در سال‌های گذشته ایران توانسته استعدادهای زیادی در وزنه برداری مردان کشف کند، اما با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان تعداد مدال‌ها را با حضور زنان افزایش داد.

سارا علم بیگی: تقریبا سه سال پیش بود، وقتی که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با درخواست و پیگیری‌های یک دختر آمریکایی پاکستانی تبار پاسخ مثبت داد و قوانین پوشش زنان را تغییر داد تا دختران مسلمان نیز بتوانند با پوشش اسلامی در این رشته شرکت کنند، اما از آن زمان تاکنون گویا عزمی در فدراسیون وزنه برداری ایران وجود ندارد تا راه را برای حضور زنان در این ورزش هموار کند.

کلثوم عبدالله که دارای دکترای کامپیوتر است با لباسی پوشیده و با حجاب، به عنوان تنها نماینده زن پاکستان بود که در رقابتهای جهانی سال 2011 به روی سکو رفت. این وزنه بردار دسته 48 کیلوگرم در گروه "ب" مسابقات شرکت کرد و با وجود اینکه امیدی به قهرمانی و یا کسب مدال نداشت، اما یک قهرمان واقعی دسته 48 کیلوگرم زنان محسوب می شد، چرا که توانسته بود سد بزرگتری را بشکند و به عنوان نخستین زن مسلمان و با پوشش اسلامی در رقابتهای جهانی این رشته، وزنه بزند. او با هر بار حضورش بر روی سکو مورد تشویق تماشاچیان قرار می گرفت و توجه بسیاری از رسانه‌های دنیا را به خود جلب کرد.

 حضور کلثوم عبدالله در مسابقات جهانی و پس از آن در مسابقات آسیایی باعث تشویق دختران زیادی در کشورهای اسلامی شد که همواره رویای حضور در مسابقات وزنه‌برداری با لباس اسلامی را داشتند. به تازگی یک دختر آمریکایی اماراتی تبار نیز به سطح قهرمانی این رشته رسیده است و یک دختر عراقی نیز با انگیزه فراوانی تمرینات خود را به شکل جدی آغاز کرده تا بتواند اجازه حضور در مسابقات را پیدا کند. این روند درحالی بود که قلمرو حضور زنان محجبه به عرصه بازیهای المپیک 2012 هم کشیده شد.

طبق قوانین سابق فدراسیون جهانی وزنه برداری، زنان نیز همچون مردان باید از دو بنده چسبان و بالای زانو استفاده می کردند تا داوران بتوانند حرکت صحیح دست و زانوی ورزشکاران را ببینند؛ اما عبدالله از طریق فدراسیون وزنه برداری آمریکا درخواست 44 صفحه‌ای خود مبنی بر تغییر قانون پوشش مسابقات را به فدراسیون جهانی وزنه برداری رساند. سرانجام با حمایت فدراسیون آمریکا، کمیته ملی المپیک آمریکا و انجمن اسلامی آمریکا، فدراسیون جهانی پس از تشکیل جلسه کمیته‌ی فنی‌اش پاسخ مثبت به درخواست عبدالله داد.

 پس از تایید قانون جدید تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی در بیانیه‌ای گفت: "این اصلاح قانون در راستای روح عدالت، برابری و حضور بیشتر ورزشکاران زن انجام شده است. تغییرات ایجاد شده سد موجود برای حضور بیشتر زنان مسلمان را می شکند و کمک خواهد کرد تا زنان بیشتری بتوانند به این ورزش روی بیاورند."

*یک سوال مهم

حال در این میان سوال این است که فدراسیون وزنه برداری ایران در 3 سال گذشته چه اقدامی برای تشویق دختران  ایرانی برای حضور در این رشته پرافتخار انجام داده است؟ در این سرزمین پهناور چه تعداد دختر حضور دارند که می توانند پا به پای مردان برای وزنه برداری و ورزش کشورمان در عرصه های بین المللی افتخارآفرینی کنند؟

ایران همواره مهد قوی مردان و قوی زنان بوده است. در سالهای گذشته با توجه به مدیریت مناسب، ایران توانسته استعداد های زیادی در وزنه برداری مردان کشف کند و در مسابقات گذشته عملکرد قابل توجهی داشته است؛ اما با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان تعداد این مدالها را با حضور زنان افزایش داد. به ویژه در رقابتهای آسیایی و بازیهای آسیایی که برای ما بسیار حساس است.

اگرچه کاملا روشن است که اکنون زمینه های لازم برای ایجاد تیم ملی وزنه برداری زنان در کشورمان وجود ندارد، اما فدراسیون وزنه برداری می تواند با استخدام مربیان زن و آموزش مربیان و داوران زن ایرانی، اندک اندک شرایط حضور زنان را نیز در رقابتهای وزنه برداری بوجود آورد.

252 41

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 1
    نویسنده آخرتت را در نظر بگیر