رئیس هیئت مدیره خانه سینمای ایران معتقد است ترکیب بعدی هیئت مدیره خانه سینما فاصله زیادی با تفکر و برنامه هیئت مدیره فعلی نخواهد داشت.

سمیه علیپور: شاید مهمترین اتفاقی که پیش از نوروز 93 در انتظار سینمای ایران باشد، برگزاری مجمع عمومی خانه سینما باشد. مجمعی که در تاریخ 20 اسفندماه برگزار خواهد شد. پنج نماینده صنف در این مجمع حضور خواهند داشت.

این پنج نماینده به این ترتیب انتخاب می‌شوند که دو نفر از شورای مرکزی، دو نفر دیگر از اعضای پیوسته و یک نفر بازرس خواهند بود.

انتخابات هیئت مدیره خانه سینما که مهمترین دستور جلسه روز بیستم اسفند خواهد بود می‌تواند از روزهای آتی خانه سینمای ایران بگوید، اینکه این خانه به ساحل امن می‌رسد یا دوباره تلاطم و درگیری‌ها می‌تواند آن را از فعالیت‌های اصلی که دغدغه مسئولانش است دور کند.

فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینمای ایران در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره برنامه‌هایی که این روزها در خانه سینما پیگیری می‌شود و همین طور مجمع عمومی پیش رو صحبت کرد.

بعد از اتفاقاتی که برای خانه سینما پیش آمد، مجمع عمومی پیش رو چه تفاوت‌هایی با مجمع‌های قبلی خواهد داشت؟

یکی از تفاوت‌های این مجمع در آن است که پنج روز قبل از برگزاری مجمع، کسانی که می‌خواهند نامزد انتخابات هیئت مدیره و بازرسی شوند، باید اسامی را اعلام کنند. در این مدت پنج روزه‌ای که بین معرفی نامزدها و مجمع وجود دارد مطالعه کافی روی افراد صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد در این دوره کسانی می‌توانند در مجمع عمومی نظر افراد حاضر را جلب کنند که با برنامه پیش آمده باشند. این یک تصویر ایده‌آل و البته کارآمد خواهد بود که در نظر بگیریم، افراد کنار هم بنشینند و در مورد برنامه‌هایشان صحبت کنند. خانه سینما آرام آرام باید به سمت انتخابات معطوف به برنامه‌های هیئت مدیره پیش برود و بعد از برگزاری انتخابات و روی کار آمدن هیئت مدیره اعضا براساس همان برنامه‌هایی که اعلام شده بود مطالبات خود را پیگیری کنند. به این ترتیب است که قاعده بازی و همین طور مسئله صنف در خانه سینما جدی‌تر می‌شودو مسئولیت‌پذیری معنای بیشتری پیدا می‌کند.دوران جدیدی که در فعالیت‌های صنفی خانه سینما شاهد خواهیم بود، حاصل خودآگاهی سه ساله‌ای است بچه‌ها توانستند به آن دست پیدا کنند.

آنچه که شما گفتید بخش مثبت قضیه و گروهی را شامل می‌شد که در جریان اتفاقات خانه سینما در کنار هیئت مدیره قرار داشتند و از اصل خانه سینما دفاع کردند، اما طیف مخالفی هم وجود دارد که آنان هم می‌توانند در این انتخابات نقش داشته باشند و البته نقشی منفی.

در مجموع نگاه من به فضای کنونی مثبت است. در مقطعی عده‌ای بنا بر هر انگیزه‌ای دنبال انحلال خانه سینما بودند که من این انگیزه را بیشتر مادی می‌بینم و تلاش آن‌ها از یک سو دردسرهایی ایجاد کرد و از سوی دیگر در میان اهالی صنف موجب تحکیم شد. من دلیل ایجاد آن هیاهو را چنین ارزیابی می‌کنم که در آن زمان لازم بود هیاهوی خانه سینما برپا شود تا در آن پشت کارهایی که به زعم آنان لازم بود انجام شود.

آنان در تلاش بودند منابع مالی را تخلیه کنند و ببرند. به عنوان مثال کسی که موتور اصلی مخالفت با خانه سینما بود و اتاق فکر را هدایت می‌کرد، قهرمان اصلی اختلاس از آب درآمد . از دوستانی که امروز در ارشاد مسئولیت را برعهده دارند درخواست می‌کنم به صورت جدی پول‌هایی را که از بیت‌المال رفته است پیگیری کنند. در همین فضاها بود که برخی از اهالی سینما نیز فریب جوسازی‌های آنان را خوردند، اما مسئله این است که یک فریب تا ابد ادامه نخواهد داشت و قطعا افراد با دیدن این مسئله که تلاش‌هایی برای صدور کارت نظام صنفی و همین طور شماره نظام صنفی به افراد داده می‌شود و اقداماتی برای تامین امنیت شغلی صورت می‌گیرد و همه این‌ها موجب می‌شود حلقه‌ها به هم وصل شوند و کسانی که فریب خورده‌اند برگردند. ما البته کاری با دزد با چراغ نداریم و حرف ما در مورد پیاده‌نظام‌هایی است که عملا تعداد آنان بسیار کن است و مجموع تعداد آنان از انگشتان دو دست و دو پا بیشتر نمی‌شود.

آقای توحیدی می‌توانید از ترکیب پیش روی هیئت مدیره خانه سینما پیش‌بینی داشته باشید؟ اینکه اگر فرض کنیم سه طیف،‌ موافق هیئت مدیره فعلی، مخالف هیئت مدیره فعلی و گروه میانه وجود داشته باشند، کدامیک از این‌ها در دور بعدی روی کار خواهند بود؟

ترکیب هیئت مدیره آینده خانه سینما هرچه که باشد از برنامه‌های هیئت مدیره فعلی دورتر نخواهند رفت و همین ایده‌های فعلی را دنبال خواهند کرد. به اعتقاد من هیئت مدیره بعدی به لحاظ فکری به هیئت مدیره فعلی نزدیک خواهد بود.

