باراک اوباما قصد بازگرداندن صد زندانی یمنی از گوآنتانامو به این کشور را دارد

یمن روزهای آشوب و ناآرامی را تجربه می‌کند. روزهای دست و پا زدن در دامن شبه‌نظامیان. روزهای نزدیک شدن به تجربه سومالی. به همه دردسرهای مبارزه با شبه‌نظامیان و فشارهای بین‌المللی باید موضوع بازگشت زندانیان گوانتانامو به این کشور را هم اضافه کرد .
خبر خوش باراک اوباما برای جهانیان در نخستین روزهای حضور در قدرت، حرکت در مسیر بستن گوآنتانامو بود . زندانی که نامش مو بر اندام تروریست‌ها راست می‌کرد. همه از شنیدن این خبر شاد شدند. همان زمان هم بسیاری از تحلیل گران مسائل بین‌المللی تصریح کردند که توقف فعالیت زندان گوآنتانامو به حرف آسان است و در عمل غیرممکن. اوباما اما طرح انتقال زندانیان به کشورهای اروپایی یا زادگاه‌شان را مطرح کرد . بر اساس این طرح یمن باید این‌روزها در آستانه یک ساله شدن وعده رئیس‌جمهور ، زندانیان خود را تحویل بگیرد .

صد زندانی گوآنتانامو باید به دولت یمن سپرده شوند. این در حالی‌ست که تجربه اثبات کرده است که زندانیان یمنی که آزاد شده‌اند مجددا به شبکه القاعده در این کشور پیوسته‌اند .
دولت باراک اوباما در نخستین ماه حضور او در قدرت وعده داد که بیست و دوم ژانویه زندان گوآنتانامو را تعطیل کند . این ضرب‌الاجل اما با توجه به شواهد و قراین قابل اجرا نیست .
در میان 198 زندانی گوانتانامو، 91 نفر یمنی هستند. شش زندانی گوانتانامو ماه گذشته به یمن بازگشتند. پس از دستگیری فردی که قصد داشت در هواپیمای خطوط هوایی دیترویت بمب‌گذاری کند، مقامات آمریکا به طور فزاینده نگران این هستند که یمن در حال تبدیل شدن به کانون تروریسم باشد. یمن سالهاست میزبان تروریست‌هایی ست که از کشورهای عربی به این سرزمین می‌آیند و در بهشت القاعده جا خوش می‌کنند. یازده نفر از زندانیان سابقی که در این کشور به القاعده پیوسته‌اند ، متولد عربستان سعودی هستند.


یمن که کشوری کوهستانی، فقیر و دارای مناطق بی‌قانون قبیله‌ای به نظر می‌رسد، از سوی تروریست‌ها به جایگزین افغانستان برای تبدیل شدن به یک پناهگاه امن دیده می‌شود.
تمام این دغدغه‌ها کافی بود که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مورد قدرت القاعده در یمن ابراز نگرانی کند.
هیلاری در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفت: القاعده آشکارا تلاش می‌کند از یمن به عنوان پایگاهی برای حملات تروریستی خود فراتر از منطقه استفاده کند.
دولت یمن نیز اخیرا اعلام کرد که هانی عبدالشلای یک یمنی که در سال 2007 از گوانتانامو آزاد شده بود، در حمله هوایی 17 دسامبر کشته شد. معاون رهبر القاعده در یمن سعید علی الشهیری 36 ساله است که در سال 2007 از گوانتانامو آزاد شده بود.


این تجربه انگیزه‌ای شد تا جف مورل، سخنگوی پنتاگون در این خصوص بگوید: موضوع ملیت بقیه زندانیان گوانتانامو موضوع مهمی است. اکثر آنها اهل یمن هستند. در این راستا با دولت یمن گفت‌وگو می‌کنیم.
بر اساس گزارش دولت آمریکا در ماه می 74 تن از 53 زندانی گوانتانامو یا به فعالیت‌های تروریستی بازگشته‌اند یا مظنون به بازگشت به این کارها بوده‌اند. از جمله این افراد می‌توان به به ملا ذاکر فرمانده طالبان در استان هلمند اشاره کرد.

 تایمز

کد خبر 34767

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =