وزارت آموزش و پرورش گزارش عملکرد خود در 100 روز دولت یازدهم را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،وزارت آموزش و پرورش در گزارش عملکرد خود در 100 دولت،به مشکلات این وزارتخانه،مشکلات بودجه ای و برنامه هایی که برای آینده دارد اشاره کرده است.


مهمترین مشکلات، محدودیت‌ها و معضلات موجود وزارت آموزش و پرورش در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
برنامه‌های آموزشی و پرورشی و نیروی انسانی - طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بدون امکان سنجی لازم و با شتاب‌زدگی به اجرا درآمده است. ضعف مطالعات کارشناسی در استقرار نظام جدی آموزشی مشکلات زیر را به‌وجود آورده است.اسناد زیر نظام‌های ششگانه و برنامه‌های میان مدت و کوتاه‌مدت برای اجرای همه‌جانبه و کامل طرح تحول تهیه و تنظیم نشده است.ضوابط و مقررات آموزشی و پرورشی لازم برای اجرای دقیق برنامه‌ها و تدوین نشده است. اجرای شتابزده ساختار جدیدی به‌ویژه اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی موجب کسری شدید آموزگار در این دوره شده است که برای رفع این مشکل تعداد قابل توجهی از نیرو‌های قرارداد کار معین که عموماً از میان نیرو‌های خدماتی و راننده بوده‌اند بدون احراز شرایط لازم به عنوان آموزگار به کلاس‌های درس هدایت شده‌اند.با وجود تمهیدات به‌کار گرفته شده، سال تحصیلی با کمبود حدود 24000 معلم دوره ابتدایی آغاز شده است. دوره‌های آموزشی لازم برای پایه‌های تحصیلی جدید برگزار نشده است و با شرایط نا‌‌مناسب و غالباً بدون کیفیت لازم‌اجرا شده است. به‌دلیل پوشش کامل دانش آموزان دوره ابتدایی که متأسفانه بنا به دلایل فوق با رشد زیادی مواجه شده بود، دوره پیش‌‌دبستانی با وجوداهمیت آن به‌ویژه در مناطق محروم و دو زبانه جمع‌آوری و یا با کاهش خدمات مواجه شده است.
- به دلیل پیش‌بینی نشدن مکانیزم‌های لازم از جمله توجه جدی به موضوعات نظارت و کنترل پدیده جعل در مدارک تحصیلی و یا صدور مدارک خلاف واقع با سیر صعودی زیادی مواجه شده است بنحوی که در سال 91 حجم این پرونده جمعاً برابر 8 سال گذشته بوده است.
- اختصاص ناصحیح منابع از یک‌طرف و کسری اعتبارات آموزش و پرورش از سوی دیگر باعث نابسمانی شرایط رفاهی و مالی مدارس شبانه‌روزی شده است بنحوی که در برخی مواقع امکان تهیه یک وعده غذای گرم محتوی موارد پروتئینی در طول یکماه ممکن نشده است!!؟
- برنامه‌ریزی درسی به‌ویژه برای پایه‌های جدید در ساختار اجرا شده، عمدتاً با تناقص فرآیندی مواجه بوده است بنحوی که امکان همسویی آنها با برنامه درس ملی فراهم نشده است و مراحل اعتبار بخش خود را بنحو مطلوب طی نکرده است.در چاپ و توزیع کتاب‌های درسی نیز به دلیل تنگناهای زمانی مشکلاتی بروز کرده است.
- توزیع نیروی انسانی در بین مناطق کشور و میان دوره‌های مختلف تحصیلی با مشکلات عدیده مواجه است. در حالی که نسبت جنسی دانش‌آموزان حدود 51 پسر به 49 دختر می‌باشد. اما نسبت معلمان زن به مرد حدود 65 به 35 بوده است که این نسبت در برخی استان‌ها تا 75 به 25 در تغییر بوده است.در سال جار تحصیلی، آموزش و پرورش با حدود 000/50 نفر نیروی مازاد مواجه بوده است و این در حالی است که به دلیل توزیع نامتقارن نیروی انسانی حدود 58000 کمبود در سایر مناطق و یا رشته‌های تحصیلی، آموزش و پرورش را وادار به پرداخت حق‌التدریس اضافه کرده است.
بودجه و منابع مالی
- مدیریت ناصحیح بر بودجه و ا ختصاص آن، باعث شده تا سهم اعتبارات پرسنلی به غیر پرسنلی به بیش از 99 درصد بالغ شود و تنها حدود 1 درصد از اعتبارات را می‌توان برای اجرای برنامه‌های کیفیت بخشی اختصاص داد.
- آموزش و پرورش در آغاز دولت یازدهم و برای شروع سال تحصیلی بالغ بر 600 میلیارد ریال کمبود منابع مالی برای تأمین مابه‌التفاوت حذف ارز مرجع به تهیه کاغذ مورد نیاز چاپ کتب درسی مواجه بوده است.
- انباشت مطالبات پرسنلی و رفاهی فرهنگیان در دو سال گذشته که بالغ بر 970 میلیارد ریال شده است، نارضایتی فرهنگیان را ایجاد کرده است.
- ضعف در مدیریت منابع مالی و نظام پرداخت‌های پرسنلی باعث شده است تا اعتبار حقوق و مزایا در سال جاری بالغ بر 600/16 میلیارد ریال شود.
- مصرف بی‌رویه اعتبارات رفاهی کارکنان باعث شده است تا اعتبار کافی برای پرداخت کامل حق بیمه طلایی کارکنان در 9 ماه‌ منتهی به آغاز دولت یازهم فراهم شود و نارضایتی‌هایی را در فرهگیان ایجاد کند. میزان بدهکاری یارانه بیمه‌طلایی فرهنگیان در 4 ماه آخر دولت گذشته به رقم 940 میلیارد ریال بالغ شده است. چنانچه سایر اقلام بدهی دولت بابت بیمه طلایی را در نظر بگیریم مبلغ 200 میلیارد ریال مجموع بدهی خواهد بود.
مشارکت‌های مردم و مدارس غیر‌دولتی - اتخاذ سیاست‌های متناقض در آموزش و پرورش از قبیل توسعه بی‌رویه مدارس نمونه دولتی و مدارس پرورش استعداد‌های درخشان در مناطق مختلف کشور بدون توجه به تأثیر مخرب آن بر سرمایه‌گذاری مؤسسان مدارس غیر‌انتفاعی وتسهیلات بانکی پرداختی به آنان.
- کم‌توجهی به مشارکت تشکل‌های صنفی مؤسسان مدارس غیر‌انتفاعی در زمینه سیاستگذاری و برنامه‌‌ریزی‌ها
- اعمال سختگیری‌های نام تعارف گزینش در زمینه به‌کارگیری نیروی انسانی مجرب در مدارس غیر‌انتفاعی
- کاهش کار‌آیی و اثر‌بخشی انجمن اولیا و مربیان ناشی از ابهامات جایگاه مدیریتی و حقوق و مالی پس از ادغام آن در سازمان مدارس غیر‌دولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده.
فضا و تجهیزات آموزشی - به دلیل عدم تعهدات دولت قبل، پیمانکاران پروژه‌های آموزشی هر یک 2500 میلیارد ریال طلب دارند که همین موضوع باعث راکد شدن ادامه پروژه‌ها شده است.
- برای تکمیل قریب 6700 پروژه نیمه تمام، بالغ بر 32000 میلیارد ریال کسری اعتبار می‌باشد.
- در هنگام تحویل دولت یازدهم مطالبات وزارت آموزش و پرورش برای تجهیزات گرمایشی ایمن و استاندارد پرداخت نشده بود (2000 میلیارد ریال)
- در عموم هنر‌ستان‌های کشور به دلیل بروز نشدن وسایل و تجهیزات کمک‌آموزشی و آزمایشگاهی و کارگاهی، مشکل جدی در ارائه برنامه‌های آموزشی وجود دارد.
رهبری و مدیریت - وجود ضوابط و مقررات رائد و غیر‌ضروری
- فقدان شبکه اطلاعات مدیریتی به‌روز و کارآآمد متناسب با نیاز سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها
- اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه بدون توجه به یافته‌های پژوهشی و نظرات کارشناسان و نخبگان حوزه تعلیم و تربیت.
- کم‌توجهی به فرهنگ‌سازی (درون‌سازمانی و برون‌سازمان) بر ایتحول بنیادین آموزش و پرورش
- سیاست‌زدگی در عزل و نصب مدیران

 

 

رئوس برنامه‌های آتی
باتوجه به برنامه ارائه شده به مجلس و سیاست‌های دولت یازدهم، اهم برنامه‌های آتی وزارت خانه در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
توسعه مشارکت‌های بخش غیر‌دولتی 1- شناسایی و تلاش برای اصلاح و تعدیل قوانین و مقرراتی هک به عنوان مانع جلب مشارکت مردم و بخش‌های غیر‌دولتی فرا روی نظام آموزشی و پرورشی قرار دارد.
2- شناسایی ظرفیت‌های موجود در نظام آموزش و پرورش که با‌لقوه امکان بهره‌گیری بیشتر از مشارکت‌های مردمی و غیر‌دولتی را دارا هستند.
3- ظرفیت‌سازی جدید برای بهره‌مندی از مشارکت بخش غیر‌دولتی به‌ویژه در قوانین و مقررات جاری

 

45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    4 0
    خوب بود درزمینه معیشت فرهنگی وخالی شدن حساب مالی مدارس از سرانه ودست کشیدن مدیران برای کمک اولیا هم گزارش بدادید .مردم از کجا بیارن تو کیسه اموزش وپرورش بریزن مگر مطابق قانون اساسی تحصیل نباید رایگان باشد دانشگاهها پولی شد بس نیست پس مردم مالیات میدهند پولش رو خرج آموزش وپرورش وبهداشت کنین تا دلسوزی براچیزای دیگه که به ما مربوط نیست‌
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 3
    آقای وزیر بیش تر نیروهایی که در مجتمع ها به کار گرفته شدن از مقطع ابتدایی هستن اگه مجتمع ها جمع بشه با زیادی نیرو هم مواجه میشین
    • بی نام A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      0 0
      باسلام. جناب آقای وزیرآیا دانشجویان تربیت معلم ورودی91-92با توجه به کمبود نیروی دبستانی که گفتین بعد از دو سال ضمن خدمت می شوند.باتشکر
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 0
    اقای فانی بعداز حاج بابایی چشممون به شما روشن چطور وقتی رای اعتماد میخواستین مربیان پیش دبستانی مهم بود ووعده دادین .اما حالا که به مقصودتون رسیدین میخواین از دانشگاه فرهنگیان جذب کنین .پس بگو چرا دستورالعملو اینقدر کشش میدین که ببینید چطور میشه تبصره ای بذارین تا بیشترین مارو بندازین بیرون مثل ازمون کذایی که حاج بابایی از شرکتی ها گرفت وبه اسم ازمون ازاموزش وپرورش بیرون انداخت .تا توانی دلی به دست اور دل شکستن هنر نمیباشد.
  • مریم یارمحمد توکلی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    3 0
    با سلام و خسته نباشید اگر کمبود معلم هست چرا ما مربیان پیش دبستانی که با عشق علاقه با وجود حقوق پایین سر کلاس حاضر میشویم را استخدام نمی کنید بزرگترین ارزوی من استخدام در وزارت اموزش و پروش شده است
  • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 0
    با سلام جناب آقای وزیر بهبود معیشت معلمان با سپرده شدن حقوق و ازدیاد اختیارات مدیران مدارس در تضاد هست . خواهش می کنیم این مورد را فاکتور بگیرید.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    5 0
    اینکه حقوق معلم توسط مدیر باشد کلی مسئله ازجمله رابطه ارباب رعیتی و رابطه ای شدن ارتباط مدیر و معلم می شود
  • سارا A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    3 1
    تو رو خدا یکی به من بگه ابا این حرف آقای فانی عملی میشه یا نه من شنیدم گفت حقوقمون رو مدیران باید بدهند .آخه یکی نیست بگه آیا مدیران شما شایسته هستند بیایید ببینید توی روستاهای استان فارس چه خبره و چه قدر از مردم بیچاره پول میگیرند .و خانه و ماشین میکنند .فرم ارزشیابی اسلحه کمی است برای مطیع کردن و دم نزدن جنایات آنها به روسای بالاتر که حالا حقوق هم بشه دشنه برای ما معلمهای بیچاره .خجالت داره خیلی هم زیاد .اگه مرد میدونی این طرح بیسوادی بچه ها را به نام توصیفی است جمعش کن .3-3-6 رو جمعش کن اصلا نظر ما معلمها هم براتون مهم هست ؟؟؟؟؟واقعا بروید و بمیرید جنابان محترم
  • بی نام A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    کلاس های اول دبستان بالای 30 نفر وتا45 نفر میرسه کلاسهای من 37 و38 نفره هستن بنظرتون جه جوری میشه به این کلاسها زیست شناسی درس داد بیشتر از نصف وقت منزلمون هم صرف کارای مدرسه میشه بعد جناب وزیر میفرمایند معلمان کار نمیکنن حتمی بدونید که اگه حقوق معلم به هر شکلی به مدیر سیرده بشه ارامش از مدرسه ها رخت برمیبنده و روابط جانشین ضوابط میشه شک نکنید این توهین به شان معلمه جان مادرتون اینبار نظرم رو منتشر کنید جند بار نوشتم منتشر نکردید واقعا ازتون دلگیرم
  • سیدسجاد A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 1
    من این ترم فوق دیپلم میگیرم و نیروی خدماتی آموزش وپرورش هستم آیا معلم میشم یا نه یا میتونم از خدمت گزاری تبدیل بشم؟
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    0 0
    وزیر باید کارشناس وعامل به وعده باشد مجتمعها بارزیادی از دوش مدارس کم جمعیت برداشت ولی نمی دانم چرا نظر سنچی آمارها را در همه زمینه ها بررسی کنید