یک دانشجوی اتیوپیایی در ایران: دولت ایران غذا،‌ اسکان، تحصیل رایگان و پول به دانشجویان خارجی می‌دهد

یک دانشجوی خارجی تازه فارغ التحصیل شده از دانشگاه علوم پزشکی تهران، می گوید که دولت ایران غذا، اسکان، کمک مالی و تحصیل رایگان در اختیار دانشجویان بین‌الملل می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آدیس آدرا گبرو از اتیوپی، اولین دانش آموخته خارجی پردیس بین الملل در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، متولد 1977 در شهر آداما است. او در خانواده ای کم‌درآمد متولد شده و زندگی کرده است. آدرا گبرو از زندگی در ایران راضی است. 

نظر او درباره ایران هم حالب است: به نظر من، جالب‌ترین چیز دربارۀ ایران، نبودِ علامت‍ها و بیلبوردهای غیراخلاقی در حاشیۀ جاده‌ها، عدم مصرف الکل و مواد مخدراست. شما هرگز رابطۀ نامناسبی میان جنس مذکر و مؤنث، آن طور که در آفریقا و بسیاری کشورها می‌بینید، مشاهده نمی‌کنید. این فرهنگی است که مایلم با مردم کشورم در میان بگذارم.


روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفتگویی با او انجام داده که  خلاصه ای از آن را می خوانید؛


با توجه به این که شما هیچ آشنایی و یا قرابتی با زبان، مذهب و فرهنگ ایرانی نداشتید؛ چطور شد ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

از یک نفر شنیده بودم که دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ادامۀ تحصیل جای مناسبی است. بعدها متوجه شدم که این دانشگاه، دانشگاهی معتبر و دارای رتبه‌بندی خوبی است. همچنین ضرورت داشت برای کارشناسی ارشدی اقدام کنم که با بورس کامل همراه بود، چیزی که این دانشگاه سخاوتمندانه در اختیارم گذاشت. در واقع، در ابتدای اقامتم در ایران برای برقراری ارتباط با مردم دشواری‌هایی داشتم چون زبان فارسی به نظرم مشکل می‌رسید؛ اما بعد از چند ماه، از آنجا که ایرانی‌ها مردمی میهمان‌نوازند و نسبت به خارجی‌ها رویکردی پذیرا دارند، ارتباطم با آنها راحت‌تر شد، لذا دیگر مشکلی از این نوع نداشتم.


قبل از اینکه از دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرش بگیرید، به ایران آمده بودید؟

خیر؛ متأسفانه تا آن موقع هرگز به کشور بزرگ شما نیامده بودم.


در مورد ایران و مردم این کشور چه پیش زمینه فکری داشتید؟ چقدر رویکرد شما به ایرانی ها بعد از زندگی در این کشور تغییر کرده است؟

قبل از اینکه اتیوپی را به مقصد ایران ترک کنم، بسیاری افراد بر اساس اطلاعاتی که رسانه‌ها در اختیارشان گذاشته بودند، از من می‌خواستند به ایران نروم. تصورشان این بود که ایران کشوری کاملاً ناامن است، در آن جنگ جریان دارد و موشک‌ها بر فراز شهرهایش در پروازند! فکر می‌کردند ایرانی‌ها فقط با مسلمانان برخورد مناسب دارند. هنوز هم وقتی با دوستانم در آنجا ارتباط دارم، سؤال‌هایی مثل اینکه «حالت خوبه؟»، «موشک بهت نخورده؟» و ... می‌پرسند. اما وقتی اینجا آمدم، فهمیدم همۀ اینها اطلاعاتی نادرست بودند. ایران کشوری امن و مردمانش صمیمی‌اند. فهمیدم اینجا جنگی جریان ندارد و مشکل بزرگی هم نیست. دولت ایران غذا، اسکان، کمک مالی و تحصیل رایگان در اختیار دانشجویان بین‌الملل می‌گذارد.


چه نکته ای در رفتار و فرهنگ ایرانی ها برای شما شاخص، جالب و قابل توجه بود؟

به نظر من، جالب‌ترین چیز دربارۀ ایران، نبودِ علامت‍ها و بیلبوردهای غیراخلاقی در حاشیۀ جاده‌ها، عدم مصرف الکل و مواد مخدراست. شما هرگز رابطۀ نامناسبی میان جنس مذکر و مؤنث، آن طور که در آفریقا و بسیاری کشورها می‌بینید، مشاهده نمی‌کنید. این فرهنگی است که مایلم با مردم کشورم در میان بگذارم.


کدام شهرهای ایران را دیده اید؟ فرصت کردید به شهرهای تاریخی ایران سفر کنید؟

به شمال کشور سفر کرده‌ام؛ به کوه توچال هم رفته‌ام. آنجا سوار تله‌کابین شده‌ام و از فناوری آن متحیر شدم. اما از آنجا که در مدت اقامتم در اینجا، اکثراً در حال درس خواندن بودم، این فرصت را پیدا نکردم که شهرهای تاریخی‌ای همچون اصفهان، شیراز، مشهد و ... را ببینم.


