ایرنا نوشت:

باوجود رشد قارچ گونه نمایندگی های غیرحرفه ای در صنعت بیمه در سال های اخیر و گسترش تخلفات در این صنعت، رشد چند برابری شعب رابطه معناداری با افزایش خدمات و پوشش ریسک نداشته است.

براساس اعلام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هرچند تعداد نمایندگی های شرکت های بیمه در حال حاضر به 30 هزار و 840 نماینده اعم از حقیقی و حقوقی رسیده اما رقم واقعی آن باید برابر با 26 هزار و 559 شعبه باشد و این حاکی از آن است که اکنون چهار هزار و 281 نمایندگی بیش از نیاز در صنعت بیمه کشور فعال هستند.

البته رشد تعداد شعب نمایندگی های بیمه در سال های اخیر، همواره محل بحث میان موافقان و مخالفان بوده، بطوری که موافقان گسترش تعداد نمایندگی ها معتقدند؛ این امر انحصار را در بازار بیمه می شکند و دسترسی مردم به خدمات بیمه ای را تسهیل می کند و در مقابل، مخالفان می گویند گسترش نمایندگی ها، باید متوازن بوده و متناسب با افزایش نیازهای بیمه ای مردم باشد.

تعدد بی رویه نمایندگی های بیمه که لازمه آن سهل گیری در گزینش نمایندگان جدید است، باعث می شود پای افرادی به این صنعت باز شود که صلاحیت های کاری لازم را ندارند به گونه ای که این افراد، نه تنها برای بیمه کشور مفید نیستند، بلکه بعضاً خود نیز ورشکسته می شوند.

افزایش تعداد نمایندگی های بیمه به جایی رسید که حتی بیمه مرکزی نسبت به ساماندهی شبکه فروش و نمایندگی های بیمه هشدار داد و تاکید کرد: در صورتی که شرکت های بیمه نظارت خود بر نحوه عملکرد نمایندگی های بیمه تقویت نکنند، بزودی با اعمال محدودیت در پذیرش و جذب نماینده مواجه خواهند شد.

بنابراین گزارش از مجموع 22 شرکت بیمه 17 شرکت بیش از ظرفیت خود نماینده جذب کرده اند و 5 شرکت بیمه می توانند برای پذیرش و جذب نماینده تا پایان سال جاری اقدام کنند.

البته بیمه مرکزی امکان ایجاد نمایندگی جدید را براساس میانگین حق بیمه تولیدی و درآمد سرانه سالانه هر نماینده تعیین کرده و تعداد نمایندگان متناسب با پرتفوی نمایندگی هر شرکت برآورد شده است.

مدیرعامل بیمه رازی در خصوص وضعیت نمایندگی های بیمه، گفت: هم اکنون تعداد نمایندگی های این شرکت بیش از نیاز و ظرفیت این صعنت است و این امر در نهایت مشکلاتی را ایجاد کرده است.

یونس مظلومی با اشاره به هشدار بیمه مرکزی در خصوص بالابودن تعداد نمایندگی های بیمه، اظهار داشت: بیمه مرکزی علاوه بر شاخص میانگین حق بیمه و درآمد سرانه سالانه باید شاخص های دیگری را نیز مدنظر قرار می داد.

وی تصریح کرد: بهتر بود بیمه مرکزی در این سنجش مبلغ کل حق بیمه ها را نیز مدنظر قرار می داد زیرا این امکان وجود دارد که برخی از شرکت ها دو تا سه قرارداد با مجموعه های دولتی با حق بیمه های هنگفت منعقد می کردند تا به همین دلیل نیازی به نمایندگی نداشته باشند.

وی ادامه داد: در مقابل نیز این امکان وجود دارد که برخی از بیمه ها در حوزه بیمه های خرد فعال باشند و به همین دلیل نیاز به گسترش تعداد شعب باشد.

مدیرعامل بیمه رازی خاطرنشان کرد: در صورتی که برای اینگونه شرکت ها نمایندگی کمتری تعریف شود این شرکت با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

مدیرعامل بیمه آسیا نیز درخصوص وضعیت نمایندگی های بیمه گفت: وجود نمایندگی های آگاه، مطلع و آشنا به تمام زوایای صنعت مورد نیاز بیمه کشور است.

ابراهیم کارگرد ادامه داد: نمایندگانی که با صنعت بیمه به خوبی آشنایی دارند در زمان مراجعه بیمه گذار می توانند وضعیت پوشش ریسک بیمه را به خوبی انجام دهند.

وی تصریح کرد: اگرنماینده ای را به خوبی آموزش دهیم و سپس راهی بازار کنیم این امر در بلندمدت به نفع صنعت بیمه کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: برخی از شرکت های بیمه در سال های گذشته بدون ارایه آموزش های لازم و محاسبه ظرفیت خود، تنها اقدام به افزایش تعداد تابلوهای نمایندگی خود کرده اند.

مدیرعامل بیمه آسیا اظهارداشت: ناآشنایی برخی از نمایندگی ها با صنعت بیمه به میزانی است که ایجاد نمایندگی تنها برابر با اضافه کردن تابلو می باشد در حالی که این امر باعث ایجاد فرصتی جدید برای انجام برخی از تخلفات شده است.

کارگرد افزود: افزایش تعداد این گونه نمایندگی ها سبب شد تا در سال های گذشته شاهد بروز تخلفاتی در صنعت بیمه کشور و بیمه گذار باشیم که این امر در نهایت در کوتاه و بلندمدت به ضرر صنعت بیمه کشور است.

البته بیمه مرکزی علاوه بر هشدار بر ضرورت ساماندهی شبکه فروش و نمایندگی بیمه در شرکت های بیمه، تاکید کرده در صورتی که شرکت های بیمه نظارت خود بر نحوه عملکرد نمایندگی های بیمه را تقویت نکنند، بزودی با اعمال محدودیت در پذیرش و جذب نماینده مواجه خواهند شد.

با توجه به این هشدارها باید دید در آینده مشکل نمایندگی های بیمه ای که تنها جهت انتفاع شخصی و بدون درنظر گرفتن حق بیمه گذاران برای دریافت خدمات و پوشش بیمه ای در سال های جاری فعال شده اند، از بین خواهد رفت؟

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیکه بیمه چی IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    4 0
    گزارش مربوط به تعداد نمایندگان بیمه و سهم آنها از پورتفوی شرکتهای بیمه، به معنی تخلف شرکتهای بیمه نبوده ست! آن تحلیل و گزارش به معنی نسبت تعداد نمایندگان شرکتهای بیمه به نسبت فعالیتی هست که آنها در صدور بیمه نامه به شرکت اصلی کمک می کنند. شرکتها هیچ محدودیتی در اعطای نمایندگی خود به افراد ندارند و این امر با نظارت بیمه مرکزی صورت می گیرد. موضوعی که در واقع آن گزارش بیان می کرد در خصوص نقش کمرنگ نمایندگان در کارکرد شرکتهای بیمه ست. در حالیکه در ایران نماینده های شرکتهای بیمه به عنوان اصلی ترین شبکه فروش بیمه نامه شناخته می شوند، متاسفانه به دلایل مختلفی از جمله رکود اقتصادی این نمایندگان توانایی افزایش سهم پورتفوی شرکت ها را نداشته اند.
  • محمدرضا A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 0
    به جای اینکه با افزایش نمایندگی ها مشکلات مردم بیشتر حل بشه بدتر تخلفات بیشتر شده! جالب وتاسف برانگیزه!!
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 9
    سود نمايندگيها خيلي بالاست كه البته از جيب بيمه شده ها پرداخت ميشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    6 1
    لطفا رسانه های محترم در مورد سود مشارکت در منافع بیمه های عمر از مدیران بیمه ایران سوال کنند که چرا پرداخت نمی کنند و حق مشتریان را نمی دهند
  • سینا IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 1
    البته مدیرعامل بیمه آسیا جناب دکتر کاردگر می باشند نه کارگرد لطفا اصلاح فرمائید.
  • یه نفر A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    4 0
    این هم یک نوع اشتغالزائی در دولت قبلی بود که باعث شد نمایندگان قدیمی بیمه هم متضرر و مجبور به ورشکستگی شوند.!!!
  • آتیه سازان IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    1 1
    با سلام در رابطه با بیمه عمر بیشتر اطلاع رسانی شود لطفاً