نگاه درآمدی دولت به صادرات سنگ آهن

صادر کنندگان سنگ آهن پیشنهاد می کنند سیاست های تشویقی جای سیاست های تنبیهی را در بخش صادرات سنگ آهن بگیرد.

محمد صالحی:   بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، تغییراتی در فضای اقتصادی کشور بوجود آمد. تولید کنندگان ازفضای به وجود آمده استقبال کردند. بعد از امضای تفام نامه ژنو، تولید کنندگان امضای این تفاهم نامه را فال نیک گرفتند و امیدوار بودند تا در فضای بسته دو سال اخیر کشور در این بخش گشیشی حاصل شود. در این میان اما مسئولین بخش معدن، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تصمیمی گرفتند که به مذاق صادر کنندگان سنگ آهن کشور خوش نیامد. مسئولین این وزارتخانه برای صادر کردن سنگ آهن، عوارض تعیین کردند. این در حالی است که مسئولان بخش اقتصادی کشور در دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن، همواره بر این نکته تاکید داشته اند که باید بخشنامه ها در بخش اقتصادی کشور به گونه ای تنظیم شوند که در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلات ناشی از تحریم دست و پنچه نرم می کند به سمتی برویم که این بخشنامه ها به بخش تولید کمک کند تا این موانع را به راحتی پشت سر بگذارند، نه اینکه خود این بخش نامه ها سنگی شود و راه را بیشتر بر روی بخش تولید در کشور ببندد.

ازافق 1404 در بخش تولید فولاد عقب هستیم

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران می گوید: بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از آنکه این تصمیم خود را عملیاتی کند، بر روی این مسئله کار کارشناسی بیشتری انجام دهد. زیرا این مسئله نیازمند کار کارشناسی بیشتر است.

محمدرضا بهرامن، ادامه داد: معادن سنگ آهن در نقاط مختلف کشور وجود دارند. این معادن چه به لحاظ هزینه اکتشاف، چه میزان سنگ آهن و چه به لحاظ عیار با هم متفاوت هستند. اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بخواهد از تمام این معادن که در نقاط مختلف کشور قرار دارند و در حال حاضر مشغول صادرات سنگ آهن هستند، به یک میزان عوارض صادرات بگیرد، به هیچ وجه اقدامی منطقی و معقول نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سنگ آهن کشورمان تنها به بازار چین صادر می شود، افزود: در حال حاضر تنها بازار موجود در عرصه بین المللی برای سنگ آهن ایران، بازار چین است. دلیل این امر هم بر می گردد به سیاست های که چینی ها در بخش فولادی خود دنبال می کنند. چینی ها از تمام دنیا سنگ آهن وارد می کنند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که صادرات ایران به چین در بخش سنگ آهن در مقایسه با میزان وارداتی که کشور چین دارد ناچیز است. بنابراین اگر روزی چینی ها سیاست خود را در بخش واردات سنگ آهن تغییر دهند، پیدا کردن یک مشتری جدید در بازار بین المللی سنگ آهن برای ایران سخت خواهد بود.

نایب رییس خانه معدن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حال که این احتمال وجود دارد که اگر چینی ها سیاست های خود را در بخش واردات سنگ آهن تغییر دهند، معدنکاران ایران برای پیدا کردن بازار جدید برای صادرات سنگ آهن به مشکل بر می خورند. بهتر نیست تا مسئولان و متولیان بخش صنعت و معدن کشور به سمتی حرکت کنند تا زیرساخت های بخش تولید فولاد کشور به گونه ای شود که سنگ آهن استخراج شده در کشور به جای ثادرات جذب بازار داخلی شود؟ گفت: متاسفانه در کشور شاهد هستیم که ضعف در برنامه ریزی در این بخش وجود دارد. در حالیکه کشور ما دارای معادن سنگ آهن است، اما به دلیل سرمایه گذاری ناکافی در بخش تولید گندله برای بخش تولید فولاد، شاهد هستیم، که سالانه حدود 4 الی 5 میلیون تن گندله از خارج وارد کشور می شود. بی تردید چنانچه در بخش تولید گندله سرمایه گذاری خوبی صورت بگیرد. این امکان وجود خواهد داشت تا سنگ آهن استخراج شده در کشور در داخل کشور تبدیل به گندله شود ودر اختیار تولید کندگان فولاد قرار بگیرد.

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که چه راهکارهای را به مسئولان بخش معدن کشور در این زمینه پیشنهاد می دهید، گفت: مشخصا اولین پیشنهادی که به مسئولان این بخش دارم این است که در زمینه تعیین عوارض برای صادرات سنگ آهن کار کارشناسی بیشتری انجام دهند. باید سیاست های تشویقی جای سیاست های تنبیهی را در این بخش بگیرد. بحث معدن این مزیت را در مقابل سایر بخش های تولیدی در کشور دارد که در هر مرحله از کار ایجاد ارزش افزوده می کند. باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم هر چه بیشتر این ارزش افزوده را در داخل ایجاد بکنیم و ازمنافع آن منتفع شویم. وی خاطر نشان کرد: چنانچه بخواهیم به تولید 55 میلیو%:/.,!تن که در افق 1404 برای بخش فولاد کشور پیش بینی شده دستیابیم باید سرمایه گذاری مشخصتر و مدونتری در بخش تولید گندله انجام دهیم.     

دولت در تنگنای کسب درآمد

کمال الدین پیرموذن از اعضای کمیسیون صنایع مجلس نهم می گوید: دولت در بودجه سال آینده به بخش درآمدهای مالیاتی و گمرگی نگاهی ویژه داشته است.

وی ادامه می دهد: دولت به درآمدهای مالیاتی و گمرکی در سال آینده با عینک خوشبینی نگاه کرده است. بنابراین تمام بخش ها، علی الخصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمام تلاش خود را خواهند کرد تا این درآمدها در بخش کمرگی محقق شود.

نماینده اردبیل در خانه ملت،  در توجیه این امر توسط دولتمردان و مسئولان بخش صنعت و معدن، گفت: باید این مسئله هم مورد توجه قرار گیرد که کشور به لحاظ اقتصادی با مشکلاتی روبرو است و دولتمردان تلاش می کنند تا به طرق مختلف درآمدهای کشور را افزایش دهند. البته باید در این مسیر به گونه ای عمل کنند تا به تولیدکنندگان در بخش های مختلف فشاری وارد نیاید.

وی درباره اینکه آیا نمایندگان مجلس در جریان اعتراض تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن درباره وضع عوارض صادراتی قرار گرفته اند یا نه؟، گفت: نمایندگان بخصوص اعضای کمیسیون صنایع مجلس در جریان این اعتراض ها قرار دارند و من امیدوارم تا این بحث در هنگام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار بگیرد.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =