۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۴

نخستین جشنواره فیلم​های تلویزیونی دوم بهمن ماه در سالن همایش​های صداو سیما برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین،​ مرتضی میرباقری،​ معاون رئیس سازمان صداو سیما در نشست مطبوعاتی این جشنواره که با حضور اهالی مطبوعات صبح روز یکشنبه 13 دی ماه در مرکز همایش​های صداو سیما برگزار شد، درباه این جشنواره، گفت: «در بین ساختارهای برنامه‌سازی ساختار نمایشی هم از جهت تنوع و تعدد عوامل تولید مانند نویسنده، کارگردان، بازیگر، تهیه‌کننده، نورپرداز و... هم‌چنین از نظر پیچیده‌بودن فرآیند تولید مانند ارائه‌ی ایده، نگارش متن و در نهایت تبدیل به فیلم و سریال، علاوه بر آن به‌علت هزینه‌ بالای تولید آن‌ها به عنوان مهم‌ترین و جذاب‌ترین ساختار مورد توجه برنامه‌سازان و مخاطبان است.»

میرباقری با تاکید براینکه مدیران صداو سیما توجه ویژه​ای به ساختار برنامه های دارند،​گفت: « هیچ روز و مناسبتی وجود ندارد که در آن سیما چندین برنامه‌ی نمایشی پخش نکند به عنوان نمونه در ماه رمضان برنامه‌های نمایشی به‌صورت ماهانه، در نوروز در 15 روز اول سال و در محرم در دهه‌ی اول چنین آثاری روی آنتن می‌رفت. علاوه بر آن تمام طول تابستان برنامه‌های نمایشی پخش می‌کنیم. علاوه بر آن قصد داریم در چهار فصل سال، چهار مجموعه‌ی فصلی را به‌صورت روتین روانه‌ آنتن می‌کنیم.»

او در مورد ساخت فیلم​های تلویزیونی، گفت: «در کنار ساختار سریال و مجموعه‌های نمایشی به این نتیجه رسیدیم که با مناسبت‌هایی مواجه هستیم که برنامه‌های نمایشی تک‌قسمته را به‌صورت مکمل برای پخش در این اوقات تولید کنیم؛ چرا که برخی مناسبت‌ها ظرفیت پخش مجموعه‌های طولانی را ندارند. در واقع در تقویم بیش از 100 مناسبت را شناسایی کردیم که مناسبت‌های یک روزه و دو روزه از جمله‌ی آن‌هاست؛ مانند شب یلدا، تولد و وفات ائمه، روز مشروطیت و...»

میرباقری در ادامه اظهار کرد: «تقریبا در تمامی ژانرها مانند ملودرام، طنز، پلیسی، علمی و حتی فانتزی مبادرت به ساخت فیلم‌های تلویزیونی کرده‌ایم؛ حتی به موضوعات مختلفی مانند دینی، اجتماعی، دفاع مقدس و انرژی هسته‌یی در قالب فیلم‌های تلویزیونی توجه کرده‌ایم. در واقع در زمینه‌ فیلم‌های تلویزیونی سرمایه‌گذاری، تبلیغ و تشویق شد، درحالی که در سال‌های قبل تولید تله‌فیلم‌ها شاید به 30 عدد نمی‌رسید و این امکان را نداشتیم که تله‌فیلم‌ها را به‌صورت هفتگی پخش کنیم، اما اکنون در یک هفته به‌طور متوسط چهار تله‌فیلم روی آنتن می‌فرستیم. علاوه بر آن در 9 ماهه‌ی اول سال جاری 150 فیلم تلویزیونی پخش کردیم که این موارد حاکی از ارتقایی کمی است.»

میرباقری در مورد جشنواره‌ فیلم‌های تلویزیونی گفت: «با توجه به این‌که تعداد فیلم‌های تلویزیونی سیما به میزان قابل اعتنایی رسیده است، قابلیت برگزاری جشنواره‌ به‌صورت سالانه را داریم. البته در نخستین جشنواره تمام تله‌فیلم‌های پخش شده را مدنظر قرار داده‌ایم. اما در سال‌های آینده تله‌فیلم‌هایی که از اول مهرماه سال 88 تا پایان شهریورماه سال 89 پخش شده‌اند را برای شرکت در جشنواره در نظر می‌گیریم.»

او ادامه داد: «حدود 700 تله‌فیلم تاکنون تولید کرده‌ایم که از ساخته‌های شبکه‌های سیما، مراکز استان‌ها و مرکز سیمافیلم بوده‌اند. حدود 25 درصد این آثار که بالغ بر 175 تله‌فیلم می‌شود برای ورود به بخش مسابقه خود را کاندیدا کرده‌اند. هیات انتخاب جشنواره از این بین حدود 60 فیلم تلویزیونی را انتخاب و دراختیار هیات داوران قرار داده است تا این هیات برترین‌ها را در حوزه‌های مختلف برنامه‌سازی از جمله نویسندگی، کارگردانی انتخاب کنند.»

او درباره‌ اهداف عمده برگزاری جشنواره‌ فیلم‌های تلویزیونی اظهار کرد: «تقویت ابتکار و خلاقیت دست‌اندکاران فیلم‌های تلویزیونی از طریق ایجاد رقابت‌ مناسب بین آن‌ها، تشویق و حمایت از تولید فیلم‌های تلویزیونی و بالابردن سطح کیفی آن‌ها و شناسایی استعداد‌های جوان و بهره‌برداری از تجربه‌های پیشکسوتان و ایجاد فرصت مناسب برای تبادل تجربه، هم‌چنین شناسایی آثار فاخر و ارزشمند برای حضور در سایر جشنواره‌ها از جمله اهداف برگزاری این رویداد فرهنگی است.»

میرباقری اظهار امیدواری کرد این حرکت پاسخ مناسبی برای فرآینده ارتقاء و بهبود برنامه‌های نمایشی در سازمان صدا‌وسیما و کل کشور باشد و بتواند به اهداف خود دست یابد.

معاون سیما در مورد حضور و نقش اهالی سینما در جریان تولید فیلم​های تلویزیونی گفت: «ما عرصه را برای ورود و فعالیت افراد در صداوسیما تنگ نکرده​ایم و کسانی که توانایی کار داشته باشند،​ می​توانند وارد این عرصه شده و مشغول به کار شوند.»

او در مورد مشغلویت کارگردان​ها در جریان تولید مجموعه​ها و فیلم​های تلویزیونی و تولید همزمان چند پروژه گفت: «این مساله طبیعی است که کارگردانان سرشناس که امکان و توانایی بالایی در کار دارند، زمانی که در جریان فیلمبرداری پروژه​ای هستند با گروهی در مورد فیلمنامه کار دیگری مشورت کنند و در جریان تولیدات دیگر باشند و نمی​توان مقابل این جریان ایستاد اما این مساله مورد تایید ما نیست که کارگردانی دو یا چند کار را همزمان تولید کند.»

خبر «سه مجموعه تلویزیونی الف ویژه سال آینده کلید می​خورد» را اینجا بخوانید.

کد خبر 34151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =