اجلاس امسال داووس این فرض را پذیرفته که معادلات جهانی از جمله در خاورمیانه، تغییر کرده است. مساله برای اجلاس این است که پیامدهای این تغییر برای سیاست و تجارت و اجتماع چیست

 

اکرم بزرگیان

اجلاس داووس امسال با حضور حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران به یکی از خبرسازترین محافل اقتصادی برای ایرانی ها بدل شده است. داووس هرساله میزان شاخص ترین چهرهای اثرگذار جهان است.

امسال چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد میزبان ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت کننده از سراسر جهان است. در میان این افراد ۳۰ رئیس جمهور و نخست وزیر و ۸۰ مقام رسمی کشورها حضور دارند. حسن روحانی دومین رئیس جمهور ایران است که «کلاوس شواب» کارت دعوت حضور در اجلاس داووس را بعد از ۸ سال برای ایران فرستاد. روحانی سخنران روز دوم کنفرانس داووس بود. موضوع سخنرانی او با عنوان "ایران در جهان" بود که بدون تردید، وی با پرداختن به توافق هسته ای با 5+1 به ترسیم فضایی امن برای ایران، به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی و کاستن از فشار تحریم ها بود. به هر حال شرکت در اجلاس داووس نخستین سفر رئیس دولت تدبیر و امید به اروپا است او از زمانی که ریاست دولت یازدهم را به دست گرفت در اجلاس شانگهای در بیشکک قرقیزستان و مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کرده است.

 نکته دیگر در مورد اجلاس امسال افزایش شمار زنان شرکت کننده است، به طوری که این میزان از ۱۵ درصد در سال گذشته به ۱۷ درصد رسیده است. از جمله سرشناس ترین مهمانان زن اجلاس داووس می توان به "پارک گئون هی" رئیس جمهوری کره جنوبی و "دیلما روسف" رئیس جمهور برزیل اشاره کرد.

اجلاس امسال داووس با موضوعیت "تغییر شکل جهان" نیم نگاهی به تصمیمات و نتایج احتمالی دیگر کنفرانس در ژنو دارد که هدف از آن بررسی وضعیت دولت سوریه است. اجلاس امسال داووس این فرض را پذیرفته که معادلات جهانی از جمله در خاورمیانه، تغییر کرده است. مساله برای اجلاس این است که پیامدهای این تغییر برای سیاست و تجارت و اجتماع چیست.

اجلاس داووس امسال با دوره های گذشته خود به دلیل شعاری که برای آن برگزیده ‌اند، متفاوت است. شعار امسال اجلاس داووس "شکل‌ دهی دوباره جهان: پیامدها برای جامعه، سیاست و اقتصاد" است.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    19 3
    کشورهای پیشرفته با مغزشان کسب درآمد می کنند ما کماکان به نفت و گازمان می نازیم ایکاش دولتی می آمد تا شیرهای نفت را برای حداقل 50 سال ببندد .
    • مهام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      8 0
      با اقتصاد ۷۰٪ کوچک شده فعلی حدود ۴۰ سال زمان نیاز داریم تا به اقتصاد ۲۰ سال پیش برسیم . بعد از آن اگر دولت خوبی برسرکار بود و سایر رقبا در این سالها بیکار نشسته بودند، میتوانیم یک اقتصاد روبه رشد را بصورت تدریجی تجربه کنیم !.