حاتمی‌کیا سنت شکنی کرد / انتقاد صریح از مدیران جشنواره فجر، دفاع تمام قد از هنر یک فیلمساز جوان

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «چ» در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر سنت شکنی کرد و در نشست پرسش و پاسخ فیلم یک کارگردان جوان حاضر شد و تمام قد از هنر او دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او بعد از دیدن  فیلم«شیار 143» آنقدر تحت تاثیر قرار گرفته بود که فیلم «چ» را به نرگس آبیار کارگردان آن تقدیم کرد.

حاتمی‌کیا گفت که مسئولان سینمایی مگر در خواب بوده‌اند که ابتدا نخواستند این فیلم در جشنواره فجر حضور داشته باشد و بر این تصمیم آنقدر مصر بوده‌اند که حتی کار به لابی کردن هم کشیده است.

کارگردانی که در کارنامه اش فیلم های بسیاری در حوزه دفاع مقدس دارد، معتقد بود که «شیار 143» در تاریخ سینمای ما خواهند ماند و گفت که هرگز نمی تواند فیلمی مثل «شیار 143» را بسازد: «این فیلم زنانه است و همین مساله زیباست. من قطعا نمی توانم چنین فیلمی بسازم.»

حاتمی کیا همچنین گفت که باید این مساله در جشنواره آسیب شناسی شود تا فیلم هایی به این شکل مظلومانه کنار نروند. بچه هایی که به گفته او هیچ کمکی از مسئولان ارشاد دولت قبل دریافت نکردند، اما همان مسئولان افتخار فیلم را به اسم خودشان ثبت کردند: « طبق گفته تهیه کننده در نشست پرسش و پاسخ فیلم، آقای وزیر وقت در هنگام شروع پروژه می‌رود و عکس هم می‌گیرد اما چیزی نمی‌دهند پس چه چیز را باید حمایت می‌کردند که نکردند؟»

او اگرچه به گفته خودش قصد توهین به هیچ کس را نداشت اما برای دوستان همکارش در هیات انتخاب جشنواره اظهار تاسف کرد که چرا فیلمی را که درباره بچه های جنگ و مادران شهداست، رد کرده اند.

از نظر کارگردان «از کرخه تا راین» برای این فیلم سیمرغ کم است و باید مرغ های بیشتری را در کنار آن بچینند تا مگر بتوانند پروازی که در این فیلم به اوج رسیده نشان دهند.

حاتمی کیا به سبک و سیاق چند سال اخیر گوشه ای هم به جشنواره های خارجی و سینمایی زد که به نظر او تحت تاثیر این جشنواره هاست: « متاسفانه در سال‌های اخیر سینمای ما در یک سرازیری افتاد که رابطه‌اش با تماشاچی در حال قطع شدن است.»

جشنواره هایی که از نظر حاتمی کیا باعث شده اند فضاهای کلیشه ای و سیاه در سینمای ایران رواج پیدا کند. چرا که این فیلم ها بر اساس سلیقه هایی ساخته می شوند که از آن طرف می آید و نتیجه اش همین بحران مخاطبی است که سینما با آن دست و پنجه نرم می کند.

امسال در جشنواره فجر «آشغال های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی و «بلوک 9 خروجی 2» ساخته علیرضا امینی،  از جمله فیلم هایی بودند که با مشکلی شبیه «شیار 143» روبرو شدند ولی در نهایت برخلاف این فیلم، موفق نشدند تا در جشنواره حضور داشته باشند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    ماشالا مرد.....
    • مهرنوش A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      30 7
      دم ابراهیم خان گرم....
    • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      33 7
      امیر قادری درباره فیلم"چ":این فیلم در حد جهانی بود و حتی به فیلم هایی چون لینکلن هم رسید!
  • بی نام GB ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    13 4
    "جشنواره هایی که از نظر حاتمی کیا باعث شده اند فضاهای کلیشه ای و سیاه در سینمای ایران رواج پیدا کند. چرا که این فیلم ها بر اساس سلیقه هایی ساخته می شوند که از آن طرف می آید و نتیجه اش همین بحران مخاطبی است که سینما با آن دست و پنجه نرم می کند." مشکل اصلی سینمای ما
  • . A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    22 4
    پس باید حتما شیار 143 رو دید .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    9 3
    آقای خبر آنلاین این مطلبتون یه نقل قول بود یا یه انتقاد به آقای حاتمی کیا؟ قدر مسلم نظرات ایشون در ارتباط باسینماگران کلیشه کار و رو به ویرانی این روزهای سینمای ما کاملا صدق می کنه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    41 4
    خیلی مردی،حاج ابراهیم........
  • محمود A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    27 18
    آقای حاتمی کیا وقتی سنبه پرزور است مثل زمان دکتر احمدی نژاد ساکت است ولی وقتی اوضاع ملایمتر میشود مثل زمان خاتمی و روحانی می تازد.
    • بی نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
      7 0
      همه حاتمی کیا رو میشناسن حداقل یه بار آژانس شیشه ای رو دیده باشی، قانع میشی که حاتمی کیا منفعت طلب و عافیت خواه نیست حتما دیدی! ندیدی؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    10 3
    این کنایه استاد حاتمی کیا به شمقدری و دولت قبلی خیلی خوب بود:طبق گفته تهیه کننده در نشست پرسش و پاسخ فیلم، آقای وزیر وقت در هنگام شروع پروژه می‌رود و عکس هم می‌گیرد اما چیزی نمی‌دهند پس چه چیز را باید حمایت می‌کردند که نکردند؟»
  • حامی اعتدال A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    20 7
    « متاسفانه در سال‌های اخیر سینمای ما در یک سرازیری افتاد که رابطه‌اش با تماشاچی در حال قطع شدن است.» آفرین، حرف مردم رو زد!
  • ارام CH ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    19 15
    ایکاش یاد بگریم به نظر هیات های داوری احترام بگذاریم.ما رو ازاد بگذارند می خواهیم به داوران اسکار و کن و برلین و ...خط بدهیم.اگر واقعا انقدر فیلم خوبی هست مردم در اکران عمومی مرغ ها را به ان خواهند داد
  • پژمان IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    21 5
    حرف حق همیشه مخاطب داره
  • بی نام US ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    9 4
    باسلام به خبر آنلاینی ها عزیزان این نفس کشف حقیقت بهترین هنرمند درون قاب سرزمین مان ابراهیم حاتمی کیا ست که از جنس همت ها وباکری ها وجمرانها حسن باقری ها وحسین خرازیها وهزاران شهید با اخلاص است جامعه خشکیده با عطر مادران شهیدان زنده نگه می دارد جانباز نخاعی در فتح خرمشهر سال 61 بهمن تاج دولتی
  • بی نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    9 1
    واقعا نرگس آبیار کجا بود تا حالا .....یه تیکه استعداد خالیه...
  • برادرزاده یک شهید IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    5 1
    عمو ابراهیم متشکرم که هستی و از آرمان‌های شهدا دفاع می‌کنی ممممممممنونم
  • میثم IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    2 1
    شیار 143 بی نهایت عالیه، فیلمی هست که توی سینمای ده سال اخیر ایران به هیچ عنوان دیده نشده، توصیه می کنم همه ببینن
  • سارا GB ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 1
    مثل شیار 143 دیگر هرگز ساخته نخواهد شد
  • م.ش A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    1 0
    من فکر می کنم مشکلی که برای شیار 143 ایجاد شد خیلی به زن بودن کارگردان آن بستگی داشت. جامعه مردسالار موفقیت زنان رو به راحتی نمی تونه بپذیره. پذیرش نابرابری و اجحاف براش بسیار ساده تر هست تا عدالت و انصاف.