با دستاورد جدید محققان ایرانی، وسایل جراحی در بدن بیماران جا نمی‌ماند

محققان کشورمان با ساخت «میز هوشمند ست جراحی اتاق عمل» جهت چک کامل وسایل مورد نیاز قبل و بعد از عمل، احتمال جاماندن وسایل جراحی در بدن بیمار را به صفر رساندند.

ایسنا نوشت:

محققان کشورمان موفق به ساخت «میز هوشمند ست جراحی اتاق عمل» جهت چک کامل وسایل مورد نیاز قبل و بعد از عمل شدند.

میز طراحی شده دارای جای مخصوص برای هر کدام از ابزار جراحی است که ست جراحی در جای مخصوص خود قرار می‌گیرد. در این میان با وارد کردن نوع عمل در مانیتور گذاشته شده بر روی میز، وسایل مورد نیاز برای جراحی ارائه می‌شود و در مرحله آخر قبل از بسته شدن زخم و بخیه زدن با استفاده از برنامه داده شده شروع به شمارش ست می‌کند تا مطمئن شود همه ابزارها موجود است.

با وجود این ست هوشمند، امکان جا ماندن وسایل در بدن بیمار که پیش از این در مواردی مشاهده شده است، منتفی خواهد شد.

محبوبه صنعتگر ماهانی، مجری این طرح با بیان اینکه میزهای مایو طراحی شده برای اتاق عمل که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، به حدی ساده است که وسایل جراحی را برای هر عمل از داخل آن خارج کرده و روی آن می‌چینند، گفت: در این میان هم قبل از عمل و هم بعد از عمل وظیفه‌ی پرستار اسکراپ چک کردن وسایل ست است.

وی افزود: با طراحی میز جدید علاوه بر بالا بردن دقت در این کار، مدت زمان انجام آن نیزکاهش می‌یابد و وسایل به صورت منظم در دسترس پرستار اسکراپ قرار می‌گیرد.

صنعتگر ماهانی اظهار کرد: میز طراحی شده دارای جای مخصوص برای هر کدام از ابزار جراحی است که ست جراحی بعد از خارج شدن از دیش در جای مخصوص خود قرار می‌گیرد و بعد از جاگذاری دستگاه به صورت هوشمند تعداد ابزار گذاشته شده را چک می‌کند.

وی افزود: همچنین با توجه به مانیتور تعبیه شده بر روی میز، با وارد کردن نوع عمل در مانیتور وسایل مورد نیاز جراحی که از قبل در حافظه ذخیره شده است نمایش داده می‌شود و علامت‌گذاری در حین عمل توسط پرستار اسکراپ انجام شده در حافظه ذخیره می‌شود.

صنعتگر با بیان این که همچنین این میز توانایی شناسایی گازهای استریل خط‌دار استفاده شده در عمل را نیز دارد، گفت: در این میز هوشمند، قسمت دیگری برای شناسایی گاز استریل خط‌دار که در حین عمل از آن استفاده می‌شود وجود دارد تا در صورت جاماندن گاز استریل در بدن بیمار در پایان عمل مشخص شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه مواردی مشاهده شده است که وسایل جراحی و گازهای استریل در بدن بیمار جا می‌ماند که این مساله حتی در مواردی منجر به مرگ بیمار شده است که با کمک این میز وسیله جامانده‌ای از چشم دورنمی‌ماند.

صنعتگر ماهانی با بیان اینکه ساخت این میز حدود دو سال به طول انجامیده است، گفت: برای ساخت نمونه آزمایشگاهی این میز حدود چهار میلیون تومان هزینه شده و میز موجود در حال حاضر آماده تجاری‌سازی است.

وی در خاتمه دیگر مجریان این طرح را راحیل ابوالحسن‌زاده ماهانی و رضا ابوالحسن‌زاده ماهانی عنوان کرد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بامداد A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    16 14
    یعنی آخر خنده هست!!! زحمت کشیدن! ببین ما هنوز کجا گیریم! وسایل جا نمونه بچه ها!!!!
    • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      24 3
      گزارش های زیادی هست اگه بری سرچ کنی که نشون میده این اتفاق به کرات در سر تا سر دنیا و حتی در پیشرفته ترین کشورهای دنیا میفته.
    • جوانی از کهن مرز و بوم A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      4 2
      مثل سقوت هواپیما . مثل تصادف اتومبیل مثل دعوا تو مترو مثل ... فقط ما ادعای تمدن چند هزار ساله و مردمان باهوش نخبه های از دماغ فیل افتاده داریم و خدومونو تافته جدا بافته می دونیم حاضر نیستیم از تجربیات چند صد ساله دنیا در زمینه مدیریت استفاده کنیم.
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    7 9
    ههههههههههههههههههههههه
  • بی نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    33 4
    ايشالا كه خود ميز رو تو بدن مريض جا نذارن!
    • بی نام A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      8 1
      نه میز دیگه جا نمیمونه . مگه اینکه کل تیم پزشکی همه تلاششون رو بکنن .
  • آ-ر A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    3 0
    خیلی تشکر ازهمه کسانی که مشغول تحقیق پژوهش اختراع واکتشاف هستند .باید قدرشون رودونست وخسته نباشید گفت ودرنظرداشت معمولا"محققان دنبال دستیابی به تکنیکها ووسایلی هستند که درحالت فعلی معمولا" معضل جهانی هستند . همین جا ماندن وسال جراحی دربدن بیماران موضعرایج در آمریکا وانگلیس است وخوشبختانه درکشورماکمتر شایع است .
    • کورباطن A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      2 0
      «خوشبختانه درکشورماکمتر شایع است» متاسفانه جمله صحیحی نیست. علت اینکه در کشور ما کمتر شایع است بخاطر این است که جان آدم ها ارزشی ندارد و اگر یک مریضی شکایت کند و عکس بگیرند و معلوم شود که مثلا دو تا قیچی جراحی تو شکم مریض جا مونده فکر می کنید چی میشه؟ درست حدس زدید. برای طرف یک صورتحساب میفرستند به این بزرگی که یکی از بندهاشم هست: «دو عدد قیچی جراحی دوازده میلیون تومان». برای همین طرف حاضره بمیره ولی شکایت نکنه و خبر نده.
  • علی اهوازی IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    0 3
    هاهاهاهاهها خداوکیلی خیلی وقت بود نخندیده بودم ایول به مخترعین بزرگوار ایرانی///بعد میگن ایران هیچی درست نمیکنه