باعث سردرگمی میشه
  • بی نام US ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    6 1
    بهترین راه نام گذاری نام شهر های کشور های دیگر است . آن قدر هم اسم شهر و کشور داریم که تمام نشود مثل میدان آرژانتین خیابان ورشو در نزدیکی میدان ولیعصر خیابان بوسنی که در پاسداران قرار دارد
  • بی نام A1 ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    3 1
    توی مشهد هم اسم تکراری زیاد است!
  • بی نام A1 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    10 1
    یک روز تو بی آر تی یک مسافر شهرستانی از همه آدرس خیابان شهید فتحنائی رو می پرسید و هیچکسم نمیدونست خلاصه بعد از کلی پرس و جو متوجه شدیم منظور کهن سابق تو خیابون دماونده . تو اینترنت میخوای دنبال آدرس بگردی اسم خیابون رو وارد میکنی پاسخ میده هیچ نتیجه ای یافت نشد . چرا؟ چون اسم رایج بین مردم اکثراً اسمهای قدیمیه و اسمهای درج شده تو سایتها اسمهای جدیده که خیلی ها نمیدونن
  • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    1 1
    شاهين شمالى را به شهيد كبيرى طامه تغيير داده اند
  • بی نام A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    9 1
    سلام جالب ميدونين چيه؟! خيابان كنار شهرداري منطقه ١٩، دوتا تابلو داره كه هركدوم به يه اسم جدا نوشته شده يه طرف خيابان (شهيد نصيرزاده) عرض خيابان رو كه رد كنين خيابان (مينا) توي همين منطقه، خيابان (مصطفي خميني) خيابان (ميعاد)، خيابان (شهيد مهدي دشتي) اسمهايي بودن كه توي چند سال روي يه خيابان گذاشته شده.
  • سعید A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    12 1
    حرف حق جواب نداره ولی کو گوش شنوا !!!
  • ali IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    19 1
    گل سر سبد اين مسايل اهوازه كه شب با يه اسم خيابون ميخوابي و صبح با يه اسم ديگه بيدار ميشي مثلا اسم ميدان اصلي 4شير عوض ميكنند وپايين تر از اين ميدان،ميدان ديگري به اسم 4اسب نامگذاري ميكنند
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    17 1
    واقعا نکته جالبی بود. ولی کو گوش شنوا که به این مسائلی که می گین توجه کنن
  • رضا IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    9 1
    واقعا به موضوع بسیار مهمی پرداختین. کاش مسئولین مربوطه به این مسائل توجه می کردند.
  • دینا IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    10 1
    من نمیدونم واقعا تغییر نام خیابانها چه نفعی برای دولت دارد؟ آیا صرفا با تغییر نام خیابانها نام و یاد شهدا و شخصیتها گرامی داشته می شود؟ برخی اوقات این تغییرات تاثیر معکوس دارد و برخی از مردم نامهای جدید را نپسندیده و نگاه منفی نسبت به آنها پیدا می کنند.
  • روزیتا IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    6 1
    یکی از خیابانهایی که اسم بسیار خوبی داشت و بی جهت عوض شد، خیابان شاهین در جنت آباد است که هم شاهین شمالی و هم شاهین جنوبی، اسمهایشان تغییر کرد ولی هنوز اغلب مردم به همان اسم سابق آن را می شناسند.
  • حبیب IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    9 1
    یکی از اسمهایی که در همه نقاط تهران ده ها بار تکرار شده، خیابان سازمان آب است! در هر نقطه تهران که رفتم یک یا چند خیابان به این اسم دیدم!!! واقعا ضروریه که شورای شهر، اقدام جدی برای سامان بخشیدن به نامهای خیابانها بکند.
  • میترا IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    7 1
    واقعا اگر نام خیابانهای تهران هم مثل مشهد بر اساس نام اصلی + شماره باشد، بسیار عالی شده و تردد در شهر و پیدا کردن آدرسها بسیار راحت تر می شود.
  • محمد درویش IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    6 1
    درود بر عباس شکوهمند عزیز ... به نکته درست و دقیقی اشاره کرده اید که آشکارا نشان از بی سلیقگی اغلب اعضای شورای شهر در بیشتر کلانشهرهای کشور دارد. باشد که پند گیرند و اصلاح کنند.
    • عباس شکوهمند IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      4 1
      استاد ارجمند جناب آقای درویش! درود بر شما. از اظهار لطف و نظر حضرتعالی سپاسگزارم. امیدوارم روزی برسد که هم به دغدغه های اصلی شما که محیط زیست است توجه کافی بشود و هم به مشکلات شهری شهروندان. هم حقوق شهروندان پاس داشته شود و هم حقوق حیوانات و هم حقوق اماکن تاریخی.
  • از مشهد A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    3 1
    در اخر مطلب یک اشتباه هست , (مثلا ) از آزادی 6 تا 28 فقط 11تا خیابان فاصله هست نه 22 تا
    • عباس شکوهمند IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      2 1
      دوست عزیز و دقیق! حق با شماست. اگر تعداد خیایانهای هر دو طرف را بشمارید می شود 22، اما اگر یک طرف را بشمارید می شود 11.
