بررسی عاشورا از نگاه مولانا در نشست هفتگی شهر کتاب

نشست هفتگی شهر کتاب با موضوع «عاشورا و مولانا» و با سخنرانی دکتر حسن بلخاری 21 آبان برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه شهر کتاب، نشست هفتگی این مجموعه در ایام محرم به «عاشورا و مولانا» اختصاص دارد.

دکتر حسن بلخاری سخنران این نشست خواهد بود که در روز سه شنبه، 21 آبان ساعت 16:30 برگزار می شود. مولوی قیام عاشورا را حماسه‌ای عاشقانه‌ و عارفانه می‌نامد و از نگاه او امام حسین (ع) بزرگ‌ترین شخصیتی است که قفل زندان را می‌شکند تا به معشوق برسد.

غزل شهیدان کربلای مولانا برای همه فارسی‌زبانان آشناست که چگونه مولانا با نگاهی عرفانی به واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) می‌نگرد و در جست‌وجوی سبک‌روحان عاشق و مرغان هوایی است. مولوی در دفتر اول مثنوی نیز حکایت روز عاشورا را در شهر حلب توصیف می‌کند و به توصیف جایگاه والای شهیدان کربلا می‌پردازد.

نشست هفتگی شهر کتاب در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    6 0
    مولوی درمثنوی راجع به شهادت امام حسین شعرسروده اند اما عزاداری برای ان حضرت رادر حکایتی مورد تمسخرقرار داده اند اما برخی راجع به عاشورا ومولانا و... کتاب هم مینویسند نویسندگان گرامی انکه مولوی رابشناسد حتما مثنوی را نیز خوانده و بعد 500 سال نیاز نیست کتاب را تحریف و به شعور مخاطبان توهین کنید!
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      6 1
      فکر کنم اشاره به اون داستان شهر حلب که توی متن هست همین نکته ای بود که شما اشاره کردی. مولوی عزاداری رو نفی میکنه چون به ماهیت حماسی و عاشقانه روز عاشورا معتقد هست. اتفاقا همون شعر مثنوی داره به ارزش امام حسن اشاره میکنه. از نگاه مولوی برای حماسه و عشق عزاداری نمیکنند.
  • بی نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    18 3
    خوش به حال تهرانیا که تو شهرشون همچین برنامه هایی هم برگزار میشه
    • مهدی A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      5 0
      همه چیز رو ریختن توی تهران، توی هر زمینه ای که فکرش رو بکنی، تمام امکانات داخل تهرانه... بعدش میان میگن مهاجرت به تهران خیلی زیاده، نیاین اینجا، جامون تنگ شده... از ته دِل از مسبّبینش متنفّرم...!! یه مثال: آب کارون رو بستن، کشاورزی خوزستانیا تعطیل شد، تمام پسر عموهای من از روستا اومدن اهواز کارگری... کاش اونایی که تصمیم گیر این مملکت میشدن، به عواقب تصمیمهاشون فکر میکردن...