در تهران اوقات فراغت را چطور می‌گذراندید؟

به ندرت وقت آزاد پیدا می‌کردم. به محض برگشتن به خوابگاه، باید مشغول آشپزی می‌شدم. دانشگاه مواد غذایی خام در اختیارمان می‌گذاشت و خودمان می‌بایست آشپزی می‌کردیم. بعد از آن هم، باید درس می‌خواندیم و از آنجا که دسترسی نامحدود به اینترنت داشتیم، از این فرصت استفاده می‌کردم و وقت تلف نمی‌کردم.


بگذارید به سراغ حضورتان در دانشکده پرستاری و مامایی تهران و دوران تحصیلتان در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری برویم؛ گذراندن این دوره چه تفاوت هایی با دوره تحصیلتان در دانشگاه جیما داشت؟

تفاوت اصلی این بود که در دورۀ کارشناسی، می‌بایست واحدهای بیشتری بگذرانم و همین برنامه‌ام را متراکم می‌کرد. اما اینجا لازم نبود آن همه درس بگیرم و همین باعث می‌شد برنامه‌ام کمی سبک‌تر باشد. در تهران یک شغل دانشجویی هم داشتم که اجازه می‌داد با دانشجویان کارشناسی در ارتباط باشم. بابت این شغل درآمد داشتم و لذا فراغت ذهنی بیشتر و اضطراب کمتری نسبت به زمان تحصیلم در اتیوپی داشتم. آنجا درآمد عموماً ناچیز است و آدم مجبور می‌شود سخت کار کند. تفاوت دیگر به کیفیت آموزش مربوط می‌شود. در ایران، شما همیشه مجازید که با استادان ارتباط برقرار کنید. آنها هم محتوای درسی را مناسب علایق شما طراحی می‌کنند و هرگز علایق خودشان را تحمیل نمی‌کنند.


به عنوان پرستار در اتیوپی کار کرده‌اید؟

من دیپلمم را در سال 2001 گرفتم. از آن زمان تا 2007 که وارد مقطع کارشناسی شدم، در بیمارستان‌های مختلفی کار کردم. مجدداً، بعد از اینکه در سال 2010 با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شدم، تا سال 2011 به کارم به عنوان پرستار ادامه دادم.

 

گفتید که در بیمارستان های ایران نیز کار کردید؛ وضعیت پرستاری در بیمارستان های ایران در مقایسه با اتیوپی چطور است؟

در ایران، وقتی دانشجویی از دانشکدۀ پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شود، این فرصت را پیدا می‌کند که مستقیماً به بیمارستان برود و به عنوان پرستار رسمی مورد ارزیابی قرار گیرد. در اینجا، همۀ معیارهای پرستاری به دقت رعایت می‌شود، ولی در اتیوپی خلاءهایی وجود دارد که باید پر شوند. در اتیوپی، دانشجویان به رشتۀ خود علاقۀ چندانی نشان نمی‌دهند؛ زیرا وجهۀ اجتماعی این رشته خیلی خوب نیست. از نظر آنها پرستاری حرفۀ پرمنزلتی نیست. اما نگرش در ایران متفاوت است. بیمارستان‌ها هم خیلی فرق دارند. با اینکه بعضاً بیمارستان‌های خوبی در اتیوپی وجود دارد، یک بیمارستان متوسط در ایران خیلی مجهزتر است. آنجا وضعیت اقتصادی خوب نیست و شما نمی‌توانید آنچه را به عنوان یک پرستار یاد گرفته‌اید، در عمل اجرا کنید. اگر به بیمارستانی در اتیوپی بروید، می‌ترسید؛ آدم‌هایی را می‌بینید که برای بیمارشان دنبال اکسیژن می‌گردند. در ایران، همه چیز مرتب است و پرستاران می‌توانند آنچه یاد گرفته‌اند را انجام دهند.

 

وقتی به کشورتان بازگردید؛ قصد دارید چه کار کنید؟ چه چیزی به طور شاخص در ایران آموخته اید که بخواهید در کشورتان اجرا کنید؟

من از سه دانشگاه مختلف پیشنهاد همکاری دارم. همۀ آنها در نامه‌هایی که به من داده‌اند، دلیل پیشنهاد شغل را فارغ‌التحصیلی من از دانشگاه علوم پزشکی تهران ذکر کرده‌اند. می‌خواهم همان طور که در ایران آموزش دیدم دانشجویانم را تربیت کنم و آموزش پرکیفیتی را در اختیارشان بگذارم. چند برنامه دارم که امیدوارم بتوانم در اتیوپی اجرا کنم؛ اول از همه، مایلم فرهنگی را که در ایران با آن آشنا شدم معرفی کنم. با دانشجویانم بردبارتر خواهم بود و بیشتر درکشان خواهم کرد. هرگز از حرف زدن با آنها در اتاقم سرباز نخواهم زد. همچنین دربارۀ فرهنگ اخلاق‌مدار و دوست‌داشتنی ایرانی‌ها صحبت خواهم کرد. سعی می‌کنم سیستم‌های تصمیم‌یار بالینی را در بیمارستان‌های اتیوپی اجرا کنم. ما در اتیوپی، نمی‌دانیم چطور باید با خارجی‌ها و افرادی که فرهنگ متفاوت دارند برخورد کنیم. مایلم به مردمم بگویم که ایرانی‌ها چقدر مهمان‌نواز و پذیرای خارجی‌ها هستند. ما باید مثل آنها رفتار کنیم.

 

در دوران تحصیل در دانشکده و یا اقامت در ایران با مشکل خاصی مواجه شدید؟ پیشنهادی برای بهبود وضعیت دانشجویان خارجی در دانشکده دارید؟

نه همه چیز در اینجا عالی بود و ما مشکلی نداشتیم. اما دانشجویان بین‌الملل نیاز دارند زبان فارسی را یاد بگیرند. متأسفانه، بیشتر مؤسساتی که دوره‌های آموزش زبان فارسی ارائه می‌کنند از خوابگاه دانشجویان دورند و شرکت در آنها برای دانشجویان سخت است. بنابراین، اگر خود دانشکده بتواند کلاس‌هایی را برگزار کند، دانشجویان بیشتری می‌توانند در آنها شرکت کنند.


ممکن است دوباره شما را در ایران ببینیم؟ 

برای پذیرش در مقطع دکتری برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام کرده‌ام. اگر درخواستم قبول شود و بورس کامل به من تعلق بگیرد، می‌توانم برگردم و تحصیلاتم را در اینجا ادامه دهم؛ در غیر این صورت، کار دشوار می‌شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 111
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    خوش به حالمون. اینم از جذب دانشجوی خارجی !!!!!!
    • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      دلم گرفت،احساس غريبي ميكنم،ما بچه هاي اين مملكت آدم نيستيم؟(( دولت ایران غذا، اسکان، کمک مالی و تحصیل رایگان در اختیار دانشجویان بین‌الملل می‌گذارد.))
    • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      611 8
      اونوقت بچه این خاک باید کمک ب مدرسه بده اگرم نداشته باشه ناظم محترم میاد در کلاس اون بچه رو جلوی بچه های دیگه خارو خفیف میکنه. صد آفرین.
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      493 9
      نمیدونم چرا کارگرانمان افغانی و مهندسین پروژه های بزرگ چینی و روسی و امکانات رایگان تحصیل برای آفریقاییها و پول نفت کشور برای ... خرج می شود؟ پس ما جوانان ایرانی کجای کار هستیم.
    • جمال IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      دیگه از این دوگانگی خسبه شدیم برای دیگران دارند برای ملت نه
    • بی نام EU ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      286 5
      کشورهای دیگه دانشجو میارن تا پول وارد کشور بشه ما هم پول میدیم مفتی...... بخدا خیلی از دانشجو های ما پول غذا ندارن
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      177 6
      قابل توجه دانش کاه های آزاد و غیر انتفاعی
    • قربانی A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      191 5
      منم می خام دانشجوی خارجی دانشگاههای ایران باشم...:(((
    • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      خواهشا اول مطالعاتتون رو ببريد بالا بعدش نظر بديد ، اين كار يكي از بهترين روش ها براي جذب استعداد هاست كه امريكا در اين زمينه پيشروء كه بهش ميگن بردگي اموزشي هدفش هم اينه كه مسلما هرچقدر هزينه اموزشي اون فرد بشه به خاطر احساس ديني كه ميكنه چندين برابرش رو جبران ميكنه نمونه معروفش دكتر حسابيه، خواهشا هر چيزي رو با درك خودتون تحليل نكنيد
    • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      73 4
      مالیات هایی که میدیم رو باید دانشجوهای خارجی بخورن بعدش خود منی که دانشجوام باید ترمی 2میلیون +سایر هزینه ها پرداخت کنم... خداییش این انصاف نیست
    • ارشام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      50 1
      اى بابا راست ميگن مرغ همسايه غاز
    • بی نام SE ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      96 4
      ...."عدم مصرف الکل و مواد مخدراست"... آیا ایشون مطمئن هستند که دارن از ایران صحبت میکنن!!!؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      16 54
      من دانشگاه دولتی درس خوندم وعملا پول زیادی ندادم ولی به نظرم اینکه دانشگاه یه کشوری دانشجو بگیره از کشورهای دیگه و بهشون تسهیلات بده چیز عجیبی نیست الان بچه های خودمون بورس میشن کشورهای دیگه. ولی خب مواردی مثل سود و ضرر چنین تسهیلاتی باید در نظر گرفته بشه...
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      23 2
      ای کاش من هم یک اتیوپیایی بودم که میومدم ایران درس بخونم!!!!!!!!!!
    • بی نام EU ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      6 2
      پرفسور حسابی تدریس و زندگی در ایران و تاسیس دانشکده مهندسی تهران را به زندگی در پرینستون و کرسی استادی ان دانشگاه ترجیح داد شما هم کمی مطالعه خودتو ببر بالا بعد نظر بده
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    225 2
    ايراني ها چي پس؟
  • ایرانی A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    529 3
    من موافقم که به افراد و کشورهای بی بضاعت تر از خودمون کمک کنیم ولی در صورتی که مردم خودمون در رفاه باشند. وقتی یک جوان ایرانی باید هزار جور سد و مشکل رو پشت سر بگذاره تا بتونه وارد دانشگاه بشه و یا هزینه میلیونی در دانشگاه پرداخت کنه چرا باید یک نفر خارجی از اموال بیت المال استفاده کنه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
    • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      212 3
      احسنت
    • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      59 1
      دقیقا این حرف درسته . من دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بودم و کاملا شاهد این ماجرا هستم دخترهاشون با شال وارد دانشگاه میشدند . دختر و پسرها می تونستند باهم باشند در صورتی که ایرانی ها نه. پسرهای کره ای موهای رنگ شده قرمز و بنفش داشتند(عکس هم موجوده اگه لازم باشه) . تحصیلات رایگان اسکان رایگان و امکاناتی بیشتر از اون چیزی که تصور کنین!
    • .نادر IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      36 0
      حرف دل تمام ایرانیهاروزدی دمت گرم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    103 1
    خوش به حالتون ! کاش به خود ایرانی ها هم میداد !!!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    233 4
    من دانشگاه اصفهان درس می خوندم. اون جا به دانشجوهای بورسیه مشابه با این آقا امکانات به مراتب بهتری از دانشجوهای ایرانی می دادند. حتی خوابگاه، خرج زندگی و خیلی چیزهای دیگه. بعد این دانشجوها حتی توانایی پاس کردن ساده ترین واحد ها رو هم نداشتن و فقط با مساعدت استادها نمره قبولی می گرفتند.
    • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      125 2
      بنده هم که علوم پزشکی اصفهان درس خوندم همینو تأیید می کنم. یه جور سهمیه بود انگار چون ثابت تو هر سال 2 نفر عرب داشتیم حالا یا سوری یا لبنانی که انصافا لبنانی ها درسشون و اخلاقشون خیلی بهتر بود
  • mehrdad IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    217 3
    از طلا بودن پشيمان گشته ايم مرحمت نموده، ما را مس كنيد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    184 2
    خانواده های ایرانی برای فرستادن فرزندانشون به دانشگاه باید با شرایط سخت اقتصادی هزارو یک مشکل رو تحمل کنند . اونوقت طرف از فقیر ترین کشورهای آفریقا باید با پول ما بورس بشه و تمام هزینه هاش پرداخت بشه . دولتمردان ایران واقعا خسته نباشید !!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    380 4
    دولت ايران براي همه مادر شده و براي خود ايرانيا زن بابا چرا اونوقت ما بايد براي تحصيا ابنداي بچه ها مون سالي 3-4 ميليون پول بدين اما خارجيا بيان مفت و مجاني اينجا درس بخونن و برن و بعدم يه لگد هم به ما بزنن؟!!!! پس عزت ما ايرانيا كجا رفته؟
    • azad IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      136 2
      خیلی باحال گفتی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    411 2
    عوضش دانشگاه های ایران از دانشجویان ایرانی پول برای غذا ,اسکان ,تحصیل میگیرد!
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      134 4
      اکثر دانشگاه های دنیا از یه عده دانشجو که شرایط برتر ندارند هزینه تحصیل میگیرند و برای دانشجوهای نخبه و برتر کشور خودشون یا سایر کشورها تسهیلاتی رو از اون پول ها فراهم میکنند؛ فقط ایران هست که از همه دانشجوها پول میگیره (حتی دانشگاههای سراسری برای آزاد کردن مدرک و بیمه و رفاه و سلف و ...) و به هیییییچ دانشجوی ایرانی نمیده؛ انگار که دانشجوهای خودمون چلمن هستن نمیتونن این پولا رو بخورن..یا مثلا دانشجوهای خارجی خیلی از ما خارجی ترن...
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    395 3
    دولت ايران از كيسه مردم ميبخشه هركي راضيه من راضي نيستم چون ايرانيم اينجا وطنمه و دارم ماليات ميدهم ميدونم منتشر نميكني
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    186 1
    بخشش از کیسه ی مردم
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    94 1
    منم خارجيم
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    147 1
    پولی که باید خرج خانواده های ایرانی بشه که با سیلی صورت خودشون رو سرخ می کنن تا با حفظ آبرو زندگی کنند ، خرج جوانان آفریقایی میشه . اونوقت جوانان ایرانی بخاطر یه وام ازدواج دچار افسردگی بشن !!! آفرین به این همه حس انسان دوستانه مسئولین مملکت .
  • حامد RO ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    105 1
    دولت ایران یه دستی هم به سر ما بکشه! من خودم دانشگاه دولتی درس خوندم. یه وام دانشجویی میدادن که فک کنم حدود 150 تومن بود! که تنها حمایت مالی دانشگاه از دانشجوهاش حساب میشد، تازه دانشگاه ما جز دانشگاه های خوب بود. اون وام هم انقدر دردسر داشت و باید توی نوبت میموندی که دیگه من خودم بیخیالش شدم. البته این مربوط به زمانیه که دلار 800 تومن بود! هر چند همون موقع هم هیچکاری با این پول نمیشد کرد!
  • مهرداد IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    124 3
    دیپلماسی آموزشی موفق که میگند اینننننننننننه........ اون ور آبی ها هر چی دانشجو نخبه تو مملکته دارن جذب میکنند اونم با بورسی که باید برگشت داده بشه و اینم راهیه برای نگهداری نخبگان بعد از اتمام تحصیل ، ما هم داریم به یه عده گشنه تر از خودمون مجانی مدرک میدیم ، جالب اینه که وقتی هم که برگشتند کشورشون پشت سرمون حرف درمیارند ........
  • احمد IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    79 1
    دانشگاهمون 10 کیلومتر بیرونه شهره ... توی بیابون ، راننده های سرویس اعتصاب کردن ، وضعیت خوب نیست ... تازه ما دانشجوی دانشگاه دولتی این مملکتیم ، وای به حال...
  • علیرضا IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    306 6
    "به شمال کشور سفر کرده‌ام؛ به کوه توچال هم رفته‌ام. آنجا سوار تله‌کابین شده‌ام و از فناوری آن متحیر شدم" . . . فکر کنم ایشون قبل اینکه بیان تهران توی غار زندگی میکردن که از فناوری !!! تله کابین توچال متحیر شدن...
    • بی نام EU ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      189 2
      جالبيش اينه كه دوستاش وقتي بش زنگ ميزدن با تمسخر بش ميگفتن: موشك نخورده بهت جنگ نشده؟؟؟؟.....ما يكي داشتيم روسي بود مارو ميچپوندن تو اتاقهاي 6 نفره بعد اين اتاقش تك نفره بود
    • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      61 2
      واي عجب كامنت باحالي
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      62 0
      طرف از اتیوپی اومده تازه دوستاش نگرانش بودن تو ایران بلایی سرش نیاد!!!! ای خدااااا
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    217 2
    دوستان اجازه هست من سرم رو بکوبم به دیوار؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      102 1