  • حسين A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    5 1
    سلام. نكته جالبي بود. تعويض نام باعث بي هويتي و حس لامكاني مي شود. برگشت خوردن نامه‌هاي پستي به دليل تعويض نام معابر نيز از مصاديق نقض حقوق شهروندان است. مطالب آقاي شكوهمند از دوران دانشجويي و نشرياتي كه در آن دوران منتشر مي كردند مستدل و قابل تأمل بودند.
  • رضا IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    5 1
    من نمی دانم جاده مخصوص کرج که از میدان آزادی شروع شده و به کرج منتهی می شود و دهها سال است به این نام شناخته می شود و مردم سراسر کشور هم آن را به همین نام می شناسند، چه ایرادی داشت که باید خیابان (یا جاده) به این مهمی و معروفی را یکباره عوض کنند و نام شهید لشگری بر آن بگذارند!!! بسیاری از مردم به ویزه مسافرانی که از شهرهای دیگر می ایند، سردر گم می شوند، دنبال جاده مخصوص می گردند اما تابلوی آن را پیدا نمی کنند!
  • علی یاوری IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    5 1
    سلام آقای شکوهمند عزیز. خوشحالم که پس از گذشت چندین سال از دوره دانشجویی مان در دانشگاه تربیت معلم(خوارزمی فعلی) مطلبی از شما می خوانم. یاد نشریه دانشجویی پژواک شما بخیر. واقعا با جسارت تمام مشکلات دانشجویی را در آن منتشر می کردید. نشریه ای که در سطح نشریات سراسری بود. یادش بخیر!
  • سید IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    2 1
    سلام خداقوت
  • علیرضا GB ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    1 1
    مطلب بسیار خوبی بود و بسیار شیرین نوشتی عباس جان خسته نباشی
  • امیر حسین محمدی A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    4 1
    سلام. مطلب به جا و مستدلی بود. یاد نشریه دانشجویی پژواک در دانشگاه تربیت معلم به مدیر مسئولی آقای شکوهمند بخیر. نشریه ای که به درستی و با شجاعت مشکلات دانشجویان را منعکس می کرد. انشاء الله مشکلات مردم را هم در رسانه های سراسری به همان شیوه منتشر کنید. موفق باشید.
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    2 1
    تاژه من هم بخصوص در اتوبانهای سرعت بالا مخصوصا در تهران و کرج و شهر های شمالی و اصفهان و... گله مندم طوری تابلو ی انشعاب را برای آگاهی نصب کرده اند که قابلیت تغییر مسیر را به راننده در حال حرکت در اتوبان را نمی دهد ومعمولا رانندگان اگر آشنا به مسیر نباشند تقاطع مورد نظر را رد می کنند و این هم بدلایل پیرو میباشد 1 تابلو فقط سر انشعاب و تقاطع نصب شده 2 جلو تابلو موانع طبیعی مانند شاخ و برگ درختان دارد گاهن تابلو ها عمدی یا سهوی نصب شده و تقاطع را اشتباه آدرس میدهد و بدلیل استاندارد نبودن تقاطع های شبدری نقشه تقاطع باید در هر ورودی آن جهت اطلاع راننده نصب شود که اکثرا این مورد هم رعایت نشده است
  • هادی وحید A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 1
    با نظر شما موافقم عالى بود با تشكر هو
  • نوبهار A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    1 1
    سلام دستتان درد نکند. از توجه شما به نوبه خود سپاسگزارم. ما باید عادت کنیم حق ها را از همین مسائل ساده و به ظاهر بی اهمیت ولی درواقع با اهمیت پیگیری کنیم. موفق باشید نوبهار
  • مشتــِی IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    شهرداری مشهد کماکان پیشرو است... البته از شهردار مشهدی فعلی شما تهرانی ها هم انتظار بیشتری می رفت...
  • هادی A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    0 0
    باسلام بخشی از مشکل آلودگی تهران بابت همین آدرس های نامفهوم و درهم و ورهم هست که ایجاد ترافیک و آلودگی مضاعف را به همراه داره زیاد دیدم که شاخ و برگ درختان جلوی همین تابلوهای ناقص را هم گرفته اند تا ، کمال لطف در حق حقوق شهروندی بجا آورده شود حتی دو سه مورد دیدم که تابلوی سرویس بهداشتی را جلوی تابلوهای هدایتی مهم نصب کرده اند نمیدونم ما با این همه معمار و شهرساز چرا باید این وضعیت را داشته باشیم جمعیت توکیو چند برابر تهران هست،ولی اینجوری زندگی نمیکنند چرا مسیولین کشور ما از کشورهای دیگه الگوبرداری نمیکنند؟ به قول یکی از دوستان ، میگفت از پایتختی که آقا محمد خان قاجار بنیانگزارش باشه بیشتر از این هم توقعی نیست عدم حل مشکل آدرس های تهران فقط و فقط "تعمد" میتواند باشد و لاغیر