۰ نفر
۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
آنچه باقی مانده نیز در حال مصادره است

چند وقت قبل جهانیان از دریچه ی سینمای هالیود شاهد ایرانی بودند که نه تنها به آن ایران افتخاری نبود که ایرانی ها هم از خود بیزار شده بودند . هرچند اوهام کارگردان و دست اندرکاران آن پروژه از یک تخیل غیر انسانی متولد شده بود ، اما سنگینی ضربه کاملا محسوس و تاثیرش نیز مشهود بود . قطعا پروژه ایران هراسی و ایرانی ستیزی که مدتی است سرلوحه تفکر سیاسی و نظامی دشمن است نیازمند چنین ابزاری می باشد اما این طرف ماجرا چرا در خواب غفلت آرمیده ؟

 

"سیصد"  دیگری ساخته شده و در حال اکران است ، اکرانی که حداقل آسیبی که به ملت ما وارد می کند ، نشان دادن چهره مخدوش و دور از واقعیت مردمانی است که تمدن ، اخلاق و شرافت انسانی را به جهانیان آموخته اند و امروز بجای ستایش شدن و الگو بودن محکوم به زشت ترین رذایل اخلاقی می شوند .

آنچه کمپانی های عظیم رسانه ای و فیلمسازی غرب روی بدان آورده و - الحق هم در مسیر دشمنی سنگ تمام گذاشته اند - در بررسی منصفانه استفاده از تمامی ابزار ها و امکاناتی است که برای یک جنگ تمام عیار و رسیدن به هدف پیروزی لازم است ، اما غفلت و بی خیالی مسئولان فرهنگی ایران جای سوال دارد ! کشوری که مهد انسانهای بزرگ و نامداران جهانی است ، در بزرگترین رویداد سینمایی خود شاهد تولید و ساخت و نمایش زندگانی کدام یک از این بزرگمردان است ؟ سینمایی که با غفلت طولانی خود در حال عاریه دادن مردمانی است که در عرصه های مختلف فرهنگی - هنری - پزشکی و ... که هم از مشاهیر دوران خود بوده اند و هم از صاحب نامان امروزی دنیا هستند . انسانهایی که شاید نسل بعد از ما به صراحت آنها را غیر ایرانی بدانند . این مهم زیر سایه هجوم فرهنگی رسانه های بیگانه دور از ذهن نخواهد بود .

با بررسی اجمالی فیلمنامه ها و نمایش نامه های همین چند سال اخیر به راحتی می توان خلا موجود را به عینه مشاهده نمود . جدای از مسایل مالی و امکاناتی در این زمینه ، تعلل و مسامحه مسئولان فرهنگی قوزی است که بر قوز دیگر سنگینی میکند . و باز نشسته ایم تا بعد از عمومی شدن و جهانی شدن توهین به فرهنگ ایرانی ، واکنش هایی از قبیل صدور بیانیه و تشکیل کمپین ها در شبکه های اجتماعی و وعده مسئولان برای مبارزه از نوع حمله ای که صورت گرفته  را در هیاهوی آن دوران نظاره گر باشیم .

مگر نه اینست که برای مبارزه باید سلاح دشمن را شناخت ؟ مگر نه اینست که باید با تدبیری در خور پاسخ دشمن را داد ؟ پس کیاست ایمانی ما کجا رفته ؟ پس تاسی به روشهایی که آموزه های اخلاقی و دینی ما بارها بدان متذکر شده اند چه شده ؟ انگار طیف های مختلف سیاسی فراموش کرده اند که ایرانی هستند و دوامشان به بقای ایران سربلند وابسته است ؟

روی دیگر سخن با هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون و تاتراین سرزمین است که اغلبشان نیز شهره بین الملل و صیاد جوایز جشنواره های جهانی اند . شما چرا این همه تغافل را چاره ای نمی سازید ؟ شما که بارها با هنرتان جهانیان را مجذوب ساخته اید ؟ ایرانمان را باید از دریچه همین هنرها به درستی و آنچه بوده و هست به جهانیان معرفی نماییم . از رودکی ، فردوسی ، مولوی ، سعدی ، حافظ ، خیام ، ابوریحان ، جامی ، شیخ انصاری ، شیخ مفید و ... بگیر تا چمران و باکری و همت و بابایی و رجایی و حسابی و سمیعی و چهره های ماندگار امروزی ، آیا اینان نمی توانند دستمایه یک تولید فاخر در این عرصه باشند ؟... قطعا می توانند .

باید کودکان ما با به تماشا نشستن این موضوعات تاریخشان را حفظ نمایند . کودکان ما نیازمند افتخار به گذشته درخشانشان هستند . آنچه ما داریم حاصل چند سال و قرن نیست . تفاوت کودک ما با کودک آمریکایی در بالندگی به "هویت" تاریخی و مکتوب ایرانیست . چیزی که آنها برای جبران نداشتنش حاضر به تحریفش هم هستند . کاری که چندی است  در غفلت ما ، همسایگان عرب و ترک و افغان و این اواخر ارمنی ، نسبت به مصادره آنها در حال سبقت از هم هستند !! میراثی که در حیات مورث ، در حال تقسیم بین وارثین است . امیدواریم گوشی برای شنیدن این هشدارها باقی باشد .

 

مهدی حاج محمود عطار

 

 

 

کد خبر 343355

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    5 0
    اول تاریخمان را که از کتابهای درسی پاک شده برگردانید بعد ... از ماست که بر ماست
  • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    2 2
    بهتر ین راه مقابله با تهاجم فرهنگی دور اندیشی مسئولین ومردم ، حمله تاکتیکی و منفعل نبودن در مورد اینگونه تهاجم ها است
  • آلفردو US ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    5 0
    وقتی بخش بزرگی از تاریخ کشورمون رو با دست خودمون حذف می کنیم و همه پادشاهان ایران زمین رو از دم خائن و... قلمداد می کنیم، اونوقت چه انتظاری از هالیوودی دارین که تنها به فکر سود و منفعت خودش هست؟! به قول دوست بی ناممون، از ماست که بر ماست!