۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۹

در بسیاری از موارد بحرانی، ‌مانند جنگ، بسیاری از افراد بر اثر خونریزی داخلی می‌میرند،‌ در حالی که اگر به موقع به بیمارستان برسند، مداوا می‌شوند. حالا با تزریق یک فوم،‌ می‌توان زمان بیشتری به این افراد داد تا زنده بمانند.

بهنوش خرم‌روز: این روزها، روزهای خبرهای خوش پزشکی است. چندی پیش،‌ خبرهای جالبی در مورد ماده‌ای منتشر شده بود که می‌تواند درون بدن تغییر شکل دهد و انتقال دارو را ساده‌تر سازد. حالا، شاخه فناوری ارتش ایالات متحده،‌ دارپا هم از یافته جدید خود صحبت می‌کند،‌ یافته‌ای که در دنیای پزشکی به همان ‌اندازه تاثیرگذار است و می‌تواند جان انسان‌های زیادی را در لحظه‌های بحرانی نجات دهد.
به گزارش پاپ‌ساینس، محققین موفق شده‌اند ترکیبی را بسیازند که می‌تواند از خونریزی داخلی جلوگیری کند. در واقع به گفته آن‌ها کافی است دو مایع را به محلی که فرد دارای خونریزی داخلی است تزریق کرد. این دو مایع، ‌واکنش شیمیایی می‌دهند و فومی را می‌سازند که از خونریزی داخلی با ایجاد فشار جلوگیری می‌کند.
در موارد بحرانی، ‌مانند زمانی که یک سرباز در میدان جنگ دچار خونریزی شده است، استفاده از این فوم و بند آوردن خونریزی، ‌می‌تواند حدود یک ساعت وقت به فرد بدهد تا در این زمان به امکانات مناسب پزشکی دسترسی پیدا کند. در واقع در شرایط خونریزی داخلی، گاهی یک ساعت، مرز مرگ یا زندگی آن فرد خواهد بود.

در حدود 85 درصد از مرگ‌های قابل پیشگیری که در میدان‌های جنگ اتفاق می‌افتند، بر اثر خونریزی‌های داخلی هستند. در چنین مواردی، ‌نیاز به عمل جراحی یا اقداماتی است که باید در بیمارستان انجام گیرند. در اغلب موارد،‌ زمان کافی برای رساندن سربازی که خونریزی داخلی دارد،‌ از خط اول جنگ به بیمارستان وجود ندارد و سرباز جان خود را از دست می‌دهد.
دارپا این یافته تازه را روی حیوانات آزمایش کرده و به این نتیجه رسیده که استفاده از این فوم، شانس زنده ماندن بعد از سه ساعت را از 8 درصد به 72 درصد می‌رساند. همچنین جراحان می‌توانند در زمانی کم‌تر از یک دقیقه، این فوم را از بدن فرد بیرون بیاورند.
آرسنال مدیکال،‌ شرکتی که با بودجه دارپا روی این فوم مطالعه می‌کند، می‌گوید که در حال تحقیق برای رسیدن به نسخه‌ای است که برای زندگی افراد معمولی هم قابل استفاده باشد. در این بین،‌ دارپا به دنبال گرفتن مجوز از اف.دی.ای است. امید می‎رود که این محصول واقعا بتواند جان بسیاری را نجات دهد. 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام PL ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    3 0
    بجای همه این کارا میشه اسلحه ها رو زمین گذاشت تا دیگه انسانی اصولا مجروح نشه.
  • بدون نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    فکر کردید اسلحه ها را چه کسی میسازد و در دنیا پخش میکند؟ همین کشورهای توسعه یافته که احتمالا این فوم در آنها زودتر از هر کشور دیگری کاربردی خواهد شد.
  • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    0 0
    من هميشه برام سواله اينها كه انقدر به بشريت خدمت ميكنند ميرند جهنم ما ميريم بهشت؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!