این نوشته توصیه ای است دوستانه به ریاست جمهور محترم در مورد دستور اخیر ایشان به دستگاههای مسئول تا مشکل آلودگی را برطرف کنند. من که فکر نمی کنم کسی کاری اساسی انجام دهد، چرا که چرخ اقتصاد آلوده فقط با هوای آلوده می چرخد.

جناب آقای رئیس جمهور، در اخبار آمده است که حضرتعالی دستور داده اید تا برای آلودگی دستگاههای مربوطه اقدام کنند و جلسه شورای عالی محیط زیست تشکیل شود. چندی قبل هم در اولین جلسات هیئت دولت بحران خشک شدن دریاچه ارومیه را در دستور قرار دادید. همه اینها خوب. ما هم به عنوان دانشگاهی و فعال محیط زیست به خود می بالیم که رئیس جمهور محترم مسائل و بحرانهای محیط زیستی را جدی می گیرند. اما براستی آیا با دستورات شما و حتی تشکیل جلسه و همایشهای متعدد آلودگی برطرف می شود و دریاچه ارومیه پر آب؟ این بنده خدا مثل میلیون ها ایرانی که از آلودگی رنج می برد، امیدی به نتیجه این دستورات شما ندارند. برای آنکه بدانیم چه شده است باید ریشه این مشکلات مشخص و خشکانده شود. 

اول از الودگی هوا شروع کنیم: چرا هوا آلوده شد؟ خوب مگر این سوال سختی است. هر بچه مدرسه ای جواب آن را می داند. چون خودرو زیاد شد. چرا خودرو زیاد شد؟ چون ما صاحب صنعت خودروسازی - مثلا بومی- شدیم. تولید سالانه ما تا یک میلیون و سیصد هزار خودرو بالا رفت. چون خودروهایمان بومی بودند مشتری بیرونی نداشت و همه اش را روانه خیابانهای تهران، اراک و اهواز و مشهد و ... کردیم. برای آنکه این خودروها بتوانند راه بروند، وزارت راه و شهرداری ها تا توانستند جاده و اتوبان ساختند. حالا هم که این همه اتوبان و جاده کفاف آنها را نمی دهد دست به کار شدیم و داریم آنها را دو طبقه می کنیم و به باندهای آنها اضافه می کنیم و تونلهای زیر زمینی می زنیم. حمل و نقل عمومی را هم بکلی تعطیل کردیم. تک و توک اتوبوسهایی را فقط برای چند نفر پیر مرد و پیر زن بازنشسته گذاشتیم که اگر کاری دارند صبح بروند و عصر هم برگردند. آنقدر این سیستم فشل است که حتی یک کار را هم نمی توان در روز با آن انجام داد و بنابراین فقط به درد بازنشسته ها می خورد. یا اینکه مانند بی آر تی آنقدر متراکم و ناامن است که سوار شدن به اتوبوس معادل خالی شدن جیب و یا له شدن دست و پا است. مترو هم که با سرعت لاک پشتی جلو می رود و انشالله شاید تا قرن 22 تکمیل شود.

و اما دریاچه ارومیه: اول به عرض برسانم که فقط دریاچه ارومیه نیست که خشک شده است. همه تالابها و رودخانه های کشور خشک شدند. چرا خشک شدند؟ برای اینکه سالی 6 میلیارد دلار بودجه مملکت را به سدسازی اختصاص دادند. این پول من زیست شناس را هم وسوسه می کند بروم دنبال سد سازی و ارزیابی آن، چه برسد به عزیزان پیمانکار. حالا سدها ساخته شدند. ما نه تنها از نظر محصولات کشاورزی خود کفا نشدیم که طبق گفته حضرتعالی واردات گندم ما چند برابر شده است. البته این سدها فوایدی هم داشتند. آب روستایی ها و جوامع بومی قطع شد. این بیچاره ها که قرنها با قنات و منابع آبهای زیر زمینی و آب بندان با شرایط آب و هوایی ایران خو گرفته بودند، به یک باره مورد هجوم کشاورز نمایان شهری قرار گرفتند که هستی و نیستی اشان به باد رفت. آنها به شهرها روانه شدند و چون کاری نداشتند به مسافر کشی و حاشیه نشینی پرداختند. شهرها گسترش پیدا کردند و بزرگ و بزرگ شدند، پس سد سازی عاملی شد که نه تنها ارومیه و صدها رود و تالاب را خشک کرد که متراکم شدن شهرها و نیاز به آب بیشتر و افزایش آلودگی را سبب شد.

چه باید کرد. اولش بگویم. کاری نمی شود کرد. من هم امیدی ندارم که کسی از همکاران شما دستورات شما را جدی بگیرد. نهایتا باز پول را به خودرو ساز و وزارت نفت می دهند که مثلا خودرو را اصلاح کند و بنزین را پاک! نه آقای شهردار از تراکم فروشی و دو طبقه سازی و تونل سازی دست بر می دارد، و نه خود رو ساز تولیدش را متوقف می کند و نه سد ساز بساطش را جمع. ولی اگر براستی می خواهید کاری کنید لااقل یکی دو مورد از 6 مورد زیر را امتحان کنید. از همین اول هم بگویم بسیار بسیار سخت است و ناشدنی. اما می نویسم که نشان دهم که کارمند صدیق دولت شما، به تشویق شما سریع (صریح) القلم شده است.

1- از توافق اخیر هسته ای شروع کنیم که اینقدر ما و جهانیان را خوش آمد. یکی از مهمترین بندهای آن آزاد سازی تحریم صنعت خود رو سازی است. لطف کنید به آقای دکتر ظریف دستور دهید و بخواهید در جلسه بعدی این بند را تصحیح کنند و تحریم صنعت خود روی سازی شخصی را مجددا بر قرار کنند. من نمی دانم تحریمی که به نفع ما بود را چرا بر می دارید؟ البته خدای نکرده قصد من خسارت به صنایع کشور و بیکاری جوانان نیست. بجایش بگویید که به شما چند کارخانه خوب اتوبوس سازی بدهند و به ازای خنثی سازی اورانیو م 20 درصدی هم چند خط مترو و راه آهن برایمان بسازند.

2- یک نامه در خصوص حقوق شهروندان به جناب آقای سرهنگ بنویسید و از ایشان بخواهید تراکم فروشی را در تهران و همکاران ایشان در دیگر شهرهای بزرگ تعطیل کنند. بجایش نیمی از 8 میلیارد دلار آزاد شده را به ایشان بدهید فقط برای مترو. نظارت کنید که ریالی از آن برای غیر مترو خرج نشود. در ضمن از ایشان هم بخواهید که از ساخت هر گونه اتوبان و خیابان و پل و زیر گذار و رو گذر و تونل در تهران را متوقف کند و فقط بخواهید در خیابانهای موجود خطوط ویژه اتوبوسرانی و دوچرخه سواری درست کنند.

3- فاز دوم هدفمندی یارانه ها در دستان شماست. پول بنزین شهرهای بزرگ را تا زورتان می رسد بالا ببرید. آنرا مانند گوشت و مرغ و سیب زمینی با قیمت دلار محاسبه کنید. اضافه آن را هر چه است را نه به جیب گشاد دولت بریزید و نه به جیب تنگ ما. بلکه آنرا فقط صرف تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی کنید. من محاسبه کرده ام که با افزودن چهارصد تومان به قیمت بنزین مصرفی در تهران و اختصاص این پول به خرید اتوبوس در سال می توانید 7300 اتوبوس لوکس و شیک به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه کنید. وقتی این کار را کردید زوج و فرد که هیچ، با دو رقم و سه رقم هم می توانید مانع آمدن خودروی شخصی شوید. فقط تو را بخدا بگذارید مردم با زن و بچه شان و خواهر و مادرشان با هم سوار شوند. چون اگر باز بخواهید آنها را جدا کنید می پرند و سوار تاکسی یا وسیله نقلیه شخصی می شوند. البته چون اتوبوسها زیاد می شوند دیگر نگرانی نیست و گناهی هم رخ نمی دهد. در ضمن دستور اکید صادر کنید که اتوبوسها از سر خط حتما خالی حرکت کنند تا جایی برای نشستن مسافرین بین راه باشد.

