متن زیر گلچین خبرآنلاین از خطبه حضرت فاطمه(س) با عنوان "خطبه فدک" است که این خطبه توسط استاد اخلاق و عرفان " حضرت آقا مجتبی تهرانی" شرح شده است که مهمترین سند شیعه و سنی درباره مشخص کردن مقدار و اندازه پوشش زن مسلمان مکتبی در جامعه است.

آیت الله آقا مجتبی تهرانی در ایام فاطمیه سال 1374 به شرح خطبه فدک حضرت فاطمه( درود خدا بر او باد) پرداختند و در جلسه اول به شکل پوشش اسلامی زنان در جامعه بر اساس سیره آن حضرت اشاره کردند. که در زیر می خوانید:

بخش آغازین خطبه به مقدار پوشش و حجاب زن در جامعه اشاره دارد که اکثر مورخان شیعه و سنی نوشته اند:

* لَمّا أَجْمَعَ[1] اَبُوبَکْرٍ وَ عُمَرٍ عَلی مَنْعِ فاطِمَةَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلِکَ.

زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا(س) شوند. این خبر که به حضرت زهرا(س) رسید. ایشان همه را خبر کرد و پس از پوشیدن لباس ها برای سخنرانی به سمت مسجد رفت. نوع و چگونگی پوشش حضرت زهرا را همه روایت کرده اند:

پوشش اول : بزرگتر از روسری‏ های فعلی زن ها به صورتی که سر و سینه و گردن را می‏پوشانده است

* لاثَتْ خِمارَها عَلی رَأْسِهٰا

لاث به معنی پیچیده است. خمار چیزی بوده است بزرگتر از روسری‏های فعلی زن ها به صورتی که سر و سینه و گردن را می‏پوشانده است و همان است که در آیۀ شریفه آمده است:

* وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ[2]

روسری‏هایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند.
خُمر جمع خمار است. به هر حال وقتی این خبر به حضرت زهرا(س) رسید برخاستند و خمار را بستند. لاثَ به معنای پیچیدن است. از لفظ خمار هم معلوم می‏شود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود.

پوشش دوم: نوعی پوشش سراسری شبیه چادر امروز یا پیراهن بلند عربی

* وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِهٰا

جلباب نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباس ها می‏پوشیده‏اند. شاید چیزی شبیه چادر امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود.

* وَ أَقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ (یا لمةٍ)[3] مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِهٰا

یعنی حضرت زهرا(س) همراه با گروهی که به اصطلاح همسن و سال، یا هماهنگ، یا از یاران و اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند. تا اینجا یکی از مسائل قابل توجه مسئلۀ پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان در آنجا حضور داشتند چگونه خودشان را از نظر پوشش آماده کردند. نکتۀ دیگر توجه به جماعتی است که آن حضرت را در حرکت به سمت مسجد همراهی کردند و احتمال زیاد دارد که منظور همراهان از این کار یاری حضرت زهرا(س) باشد.

همان‏طور که امروز اگر کسی برای حضور در مجلس احتجاج حرکت می‏کند گروهی از همفکرانش نیز او را همراهی می‏کنند. پس در این اقدام حضرت دو احتمال وجود دارد اوّل آنکه شخصیت ظاهری ایشان محفوظ بماند، دوّم اینکه پیکرۀ ظاهری حضرت هم در بین مردها نمایان نشود و در میان گروه زنان پوشیده بماند."

* حَتّی دَخَلَتْ عَلی أَبی بَکْرٍ وَ هُوَ فی حَشْدٍ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الأنْصٰارِ وَ غَیْرِهِمْ

تا این که حضرت وارد شد بر ابی‏بکر در مسجد در حالی که گرداگرد او را جمع زیادی از مهاجرین و انصار و دیگر مسلمین گرفته بود. حَشد همان گروه و جماعت است.

* فَنیطَتْ دُونَها مُلاَءةٌ

سپس میان حضرت و مردم پرده‏ای نصب شد.

وقتی حضرت زهرا(س) وارد مسجد می‏شود در آنجا پرده‏ای نصب می‏شود. مُلاَءةٌ به معنای إزار یا پرده است. یعنی بین ایشان و آن مردها که از مهاجرین و انصار و گرداگرد ابی‏بکر بوده‏اند پرده‏ای آویخته می‏شود حتی در برخی نسخه‏ها آمده است مُلاَءةٌ قِبطّیةٌ یعنی حتی جنس پرده را که مصری بوده است مشخص کرده‏اند. به هر حال نکتۀ مهم در این بخش آن است که همین که حضرت وارد می‏شود دستور می‏دهند که پرده‏ای بین ایشان و دیگران بیاویزند.

البته از کلمۀ فَجَلَست که در خطبه آمده استفاده می‏شود که قبل از این که حضرت بنشینند پرده را سریع می‏آویزند. یعنی همین که خبردار می‏شوند دختر پیغمبر(ص) در راه مسجد است یا به محض ورود ایشان محیط را آماده می‏کنند و این پرده را نصب می‏کنند و این خود باز از اموری است برای حفظ حضرت از نگاه مردان و احترامی بوده که به صورت سنّت درآمده است و امروزه نیز در مجالس مذهبی رعایت می‏شود.

/6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    48 32
    مگر میشود کسانی که پای سخنرانی آن بزرگوار حاضر می شوند نگاه آلوده به گناه داشته باشند . که ایشان این چنین بخواهند خود را محفوظ نمایند ؟
    • بی نام US ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      4 10
      ایشان به در می گویند که دیوار بشنود...
    • عباس A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      20 7
      جضرت زهرا برای معصومین که سخنرانی نمی کرده ، برای همون جمعی که نام برده شد سخنرانی میکرده که اونا هم ترکیبی از خوبی ها و بدی ها بودند . بعلاوه خوبی فرضی آنها دلیلی بر سلب تکلیف از زهرا(س) نمی شد .
    • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      10 15
      حضرت فاطمه (س) را میان در و دیوار مجروح کردند.لطفا قبل از نظر دادن یه کم فکر کنید!
  • بی نام FR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    اصل وجود حجاب در اسلام يك چيز است اجبار آن يك چيز ديگر. نمي شود آن را انكار كرد كه وجود دارد ولي در اجبار و عدم اجبار من حداقل مطمين نيستم هنوز.
    • ناشناس IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      ایشالا که جواب صحیح در مورد تردیدت رو از خود حضرت زهرا(س) بگیری عزیزجان تا کامل مطمئن بشی
    • علی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      لا اکراه فی دین! خداوندبه صراحت بیان کرده در انتخاب دین اجباری نیست یعنی هر کسی میتونه با فکرش دینشو انتخاب کنه ولی وقتی انتخاب کرد اول از همه توهین به شعور خودشه اگه به دستورات اون دین عمل نکنه! عفاف و حجابم یه دستور دینیه مثل سایر احکام که رعایتش واسه یه مسلمون وظیفس نه اختیار! لفظ حجاب اجباریو در جامعه ما تنها کسانی حق دارن بگن که اصل دین اسلامو انتخاب نکردن
    • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      دوست عزیز حجاب اجبار نیست، بلکه واجب است. مثل روزه گرفتن که کسی نمیتونه شما رو وادار کنه. شما میتونی تو خونه خودت با هزاران نامحرم ارتباط داشته باشی، اما تو جامعه نمیتونی هر جور که دوست داری باشی؛ چرا که ممکنه دیگران تحت تاثیر رفتار شما به گناه بیفتن. بخدا که حقوق بشر چیزی جز این نیست. قبل از منفی دادن کمی بهش فکر کنید.
    • آرش A1 ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      33 9
      خطاب به بی نام عزیز که فرمودند "قبل منفی دادن .." من فکر کردم و منفی دادم. اولا قسم خوردن درباره مسائل جامعه شناسی که جای بحث دارند صحیح نیست. بنابراین جمله "بخدا که حقوق بشر چیزی جز این نیست. " به تنهایی منفی داره. ثانیا به گناه افتادن یا نیفتادن دیگران نمیتونه دلیل بر اجبار و یا حتی صحیح بودن عملی بشه یا نشه و این مخالف آزادی های اجتماعی (تا وقتی که خلاف قانون صورت نگرفته) هست. مثلا فرد یا افرادی ممکنه حتی با شنیدن صدای زن به گناه بیفتن، آیا این دلیل بر وضع اجبار بر بانوان به حرف نزدن در مکان های عمومی میشه؟
    • ميثم DE ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      15 6
      برادر بي نام پنجشنبه 14 فروردین 1393 - 01:08:27 تو خونت اگه با چند تا نامحرم رابطه داشته باشي ميان ميبرنت اونجا كه عرب ... شما فكر كن.
    • امین IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      11 18
      خداوند خودش در درون همه انسانها گرایش به جنس مخالف را قرار داده واین طبیعت ماست . نوعش هم در مرد و زن تفاوت دارد. خدا هم احکام مختلفی را برای مردان و زنان قرار داده بر اساس همین تفاوت . مردها باید چشم خود را فرو ببندند و زن ها هم زیباییشان را در برابر مردی که به آنها نا محرم است آشکار نکنند. این پاکدامنی است و فرمان خدا . حالا اگر کسی اسلام را نپذیرد ، و مطابق آن رفتار نکند ، به خود ستم کرده اما این حق برای کسی وجود ندارد که ناپاکی و مسمومیت را در جامعه هم اشاعه دهد. هیچ کس مجبور نیست که مسلمان باشد و لی نباید دیگران را هم از راه خدا باز دارد.
    • محمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      24 3
      علی آقا ینی ما میذاریم غیر مسلمونا بدون حجاب مورد نظر ما باشن؟!!! اینه لا اکراه فی الدین؟!!!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      33 7
      دوستی که قیاس با روزه کردی...اولا خود قیاس کردن اشتباهه چون احکام قابل قیاس با هم نیستند (رجوع کنید به نقل قولی که از امام صادق شده) ثانیا لحن بیان احکام مورد نظر شما در قرآن باهم کاملا متفاوته؛ در مورد روزه خدا دستور میده که بر شما واجبه (کتب علیکم الصیام) هرچند همین حکم واجب سفت و سخت شرایطی برای نگرفتنش هم بیان میشه... اما آیات قرآن در مورد حجاب یک جور لحن توصیه و راهنمایی داره... متاسفانه احکامی که علمای ما تحلیلش میکنند فقط دو جنبه براش در نظر دارند: حلال/حرام یا واجب/گناه... انگار فقط قنوت نماز توی دین مستحبه بقیه همه واجب هستند!
    • علی IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      6 0
      محمد آقا به نظر منم اجبار غیرمسلمونا به رعایت حجاب نه تنها توجیه مناسبی نداره بلکه حتی به نوعی شاید بی احترامی به حجاب باشه! ولی اصل نظر من این بود که حجابم مث سایر احکام دین یه وظیفس برای کسانی که خودشونو مسلمون میدونن نه یه توصیه اخلاقی و اختیاری! حتی اگه فقط یه توصیه بود هر حال از طرف پروردگارمونه رومون میشه به توصیش عمل نکنیم؟ دوستانی هم که با نظر قبلیم مخالف بودن امیدوارم به دلیل مخالفت با وجود اصل حجاب در قرآن واسه مسلمونا نباشه! یا علی
  • محمد رضا IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    فقط میتونم بگم این جان ناقابل فدات ای بانوی دو عالم. ای دختر فخر آفرینش. ای همسر سیدالوصیین. ای مادر حسنین. درود بیکران بر شما باد یا زهرای مرضیه (س)
    • حامد EU ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      24 0
      اینکه جانمون فدای ایشان کنیم یه بحث و اینکه از کردار و رفتار حضرت و بزرگان دین الگو برداریم هم یه بحث مهمتری می باشد. در عمل باید از نظر معنوی نفس اماره مون فدای ایشان کنیم نه تعارف و حرف!
  • بی نام EU ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    به حق که سرور زنان دو عالم است یا فاطمه الزهرا(س)
  • دوستدار فاطمه زهرا US ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    12 39
    خبرآنلاین لطفا این کامنتای بی ارزش و منفی های بی ارزش تر یه عده از خدا بی خبرو بردار که تو سالروز شهادت فاطمه زهرا دل محبان اون حضرت از دیدن این همه سیاه دلی خونین تر نشه....
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    29 2
    جلباب یا عبا بخشی از پوشش سنتی عرب بوده که روی می اندازند و هنوز هم میپوشن و مختص زنها نیوده و اصلا هم مشکی نبوده و نیست (معمولا رنگ فهوه ای) و الان اگر ببینید مردان اعراب سنتی هنوز میپوشن جالا یه عده به خاطر سیاسی کاری میخوان بگن که این پوشش جضرت همین چادر مشکی هست که تو جامعه ایرانی بعضی خانمها میچوشن در جالیکه قدمت چادر به 250 سال هم نمیرسه یعنی اول دویت قاجاری
    • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      2 0
      کاملا درسته جلباب یه پوشش هست که روی دوش می اندازن نه روی سر
  • محسن A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    20 14
    تو متن موج میزنه این موضوع: مردان اعراب حتی از نگاه هرزه به حضرت زینب (س) هم ابایی نداشتن ... آخه فرهنگ ما کجا و اون اعراب کجا؟؟؟؟؟ ... هزار سال قبل از اسلام تو نگاره های تخت جمشید یه چنین صحنه هایی نمی تونید ببینید ... البته بگذریم که الان کجای اخلاقیات هستیم !!!!!!
  • فاطي GB ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    40 17
    پوشش عربها هيچ ربطي ب ما نسل اريايي ندارد.ما ز نسل اريايي هستم.نسلي ك هميشه اعتدال در كارش بود.هيچگاه زنها در طول تاريخ پاك اريايي ها برهنه نبودن
  • حسین IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    13 22
    حجاب یاپوشش زن صریح قران است اما درهمان آیه این پوشش برای زنان ودختران پیامبروزنان مومنان برای نگهداری شان آنان ومشخص شدن آنان از دیگران توصیه شده است یعنی این دسته از زنان برای حفظ شان خود باید از پوششاستفاده کنند آنکه شانی ندارد ویابرای خود شانی قائل نیست ویا جزومومنان نیست هیچ اجباری برای پوشش ندارد اما رعایت عرف اجتماع قانونا الزامی است واخلاقا هم کما اینکه اگر مردی با پیزاما درخیابان ظاهر شود خودرا سبک کرده است وخودرا فروکاسته گرچه هیچ گونه منع قانونی هم وجود ندارد اما منع عقلی وجود دارد برای زن هم همینگونه است درین جا هم عقل حرف آخررا میزند ونه پوشش عرب حجاز گرچه پوشیدن لباس شهرت ازنظر قران ممنوع است اما بسادگی میتوان دراوردن لباس جهت شهرت را هم حرام دانست .
  • سمیرا IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    19 18
    خیلی عالیه که اینطور ریز به مسائل میپردازید امیدوارم که یه تلنگری باشه برا همه ی کسانی که خیلی چیزا دیگه داره فراموششون میشه. زن مسلمان که بی حجاب نمیشه ، به نظر من دخترای بدحجاب ، با آرایش های آنچنانی مسلمان نیستند حتما دین ندارند ، مگه میشه بگی من خدارو قبول دارم اما دستوراتی که فرمودند رو قبول نمیکنم تو قان هم حجاب اومده پس این گروه به چی ایمان دارند چجوری خدارو قبول دارند. هروقت میخوام بگم مادرم فاطمه زهرا ، نمیدونم چرا یه بغضی گلومو میگیره و میگم خاموم فاطمه زهرا، آخه انقدر گناهکاریم که شرمنده مادرمون میشم و میگم اگه واقعا دخترش بودم حواسمو باید بیشتر از اینا جمع میکردم . موفق باشید. یاحق
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    41 5
    مشكل امروز حجاب نيست ، مشكل اولا" از برخورد توهين آميز استفاده از نيروهاي يگان ويژه است ! دوما"‌از اينكه براي قد و سايز و حتي رنگ پوشش هم شرط و شروط مي گذارند ، باور بفرماييد اگر يك مانتوي قرمز دين و ايمان يك مرد را به هم مي ريزد او را بايد درمان كرد
  • علی US ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    29 5
    خداوکیلی این ماجراروطوری تعریف میکنه که انگارامکان برخورداری ازپارچه و پرده و... ومسجدهم مثل یکی ازمسجدای بالای شهرتهران بوده واین اتفاق افتاده ...! وفوری پرده کشیدن و.. توروخدایه ذره واقع بین باشین ، وضعیت اعراب روتواون زمان بخونید، اعرابی که تاچندسال قبل ازاین اتفاق ادرارشتررو میخوردن ، و... واقعاچقد دسترسی به پارچه داشتن وخیلی ابهامهای دیگه که باآگاهی ازتاریخ فرضیات ماروکاملا دگرگون میکنه !!!!!!! (دعوت به مطالعه تاریخ - واقع بینی )
  • بی نام EU ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    19 7
    با سلام باید احتیاج روابط جنسی را حل کرد تا به مسائل دیگر جامعه پرداخته شود . دیده می شود که در جامعه ایران تمام فکر و ذکر مردم اندام زن هست .
  • فرزند فاطمه IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 24
    دفت کردید که فاطمه پشت پرده سخنرانی کرد. به نظرتون الان زنها پشت پرده سخنرانی می کنن؟ الان اگر این حرف زده بشه دخترای حتی مذهبی چی میگن؟
  • امین A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    11 11
    بسیار آموزنده وبجا بود
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    21 4
    حضرت زهرا سلام الله علیها به خاطر نوع پوشش شهره آفاق نیست ، بلکه این نوع پوشش توسط تمامی زنان آن موقع استفاده می شده است ، حضرت به خاظر معرفت ، علم ، آزادگی ، .... شره آفاق است که شما فقط گیر دادید به این مورد . چرا از صفات مظلوم مانده آن حضرت کسی چیزی نمیگه ، چرا ایشون اینقدر مظلوم هستن؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    9 26
    لا اکراه فی دین (در دین اجبار نیست) مربوط به پذیرش یا رد دین است که در آن اجبار نیست وقتی کسی مدعی دین داشتن است باید به اصول آن دین عمل کند و با آن نمی تواند گزینشی رفتار کند به بخشی از آن عمل کند و به بخشی عمل نکند و مسئله حجاب از مسائل اصولی دین است زیرا خداوند در قرآن خطاب به مومنین به رعایت آن امر کرده .
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    ظاهرا نويسنده محترم فراموش كرده اند كه خانه حضرت فاطمه بصورت حجره اي در حياط مسجد النبي بوده است و درب خانه ايشان در مسجد باز ميشده است . اين مقدمه و موخره حركت حضرت كه تصوير كرده اند اصولا با محل زندگي ايشان نمي خواند . بنظرم ساير تصوير گري هاي مولف نيز بر اين اساس است و بيشتر ذهنيات خود را بر شرح موضوع سوار كرده اند
  • زهرا A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    1 2
    بانو به زلفانت بیاموز که بیرون ارزش دیدن ندارد