      پول اضافه دارین برای دوا و دکتر سرتون بعد از کوبیدن به دیوار بدین به یک مستحق!
    • من A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      25 0
      جالبه وقتی دوستاش باهاش تماس میگیرن دیگه نمیگه ایران از کشور خودمم امن تره اجازه میده همهون تصویر غلط تو ذهن دوستاش بمونه
    • علیرضا امیری IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      7 0
      بکوب برادر بکوب شما سرت را به دیوار نکوبی کی بکوبه ؟!
  • بی نام AE ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    165 1
    عمق فاجعه راببیتید از اتیوپی دوستانش بهش زنگ میزنن میپرسن تو ایران حالت خوبه موشک به سرت نحورده اتیوپی که در خیابان اگه شیشه ماشینت پایین باشه سر چراغ قرمز لختت میکنن (دید دنیا ررو درباره ایران دارید)
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    72 1
    دلم گرقت
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    87 1
    کشورهای قوی بسترهای زیر ساختی محکمی دارند دانشجو خارجی میگیرند که ازش استفاده ببرند و دانشجو هم ازامکانات اونا استفاده میکنه ولی ما میخواهیم ادا کشورهای قوی را در بیاریم .پس چراغی که به خانه رواست را به حرام اش میدهیم .
  • امیرحسین A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    57 1
    ولی در عوض به ما نمیدهد
  • پاشا AU ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    136 2
    خرج که از کیسه میهمان بود ۰۰۰۰ حاتم طایی شدن اسان بود
  • بهراد IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    با این کار موافقم و اگه اینجور طرح ها درست اجرا بشه در طول زمان برای منافع ملی ایران خوبه
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      76 6
      مثل اینکه حالت خوش نیست برو دکتر
    • امیر IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      70 1
      این منافع ملی که میگی ؛ میشه بیشتر توضیح بدی که دقیقا یعنی چی..... بابا منافع ملی یعنی منافع برای ملت....
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      40 2
      اتفاقاً من يك دكتر خوب سراغ دارم ميخواي آدرس بدم؟
  • ایرانم آرزوست IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    77 2
    ببین چراغی که به حانه رواست به مسجد حرام است - بچه های خودمون خیلیا بخاطر مسائل مالی نمیتونن درس بخونن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    119 2
    متاسفم.من یه دانشجوی دکتری متاهل و بیکارم هزار جا رفته که حداقل هزینه خودم و همسرم رو فراهم کنم نشد .
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    48 4
    آهای اونایی که به خاطر تحصیل رایگان (که با وجود بیگاری اینترنی و طرح و... همچین هم رایگان نیست) سر پزشکای خودمون، حالا تحویل بگیرید. اومد تحصیل رایگان کرد پولم گرفت و خداحافظ
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    101 1
    از تکنولوژی تله کابین تعجب کردم؟!!
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    108 0
    به دانشجوهای ارشد دختر یک دانشگاه دولتی تهران خوابگاه نمیدادن همه آواره کوچه خیابون شدن بضیا هم برگشتن خونشون
  • محمد IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    88 1
    پولشو ما میدیم کیفشو اتیوپی و اوگانده و جزایر نمی دونم چیچی می کنن.
  • ندا A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    56 1
    سعادت تو خارجی بودنه
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    120 1
    من با دیپلم معدل 19 شبانه دولتی قبول شدم و تا پایان لیسانسم بابت خوابگاه و غذا و شهریه و... 10 میلیون تومان از جیب بابای بازنشسته ام رفت که تا چند سال دیگه هم باید قسط بدم. ای کاش یک آفریقایی بودم نه ایرانی.
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    118 3
    خدايا توبه توبه توبه ببين كار ما به كجا كشيدي كه از اتيوپي ميان اينجا مفتكي درس بخونن، از كيسه ما بخورن و بعد بگن ايران ناامنه! تو اتيوپي كه مردم همديگره جاي شام و نهار ميخورن و جنگ داخليه و كشت و كشتار، مردمش از اينكه بيان تو ايران ميترسن!
  • بی نام EU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    53 1
    دانشگاه هاي خارجي اگر به دانشجوي خارجي اين چيزها را ( بورس کامل )مي دهند به دانشجويان خودشان دو برابر مي دهند . (ولي اينجا به دانشجوي خارجي چيزهايي را مي دهند که حتي به دانشجوي ايراني نمي دهند)
  • فخرالدین A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    133 3
    "و از آنجا که دسترسی نامحدود به اینترنت داشتیم،" آقا من که رفتم اسید بخورم، حلالم کنید!
  • دانشجوی پزشکی A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    113 3
    تو دانشگاه ما که از بهترین دانشگاههای ایرانه پره از خارجی از عراق و سوریه و اردن و یمن و بحرین و ... تاسف اورترین چیز اینه که اونا اگر دلشون بخواد به ایرانیها هر چی خواستن میگن کسی کاریشون نداره ولی اگر ما از گل نازکتر بهشون بگیم کمیته انضباطی احضار میشیم و باید از طرف کل ایرانیها ازشون معذرت بخوایم!!
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      53 0
      آخ! دردم گرفت به واقع قلبم به درد آمد!
    • عاشق کیهان A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      3 39
      هر کی خربزه می خوره پای لرزش هم می شینه .... ما می خواهیم صادر کنیم فرهنگمون باید یه کم صبر داشته باشیم ... تا ان شاء الله بتونیم کل دنیا فرهنگ ما رو داشته باشند.
  • دنبال وام شهریه A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    71 2
    همه جای دنیا دانشگاهاشون از دانشجویان خارجی کسب درامد میکنند اینجا از دانشجویانشون می گیرن می دن به خارجی ها ایران اگر در صادرات یک چیز بعد از نفت واقعا حرفی برای گفتن داشته باشه دانشجو (مخ و پول همزمان ) به سایر دنیاست از این روست که دانشگاههای کشوری مثل مالزی میشن اون دانشگها ی ایران همین که هستند ...
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    106 1
    من تو دانشگاه تهران یه رفیق ژاپنی داشتم، میگفت ایران بهترین جا واسه زندگیه، همه ی مردم بی خیالن!!!!!!!!!1
  • علی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    12 42
    مفت چنگشون. پول ما مفته دیگه. برسه به اینا. بعدشم مگه خارجیا چند نفرن؟ پروژه های شیش ماهه میشن شیش سال؛ راجع به اونا بنویسین نه این بندگان خدا.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    42 4
    تازه سربازي هم ندارن اونجا ! كاش اونجا به دنيا ميومدم !
  • حسام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    13 48
    پولی که به من نرسه به خارجی برسه. اصلا برام مهم نیست.
  • سینا A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    8 141
    بابا اتیوپی جزو فقیر ترین کشور های دنیاست.چه ایرادی داره ما هم کمکی در بالا بردن سطح سلامت این کشور ها بکنیم.یه نگاه به آمار ایدز و سایر بیماری ها در کشور های آفریقایی بندازید.به قول سعدی صاحب سخن: بنی آدم اعضای یک پیکرند ... که در آفرینش ز یک گوهرند.بدید منفی ها رو که دیره :(
    • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      26 3
      آمار فقر و ایدز. در کشور خودمان هم به شدت داره بالا میره شما ظاهرا خبر نداری
    • بی نام GB ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      30 2
      شين آباد ميدونيد كجاست؟!؟!؟
    • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      21 1
      خوبیش اینه که خودتم میدونی
    • ایمای EU ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
      16 1
      داداش از پول بابات اینکارا رو کن.. تازه شب شعرم بگیر.... فقط اینا رو دیگه نگو که ......
    • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      7 1
      دوست عزیزی که اسم شین آباد رو آوردی، من تا حالا جلوی اشکم رو گرفته بودم اما کامنتت خیلی درد داشت ...
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    62 0
    احتمالا اینترنت بدون فیلتر هم در اختیارش بوده... کلا حال میکرده با ایران...
  • دانشجو A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    44 1
    به لطف مدیرگروه ما تمام گروه و کتابخانه دانشگاه دراختیار دانشجویان ژاپنی بود نسخه خطی که ما با التماس و با دادن پول می گرفتیم برای زاپنی ها مجانی بود تازه دم خانه تحویل می دادن بعد از این همه مرحمت به بهانه دکترا می آمدن و با پرداخت نکردن پول استاد راهنما با کوله باری پر از زحمات استادان فرهیخته می رفتند کشورشان و فقط مدیر گروه بود که سود می برد و هر یکی دو سال می رفت ژاپن البته به پاس زحمات
  • علی A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    79 0
    من در ترکیه درس می خونم اینجا از دانشجو های خارجی 3 برابر دانشجو های خودشون شهریه می گیرن و در ایران ...
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    50 0
    سالی 150000 نفر از تحصیل کرده های ما مهاجرت میکنند و اکثرشون دیگه برنمی گردند بد نیست یکم به فکر خودمون باشیم
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    25 1
    متاسفم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    61 0
    میگم برویم اتیوپی پناهندهگی بگیریم ،ارایش کنیم بیام ایران ،شاید برای ما هم مجانی شد،....چی بنویسم که درد این مملکت یکی دو تا نیست ..............
  • ستار IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    55 1
    حالا یارانه ما را قطع کنید و هزینه دانشجویان خارجی کنید
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    2 51
    اینشاالله درست میشه.
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    17 0
    عوضش دانشگاه شریف به خاطر یک ترم اضافه برای دفاع از پایان نامه ارشد 500 هزار تومان از دانشجو میگیره
    • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      0 0
      من دانشجوی دکتری بوعلی ام. به خاطر کمبود امکانات و مسایل مالی یک ترم شبانه تمدید سنوات کردم که برام 5/5 میلیون آب خورد حالا من لنک 1 میلیون بودم و البته وسیله ای که دانشگاه خودمون نداشت.
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    17 8
    همش واسه تبلیغاته
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    8 0
    غریبه رو ترجیح میدیم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    13 2
    منی که دانشگاه آزاد میخونم کارگری میکنم شهریم در بیاد .باز تو دخل خرجش میمونم بعضی روزا پول ناهار هم ندارم. متاسفم فقط متاسفم
  • محمد IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    14 0
    من سرگردان هم پول ندارم بلیط اتوبوس بخرم برگردم خونه.راستی فارغ التحصیل شدم ارشد گرفتم یهوووووووووووووووووو
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    8 2