4- سد سازی را به رودخانه سازی تبدیل کنید. بگویید اگر رودخانه ای به حالت قبل برگردد برابر پول سد را به عاملان آن می دهید. البته از آنها هم بخواهید که این کار را بدون سازه (نرم افزاری) انجام دهند. آنوقت خواهید دید که دریاچه ارومیه پرآب می شود و کشاورزی ما هم اگر از قبل بهتر نشود، از آنچه که هست بدتر نخواهد شد.

5- بودجه وزارت راه را برای جاده سازی جدید قطع کنید و فقط به اندازه ترمیم جاده های جاری به آنها پول بدهید. در عوض فقط برای ساخت راه آهن به این وزارتخانه پول بدهید.

6- در این مورد احتیاط می کنم بنویسم. خودتان حدس بزنید. حتما با من موافقید.

قول می دهم اگر این نسخه را اجرا کنید آلودگی تشریفش را بر می دارد و می رود به کوره آجرپزی. من که چشمم آب نمی خورد که همکاران شما به این توصیه ها گوش کنند و یکی از آنها هم اجرا نخواهد شد، دلیل آن روشن است: چرخ اقتصاد آلوده فقط با هوای آلوده می چرخد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NZ ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    86 8
    به عمل کار بر آید به سخنرانی نیست
    • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      10 4
      بله کلیتش قشنگه ولی عملی نیست چرا؟!!!چون تو مورد دوم نوشته تراکم نفروشن!با این شرایط قیمتا اینه وای به روزی که ...!
    • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      6 11
      بله جناب کارشناس فقط نوک بینیشون رو میبینن. فروش تراکم توسط جناب به قول ایشون سرهنگ رو میبینن ولی تراکم تقاضای انباشته برای اون تراکم رو نمیبینن. تحلیل راحت و ساده ای که به ذهن روشنشون متبادر میشه اینه که شهرداری چوب حراج زده به تراکم برای ساخت اتوبان ولی نمیبینن جمعیت سرازیر به تهران و افزایش تقاضا و دلایل اون رو که منجر به فشار به شهرداری میشه برای فروش تراکم و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن. دانشگاه که را به را مدرک کارشناسی صادر کنه بقال سر محل ما هم میشه کارشناس
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    34 2
    جناب آخانی مرسی
  • زین (اهوازی) A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    60 11
    دیگر پز دادن با توافق نامه و این ادا ها و لایکها بس است. برای الودگی هوا و آب آشامیدنی کاری بکنید. مردم دارند میمیرند. واردات بنزین بی کیفیت را متوقف کنید.
    • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      5 0
      بنزین بی کیفیت وارد نمی شه، داره تولید میشه، سالهاست که تو آمار تولید و مصرف داخلی دارن به مردم دروغ میگن و برای جبران کسری ، مواد بسیار گرانقیمت و بسیار ارزشمند و البته بسیار سرطان زا و مضر آروماتیک تولید پتروشیمی را با آن قاطی میکنند و تحویل من و شما میدن، نوش جان
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    43 5
    جالب گفته مرسی از نویسنده
  • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    13 0
    این شعر اخوان ثالث همیشه در گوشم زنگ می زند وقتی به شما فکر می کنم...یک جوانه ی ارجمند از هیچ جاتان رست نتواند...یک کار بکنید که نامی ازتان به نیکی بماند در تاریخ این ولایت...
