ایسنا نوشت:

دویچه وله در گزارشی مدعی شده که بر اساس آمارها هر کاربر ایرانی به‌طور متوسط روی یک سیستم کامپیوتری بیش از چهار هزار دلار نرم‌افزار غیرقانونی دارد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دویچه وله نوشته است که نقض کپی‌رایت و دانلود و استفاده غیرقانونی از محصولات نرم‌افزاری جهانی، تبدیل به عادتی روزمره در زندگی دیجیتال برخی از ایرانیان شده است. برای بسیاری از کاربران حتی تصور مدلی غیر از آنچه سال‌هاست به خاطر عدم پای‌بندی به قوانین مرتبط با کپی‌رایت در ایران رواج دارد، به سادگی ممکن نیست.

ایرانی‌ها بدون دغدغه و بی‌آن‌که همچون کاربران جهان توسعه‌یافته نگران پی‌آمدها و جریمه‌های اجتمالی باشند، می‌توانند محصولات نرم‌افزاری را دانلود کنند یا نسخه‌های کدشکسته را با قیمتی نازل در گوشه‌وکنار همه شهرها بخرند.

بسیاری از نرم‌افزارهایی که در بازارهای جهانی برای استفاده از آن باید رقمی چند صد یا چند هزار دلاری پرداخت، در ایران با بهایی باورنکردنی در دسترس است.

آمار جدیدی که منتشر شده نشان می‌دهد که به‌طور میانگین هر کاربر ایرانی بیش از 4000 دلار نرم‌افزار غیرقانونی و نسخه کرک‌شده محصولات بین‌المللی را روی سیستم کامپیوتری خود دارد.

این آمار را رادیو بین‌المللی چین منتشر کرده و جزئیات بیشتری درباره جامعه آماری مورد پژوهش ارائه نداده، اما واقعیتی انکارناپذیر است که مانعی بزرگ در راه توسعه فن‌آوری اطلاعات در ایران هم محسوب می‌شود.

رقم 4000 دلار بر اساس نیازهای یک کاربر معمولی محاسبه شده و می‌توان تصور کرد که این رقم برای کاربرانی که به کارهای فنی تخصصی یا آکادمیک مشغول‌اند، به مراتب بزرگ‌تر و تکان‌دهنده‌تر است. آنچه به رفتاری عادی بدل شده در بسیاری از کشورهای دنیا عملی مجرمانه است و می‌تواند جریمه‌های سنگینی را در پی داشته باشد.

حتی سایت‌هایی که نسخه‌های کرک‌شده نرم‌افزارها، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را ارائه می‌کنند هم می‌توانند روی سرورهایی که در ایران مستقرند میزبانی شوند، بدون آن‌که با چالش خاصی مواجه شوند.

ایران تاکنون در هیچ یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با حق کپی‌رایت عضویت نداشته و همین موضوع از عوامل مهم عضو نبودن کامل ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) بوده است.

بر اساس این گزارش از مجموع 700 سوالی که سازمان تجارت جهانی برای قبول عضویت ایران برای مقامات کشور ارسال کرده، بیش از 100 پرسش مستقیما مربوط به قانون کپی‌رایت است که وزارت ارشاد ایران باید پاسخگوی آنها باشد. اما بدیهی است که تغییر رویه جاری نیازمند یک تحول عظیم در جامعه است.

واقعیت این است که اگرچه نقض کپی‌رایت ممکن است منافع آنی چشمگیری برای جامعه و کاربران داشته باشد، اما کشور را از مواهب آتی عظیمی که پیوستن به سازمان تجارت جهانی به دنبال خواهد داشت عملا محروم کرده است.

به خاطر محدودیت‌هایی که بر سر راه پژوهش‌های دقیق میدانی در ایران وجود دارد، هنوز نمی‌توان از خسارت‌هایی که نقض کپی‌رایت به کشور و آینده آن تحمیل می‌کند ارزیابی دقیقی داشت.

کشورهایی همچون ارمنستان، آذربایجان، مولداوی، بنگلادش، زیمبابوه، سری‌لانکا، یمن و لیبی از جمله کشورهایی هستند که در زمینه ‌نقض کپی‌رایت پس از ایران در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    61 3
    خودسیستم من بیش از1 میلیارد تومان برنامه داره........................ خوب تحری کنین همین میشه نتیجه
  • آنالیزور A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    104 4
    این موضوع از معدود مزایای ایرانی بودن بشمار میره!:-))
    • masoudm60 A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      27 4
      عالی بود
    • الیمی US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      11 12
      دوست عزیز اصلا این طور نیست :::::::::: نبودن قوانین کپی رایت باعث شده دستمزدهای مرتبط با رشته کامپیوتر نسبت به شغل های دیگه خیلی پایین باشه ::::::: مطمئنا اگه ما نرم افزار فتوشاپ رو به قیمت اصلی می خریدیم دستمزد یک گرافیست 400 هزار تومان در ماه نبود :::::::::: متاسفانه ضرر اون بیشتر از سودش هست :::::::::: البته این رو هم باید بگم یکی از دلایلی که صنعت نرم افزار فقط منحصر به چند کشور دنیاست هم به همین خاطر است:::::: نبود قوانین کپی رایت ::::::::
    • alireza A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      18 6
      نبودن کپی رایت چیز خوبی نیست که ازش خوشحال باشیم . باعث بیکار شدن برنامه نویس های خودمون هم میشه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    52 4
    تنها خوبی اینترنت ایران همینه !
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    68 8
    وقتی پولای ما رو بلوکه کردن اونو نرم افزارها هم همه تحریمه اصلا نمیفروشن اینجا همینه که هست
    • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
      3 5
      متاسفم برای طرز فکرت...
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    26 1
    یه پک گردو به تنهایی چند میلیون دلار نرم افزار کرک شده توش داره ، ولی خب من که اصلا نمیتونم تصور کنم 1 میلیون تومن برای ویندوز ، آفیس ، فتوشاپ و کورل و یه آنتی ویروس که استفاده روزمره منو تشکیل میده پرداخت کنم!!
  • بی نام US ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    10 0
    حال که تو ایران با فیلتر از نرم افزار و شبکه هی اجتماعی محروم میشیم شما هم ست و کاملش کنید .
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    17 1
    قانون کپی رایت بیش از همه صدا سیما را متضرر میکند با پخش فیلم ها و فوتبال های غیر قانونیش
  • vahid IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    16 1
    با فرض اینکه ما توانایی خرید نرم افزار مورد نیازمون رو داشته باشیم چطور باید اون رو تهیه کنیم؟ پرداخت با پیپال؟ کردیت کارد؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    35 4
    حقتونه . وقتی تحریم می کنید باید تاوانش رو هم بدید. فکر می کنید ما ایرانی ها خوشحالیم از اینکه نرم افزارهای کرک شده استفاده می کنیم. نه عزیز . تازه اگه بریم و قانونیش رو هم بخریم مگه شما ساپورت می کنید؟؟ اونهایی که ویندوز اورجینال دارند می دونند وقتی لوکال سیستم رو میذاریم ایران ساپورت نمی کنه.
    • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      3 1
      فعلا که ویندوز هشت از ایران پشتیبانی میکنه شرکت های دیگه هم با توجه به تعلیق تحریم ها ایران رو از لیست تحریم هاشون در آوردن حالا چی میگی حاضری ویندوز اصل بخری!
  • پیمان IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    21 0
    من دوهزار دلار می فروشم سی خریدار است
  • وحید A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    29 5
    تو غیرقانونی ها مقام اول هستیم
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    125 9
    خلاصه يعني. اينكه همه ما دارندگان. كامپيوتر. در ايران. دزد هستيم. واين. يك واقعيت. است
  • hossein IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    20 4
    من الان برنامه های که دارم باهاشون روزانه کار می کنم بیش از 400000 هزار دلار قیمت داره حالا بقیه بماند
  • اميرحسين A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    20 1
    اصلا ما روابطمون رو با امريكا خوب نمي كنيم فقط به خاطر همين ... اوه اوه نكنه روزي ما مجبور شيم اهنگ ها رو هم بخريم ...
  • الیمی A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    2 19
    این رو هم باید اضافه کنم که به فتوی اکثر فقها استفاده از این نرم افزار ها حرام هستش .... هر چند که همه دارن استفاده می کنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • علیرضا IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      6 1
      نظر شما کاملا اشتباه است و دقیقا برعکس اگر نرم افزاری را مسلمان درست کرده باشه بله خیلیا مجاز نمیدونن اما نرم افزارایی که اغلب مردم استفذده میکنن اینطور نیست
    • حمید A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      9 1
      البته شما اشتباه می فرمایید یک چنین فتوایی در مورد نرم افزارهای کفار وجود ندارد اونم با تحریم مسخره شان که میخوان مارو در تمام کارها پیرو و مطیع خودشون کنن
  • محمد ف A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    13 3
    بترکه چشم حسود
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    8 0
    ویندوز و سیستم و گوشی و برنامه امریکایی رایگان استفاده میکنیم
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    17 1
    وقتی قیمت دلار3000 تومنه چاره چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • سعید A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    7 0
    به نظرم مشکل اصلی چیز دیگه ای است و ان هم اینه که قیمت نرم افزارها در تمام کشورها یکسانه، باید قیمت را بر اساس درآمد مردم ان کشورها تعیین کنند. شاید فردی که در امریکا زندگی میکنه بتونه نرم افزارها را با درآمدی که داره تهیه کنه اما در کشور دیگه ای مثل ایران، چنین قیمت هایی اصلاً به صرفه نیست. مورد دیگه هم رفع تحریم های نرم افزاری و بانکی است.
  • soheil IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    12 0
    وقتی ما رو از جامعه جهانی محروم می کنند و تحریم پشت تحریم .... خب ما هم اونها رو اینطوری تحریم می کنیم . و دلیل دوم اینکه وقتی میزان درامد ها در کشور های اسیایی مثل ایران بخور نمیره چطور میشه یه ویندوز 400 تومانی برای سیستم خانگی ریخت .................. ؟ مایکروسافت میاد برای کشورهای افریقایی فقیر رایگان خدمات میده خب بیاد برای کشور هایی مثل ما هم قیمت نرم افزار هاشو نصف کنه و اگه مایکروسافت این کارو بکنه کمپانی های دیگر هم به طبع آن این کارو میکنند . در ضمن اینو بگم کسانی که نرم افزار ها رو کرک می کنند اکثرا اونور آبی هستند یعنی برای کشور های دیگری مثل ایران هم وضع اینجوری فقط مختص ایران نیست ...............
  • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    3 0
    این که گفته اید ایراد هستش یا مزیت؟ فرض کنید که همه مان قانونمند شدیم انوقت کی می تونه با این درامدها 12 میلیون پول نرم افزار در سال بده؟
  • سلمان IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 0
    خب در عوضش یه دعای خیر میکنیم , مگه نه دوستان ؟