قابل توجه سرمایه گذاران ایرانی: نرخ بهره ترکیه زیاد شد، رشد اقتصادی کم می شود

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره در این کشور را افزایش داده اما رجب طیب اردوغان نگران عواقب چنین تصمیمی است.

آرش پورابراهیمی: بانک مرکزی ترکیه مجبور شد نرخ بهره را بیش از 4 درصد افزایش بدهد، چنین اقدامی چه عواقبی برای اقتصاد ترکیه و دولت اردوغان خواهد داشت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، افزایش قابل ملاحظه و ناگهانی نرخ بهره در ترکیه توسط بانک مرکزی در واقع تحقق وعده هایی بود که پیش تر توسط اردم باشچی، رئیس بانک مرکزی ترکیه، داده شده بود. آقای باشچی به سرمایه گذاران قول داده بود که نرخ بهره را به عنوان سلاحی برای دفاع از واحد پول ترکیه، لیر، به کار گیرد. البته هرچند که انتظار می‏رفت نرخ بهره در ترکیه افزایش یابد اما کمتر کسی انتظار داشت که نرخ بهره  از 7.75 درصد به 12.5برسد و به همین خاطر اقدام بانک مرکزی ترکیه را باید اقدامی جسورانه نام نهاد. اما چرا بانک مرکزی ترکیه مجبور شد دست به چنین سیاستی را در پیش بگیرد؟

 ارزش لیر ترکیه در مقایسه با دلار طی یک سال اخیر بیش از 10 درصد کاهش یافته است که عامل اصلی آن رشد کسری تراز مالی ترکیه بوده است. ترکیه برای جبران کسری تراز مالی به سرمایه گذاری های خارجی دل بسته بود اما اقدام بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش میزان خرید اوراق قرضه و در واقع تزریق دلار به بازار که با بهبود وضعیت اقتصادی اقتصادهای توسعه یافته همراه شد به خروج سرمایه ها از اقتصادهای نوظهور و ترکیه منجر شده است. سرمایه گذاران جهانی اکنون ترجیح می‏دهند به بازارهای دوباره رونق گرفته در اقتصادهای توسعه یافته بازگردند. خروج سرمایه از ترکیه به کاهش ارزش لیر منجر شد و اقدام بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره نیز با هدف تقویت لیر انجام شده است.

رشد اقتصادی

اما افزایش نرخ بهره برای اقتصاد ترکیه پیامدهایی را در پی خواهد داشت که مهم ترین آن را می‏توان کاهش رشد اقتصاد این کشور دانست. به همین خاطر است که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، طی روزهای اخیر به بانک مرکزی ترکیه هشدار داده که رشد اقتصادی ترکیه را مدنظر قرار دهد. مجله اکونومیست پیش تر برآورد کرده بود که اقتصاد ترکیه در سال 2014 معادل 4.6 درصد رشد خواهد کرد اما نوسانات اخیر در اقتصاد این کشور ممکن است میزان رشد اقتصاد ترکیه را کاهش دهد. البته اقتصاددانان صندوق بین المللی پول اعتقاد دارند که نوسانات ارزی اخیر در اقتصادهای در حال توسعه مانند ترکیه نگران کننده نیست و بحرانی مانند آنچه در سال 1997 در اقتصادهای در حال توسعه روی داد دیگر تکرار نخواهد شد، چرا که اقتصادهای در حال توسعه اکنون نسبت به نوسانات به مراتب ایمن تر هستند، هفته نامه اکونومیست هم نوشته که دلیلی وجود ندارد که بحرانی جدی دامنگیر اقتصادهای در حال توسعه شود اما با این حال دولت ترکیه دلایل کافی دارد که نگران وضعیت فعلی باشد. رجب طیب اردوغان نسبت به افزایش نرخ بهره بدبین است، او حتی از "لابی نرخ بهره" نام برده که قصد تضعیف دولت را دارد. اردوغان همچنین نگران عواقب سیاسی کند شدن رشد اقتصادی ترکیه است. ناآرامی های اجتماعی سال 2013 و رسوایی های مالی ماه های اخیر به محبوبیت اردوغان آسیب رسانده و کند شدن رشد نیز می‏تواند بخش دیگری از حامیان اردوغان را از حزب اعتدال و توسعه دور کند و این شرایطی نیست که دولت فعلی ترکیه نسبت به آن بی تفاوت باشد؛ به خصوص با در نظر گرفتن اینکه انتخابات شهرداری ها و انتخابات ریاست جمهوری در ماه های مارس و اوت سال جاری در پیش هستند و سال 2015 نیز ترکیه شاهد انتخابات پارلمانی خواهد بود.

افزایش نرخ بهره در ترکیه میزان جذابیت های سرمایه گذاری این کشور را حداقل برای سرمایه گذاران ایرانی کم می کند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FI ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    19 1
    بخاطر كاهش ده درصدي ارزش لير به اب و اتيش ميزنن اونوقت يه كشوري ارزش واحد بولش تو دو سال دويست درصد كم ميشه كسي ككش هم نمي كزه! عجب دنياييه.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    8 5
    دوستانی که میگن ایران زمان شاه از ترکیه جلو بود چند مورد میگم تا بدونین که کی جلوتر بوده: قدیمیترین سیستم حمل و نقل زیرزمینی جهان بعد مترو لندن مترو زیرزیمینی نوستالژیک استانبول بنام تونله که قدمتش به سال 1860 برمیگرده تولید ناخالص ترکیه در 1970 25 و ایران 10 بیلیون دلار بود اگه به تاریخ تاسیس اولین بانک بیمارستان بیمه سالن تئاتر ورزشگاه بین ایران و ترکیه نگا کنین میبینین که چقد ایران از ترکیه عقبتر بوده 80 سال پیش وقتی زنان ایران حق تحصیل نداشتن چه برسه به حق رای و در اکثر اروپا زنان حق تحصیل و رای داشتن ولی حق کاندیداتوری نداشتن 18 نفر از نمایندگان مجلس جمهوری ترکیه را بانوان تشکیل میدادن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    11 4
    همون موقع وقتی تو ایران تازه دانشگاه راه افتاده بود موشا شارت و دیوید بنگورین نخستوزیران اسراییل در دانشگاه 600 ساله استانبول درس میخوندن اینا به خاطر طرفداری از ترکیه نیس به خاطر اینکه ایرانی جماعت واقعیات رو با مطالعه بیشتر بدونه خبرانلاین جرائتشو داری چاپ کن
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    5 1
    میشه یه کم این عامل رو بشکافین؟ افزایش نرخ بهره در ترکیه میزان جذابیت های سرمایه گذاری این کشور را حداقل برای سرمایه گذاران ایرانی کم می کند. این که افزایش بهره یک سیگنال برای عدم ثبات اقتصادی در ان کشور است رو قبول دارم. اما خود این افزایش بهره هم باعث میشه که افرادی که حاضرند ریسک بکنند تمایل شان برای سرمایه گذاری در ان کشور بیشتر کنند یعنی دو تا اثر در خلاف جهت هم... در شرایط بی اصطکاک بهره ان قدر زیاد میشود که این دو عامل هم دیگر رو خنثی کنند نمیدونم از کجا نتیجه میگیرین که جذابیت لزوما کم میشه؟