    این کمک ها و آموزش ها تاثیری هم دارد! این لطیفه هم در نوع خودش جالبه درباره کمک ها اتحاد جماهیر شوروی به دانشجویان آفریقایی: یک هیات اعزامی از دانشمندان اهل مسکو گم شدند و به دست آدمخواران افتادند. آنها را به نزد رییس قبیله بردند. رییس به تک تک آنها اشاره می کرد و می گفت این داخل دیگ برای خوردن آن داخل دیگ برای خوردن. ولی این یکی را زنده بگذارید ما هر دو در دانشگاه مسکو درس می خواندیم.
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    12 2
    به نظر من این شرایط برای رشته زبان و ادبیات فارسی باید باشد ولی برای بقیه رشته ها نه
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    11 0
    آقاي سينا! همين وضعي كه ما پيش گرفته ايم ما بدتر از اتيوپي ميشيم! ميگي نه ! اين خط واين شون!
  • کیوان EU ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    19 0
    غریب پرستها !!!
  • بی نام EU ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    18 1
    آقا نكته مهمش اينه كه با فوق ليسانس از سه تا دانشگاه درخواست همكاري بش دادن. ...چرا من در ايران بدنيا اومدم چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    17 0
    به عنوان یک دانشجوی تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیار متاسفم چون دانشگاه به تدریج خوابگاه ، فرصت شش ماهه خارج از کشور ، کمک هزینه تحصیلی، غذای دانشجویی را از دانشجویان پی اچ دی حذف کرد و اکنون می بایست هزینه تحصیل را از جیب و هزینه خوابگاه را 10 برابر معمول پرداخت کنیم. در پاسخ تنها شنیدیم که این موضوع مصوبه هئیت امنا دانشگاه است و جنبه قانونی هم پیدا کرده است. هیچ نهادی مانند رادیو و تلویزویون و رسانه ها حتی نپرسیدند این مصوبه چرا تصویب شده است؟ چرا خوابگاه حذف شد و هزینه آن 10 برابر ؟ چرا فرصت مطالعاتی کلا از بین رفت ؟ چرا پرداخت کمک هزینه محدود شد و اکنون حتی از دانشجویان پول دریافت می شود؟ چرا مصوبه امروز به دانشجویان 5 سال پیش تعمیم داده می شود ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 1
    ما خودمان یکی از این دانشجویان خارجی را در آزمایشگاه خود داریم. هیچ کس ایشان را حمایت نمی کند ؟ اصلا کسی در دپارتمان بین الملل کسی انگلیسی بلد نیست با اینها ارتباط برقرار کند ؟ ما مجبور هستیم مشکلات ایشان را چه در زمینه تحصیلی ، چه تهیه ما یحتاج زندگی ، بهدشات و درمان ، کتابخانه ، بلیط هواپیما و ... بر آورده کنیم. همین جوری ولشون کردن به امان خدا حالا این آقا شانس آورده فارسی یاد گرفته
  • احسان IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    21 1
    من به اندازه سهمی که تو بیت المال دارم راضی نیستم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    15 1
    ما با این کارا ی ظاهری خوب نمی شیم باید از درون درست شویم اگر کمک به فقراست که دور بر خودمان پر از فقیر است که با بی پولی نمی تونن درس بخونن ازدواج کنن کار ندارن و.............
  • یک کارمند دانشکده پرستاری تهران A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 19
    آدیس هم خودش دانشجوی خوبیه , رابطه عاطفی ایشان با همه از استاد گرفته تا دانشجو , کارمند و کارگر خوب و صمیمی بوده , خلاصه در اینجا همه آدیس را میشناسند و خیلی هم دوستش دارند.
  • ممقلی A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    21 0
    به منم غذا و اينترنت نامحدود و تحصيل رايگان بديد.از الان من اهل گينه بي سائو هستم .تورو خدا
  • سعید A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    20 0
    دوست دارم گریه کنم. به خدا دو ترم قبل واسه یه مرخصی دانشگاه از من نزدیک به 700 هزار تومان پول گرفت. گفتم مشکل مالی دارم نمی تونم ثبت نام کنم گفت مرخصی بگیر. با اینکه می دونستن پول ندارم واسه یه ترم مرخصی از من بعدا 700 هزار تومن گرفتن. دارم خفه می شم وقتی این چیزهارو می خونم
  • saman A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    12 1
    به فانتزیهای ذهنیم یه چیز دیگه اضافه شد:کاش من یه افریقایی بودم!
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    8 26
    این همه نظر بد نوشتید درباره بورس دادن به دانشجویان خارجی...به جنبه + قضیه هم نگاه کنید هر چقدر دانشجوی خارجی تو کشوری بیشتر باشه دانشگاه های اون کشور شناخته شده تر می شن زبان انگلیسی دانشجویان اون کشور قوی تر می شه (نه مثل ایران که طرف دکترا داره نمی تونه دو کلمه انگلیسی حرف بزنه) و سطح علمی دانشگاه به مرور در اثر رقابت بالا می ره. .........البته همه اینها در صورتیه که به دانشجویان نخبه همون کشور هم بورس تعلق بگیره نه فقط خارجی ها. همین مالزی رو نگاه کنید به خدا سطح خیلی از دانشگاه هاش از دانشگاه آزاد ما هم پایین تره.منتها فقط به خاطر دانشجوی خارجی خودشون رو در سطح دنیا مطرح کرده اند.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    14 1
    دستشون درد نکنه آخه به دانشجوهای خودمون نمی دن . تازه کلیم پول ازشون می گیرن
  • بی نام IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    9 0
    بد بخت رفت و سبد کالا رو ندید حال کنه
  • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    6 2
    ماايرانيها غريبه پرستيم چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است
  • اتیوپی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    8 1
    چراغی که به اتیوپی واجب به دانشجوی ایرانی نه کاش کمی به فکر دانشجوی ایرانی باشیم
  • بی نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    9 2
    سبد کالا هم بهش بدید گناه داره تفلکی!!!