تمرین کردن فقط 33 درصد در موفقیت شما تاثیر دارد!

نتایج تحقیقی جدید روی قانون مشهور «10هزار ساعت» نشان می‌دهد تمرین زیاد آن‌قدرها هم که تصور می‌شد در موفقیت افراد تاثیر ندارد و در بهترین حالت سهم 33درصدی دارد.

محمود حاج‌زمان: شاید شما هم راجع به قانون «10 هزار ساعت» شنیده باشید؛ قانونی که با انتشار کتاب «جدا افتادگان» مالکوم گلدول شهرت یافت. بر اساس این قانون، افرادی که به قله افتخارات زمینه کاری خود رسیده‌اند، بخش اعظم موفقیت‌شان را مدیون آن هستند که 10 هزار ساعت تمرین کرده‌اند. این نظریه در سال 1993 / 1372 و طی تحقیقی که از سوی اندرس اریکسون و همکارانش انجام شد (و بیش از 4 هزار بار به آن ارجاع داده شده) اعتباری مضاعف یافت. اما نتیجه مرور جدیدی بر آن مطالعه و دیگر تحقیقات انجام شده در این زمینه به نتیجه‌ای کاملا متفاوت رسیده است: تمرین کردن آن‌قدرها هم که پیش از این تصور می‌شد ضروری نیست!

در تحقیق تازه که مقاله حاصل از نتایج آن در مجله Intelligence به چاپ رسیده، نویسندگان اظهار داشته‌اند: «بر اساس شواهد تجربی، تمرینات عمدی اگرچه مهم هستند؛ اما به آن اندازه که اریکسون ادعا می‌کرد اهمیت ندارند. این شواهد نشان می‌دهد تمرین کردن در تفاوت‌های عملکردی فردی تاثیر چندانی ندارد.»

در ادامه مقاله مذکور آمده است: «تمرین عامدانه تمام یا حتی بخش اعظم اختلافات عملکردی را در حوزه شطرنج و موسیقی توضیح نمی‌دهد؛ دو حوزه‌ای که در تحقیقات فنی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. اگرچه تمرین عامدانه برای میزان قابل توجهی از اختلاف عملکرد در این حوزه‌ها توضیحی دارد، اما حجم به مراتب بیشتری از اختلافات را بدون توضیح باقی می‌گذارد.»

در مطالعه اخیر، محققان به بررسی مجدد امتیازات شطرنج‌بازها و موسیقدان‌های برتر پرداختند؛ و به دلیل آنکه امتیازات شطرنج‌بازان نرخ عددی قابل سنجشی دارد، بخش اعظم توجه خود را روی این حوزه معطوف کردند. آنها متوجه شدند در خصوص مدت زمان رسیدن افراد به مقام استاد بزرگی شطرنج تفاوت‌های فاحشی وجود دارد. برای مثال در مطالعه‌ای که سال 2007 / 1386 انجام شد، مشخص شد که شطرنج‌بازی 26 سال طول کشیده تا با وجود پرداختن جدی به شطرنج به مقام استاد بزرگی برسد؛ در حالی که این زمان برای بازیکنی دیگر تنها کمتر از 2 سال بوده است.» محققان به این نتیجه رسیدند که تمرین کردن تنها یک سوم از تفاوت‌های موفقیت در شطرنج و موسیقی - و احتمالا دیگر زمینه‌ها- را توضیح می‌دهد.

به گفته محققان مذکور، شواهد به روشنی نشان می‌دهد که برخی افراد بدون انجام تمرین‎های سنگین و طاقت‌فرسا به سطح نخبگی می‌رسند؛ در حالی‌که برخی دیگر با وجود انجام تمرینات فراوان در این راه شکست می‌خورند. به عقیده محققان، پارامترهای دیگری مانند هوش، سن آغاز فعالیت، شخصیت و سایر پارامترهای ژنتیکی وجود دارند که در کنار یکدیگر بخش اعظم دلیل موفقیت را توضیح می‌دهند.

علی‌رغم نتایج اخیر، محققان اظهار داشته‌اند که احتمالا بحث و جدل درباره این موضوع تا «سالیان سال» ادامه خواهد داشت. بنابراین شاید بهتر باشد قانون «10 هزار ساعت» را به این شکل بازنویسی کنیم: «میزان وقتی که جامعه دانشگاهی صرف بحث و جدل درباره پارامترهای دخیل در موفقیت می‌کند».

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    22 4
    در مورد شطرنج بعله این درسته. اما مثلا پرورش اندام چی؟ داشتن استعداد ذاتی مهمه اما تو بعضی زمینه ها تمرین خیلی مهمتره از ژنتیک.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      10 2
      اینا منظورشون کار فکری بوده، وگرنه ساختن هرچیز فیزیکی نیاز به کار داره!
    • بی نام GB ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      1 1
      تو بدنسازی هم ژنتیک خیلی خیلی مهمه و اگه اون رو نداشته باشی با جمع بهترین برنامه غذایی و تمرینی ،مربی و دارو هم قهرمان نمیشی و اصطلاحا می گویند" قهرمانان به دنیا می آیند و نه ساخته می شوند"
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    103 4
    در ایران اما قانونی داریم به نام "صد هزار پارتی"
    • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      52 5
      قانون یک پارتی هم جواب میده
    • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      38 1
      بسته به قدرت پارتی
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    28 22
    توکل به خدا و شروع تلاش ، موفقیت رو نتیجه میده همچنین هدفمند بودن در زندگی
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    46 2
    ومفقیت اینجا پارتی میخواد همین کافیه والسلام
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    31 2
    بعضی از افراد دارای استعدادهای ذاتی هستن و برای رسيدن به موفقيت نياز به تمرين زيادی ندارن، اما برعکس بعضی از افراد دارای استعدادهای ذاتی نيستن و برای رسيدن به موفقيت بايد به دنبال استعداد اکتسابی باشن که با تمرين زياد اين امکان وجود داره! نميشه يه تحقيقی کرد و به همه تعميمش داد، انسان ها با هم متفاوتند!
  • سید علیرضا IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    27 1
    به نظرم انگیزه از همه چیز مهمتره انگیزه میتونه عالمی رو دگرگون بکنه به شرطی که همت پشتش باشه داستان تیمورلنگ و خیلی پادشاههای قدیم نشان دهنده ی همین
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    1 43
    با آموزه های دینی ما در تزاد بود.
    • زاهدانی IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      23 0
      گلم،تضاد
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
      18 0
      ای جانم به این سوادت
    • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      4 0
      طظاد درسته ازیزم
  • وحید A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    2 0
    تمام بنیان های فکری من رو بهم ریختین : من میخواستم بر اساس این قانون عمل کنم الان همه ی انگیزه ام رو گرفتین :