ملاک شما برای این ارزیابی چیست؟

من از صبح که بیدار می‌شوم تا آخر شب در خانه سینما هستم و همراه دوستانم در خانه سینما جلسات متعددی دارم و با روسای صنوف دیدار می‌کنم و فراتر از این جلسات با 50 تا 60 تا از اعضای اصناف خانه سینما به صورت روزانه دیدار می‌کنم و برخورد دارم. نتیجه گفت‌و‌گوهایی که در این جلسات و صحبت‌ها اتفاق می‌افتد منجر به تبادل اطلاعات می‌شود و نتیجه این تبادل اطلاعات و شنیدن حرف‌هاست که من را به این نتیجه می‌رساند که خواست عمومی افرادی که جزو اصناف موثر و فعالان صنوف هستند به ایده‌ها و برنامه‌های هیئت مدیره فعلی نزدیک است و طبق این نظر هیئت مدیره بعدی از هیئت مدیره فعلی خیلی جدا نخواهد بود.

فعالیت‌های فعلی هیئت مدیره چه چیزهایی است که معتقدید گروه بعدی نیز در همین مسیر ادامه خواهد داد؟

اگر اتفاقات شش ماه گذشته را مرور کنیم به برنامه‌هایی می‌رسیم که هیئت مدیره در حال پیگیری آن است. سند همکاری که با ارشاد امضا کردیم به نقشه راه سینما اشاره دارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد. این سند در دوره معاونت پیشین تهیه شده بود که البته نقایص بسیار جدی داشت و نگاه حاکم بر آن کمکی به فرهنگ و سینما نمی‌کرد. این سند طبق نظر خانه سینما بازنویسی شده است. این سند به سازمان سینمایی عودت داده شده تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد و تکلیف بسیاری از مسائل روشن شود. هیئت مدیره بعدی نیز با این سند سروکار خواهد داشت. برنامه دیگر سازمان نظام صنفی خانه سینماست که در آن باید ارتقای پایه و جایگاه صنف در آن در نظر گرفته شود و در این زمینه لایحه‌ای نوشته شود و به مجلس ارائه شود و تبدیل به قانونی شود. دو سه کار اساسی در این شش ماه در خانه سینما پیگیری شده است، هر هیئت مدیره‌ای که روی کار بیاید به خاطر اهمیت سرنوشت سینما درگر این مسائل می‌شود. این‌ها مسائل جدی سینماست و باقی مسائل ذیل آن تعریف می‌شود. تامین امنیت شغلی وظیفه صنف است.

در حال حاضر وضعیت امنیت شغلی بنا به گفته اهالی صنوف چندان خوشایند نیست. در این شش ماه خانه سینما برنامه‌ای را در این زمینه پیگیری کرد؟

شش نماینده صنف از اصناف خانه سینما کنار هم نشسته‌اند و از فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده‌اند آماری به دست آورده‌اند. آنان حدود 120 فیلم ارائه شده به جشنواره را ارزیابی کرده‌اند و نکته تاسف‌برانگیز این است که در مورد برخی از فیلم‌ها تا 70 درصد عوامل فیلم‌ها خارج از صنف بوده‌اند.این زنگ خطر بزرگی برای ما است. مسائل صنفی در این سال‌ها چنان دچار فراموشی شد که مدیران و اصناف بله قربان‌گوشان هیچ فکری به حال این بخش نکردند و مهمترین مسئله آنان فقط دادن بن به افراد صنف بود. آنان که مدافع پابرهنه‌ها بودند حالا این وضعیت را ببینند که فیلم‌هایی با 70 درصد افراد خارج از صنف ساخته شده  است. هیئت مدیره بعدی با همین وضعیت مواجه خواهد بود و باید سازوکاری انتخاب کنند که این اوضاع را سامان دهند.

این طور می‌توان جمع‌بندی کرد که علاوه بر اطلاعاتی که شما در گفت‌و‌گو با اهالی صنوف به دست آورده‌اید، آنچه موجب می‌شود بگوییم هیئت مدیره بعدی از شیوه هیئت مدیره فعلی دوری نخواهد کرد، این است که مسائل مهم و جدی صنوف در برنامه‌های شما پیگیری شده است.

بله قطعا. دوران بازی‌های سیاسی و بچه‌گانه در سینما به سر رسیده و همه جا فضا چنان جدی شده که دیگر جا برای آزمون و خطا نیست. فرصتی برای اشتباه کردن و وقت‌کشی نیست. باید این اوضاع سامان پیدا کند و به موضوعاتی جدی همچون تحول اقتصاد سینما پرداخته شود. سینما در بحران عجیبی فرو رفته و برای اینکه از این بحران بیرون بیاید زنگ‌های خطر به صدا درآمده است. به اعتقاد من هیئت مدیره بعدی جدی‌تر از هیئت مدیره دوازدهم درگیر مسائل خواهد شد و برنامه‌ها را پیش خواهد برد. البته حتما مشکلات و تنگ‌نظری‌‌هایی خواهد بود، اما  در این دو سه سالی که گذشته و مسائلی که از سر خانه سینما و اهالی آن عبور کرده من را به این نتیجه می‌رساند که دیگر باید در سطحی بالاتر جایگاه و فعالیت‌های خانه سینما را تعریف کرد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =