«جنگ دوست داشتنی» خاطرات سعید تاجیک، «شباویز» به قلم منیژه آرمین و «وقتی آقاجان دستگیر شد» مجموعه داستان داود امیریان تجدید چاپ شدند.

به گزارش خبرآنلاین، «جنگ دوست داشتنی» خاطرات خود نوشته سعید تاجیک نویسنده و رزمنده جبهه‌های جنوب است که به صورت داستان روایی تهیه شده است. چاپ هفتم این اثر به زودی توسط سوره مهر منتشر می شوند. نویسنده به دلیل حسن زیباشناختی جنگ این کتاب را به «جنگ دوست‌داشتنی» نامیده است.

سعید تاجیک در این کتاب لحظه‌هایی را در جنگ به تصویر می‌کشد که کمتر در دید دیگران به‌ویژه خبرنگاران داخلی و خارجی آمده است. وی در جنگ به خلق آدم هایی می‌پردازد که عینیت داشته و اکنون شبه اسطوره می‌نمایند، مردان بزرگ و مردان گمنام که همگی در آفرینش قصه‌های او نقش یکسان دارند.

در قسمتی از کتاب آمده است: این کتاب کارنامه رزمی وفرهنگی نویسنده جوان و خوش ذوق آن است . جدول های این کارنامه را عنوان هایی پر کرده است که نشان از یک زندگی طبیعی در میدان های نبرد دارد.جنگ با خنده و شوخی مشکل کنار هم می نشیند، اما وقتی نشست هر دو زیباتر می شود.

سعید تاجیک با این کتاب به دارایی معنوی جنگ ما که زلال هم هست افزوده است. اگر بخواهیم به مقاومت هشت ساله مان افتخار کنیم راهی جز تکریم و تکرار ادبیات اصیل جنگ نداریم.

این ناشر از این نویسنده پیش از این نیز«‌آخرین گلوله»، « هشتاد روز مقاومت» را به چاپ رسانده که همه به صورت خاطرات روایی به نگارش درآمده است.

«جنگ دوست داشتنی» در551 صفحه به همرا ضمیمه ای از عکس های شخصیتها و ازسوی دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تولید شده است.

بنابراین گزارش، همچنین این ناشر، «وقتی آقا جان دستگیر شد» نوشته داوود امیریان برای نوجوانان را به چاپ سوم رساند. این کتاب در برگیرنده 6 داستان کوتاه با نامهای وقتی آقا جان دستگیر شد، سبقت، فریاد بی صدا،دیوار کج، مرضیه و آخرین مبارز سیاسی است. این داستان‌ها از زبان نوجوانانی که حوادث پیرامونشان را از دریچه ذهن خود بررسی می‌کنند، روایت شده است.

داستانهای این مجموعه روایتی رئالیستی، خطی و ساده دارند که نویسنده در تلاش است تا با بهره گیری از رگه های طنز به آن ابعاد بیشتری ببخشد.

«وقتی آقاجان دستگیر شد» عنوان نخستین داستان این مجموعه است که در آن دستگیری مردی سالمند به دلیل ترقه بازی در شب چهارشنبه سوری دستگیر شده است. در دل این روایت با چند روایت فرعی از جمله خواستگاری دختر کوچک خانواده و دردسرهایی که "حسن خطر" برای اهل محل بوجود می آورد روبرو می شویم.

در داستان «فریاد بی صدا» با شخصیت دختر نوجوانی روبرو می شویم که در جریان آشنایی با مزاحمی تلفنی، درگیر ماجراهای متعددی می شود که همین موضوع موجب می شود که در نهایت یک قتل اتفاق بیفتد.

همچنین چاپ سوم رمان تاریخی «شباویز» به قلم منیژه آرمین، بزودی روانه بازار نشر خواهد شد. موضوع این رمان در ارتباط با وجوه تاریخی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی آن دوران است که با حفظ رویدادهای تاریخی روابط عاشقانه و مسائل فرهنگی-اعتقادی در رمان به خوبی نمایان است.

این اثر در ادامه رمان «شب و قلندر» است که با نام شب آویز به چاپ رسیده است. آرمین در شب و قلندر، دوره قاجار تا مشروطه را روایت کرده و در شباویز- امتداد آن، یعنی از مشروطه و احمدشاه، تا پهلوی اول، حکومت رضاخان- و مدتی بعد از آن را در قالب داستان آورده است.

از مفاهیم سیاسی رمان، اشاره به تاریک خانه (فراماسونری)، کمیته مجازات، حزب اجتماعیون و اشخاصی چون ظل السلطان، سردار اسعد، مستوفی الممالک، شیخ فضل الله نوری، مصدق، مدرس، خیابانی و... دستگیری و زندانی ها، اعدام ها، توقیف مطبوعات و در بخش های فرهنگی اشاره به شخصیت های علی اکبر دهخدا، ملک الشعرای بهار، میرزاده عشقی، علی دشتی، محمدعلی فروغی و... دارد که به نوعی با سیاست در ارتباط و یا درگیر بوده اند.

دو شخصیت اصلی رمان «شباویز» خواهر وبرادری هستند که در کشمکشهای روزانه با اتفاقهای گوناگونی مواجه می شوند. آرمین در این رمان با نثری روان و دلنشین به ماجرای یک خانواده در مقطع زمانی و مکانی مشخص پرداخته، برای خواننده خویش داستان‌سرایی کرده و او را به دل زمانی دیگر می‌برد. در واقع نویسنده در هر فصل با کشمکش تازه، خواننده را به فصل بعدی می‌کشاند و در هر فصل دنیای جدیدی را در مکانی تازه در ذهنش به تصویر می‌کشد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =