۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰

بدهی ایالات متحده امریکا ظرف یک روز بعد از امضای قانون بدهی توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا 328 میلیارد دلار افزایش یافت.

عادل عبدالمهدی*

بدهی ایالات متحده امریکا ظرف یک روز بعد از امضای قانون بدهی توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا 328 میلیارد دلار افزایش یافت تا میزان بدهی های امریکا در سال جاری به بیش از 17.075 تریلیون دلار برسد که معادل افزایش 2.60 میلیارد دلاری بدهی امریکا در روز است.

این در حالی است که این مساله به کاهش رشد اقتصادی امریکا نیز منجر شده است و با افزایش نگرانی ها نسبت به افزایش بدهی های دولت امریکا احتمال کاهش رشد نیز می رود. این مساله باعث می شود تا نسل های پیش رو و دیگر اقتصاددان های خبره به فکر تامین منابع مالی برای خزانه امریکا و تقویت صادرات بیفتند.

نرخ دلار از سال 1792 تا 1933 ثابت باقی مانده بود که بالاترین نرخ آن معادل 20 اونس طلا بود. در طول مدت 1933 تا 2013 نرخ طلا در حدود 98 درصد کاهش یافت که به طور میانگین کاهش 1.21 درصدی در سال را نشان می دهد. به عبارتی 6765 دلار فعلی معادل صد دلار 80 سال پیش است. ارزش طلا نیز در نرخ جهانی عموما 1352.9 دلار است که این نرخ در سال 2003 معادل 416.3 دلار بود. در طول یک دهه گذشته ارزش طلا سه بار سقوط کرد و در برابر ارزهای دیگر از سال 2003 تا 2008 معادل 25 درصد کاهش یافت که به طور میانگین کاهش 3 تا 4 درصدی را در سال نشان می دهد. ارزش طلا در مقابل یورو نیز در طول این مدت 45 درصد کاهش یافت و در برابر یوان نیز کاهش 18 درصدی را تجربه کرد که می تواند بحرانی جهانی را رقم بزند که بسیار بزرگ تر از بحران اقتصادی دهه سی میلادی باشد.

بدهی صندوق های تامین اجتماعی امریکا 12 درصد از کل ذخیره خزانه فدرال را تشکیل می دهد که این رقم برای چین 11 درصد است که معادل 1.4 تریلیون دلار سندهای خزانه می شود. هزینه دیگر کشورها و بانک های جهانی در این زمینه از طریق صندوق ها و بانک های خصوصی یا دولتی تامین می شود.

عراق همیشه از بدهی های امریکا و کاهش نرخ دلار تاثیر پذیرفته است. نفت به قیمت جهانی دلار مرتبط است و کاهش 5 درصدی ارزش دلار در سال به معنای زیان 7.5 میلیارد دلاری برای وارداتی است که نزدیک به 150 میلیارد دلار تخمین زده می شود. و برای این که ما کشوری واردکننده هستیم، واردات اعلام شده از 50 کشور دنیا - بنا به آمار اتحادیه اروپا - در سال 2012 تنها از اروپا نزدیک به 50 میلیارد دلار بوده است، بنابر این میلیاردها دلار دیگر نیز زیان متحمل ما می شود. و این چیزی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. این هزینه که در پی تعاملات اقتصادی عراق و کشورهای جهان سوم با اقتصاد جهانی به وجود می آید، آثار و عواقب سخت اقتصادی به دنبال دارد. و این دقیقا چیزی است که برخی نسبت به کیفیت کمک به کشورهای فقیر جنوب بیان می کنند و بر لزوم انتقال حقیقی از آن ناحیه به کشورهای پیشرفته سخن به میان می آورند. و این باید راه حلی برای کاهش یا تخفیف بحران ها از طریق اصلاح سیاست های رفاه طلبانه و هزینه های سرسام آوری که فراتر از توان اقتصادی برخی کشورها است، به حساب آید.

اقتصاد ما جزئی از اقتصاد جهانی است، در سال 2009 هم زمان با بحران مالی امریکا و جهان اوضاع اقتصادی ما نیز به هم ریخت، فعالیت های اقتصادی کاهش یافتند و قیمت های متغیر نفت تولیدات ما را تهدید کردند. بحران همچنان باقی است و دائما عمیق تر هم می شود و همه از جمله عراق را تهدید می کند. آیا مشغول شدن به شعارها و سیاست های سطحی و شکست خورده می تواند به سرعت انطباق ما با اقتصادی مدرن و ساخت اقتصادی حقیقی کمک کند؟ باید هر چند جزئی از عواقب این بحران ها بکاهیم یا این که به راه عبث و بی مسئولیتمان ادامه دهیم و صرفا شیون و شکایت سر دهیم.

عادل عبدالمهدی، معاون مستعفی رئیس جمهور عراق است که این یادداشت را به طور اختصاصی برای خبرگزاری خبرآنلاین نگاشته است.  

ترحمه: سید علی موسوی خلخالی

52262  

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    15 0
    جالبه اگه الان در مورد مثلا کفش فلان بازیکن مطلب منتشر کنین کلی نظر و هیجان و توجه می بینین...اما اصل کار که میاد و یه مطلب جدی منتشر می شه دریغ از....می دونین چیه خدایش سوادمونم نمی رسه واسه ما این مغرورهای فوتبالی بدردنخور به بحرین و اردنو عربستان بباز مهمترن...این بیچاره کلی فسفر سوزونده اونوقت...بنالین بگین کار نداریم پول نداریم ایکس و ایگرگ بد والا چیزیم بلد نیستیم در حد همین وضعیت لیاقت داریم...