آسمان نوشت:

پس از حمله گروهی به سفارت بریتانیا در (هشتم آذر‌ماه 1390 ) روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا قطع شد و این کشور نسبت به اقدام، موضع سختی گرفت و آن را محکوم کرد. پس از این اقدام دیپلمات‌های ایرانی نیز از لندن خارج شدند. با این شرایط یک مرد انگلیسی مرتب به تهران سفر می‌کرد و در پی هر بار ورود به ایران به گرمی مورد استقبال قرار می‌گرفت. او کسی جز دکتر مایک موزر نبود. مایک موزر، کارشناس مجرب و کار‌آزموده‌ای در زمینه حافظت از آکوسیستم‌ها است. همچنین او بخشی کلیدی از هیأت نمایندگانی است که می‌توانند ایران را از یک فاجعه در شمال غربی خود نجات دهند. در واقع، او به ایران مشاوره می‌دهد تا چگونه دریاچه ارومیه را نجات دهد؛ دریاچه‌ای که بزرگترین دریاچه خاورمیانه، دومین دریاچه شور جهان و به عنوان یک ثروت طبیعی در سال 1977 به‌عنوان ذخیره‌گاه زیستکره انتخاب شده است.
ما یک موزر درباره دریاچه می‌گوید: «دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است، طی 15 سال اخیر روند خشک شدن آن افزایش یافته است. این دریاچه در این مدت بین 50 تا 65 درصد حجم آب خود را از دست داده است. این دریاچه از 2 هزار و 300 به کمتر از 900 مایل مربع کاهش یافته و در حال تبدیل شدن به یک پهنه نمکی وسیع است.»
«منطقه در وضعیت یک فاجعه بوم‌شناختی است». کشاورزی متراکم، بالا رفتن درجه حرارت خشکسالی شدید به علت تغییرات اقلیمی دلایل اصلی این وضعیت هستند. دریاچه ارومیه یک پارک ملی است و سواحل و جزایر آن سالانه گردشگران زیادی را از سراسر ایران به خود جلب می‌کرد. امروز تفرجگاه‌ها و رستوران‌ها از آب دور افتاده‌اند، بنادر خشک و قایق‌ها در پهنه‌هایی از نمک گرفتار شده‌اند. فلامینگو، پلیکان و حدود 200 گونه دیگر از پرندگان مهاجر که در آن زندگی می‌کردند تا حد زیادی ناپدید شده‌اند. این دریاچه برای ماهی‌ها بیش از حد شور بوده اما میگوی آب شور (آرتمیا) که در آب این دریاچه دوام آورده اند به دلیل شوری شدید تهدید می‌شود.
یک فرد محلی گفت: «دیدن دریاچه با غم و اندوه شدید و احساس از دست دادن همراه است. همه یک مرداب نمکی می‌بینند که در افق ناپدید می‌شود اما زمانی که با لاشه پرندگان مرده در نمک مواجه می‌شوید می‌گویید‌ ای کاهش هیچگاه نمی‌آمدم.» برخی از کارشناسان معتقدند که دریاچه در چند سال آینده به‌طور کامل خشک خواهد شد، اما برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در فوریه (سال 2) در گزاش خود از این پدیده فقط به عنوان (یک فاجعه بوم‌شناختی پیش‌بینی نشده» یاد کرده است.
به دلیل تبخیر آب، 8 میلیارد تن نمک در بستر خشک دریاچه رسوب کرده است و در برخی نقاط عمق آب فقط 75 سانتیمتر است. نگرانی بزرگ این است که باد، نمک رسوب شده را در منطقه پراکنده کند. در این صورت باغ‌ها، مزارع و تاکستان‌های منطقه‌ای به وسعت کشور سوئیس به بیابان تبدیل می‌شود. در واقع، «توفان نمک» مدتی است که آغاز شده است برنامه محیط زیست سازمان ملل هشدار داد: «ده‌ها میلیون نفری که نزدیک یا در چند صد کیلومتری اطراف دریاچه زندگی می‌کنند، این توفان نمک را حس خواهند کرد.»
منتقدان ادعا می‌کنند که دولت هیچ اقدامی برای رفع این بحران انجام نمی‌دهد. آنها می‌گویند طرح‌های خیالی دولت مانند انتقال آب از دریای خزر، رودخانه ارس و رودخانه زاب به جایی نرسیده است محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران کمبود بارش را عامل اصلی این وضعیت می‌دانست. اما دولت وی 40 سد عجیب و غریب روی رودخانه‌‌های حوضه آبریز این دریاچه احداث کرده است که با اعتراض شهروندان تبریزی و ارومیه‌ای و بسیاری از کارشناسان مواجه بوده است.
وحید گروسی از روسای از روسای مؤسسه حفاظت از دریاچه ارومیه می‌گوید:‌«دولت احمدی‌نژاد در حال تظاهر به انجام کار برای حافظت از دریاچه ارومیه است» اما دکتر مایک موزر می‌گوید: «انجام اقدامات اساسی می‌تواند از خشک شدن دریاچه جلوگیری کند اما کشاورزی سنتی وسیع با شیوه‌های نادرست که باعث اتلاف آب می‌شوند باعث مرگ دریاچه شده است. خوشبختانه دولت و مقامات سه استان حوضه آبریز دریاچه ارومیه قبول کردند که دریاچه برای احیا به 1/3 میلیارد متر مکعب آب در هر سال نیاز دارد اما در حال حاضر دریاچه فقط یک میلیارد متر مکعب آب دریافت می‌کند.» کل حوضه آبریز حدود 7 میلیارد متر کعب آب دریافت می‌کند که حدود 90 درصد آب مصرفی در کل حوضه آبریز در کشاورزی استفاده می‌شود.
دکتر موزر می‌گوید:‌ »پروژه حفاظت از تالاب‌های ایران به مردم محلی آموزش می‌دهد که چگونه با آب کمتر، تولید بیشتر داشته باشند این پروژه برای حفاظت از ارومیه در حال کار کردن و آموزش دادن جوامع محلی اطراف تالاب‌های حاشیه ارومیه است.»
دولت ایران و تسهیلات محیط‌زیست جهانی برای حفاظت از ارومیه و سایر تالاب‌های در خطر که از سایت‌های پروژه تالاب‌ هستند. 12 میلیون دلار بودجه اختصاص داده‌اند. دکتر موزر معتقد است «احیا و حفاظت از دریاچه ارومیه یک چالش بزرگ است و هیچ راه‌حل فوری وجود ندارد. این کار نیاز به عزم تعهد و تلاش برای چندین سال پیاپی دارد و پیامد‌های ناکامی در احیای ارومیه غیر‌قابل تصور و سنگین است.»

45301

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    افرین به شما دانشمند عزیز درود بر مردم بریتانیا امیدورام با کمک شما دریاچه نجات پیدا خواهد کرد
  • مردم A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    4 58
    خیلی جالبه ، تاریخ همیشه تکرار میشه . نمیدونم چرا ما ایرانیها باید از یک سوراخ چند بار گزیده بشیم ، لطفا تاریخ روابط ایران و انگلیش را مطالعه کنید و ببینید که چگونه انگلیسیها هیچگاه بطور کامل این سرزمین را ترک نکرده اند و همیشه یک بهانه برای بازگشت باقی گذاشته اند البته بازگشتی توام با احترام و خواهش طرف ایرانی ، گاهی بازگشت بخاطر تجهیز سپاه ایران و تکنولوژی توپ و تانک برای مقابله با روس و عثمانی بوده و گاهی بخاطر قرض گرفتن پول از بانک سلطنتی در ازای واگذاری حق بهره برداری از منابع ملی ، در مواردی این بازگشت بخاطر پادرمیانی در یک بحران منطقه ای و گاهی برای عقد قرارداد تجاری و خرید مایحتاج مردم و حالا برای نجات دریاچه ارومیه ، و در هیچکدام از این روابط ایران و مردم ایران سودی نبرده اند
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      15 0
      حالت خوبه رفیق دانشمندی به این خوبی امده به ما کمک کنه تو اگه راست میگی برو مفاسد اقتصادی را محاکمه کن نه کسی که از کشورش امده اینجا به ما کمک کنه دریاچه مون رادرست کنیم اگه این دریاچه ازبین بره بیماری های تنفسی در شمال غرب کشور بعلت نمکزارهای کف اون به وجود میاد ایشون اومده جون مارانجات بده ما باید ممنون باشیم
  • مهدی دهنوی A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 7
    مردم بریتانیا؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      13 0
      داداش برو بخواب خوب ما مردم ایران دریاچه رو خراب کردیم حالا اونها درست می کنند پس دست مردمشون هم درد نکنه!!!
  • فریدون IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    13 0
    شاید یک خارجی بتواند کاری بکند. واقعا آدم دیوانه میشه که زندگی صدها هزار انسان برای مسئوین کشور مهم نیست و فقط وعده میدهند
  • بی نام FI ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    4 2
    دیپلمات های ایرانی از انگلستان خارج نشدند اونها اخراج شدند
  • شهریار IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    10 2
    صد بار گفتم دودی از این كنده ها بلند نمیشه . نمونه ش همین پدر علم كویر شناسی ایران مستر كردوانی. كه علاقه ی عجیبی دارن تا همه جارو تبدیل به كویر كنن... چندتا متخصص اروپایی یا آمریكایی بیارین بخدا هم بصلاحه و هم به صرفه ... تا اینا ( داخلیا ) بخوان به خودشون بیان دریاچه خشك شده.حیفه بخدا .. حالا ما تو تبریز و ارومیه و شهرهای اطراف به جهنم . كشاورزی نابود و مسئله كوچ جمعیتی از شهرها و روستاها پیش میاد میشه همه تو ایران میوفتن تو دردسر .. از ما گفتن بود خود دانید
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      3 0
      آخه کوير شناسى چه ربطى داره به هيدروليک و حفظ منابع
  • بی نام A1 ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    4 10
    یکی رو به فال نیک میگیریم. البته تعداد بریتانیایی هایی که برای نابودی ایران تلاش میکنن بسیار بیشتر هست/.
  • بی نام IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    12 5
    لطفا يك نفر هم به فكر زاينده رود باشد زيرا فاجعه در انجا از سالها قبل شروع شده است.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    12 0
    امیدوارم اتفاقی که برای هامون افتاد هرگز برای دریاچه ی ارومیه نیفته
  • کامبیز فاتحی IQ ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    5 1
    من به نوبه خودم دست این فرد را می بوسم هر چند که به نظر بعضی ها کافر است بدبختی ما دخالت سیاست در محیط زیست است که با سدهای سیاسی فاجعه ریزگردها را رقم زده ایم که اکنون نمی توانید 10دقیقه در پارک قدم بزنید پس فکر سیاست را دور بریزید چون هیچ مملکتی تحمل ده ها میلیون آواره را ندارد من دو سال است به مسئولین محیط زیست ایران گفته ام به اربیل عراق بیائید چون با تغییر دستگاه کلوئید زای بنده که به شماره 74849 ثبت اختراع شده است و راه حل ساده تثبیت بسترهای نمکی دریاچه ارومیه را یاد بگیرید تا حداقل از گزند طوفان نمک در امان باشید و اگر می آمدند اکنون در مرحله نهائی بودیم چون من به توان صنعتی و پشتکار غیور مردان ترک ایمان دارم که قادرند کار را تمام کنند به سادگی. جان کودکی به هزار دریاچه می ارزد.