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    21 2
    چقدر جالب بود! اما ایکاش بند مربوط به شهردار اجرا میشد، به برکت فروش تراکم ما شبانه روز رنگ آرامش نمیبینیم سروصدای ساختمان سازیها بیداد میکند. به خدا گاهی صداها آنقدر هولناک است که اگر بیمار قلبی باشی وبا آن صدا از خواب بپری دار فانی را با خیرو خوشی وداع گفته به جایی میروی که اقلا نه دولت پاک دست دارد و نه شهردار سرهنگ ایکاش از کشورهای پیشرفته یاد میگرفتیم ساختمانها را نوسازی کنیم نه هر خانه ای را بکوبیم و سرو صدا و گردو خاکش را به خورد ملت بیگناهی بدهیم که حتی شما را انتخاب نکرذه اند! شهردار تهران آرامش را از شهر برای گرفتن پول گرفته و چه به خود میبالد! و می خواهد در جلسات هیئت دولت هم برود. از وقتی تو آمدی معماری اسلامی از شهر رخت بر بست کجاست خانه های دو طبقه ما با آن درختهایش؟
  • امین IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    9 1
    واقعا عالی بود پیشنهادش.خوشم اومد.من اگه رئیس جمهور می بودم عملیش میکردم
  • میثم IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    28 1
    به نظرم اگر بخوایم سر تا پا از همه جای دولت تعریف کنیم فرقمون با طرفدار ها دولت قبلی چی هست ؟ درسته 100 روز شده تازه ولی هر وزیر تو این 100 روز چه کارهایی کرده فرضا پرونده دکتر ظریف مشخصه آقای زنگنه هم از دیروز تقریبا با جبهه گیری هاشون میشه گفت میدونن میخوان چی کار کنن ولی خیلی وزرا نیستن خبری ازشون دیده نمیشه یا 2 روز یه آماری میدن میرن .وضعیت آلودگی مشخص هست دلایلش فکر کنم چندین ساله به شکل های مختلف توسط گروه های مختلف مشخص هست . آقای رئیس جمهور اگر ایران قدرت علمیش رو نداره که بعیده اینطور کارشناس هایی نداشته باشیم لطفا با کشورهایی که تجربه دارند همکاری کنید . مسلما مرگ و میر ها خسارت هایی جبران ناپذیر برای کشور خواهند داشت .دستور به وزیر بدردمون نمیخوره حل مشکل مهم هست. مرسی آقای آخانی
    • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      12 5
      میثم خان مشکل ما از سادگیمونه،از کم توقعیمونه! آخه یعنی چی یکی بیاد 8 سال به اصطلاح کار کنه( هرچی...) یکی دیگه بیاد 4 سال دیگه یه مدل دیگه باشه آخرشم معلوم نیست این از اون بهتره میشه یا نه؟!.. یه عمر از مـا گذشت دلت به آمار 100 روز خوشه؟؟؟..مــالــزی امـــارات ژاپـــن فـقـط در عـــرض 20 ســال شــدن ایـنـــی که الــان هـــســـتـــن! ما کجاییم؟ ما تا 20 سال دیگه به اونجا می رسیم؟ کمه؟ تا 40 سال دیگه چی؟ روز به روز داریم پس رفت میکنیم خیلی واضح و قابل لمسه! گیر دادیم به یه چیزای بی خودی همه چیمون رو از دست دادیم!...بقول شما کارشناس بیارن اصلا الگو بگیرن از همین کشورها، بگیم 20 سال دیگه میشیم ژاپن مالزی و...سند چشم انداز جوکه واقعا!!! نه نمیخواد...ما رو به همون وضع 8 سال پیش برگردونن ممنون میشیم
    • میثم US ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      3 0
      چی بگم والا 700 کارکتر نمیشه همه حرف ها رو زد و افکار رو گفت. من در مورد آمار 100 روزه چیزی نگفتم.من میگم چه کارهایی رو شروع کردن ؟ درست نیست خودمون رو عاقل و سایرین رو ساده لوح بدونیم .این خودش مشکل بزرگی هست . ساده لوح کسانی هست که با یک مطلب کوتاه از یک شخصی به قضاوت اون شخص می نشینه!!!
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    106 2
    یه جمله اومد تو فکرم : خوبه کارخونه ها بچرخه به شرطی که ریه مردم هم بچرخه !
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    24 1
    دریاچه ارومیه این روزها دارداخرین نفس هایش رادرغفلت وبی کفایتی مسئولان مربوطه می کشد.............
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    38 6
    آقای روحانی مماشات با افرادی که مملکت رو به این روز انداختند اعتدال نیست.
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    17 2
    خودکــفــــا شدیم بزن دست قشـنـگه رو ....هم تو بنزین هم تو نیشکر....!!
  • بی نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    53 5
    حوزستان بیشتر از 10 ساله هواش آلوده است.... کارون بیشتر از 10 ساله رود فاضلابه از چند صد کیلومتری هم بو میده!!... آب اهواز یه عمره مزه لجن میده! .... همه آسم شدید گرفتن اینجا.....تازه دستور میدن؟؟؟....مردم خوزستان دارن قربانی چی می شن مسئولین محترم؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      48 5
      قربانی سادگی و قناعت و کم توقعی خودمون. قربانی حسن ظن داشتن نسبت به مسئولین که با دادن یه صفت "خوزستانی صبور" به ما خیال خودشون رو راحت کردن براشون جون ما مهم نیست. ما باید با زهکشی زمینهامون آب لجن بخوریم تا تهران و اصفهان با مزه شکر اصل حال کنن. بچه های ما باید آسم و حصبه بگیرن، اما تا ریزگردها برسه به اصفهان تازه حضرات احساس نگرانی میکنن. آقای روحانی در هیئت دولت نسبت به بحران کم آبی امسال در تهران و اصفهان و شیراز ابراز نگرانی میفرمایند، که ما خوزستانی ها میدونیم معنیش چیه، بازم از گلوی ما میزنن میدن به اصفهانیا. (خبر آنلاین اگر شرافت خبرنگاری داری تایید کن.)
    • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      17 40
      چی داری میگی ، شما آبادانیها فکر میکنین همه دنیا یک طرف آبادان شما یک طرف دیگه است ، میدونی زاینده رود چند ماه از سال آب نداره ؟ ، میدونی فاجعه به ته نشستن منابع آب زیرزمینی استانهای خراسان صدها برابر خشک شدن دریاچه ارومیه هست ؟ میدونی آلودگی آب دریای مازندران به حدیه که شنا کردن توش خطرناکه ؟ ، میدونی تو بسیاری از جاهای سیستان و بلوچستان و کرمان و سمنان و یزد چندین ساله که بارون نیامده ؟ به تهرانیها هم لطفا گیر نده ، چون همین امثال من و شما و قوم و خویشامون هستند که از روستاها و شهرستانها راه افتادن و توش زندگی میکنند و بر هم نمیگردند به زادگاهشون
    • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      26 2
      خب کم آبی زاینده رو به خاطر سدهایی هست که بدون کارشناسی روی این رودخانه زده، اونها رو باز کنن زاینده رود دوباره پرآب میشه، چون زورتون به حضرات سدساز نمیرسه، خوزستانی ها رو مظلوم گیر آوردن و میخوان همون کارون رو هم ازشون بگیرن.
    • نفت نیشکر سد IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      16 2
      جناب بی نام اولا ما آبادانی نیستیم خوزستانی هستیم بعدشم زاینده رود چند ماه از سال آب نداره؟ دریاچه ارومیه خشک شده،آلودگی آب دریای مازندران به حدیه که شنا کردن توش خطرناکه؟تو بسیاری از جاهای سیستان و بلوچستان و کرمان و سمنان و یزد چندین ساله که بارون نیامده؟ فدای سر همه خوزستانی هایی که بارون به بارون باید برن بستری بشن تو بیمارستان!!!..شما میفهمی 20.000 هزار نفر یه روزه از بارون اسیدی برن بیمارستان بستری بشن یعنی چی؟...میفهمی از بارون ترسیدن یعنی چی؟...میفهمی آسم شدید یعنی چی؟..،چند ساله تو خوزستان عیـد قربانـه... ما یه عمره اینه زندگیمون!... کارون که هیچ... نفت رو می برن دودش واسه ماست
  • بی نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    13 0
    موافقم آقای آخانی، و ازتون تشکر میکنم که راهکار ارایه دادید. من شرایط زیست محیطی و بهداشت ایران رو خیلی بحرانی تر و اولویت دارتر از انرژی هسته ای که اینهمه سال روش مانور دادیم و تاوان دادیم و آخرش نفهمیدیم میخواستیم به کجا برسیم میدونم!!!! واقعا تعجب کردم که توی گزارش 100 روزه آقای رئیس بحثی در این باره نبود...و بعد به دستور ختم شد.... این حرکت هایی که فرمودید هیچ هزینه ای نداره اگه خواستی پشتش باشه! اگه گوش شنوایی باشه...
  • سام DE ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    15 1
    پیشنهادات نویسنده حرف دل همه است. دستور رئیس جمهور صرفا جنبه وقت خریدن برای تعلل بیشتر داره. خیلی عجیبه که هیچ همتی نه در مسئولین و نه مردم برای حل کردن مشکل جدی و حیاتی آلودگی هوا دیده نمیشه. در تاریخ کشور ما ثابت شده اگر مشکلی حل شده به دست خود مردم بوده نه مسئولین که ما را به خیر آنها امیدی نیست.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    8 1
    درود بر شما ، شما نخستین و تنها کسی بودی که واقعیت تلخ عقب ماندگی ما را ازطریق مقایسه با ژاپن و سایرین درک کردی . بعنوان یک متخصص روشهای ژاپنی باید بگم این روشها از نقطه ای آغاز میشه که ما در آن نقطه نیستیم و از راهی میگذره که راه ما نیست و به اهدافی توجه داره که هیچگاه اهداف ما نبوده مردم ما میتوانند در صدها دوره شرکت کنند و تشکر کنند و به منافعی برسند لیکن در همه این حالات فاصله ایشان با نقطه آغازکشوری مثل ژاپن به یک اندازه است ، (بینهایت)
    • سام DE ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      2 0
      بی نام جان نظرتون راجع به فاصله ما با ژاپن و نقطه آغاز برام جالب بود. اگر می تونید بیشتر توضیح بدید.
  • آبادان IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    2 0
    اهواز آلوده ترین شهر جهان. خوزستان تسلیت تسلیت
  • آبادان IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    17 0
    اهواز آلوده ترین شهر جهان. خوزستان تسلیت تسلیت
    • محسن IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      7 0
      ما رکورد زدیم..
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    10 0
    عامل اصلی آلودگی خودرو و بنزین بی کیفیته. شما نمیتونید و نخواهید توانست همه ی مردمو با حمل ونقل عمومی جابجا کنید حالا اگه اتوبوس ومترو به همه جا مسیر داشته باشه جا نداره. پس کیفیت خودرو و بنزین همیشه مهمه و در اینمورد باید اقدامی فوری انجام بشه چرا که نتیجه ش خیلی زود دیده میشه
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    7 0
    بند 5 یکی از مهمترین بندهاست. به خصوص که ما هم همچین ناوگان هوایی و زمینی درست حسابی نداریم و کشورمون وسیع هست.
  • 11111111 A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    1 5
    روحانی :دستور نمی دهم
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    3 10
    شما گیرتو به آقای قالیباف بده چیکار به دکتر روحانی داری جناب به اصطلاح کارشناس. خوبه یه خط از اون همه جوابیه مطلب به اصطلاح کارشناسانه قبلیت رو هم نخوندی. فقط من موندم با این همه خلاقیت چرا یه راهی پیدا نکردی خشک شدن دریاچه ارومیه رو هم بندازی گردن شهرداری تهران
    • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      4 4
      این چی میگه تو چی میگی
    • آخانی IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      7 4
      خواننده عزیز اتفاقا دریاچه ارومیه به دلیل همان سیاستهای مشابه شهردار تهران خشک شده است. آنهم بزرگتر شدن شهرها است که برای تامین آب آن مجبورند سد بزنند و دریاچه ها و رودخانه ها را خشک کنند. ارومیه و تبریز زمانی از شهرهای زیبای ایران بودند. ولی با سیاستهای غلط این شهرها بزرگ و بزرگتر شد و الان ترافیک و شلوغی و بی نظمی تا حدی است که اگر به آنجا سفر کنی فاجعه را می بینی. نیاز آبی آنها بسیار بالا است و تعدادی از سدها هم برای همین ساخته شده اند. شهردارانی که شناختی در مورد عمران شهری با معیارهای محیط زیستی ندارند با فروش تراکم توازن شهری را بهم می زنند. این ابر شهرها به آب نیاز دارند غافل از اینکه ما کشوری خشک هستیم و اندازه شهرهایمان بایستی متناسب با توان اکولوژیکی شهر باشد.
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      6 2
      فروش تراکم شهری دلبخواه شهردار نیست جناب کارشناس پاسخ به تقاضا است تقاضا برای سکونت در شهر. اگر تراکم فروخته نشه قیمت مسکن افزایش پیدا میکنه و چون مسکن در سبد خانواره باعث افزایش نرخ تورم میشه و خودتون لابد کارشناسید و میدونید آبروی کشور رو بستن به نرخ تورم. شما اگر کارشناسید برید دنبال راه چاره برای مهاجرت معکوس و ایجاد فرصت شغلی در شهر های کوچکتر که اگر جمعیت در روستا و شهرستان ها افزایش پیدا کنه خدمات هم دنبالش میره. برید دنبال افزایش سرویس دولت به شهرستان ها و شهر های کوچک نه این که همه داستان رو ول کنید بچسبید به حلقه آخر شهرداری که چرا تراکم میفروشی. پیدا کردن حلقه آخر رو که بچه دبیرستانی و تجدیدی شهریور هم بلده کارشناس نمیخواد
  • احمد IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    8 0
    من از نویسنده این مطلب بسیار ممنونم بعد از مدت ها شخصی را دیدم که علاوه بر انتقاد راه کار هم ارائه دادند هر چند من خودم ساکن تهرانم و با اجرای قوانین مشکلات فراوانی پیدا می کنم ولی مهم اینه که بقیه مردم ایران هم بتونن زندگی کنند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    6 0
    برای آقایان سایپا و ایران خودرو مهمتر از جان مردم و سلامت مردم است
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    7 0
    امیدوارم خدا تمام کسانی که باعث آلودگی اهواز شدند مجازات کند. به خدا واسمون ریه نمونده عمر مردم اهواز روز به روز کمتر میشه. به من و مردم شهرم ظلم شد.
  • دکتر عباس المدرس A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    3 1
    70 درصد الودگي هوا مربوط به وسايل نقليه بنزيني و گازوئيلي است و علت آن پائين بودن کيفيت بنزين و گازوئيل است. طبق استاندارد جهاني مقدار گوگرد در بنزين بايد کمتر از 20 پي پي ام و اکتان آن 95 باشد. بنزين ارائه شده توسط شرکت نفت داراي 1000 پي پي ام گوگرد(50 برابر استاندارد) و عدد اکتان ان کمتر از 85 است. مقدار گوگرد در گازوئيل 7000 پي پي ام (350 برابر استاندارد) است. تنها راه حل کاهش آلودگيهاي هوا اضافه کردن بيو اتانول به بنزين و بيو ديزل به گازوئيل است.
  • سیدحسن A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    1 0
    آقای روحانی , مناظره با احمدی نژاد را بی خیال ولی جواب نامه این بنده خدا را فراموش نکن .
  • biology GB ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    2 0
    ممنون. این حرف دل همه ماست . ممنون که جرات گفتن دارید.
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    2 0
    از نويسنده ى محترم تشكر مى كنم اگر أيشان دغدغه سلامتى هموطنان را نداشتند دست به قلم نمى شدند. بايد نقد محترمانه ومنصفانه را رواج دهيم به ياد داشته باشيد كه شايد همه ى موارد إمكان پذير نباشد ولى بايد از يك جا شروع نمود من كاملا با نظر أيشان درمورد حمل ونقل عمومى موافقم اگر در اين مورد گوش شنوايى باشد هر شهروند مى تواند پيشنهاد هاى موردى خود را هم بيان كند
  • رکسانا IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    2 1
    جناب آخانی عزیز، تنها دریاچه ارومیه نیست به خدا! یک سر برو شیراز (همون شیراز گل و بلبل) و وضعیت هوای این شهر رو اونم در این پائیز به ظاهر دل انگیز ببین، با تابستون هیچ فرقی نداره. ترافیک وحشتناک. هوا بسیار آلوده. تمام باغهای نازنین و قدیمی شهر ویران و... در نهایت 3 دریاچه زیبا و بزرگ استان فارس یعنی پریشان، بختگان و مهارلو خشک و بی آب به حال خود رها شده اند. هیچکس هم عین خیالش نیست که نیست، از مسئولین و مقامات گرفته تا خودِ مردم! من نمی دونم اینجوری پیش بره مردم چطور می خوان در شهرهایی مثل تهران، شیراز، اهواز، تبریز و.... زندگی کنند؟! لطفا درمورد شهرهایی مثل شیراز و... هم بنویسید و هشدار بدهید.