ایسنا نوشت:

دو شرکت هواپیمایی بوئینگ و جنرال الکتریک به دنبال کسب مجوز از سوی کاخ سفید برای تجارت با ایران هستند. به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت‌های هوافضایی آمریکا به دنبال دستیابی به مجوز برای فروش خطوط هوایی و قطعات هواپیمایی به ایران برای اولین بار پس از سه دهه هستند. این اقدام در راستای لغو برخی تحریم‌ها پس از توافق ژنو انجام می‌گیرد.

برخی از مقامات صنایع اعلام کردند که دست کم دو شرکت تولیدکننده بوئینگ و شرکت جنرال الکتریک خواهان مجوز صادرات در طول شش ماه براساس توافق انجام شده در ماه نوامبر میان ایران و 1+5 هستند.

اگر چنین مجوزی به این دو شرکت داده شود برای اولین بار توافقی میان شرکت‌های هوافضایی آمریکا و ایران از سال 1979 امضا خواهد شد.

به گزارش رویترز، شرکت‌های اروپایی رقیب در این حوزه کندتر عمل می‌کنند زیرا شک و تردید‌هایی درباره موضع اتحادیه اروپا نسبت به ایران دارند و می‌ترسند که توسط ایالت متحده به دلیل تجارت با ایران مورد مجازات قرار گیرند.

یکی دیگر از موانع موجود برای تجارت با ایران عدم اطمینان نسبت به شرایط و اصول تصویب شده برای صادرات و دشواری‌های موجود برای یافتن بانک‌ در جهت انتقال پول است.

سخنگوی شرکت جنرال الکتریک گفت: این شرکت از سال 2014 به دنبال مجوز در جهت تامین قطعات و حفظ سلامت ماشین‌ها است.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ هواپیمایی به دنبال فروش هستند و درخواست خود را پس از لغو برخی تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.

ریک کندی، سخنگوی جنرال الکتریک افزود: این درخواست به طور کامل برای حفظ سلامت پروازها است.همچنین یک منبع نزدیک به شرکت بوئینگ گفت که این شرکت بزرگترین تولیدکننده هواپیماهای مسافربری است به همین دلیل به دنبال کسب مجوز برای صادرات قطعات به ایران است.

در همین راستا یک مقام ارشد ایرانی در گفت‌وگو با رویترز در ماه نوامبر اعلام کرده بود اگر تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود ایران به 250 تا 400 هواپیما نیاز دارد.

یک مقام ارشد در شرکت هوافضایی اروپا درباره احتمال ازسرگیری روابط تجاری با ایران گفت: در حال حاضر تحریم‌های محدودی لغو شده است که ما به این مساله اهتمام می‌ورزیم به طور مثال اگر خطوط هوایی ایران‌ایر دچار مشکلی در یک قطعه به خصوصی از هواپیما شود ما به این شرکت هواپیمایی کمک می‌کنیم اما به طور فعال خواهان صادرات به ایران نیستیم.

وی ادامه داد: ما اکنون منتظر هستیم ببینیم که آیا این توافق شش ماه ادامه می‌یابد یا خیر. در حال حاضر به نظر می‌رسد که توافق شش ماهه بیشتر از یک گام تجاری، یک گام سیاسی است.

همچنین سخنگوی شرکت ایرباس در این باره گفت: ما تقاضاهای کمی درباره تجارت با ایران دریافت کردیم اما به هر حال هنوز مجوزی در این باره صادر نشده است.

 ایران و 1+5 در 24 نوامبر توانستند به توافق موقت دست یابند که براساس این توافق برخی از تحریم‌های اعمالی علیه ایران از جمله در صنایع خودروسازی و فروش قطعات هواپیمایی لغو شد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    2 0
    ما مي خوايم هواپيما نو بخريم
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    5 0
    کیفیت قطعات و هواپیماهی آمریکایی بی نظیر است.