۰ نفر
۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
رونمایی از فرهنگ واژگان هنر

نویسنده فرهنگ واژگان هنر، در مقدمه کتاب، اثرش را به محمدرضا شجریان، عباس کیارستمی، علیرضا سمیع‌آذر و شاهرخ تویسرکانی تقدیم کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از «فرهنگ واژگان هنر»، عصر روز سه‌شنبه 24 دیماه با حضور چهره هایی مانند «احمد مسجدجامعی، جواد مجابی، محمد علی سپانلو و سیروس الوند، میترا حجار، ابوالحسن مختاباد، افسانه بایگان، فاضل جمشیدی، جلیل عندلیبی، بهرام ساعد، مزدا انصاری، صدیق تعریف، علیرضا میرعلی نقی، پری زنگنه، پرویز کلانتری، علی‌اکبر مرادی، عبدالرحیم جعفری، احسان اشراقی، علی موسوی گرمارودی و علیرضا سمیع آذر»، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

اکبر عالمی مولف «فرهنگ جامع انیمیشن» که مدیریت و اجرای این برنامه را برعهده داشت، درباره مولف این اثر، گفت: عرفان قانعی‌فرد، دانش آموخته زبان‌شناسی است. بیش از 10 سال در کشورهای انگلیسی زبان زندگی کرده و «فرهنگ واژگان هنر» هم نتیجه تلاش او در زمینه زبان‌شناسی و فرهنگ‌نگاری است.

پرویز کلانتری، از نقاشان معاصر، نخستین کسی بود که درباره «فرهنگ واژگان هنر» سخن گفت. از دید وی، اثری فاخر و ارزشمند است و عرفان قانعی‌فرد با دقت و وسواس تمام برای واژه‌ها معادل فارسی انتخاب کرده و این کتاب، مرجع خوبی برای همه هنرمندان است. ضرورت وجود و انتشار چنین فرهنگی چون «فرهنگ واژگان هنر» همیشه حس می‌شد، البته پیش از قانعی‌فرد، کسانی در زمینه فرهنگ‌نویسی تلاش کرده‌اند اما پژوهشگران و حتی مترجمان به فرهنگ جامع و کاملی در زمینه هنر نیاز داشتند که امیدوارم این کار، نیازشان را برآورده کند.

ایرج پارسی‌نژاد، دکتری ادبیات تطبیقی و استاد اسبق دانشگاه توکیو و یو سی ال ای، از دیگر کسانی بود که در مراسم رونمایی از «فرهنگ واژگان هنر» سخن گفت و اشاره کرد که نخستین بار پرویز ناتل خانلری از واژه هنر در برابر «آرت» استفاده کرد. به گفته پارسی‌نژاد، واژه‌گزینی و معادل‌یابی برای کلمات و اصطلاحات هنری، کار بسیار دشواری است. اما لازم است برای کلمات هنری، معادل‌سازی کنیم. به شرط آنکه این معادل دقیقاً معنی و مفهوم واژه یا اصطلاح را برساند. 

وی همچنین گفت: کار نوشتن فرهنگ اصطلاحات هنر، کار دشواری است امیدوارم حالا که قانعی‌فرد از بیماری مصاحبت با اهل تاریخ و سیاست بهبود یافته و شفا پیدا کرده، و به دنیای واژه و زبان بازگشته، همت کند و این فرهنگ را به یک دانشنامه هنری تبدیل کند.

رضا نیلی‌پور، زبان‌شناس، از دیگر سخنرانان مراسم رونمایی از «فرهنگ واژگان هنر» بود. وی گفت: واژه ها در زبان، تک معنایی نیستند. لغات بر اثر کاربردی که دارند، معانی متفاوتی را دربرمی‌گیرند. بنابراین کاری که عرفان قانعی‌فرد در زمینه معانی و مفاهیم هنر ، کار ارزشمندی است. و چون دانش آموخته زبان شناسی است قطعا کار خود را در آینده، پربارتر خواهد کرد و در این جلسه می خواهم که فرهنگ لغت توصیفی گفتار و زبان خودم را به وی تقدیم کنم.


علی موسوی گرمارودی هم در این برنامه در جملاتی کوتاه گفت: ایرانیان این افتخار را دارند که زبان خود را حفظ کرده و بر غنای آن افزوده‌اند. و ترکیب‌پذیری زبان فارسی، هم امری بی‌مانند و قابل قیاس با هیچ زبانی نیست. و می دانم با توجه به دانش زبانی آقای قانعی فرد، قطعا اثری در خور و تلاش وی هم شایسته احترام است.

سپس نعمت احمدی برای تغییر ذائقه جلسه، 1 دقیقه پشت تریبون رفت و گفت زمانی می‌خواستند زبان پارسی را از عربی پالایش کنند، به جای «محرمانه مستقیم»؛ نوشتند: «کس‌ندان سیخکی» و خنده ای بر لبان حضار نشانید.

بنابراین گزارش، قانعی فرد، مولف «فرهنگ واژگان هنر» هم در این مراسم از اینکه دوباره به فعالیت در رشته تخصصی خود روی آورده و به دلمشغولی اصلی‌اش که همان زبان‌شناسی است، پرداخته ابراز خرسندی کرد و گفت: پس از انتشار مجموعه گفتگوهایم با جلال طالبانی و عیسی پژمان و پرویز ثابتی در قالب کتابهایی با نام «پس از 60 سال»، « تندباد حوادث» و «در دامگه حادثه» منتشر شد، دریافتم، نقد در این سرزمین رشد نکرده است. وی افزود: میان 7-8 میلیارد نفر جمعیت کره زمین، با انتشار «فرهنگ واژگان هنر» خواستم یک اثر انگشت کوچک از خود به یادگار بگذارم.

قانعی‌فرد همچنین به سخنان رئیس جمهور در دیدار با اهل هنر اشاره و بیان کرد: این روزها از گوشه و کنار خبر می رسد به مژدگانی که آقای روحانی و دولت او شیفته آزادی و هنر و دوستدار خدمت به اهل قلم و هنرمند هستند و از آزادی در فرهنگ سخن می‌‌گویند، امید است که در عمل و اندیشه شاهد وزیدن این نسیم آزادی باشیم نه تنها در حرف و انشالله ممیزهای هنرمند و بررس های هنر دوست وزارت ارشاد هم بگذارند اهل هنر و فرهنگ، کار خودشان را بکنند و راه خودشان را بروند.

در پایان مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ واژگان هنر» هم دکتر علیرضا سمیع آذر نویسنده و منتقد هنری، به جای نویسنده کتاب را به دو پیر حاضر در جلسه اهدا کرد. نخست احسان اشراقی (عضو فرهنگستان علوم و استاد تاریخ دانشگاه تهران) و بعد هم عبدالرحیم جعفری، مدیر پیشین انتشارات امیرکبیر که فرهنگ دوجلدی حسن عمید و شش جلدی دکتر محمد معین و بعدها فرهنگ آریانپور در زمان مدیریت وی انتشار یافت.

نویسنده فرهنگ واژگان هنر، در مقدمه کتاب، اثرش را به محمدرضا شجریان، عباس کیارستمی، علیرضا سمیع‌آذر و شاهرخ تویسرکانی تقدیم کرده است. 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ثریا A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 1
    ب. ز. فقط در اقتصاد نیست. در هنر، در نوشتن، در سیاست، در هرچه بگویی هست. مال این ها فقط دیرتر رو می شود.