جشن تئاتر فجر در کیش آغاز شد / مرادخانی: بغض‌های فروخورده به امید تبدیل می‌شوند

شب گذشته، هنرمندان و مسئولان تئاتر در جزیره کیش گردهم آمدند تا برای نخستین بار افتتاحیه این جشنواره در این جزیره برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با قرائت پیام وزیر ارشاد به جشنواره فجر، از لزوم بسترسازی مناسب برای حضور شایسته هنرمندان فرهیخته تئاتر توسط دولت سخن گفت و اظهار داشت: «می‌دانیم کمبودهایی وجود دارد و به همین خاطر گام نخست ما فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و تناسب امکانات در کل کشور است.»

او هنر تئاتر را هنر صریح و گاهی انتقاد دانست و گفت: «به همین خاطر باید شرایط نقدپذیری را میان مسئولان فراهم کنیم. ما همه آماده‌ایم و بعد باید آن را بین جامعه توسعه دهیم.»

او اظهار امیدواری کرد که در آینده فضای گفت‌وگو و لحن هنرمندان به جای آکندگی از بغض‌های فروخورده و ناراحتی‌های عیان و پنهان، لبریز از تدبیر و امید باشد و ادامه داد: «این تازه زمانی است که توانسته‌ایم شعار دولت را در بخش فرهنگ جاری و ساری کنیم.»

پرهیز از اختصاص امکانات تنها مختص به تهران، حضور پررنگ بانوان در جشنواره تئاتر و ظرفیت ایران برای اجرای عمومی گروه‌های بین‌المللی از دیگر مسائلی بود که مرادخانی به آن اشاره کرد.

او تاکید کرد: «تلاش ما بر آن است تا مشکلات هنرمندان را در آینده کاهش دهیم و به جای شنیدن بغض فروخورده آنها، شنونده کلام امیدوار و آکنده از روزهای پرفروغ فردای تئاتر ایران باشیم.»

علی نصیریان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که بر لزوم استمرار فعالیت‌های هنری تاکید کرد و گفت: «هنرمندانی در جشنواره‌های متعدد برگزیده می‌شوند اما وقتی به آنها جایزه می‌دهیم و می‌گوییم درجه یک هستید باید شرایط ادامه فعالیت هنری در طول سال را برای آنها فراهم کنیم.»

بازیگر فیلم «بوی پیراهن یوسف» گفت که تنها بررسی سی و دو دوره جشنواره تئاتر فجر کافی نیست، باید دید هنرمندان در طول سال چه می‌کنند.»

او ادامه داد: «مملکت‌ها را دولت نمی‌سازند بلکه ملت‌ها می‌سازند و ما نباید دست روی دست بگذاریم. باید آستین بالا بزنیم و کار ساخت و ساز و خلاقیت را به خود بچه‌ها و مردم بسپاریم. دولت نباید فیلم و اثر هنری تولید کند بلکه باید به عنوان حامی برای خلق آثار عمل کند.»

او با اشاره به سن و سال خود افزود: «ما دیگر وارد سال‌های پیری زندگی خود شده‌ایم و بیش از سی سال است که فعال هستیم. امروز افراد جوان وارد عرصه شده‌اند و بهترین آثار هنری جهان را با استفده از امکانات مختلف مشاهده کنند و علم را به طرق مختلف به دست می‌آورند. هنرمندان شهرستانی هم نباید از خودآموزی غافل شوند و خودشان را دریابند.»

قادرآشنا دبیر جشنواره سی و دوم نیز هم با ارایه آماری از جشنواره گفت: «امسال شش استان البرز، خوزستان، لرستان، کیش، خراسان رضوی و اصفهان میزبان بخش استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستند.»

او ادامه داد: « 129 اثر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال حضور دارند که از این میان 114 اثر از کشورمان است. همچنین از این میان 59 اثر از شهر تهران است. یکی از ویژگی های این جشنواره حضور معنادار و چشمگیر بانوان است.»

در ادامه این برنامه سه قطعه تک‌گویی درباره مسائل و مشکلات مختلف تئاتر ایران از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز اجرا شد. این قطعات توسط داریوش مودبیان، ایرج راد و محمد حاتمی اجرا شد. در این قطعات مشکلات مختلف تئاتر ایران مطرح شد و یاد هنرمندان درگذشته همچون حمید سمندریان، احمد آقالو، سعدی افشار، محمود استادمحمد، جمشید لایق، اکبر رادی و ... گرامی داشته شد. همچنین مطالبی درباره مدیران پیشین مرکز هنرهای نمایشی ارائه شد و از علی منتظری، یکی از مدیران پیشین تئاتر به نیکی یاد شد.

اجرای یک قطعه موسیقی تلفیقی ایران و هند و تقدیر از سه تن از مدیران ارشاد استان‌ها، از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر بود. همچنین قرار بود جمشید مشایخی یکی از مهمانان ویژه این برنامه باشد، اما از آنجا که نتوانست در مراسم حضور پیدا کند، محمد حاتمی، بازیگر و کارگردان تئاتر پیام کوتاهی را از طرف مشایخی خواند.

داود رشیدی ، علی نصیریان ، فریندخت زاهدی ، سیاوش طهمورث ، انوشیروان ارجمند ، ایرج راد ، پری صابری ، ستاره اسکندری ، اصغر همت ، سهراب سلیمی، داریوش مودبیان، هادی مرزبان، محمد حاتمی، سعید پورصمیمی ، شهره سلطانی ، ابراهیم پشتکوهی به همراه تعدادی سفیران کشورهای مهمان در جشنواره تئاتر فجر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، حمید شاه آبادی مشاور امور هنری وزرت ارشاد ، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد ، وحید لک مدیر امور استانهای جشنواره بین المللی فجر در این مراسم حضور داشتند. 

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 24 دی تا 12 بهمن هاه در شش استان تهران، خوزستان، لرستان، گلستان، خراسان رضوی و البرز، تهران و دو منطقه آزاد اروند و کیش برگزار می شود.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =